سرانجام هویت «بچه اژدها» مشخص شد

دانشمندان می گویند، فسیل ‌های تخم دایناسور مشهور به “بچه اژدها” متعلق به گونه ای جدید هستند. یافته های این محققان در مورد این فسیل ‌های تخم دایناسور که در اوایل دهه ۱۹۹۰ در نواحی مرکزی چین کشف شده بودند، در نشریه “Nature Communications” منتشر شده است.

وبسایت تکرا - فرید کریمی: دانشمندان می گویند، فسیل ‌های تخم دایناسور مشهور به "بچه اژدها" متعلق به گونه ای جدید هستند. یافته های این محققان در مورد این فسیل ‌های تخم دایناسور که در اوایل دهه ۱۹۹۰ در نواحی مرکزی چین کشف شده بودند، در نشریه "Nature Communications" منتشر شده است. تصور می شود، این گونه جدید، بزرگترین موجوداتی بوده باشند که روی تخم هایشان می خوابیده اند.

گونه جدید که متعلق به گروه دایناسورهای اوویراپتوروساروس که یک دایناسور پردار غول آسا است، بی ‌بیلونگ سیننسیس (در زبانی چینی به معنای "بچه اژدها") نام گذاری شده است. این فسیل های تخم دایناسور توسط تیم مشترکی از دیرینه شناسان چین، کانادا و اسلواکی کشف شد. این موجودات غول آسا بین ۸۹ تا ۱۰۰ میلیون سال قبل در دوران کرتاسه می زیسته اند.

سرانجام هویت «بچه اژدها» مشخص شد
فسیل ‌های تخم دایناسور بچه اژدها در اوایل دهه ۱۹۹۰ در نواحی مرکزی چین کشف شدند. دیرینه شناسان با مطالعه بستگان نزدیک این گونه، تخمین می زنند، گونه های بالغ این موجودات عظیم الجثه ماقبل تاریخی، حدود ۸ متر قامت و وزن آن به به حدود ۳ تن داشته اند

با شروع رشد اقتصادی چین در دهه ۱۹۹۰، بازاری هم برای قاچاق فسیل های تخم دایناسور پدید آمد که در استان های هنان و هوبئی این کشور فراوان بودند. در واقع تاکنون در بسیاری از این نواحی فسیل های دایناسوری پیدا شده اند. در آن زمان دیرینه شناسی به نشنال جئوگرافیک گفت: "نخستین واکنش ام نسبت به این کشفیات این بود که این ها باید به جای تخم (دایناسور) سنگ باشند، چرا که بیش از حد از این تخم ها پیدا می شد."

در واکنش به این اخبار، دولت چین صادرات تخم دایناسور را کنترل کرد. یکی از این تخم ها برجسته تر از باقی تخم های دایناسور بود، این تخم ۴۶ سانتی متر طول و حدود ۵ کیلوگرم وزن داشت و به نظر می رسید، دایناسور درون آن پیش از تخم بیرون آمدن مرده باشد. در سال ۱۹۹۶ که نشنال جئوگرافیک گزارشی از تجارت تخم های دایناسور در چین تهیه کرد، این تخم به افتخار عکاس آن لوئی پیوهیوس، لوئی کوچک نام گذاری شد.

سرانجام هویت «بچه اژدها» مشخص شد
تخم بچه اژدها ۴۶ سانتی متر طول و حدود ۵ کیلوگرم وزن دارد و به نظر می رسد، دایناسور درون آن پیش از تخم بیرون آمدن مرده باشد

بچه اژدها از طریق قاچاق غیرقانونی به دست مالکان خصوصی افتاد و در نهایت در سال ۲۰۰۱ با هدف بازگرداندن به چین توسط موزه ایندیاناپولیس خریداری شد و در سال ۲۰۱۳ به موزه زمین شناسی هنان انتقال داده شد.

تحقیقات دیرینه شناسان نشان می دهد، دایناسورهایی که از این تخم سر بر می آوردند، بیش از ۱۰۹۹ کیلوگرم وزن داشته اند. البته تاکنون هیچ فسیل بالغی از این گونه دایناسورها کشف نشده است. دیرینه شناسان با مطالعه بستگان نزدیک این گونه، تخمین می زنند، گونه های بالغ این موجودات عظیم الجثه ماقبل تاریخی، حدود ۸ متر قامت و وزن آن به به حدود ۳ تن داشته اند.

سرانجام هویت «بچه اژدها» مشخص شد
تصویر هنری از بچه اژدها، این دایناسورها روی تخم های خود می خوابیده اند و تا زمانی که بچه دایناسورها سر از تخم بیرون بیاورند، به دقت از تخم ها مراقب می کرده اند. این دایناسورهای غول آسا بین ۸۹ تا ۱۰۰ میلیون سال قبل در دوران کرتاسه می زیسته اند

اما هنوز باید چیزهای زیادی در مورد اوویراپتوروساروس ها کشف شود، پیدا شدن بقایای فسیلی اعضای بالغ این دایناسورها می تواند، شواهد قابل توجهی در اختیار محققان قرار دهد. دیرینه شناسان می گویند، ممکن است قادر به کشف خویشاوندان نزدیک این دایناسورها در جاهای دیگری در چین، کره، مغولستان و حتی آمریکای شمالی باشند. اما تا آن زمان، بچه اژدها همچون معمایی حل نشده باقی خواهد ماند.