۵۳۲۸۲۸
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

سرقت کلمات عبور با امواج مغزی

گروهی از محققان انگلیسی موفق به ایجاد روش هک جدیدی شده‌اند که با استفاده از امواج مغزی اطلاعات حساس کاربران را به دست می‌آورد.

وب سایت سایبربان: گروهی از محققان انگلیسی موفق به ایجاد روش هک جدیدی شده‌اند که با استفاده از امواج مغزی اطلاعات حساس کاربران را به دست می‌آورد.
سرقت کلمات عبور با امواج مغزی

هم‌اکنون شرکت‌ها و موسسه‌های بسیاری روی بهبود ارتباط انسان و رایانه کار می‌کنند. شرکت فیس‌بوک در زمان برگزاری اجلاس خود روشی را برای تایپ با امواج مغزی معرفی کرد. از طرفی ایلان ماسک نیز با تأسیس شرکت نیورالینک (Neuralink) قصد دارد ایمپلنتی ایجاد کند که با قرار گرفتن در مغز انسان‌ها، هوش مصنوعی و بیولوژیکی را با یکدیگر ترکیب کرده، امکان درمان بیماری‌های مغزی و ارتباط انسان‌ها با هم تنها از طریق فکر کردن را فراهم سازد. یکی از اصلی‌ترین موضوعات مطرح شده بعد از معرفی این دو فناوری مربوط به سطح امنیت و میزان کارایی آن‌ها است.

نیتش ساکسنا (Nitesh Saxena)، استاد دانشگاه آلابامای بیرمنگام انگلیس (University of Alabama)، نشان داد می‌توان با نظارت بر امواج مغزی توسط هدست‌ها، رمز عبور و پین کد نرم‌افزارها و ابزارهای مختلف را حدس زده و آن‌ها را به دست آورد. این تحقیق نشان می‌دهد که حتی هدست‌هایی با کاربری محدود امروزی نیز باید از امنیت بهتری برخوردار شوند.

ساکسنا با اشاره به اینکه می‌توان داده‌های خصوصی را با استفاده از رابط‌های مغزی سرقت کرد، گفت: «دستگاه‌های امروزی در برابر خطر یاد شده قرار دارند و هر چه ابزارها در آینده بیشتر پیشرفت کنند، این خطر نیز افزایش پیدا می‌کند. مردم باید به حریم خصوصی و امنیت این گونه رابط‌های کاربری نیز فکر کنند.»

برای انجام پژوهش یاد شده از هدستی به نام ایپوک پلاس (Epoc+)، ساخته‌ی شرکت ایمُتیو 1 (Emotiv) استفاده شد. ایپوک یک کلاه الکترومغزنگاری است که می‌تواند تغییر ولتاژ لایه‌های بیرونی مغز را تشخیص داده و ثبت کند. از این وسیله برای انجام کارهای مختلفی مانند تحقیقات، پزشکی، هدایت روبات‌ها، و حتی کنترل محیط بازی‌ها (مانند واقعیت مجازی) بهره گرفت.

سیگنال‌های الکترومغزنگاری نمی‌توانند به سادگی افکار کاربرها را خوانده یا کارهایی که انجام می‌دهند را مشخص کند؛ اما بر اساس تحقیقات دانشگاه آلاباما شواهدی وجود دارد که امکان نشت داده‌های شخصی را میسر می‌سازد.

برای بررسی نظریه‌ی بالا آزمایشی با کلاه ایپوک صورت گرفت. در این آزمایش فردی که در حال انجام بازی‌های ویدئویی بود بازی را متوقف کرده و بدون اینکه کلاه را از سر خود بردارد، به حساب بانکی خود وارد شد. این موضوع باعث شد تا فرد در برابر نرم‌افزارهای جاسوسی که توانایی خواندن اطلاعات شخصی از طریق امواج مغزی را دارند، قرار بگیرد.

مردم در زمان انجام بازی و استفاده از هدست یاد شده ابتدا کاراکترهایی را به صورت تصادفی وارد می‌کنند. این نرم‌افزار نیز می‌تواند ارتباط بین امواج مغزی و عبارت نوشته شده را بررسی کرده و الگوی آن را کشف کند. بعد از وارد شدن ۲۰۰ حرف الگوریتم‌ها تنها با نگاه کردن به امواج مغزی قابلیت حدس زدن حرف‌های بعدی را دارند.

ساکسنا گفت: «مرحله‌ی آموزشی یاد شده می‌تواند در بازی‌های واقعی آینده نیز حضور پیدا کرده و از کاربران بخواهند به عنوان بخشی از روند بازی متن یا کد خاصی را وارد کنند.»

براساس گفته‌های ساکسنا احتمالاً بازی‌های ویرانگری به وجود خواهند آمد که می‌توانند فعالیت افراد مختلف در سطح اینترنت را ردیابی کنند. با وجود این که هک امواج مغزی در مراحل اولیه خود قرار دارد؛ اما نشان داده شد با کمک این روش حدس زدن یک پین کد ۴ رقمی از احتمال یک به ۱۰ هزار، به یک به ۲۰ کاهش پیدا می‌کند. همچنین شانس تخمین یک رمز ۶ حرفی از ۵۰۰ هزار حالت ممکن به میزان یک به ۵۰۰ کم می‌شود.

سخنگوی شرکت ایموتیو روش حمله‌ی یاد شده در بالا را تکذیب کرده و آن را غیرممکن می‌داند. وی معتقد است کاربران مطمئناً در صورتی که برنامه‌ها سعی کنند از طریق یک رابط آموزشی الگویی را شناسایی کنند، متوجه آن خواهند شد. در مقابل آلخاندرو هرناندز (Alejandro Hernández) محقق امنیتی آی.اُ.اکتیو 2 (IOActive) هک امواج مغزی شرح داده شده را 100 درصد امکان‌پذیر می‌داند. تحقیقات وی نشان می‌دهد بسیاری از نرم‌افزارهای کلاه‌های الکترومغزنگاری امروزی به راحتی هک می‌شوند.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه واشنگتن روش متفاوتی را برای به دست آوردن اطلاعات خصوصی با استفاده از هدست‌های مذکور ایجاد کردند. آن‌ها یک بازی ویدئویی ایجاد کردند که در آن آرم مؤسسات بانکی مختلف به نمایش در آمده و زمانی که کاربر هر یک از علامت‌ها را شناسایی می‌کرد، امواج مغزی وی ثبت می‌گردید.

توماری بوناچی (Tamara Bonaci)، محقق دانشگاه واشنگتن توضیح داد با استفاده از بازی یاد شده یا نمونه‌های مشابه می‌توان به اطلاعات بسیار ارزشمندی برای انجام حملات فیشینگ دست پیدا کنند. همچنین به کمک آن می‌توان تبلیغات را به شکل هوشمندانه‌تری انجام داده و علایق یا حتی گرایش‌های فرد به موضوعات مختلف را نیز شناسایی کرد.

البته هم‌اکنون نیز شرکت‌های بسیاری وجود دارند که سعی دارند تنها از روی متن احساسات و سلیقه‌ی کاربران را تشخیص بدهند. به عنوان مثال می‌توان به اطلاعات لو رفته از فیس‌بوک اشاره کرد که نشان می‌دهد در حال مطالعه پست‌های نوجوانان استرالیا و نیوزلندی است تا بتواند برای آن‌ها تبلیغات هوشمند انجام بدهد. همچنین مدتی قبل در دانشگاه زوریخ چارچوب قانونی جدیدی برای حریم خصوصی ذهنی تصویب شد.

بوناچی به شرکت‌های تولیدکننده کلاه‌های الکترومغزنگاری توصیه کرده است تا از هم‌اکنون به فکر رفع مشکل امنیتی آن‌ها باشند؛ زیرا الگوریتم‌های یادگیری ماشینی به سرعت در حال پیشرفت بوده و با گذر زمان اطلاعات بیشتری را از امواج مغزی به دست می‌آورند و در اختیار محققان قرار می‌دهند.

______________________________
  1. ایمُتیو یک شرکت فناوری آمریکایی است که روی تولید کلاه‌های الکترومغزنگاری پوشیدنی تمرکز می‌کند.
  2. آی.اُ.اکتیو یک شرکت امنیتی آمریکایی است که در این زمینه به صورت جهانی مشاوره می‌دهد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج