جاباما
۵۳۲۸۹۷
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

کارآفرینان موفق مریخی هستند؟

حتما همیشه به این اندیشیده اید که اگر شما یک کارآفرین بودید، چگونه آدمی می شدید. اینکه آیا شما اصلا کارآفرین موفقی می شوید یا خیر؟

ماهنامه پیشه و تجارت - سید محمد میرزامحمدزاده: حتما همیشه به این اندیشیده اید که اگر شما یک کارآفرین بودید، چگونه آدمی می شدید. اینکه آیا شما اصلا کارآفرین موفقی می شوید یا خیر؟ اینکه کارآفرینان موفق چه ویژگی هایی دارند و آیا آنهایی که کارآفرینان معروفی می شوند، مردان و زنانی از مریخی هستند یا انسان هایی از جنس ما؟

در واقع باید بدانید که کارآفرینان موفق همیشه افرادی از جنس ما بوده اند؛ کسانی که بارها در زندگی شکست خورده و زمین خورده اند اما شکست خوردن شان به منزله نابودی آنها نبوده است. آنها همیشه از شکست های شان درس گرفته اند و در واقع به آنها به چشم شکست نگاه نکرده اند. حتما این جمله را از فردی که ۱۵۰۰ بار برای کاری تلاش کرده و به نتیجه نرسیده بود شنیده اید که: «من ۱۵۰۰ بار شکست نخوردم بلکه ۱۵۰۰ راه اشتباه را کشف کردم که به من کمک می کنند که دیگر آنها را تکرار نکنم.» این افراد هدف خود را مشخص می کنند و بقیه مسائل را وسیله ای برای رسیدن به آن هدف بر می شمارند.

در بررسی های مختلفی که از کارآفرینان موفق مشخص شده است، این افراد عموما ترسی از شکست ندارند؛ آنها پذیرش ریسک را نه به عنوان جزیی از کار بلکه به عنوان یک تفریح و هیجان زندگی پذیرفته اند. هر چند که شاید فکر کنیم که همه افرادی که کاری را آغاز می کنند، ریسک آن را هم پذیرفته اند اما در واقع این طور نیست.
کارآفرینان موفق مریخی هستند؟
بسیاری از افراد پس از آن که کاری را آغاز می کنند در مواجهه با مشکلات نمی دانند چگونه عمل کنند و یا بی برنامه پیش می روند تا کار به شکست برسد یا اینکه کار را برای جلوگیری از ضرر بیشتر رها می کنند اما تحقیقات نشان داده که کارآفرینان برتر همیشه برای مشکلات پیش رو برنامه دارند و در مواجهه با مشکلات نه راه گذشته خود را می روند و نه کار را رها می کنند بلکه با پیدا کردن راه حل، سعی می کنند آن مشکل را دور بزنند.

باربارا کورکوران، سرمایه دار، کارآفرین و شخصیت تلویزیون آمریکایی، در مصاحبه ای که اخیرا با Entrepreneur داشته است به ویژگی های این افراد اشاره می کند و می گوید: «این افراد ویژگی هایی دارند که درون آنها منحصر به فرد است و می توان گفت این افراد «ژن» کارآفرینی را در خود دارند. این ژن می تواند آنها را میان سایر افراد جامعه متمایز کند. اگرچه این افراد به صورت ذاتی چنین ویژگی هایی را دارند اما این بدان معنا نیست که سایر افراد نمی توانند این ویژگی ها را در خود پرورش دهند.»

اینکه بدانیم آیا ما این ویژگی هایی را که بارابارا از آنها سخن می گوید در خود داریم یا خیر شاید برای مان جالب باشد. شاید به طور بالقوه ما یک کارآفرین باشیم که در گوشه ای از یک اداره دولتی استعدادهای مان به هرز می رود یا آن که کسی باشیم که همه تلاش و سرمایه مان را برای کارآفرینی به کار گرفته ایم در حالی که هیچ استعدادی برای آن نداریم. البته آن طور که باربارا می گوید قطعا فردی که به صورت ذاتی این ویژگی ها را ندارد، می تواند آن را در خود پرورش دهد اما پیش از آن او باید با این ویژگی ها آشنا شود و بداند که برای ادامه مسیر باید چه کارهایی انجام دهد.

به عنوان موسس گروه کورکوران (یک گروه مشاوره ای املاک ایالتی در آمریکا) و همچنین یکی از سرمایه داران برنامه «شارک تان: شبکه تلویزیونی ABC آمریکا (یک برنامه تلویزیون واقع نما است که از ماه اوت 2009 از کانال ای بی سی آمریکا پخش می شود. در این برنامه افراد عادی که می خواهند تجارت خود را شروع کنند، ایده خود را در مقابل 5 سرمایه دار موفق که به شارک معروف هستند معرفی می کنند. سرمایه داران (شارک ها) با سوالات گوناگون ایده آنها را بررسی می کنند و در انتها یا ایده را برای سرمایه گذاری مناسب تشخیص داده و معامله می کنند یا آن را رد می کنند.

گاهی، بین شارک ها رقابت شدید برای ربودن ایده ایجاد می شود و سعی می کنند با پیشنهاد بهتر در اجرای ایده و عرضه آن به بازار از سایر شارک ها پیشی بگیرند.)، باربارا کورکوران، درک بکر و ملموسی از ویژگی ها و نیازهای مهارتی این افراد دارد که می تواند دیدگاه ها و رویاهای شما را در مورد کارآفرینی به واقعیت های ملموس و سود آفرین تبدیل کند.
وی اخیرا برای کمک به کارآفرینان تازه کار و نوپا به منظور درک بهتر استعدادهای بالقوه و ضعف های شان با ایجاد گروه همکاری با دانشجویان دانشکده اقتصاد کلمبیا و شرکت مشاوره ای گرین لایت پارتنرز اقدام به ایجاد سامانه «تست آی کیو کارآفرینی» کرده است. در واقع این سامانه به افراد کمک می کند که بدانند آیا ویژگی های یک کارآفرین موفق را در خود دارند یا خیر و با شناسایی استعدادهای خود، درک درستی از زمینه کاری که می توانند در آن موفق شوند را بیابند.

آن طور که باربارا می گوید: «من با ایجاد این سامانه قصد داشتم زمان و انرژی مردم را حفظ کنم و آنها را از تجارت ناموفق نجات دهم؛ تجارتی که می تواند وقت، انرژی و سرمایه آنها را هدر دهد و شاید انگیزه افراد را برای شروع کاری دوباره از بین ببرد.»
کارآفرینان موفق مریخی هستند؟

وی در مورد فلسفه پشت این کار می گوید: «من به همه کارآفرینی هایی که در طول سالیان برای آنها وقت گذاشته و سرمایه گذاری کرده ام می نگرم؛ برخی از آنها به موفقیت ختم شده اند و تعداد کمی ایده ای خارق العاده شدند و عمده آنها با شکست مواجه شدند. بعد از این همه تجربه حالا من به کارشناسی بدل شده ام که می توانم تشخیص دهم چه کسی پیروز می شود و چه کسی شکست می خورد. بنابراین تصمیم گرفتم کارآفرینان خودم را مورد آزمون قرار دهم تا ببینم برنده ها چه کسانی هستند و چه کسانی زودتر شکست می خورند و با این کار علاوه بر آن که تجربه خود را در چنین تشخیصی بالا می برم می توانم به کارآفرینان نوپا که نیازمند چنین تجربیاتی هستند کمک کنم تا بتوانند در مسیر خود موفق باشند و راه درست را بروند.»

۱. آنها خودشان را به خوبی می شناسند

آن طور که این کارآفرین شناخته شده معتقد است، کارآفرینان موفق با ویژگی هایی که آنها را یکتا می کند، بسیار هماهنگ هستند و آنها همه انرژی خود را متمرکز می کنند تا آن ویژگی را توسعه دهند. تمرکز فکری آنها بر کاری است که بهتر از بقیه کارها انجام می دهند. آنها از ویژگی های مهارتی خود آگاه هستند. کورکوران ادامه می دهد: «من در مورد خودم فهمیدم که می توانم در تجارت موفق باشم و از افراد ارزیابی درستی انجام دهم و بنابراین توانستم همه وجودم را با تمرکز بر این دو ویژگی، یکپارچه کنم و با همراهی سایر ویژگی هایم همه تمرکز و انرژی ام را بر روی مهارت هایم که تجارت و ارزیابی افراد است بگذارم.»

۲. آنها درک می کنند که کارآفرینی یعنی سماجت

به عقیده کورکوران، کارآفرینان موفق افراد کاردانی هستند؛ آنها قابلیت دور زدن موانعی را دارند که جلوی راه شان سبز می شوند و همیشه این افراد روحیه رقابتی دارند. او می گوید: «کارآفرینان موفق فکر بازی دارند. برای تغییر کنجکاو هستند و به هر چه که دل شان بگوید توجه می کنند و البته فردی که نتواند بفروشد، همیشه در تجارت بازنده است. پس کارآفرین موفق باید قدرت ارتباط با افراد و اقناع آنها را در مرحله اول داشته باشد.»

۳. آنها از تردید هراس ندارند

کارآفرینان موفق به عقیده کورکوران، علاقه خود را به چیزی، زمانی که کهنه شد، از دست نمی دهند و به محض روبرو شدن با مشکل، کار را رها نمی کنند. در واقع آنها از این که مورد ریسک واقع شوند نمی هراسند. آن طور که باربارا می گوید: «کسی که تجارتی را آغاز می کند به نظر می آید که باید آدم ریسک پذیری باشد و در مواجهه با ریسک خیلی راحت عمل کند؛ اما در واقع همه این طور نیستند و افراد کمی هستند که در برخورد با ریسک، خونسرد و مدبرانه عمل می کنند.
افراد کارآفرین و کاردان به راحتی شغل خود را رها می کنند و در واقع شغل برای آنها وسیله است و نه هدف. آنها به راحتی این سوال را از خود می پرسند که «آیا این شغل من را به هدفم می رساند؟» و «آیا این شغل بهترین شغل برای من است؟» و جواب ساده به این دو سوال انگیزه تغییر شغل آنها است. اما این سوال برای آنها پذیرش ریسک نیست، بلکه آغاز یک راه است و در واقع این سوال اشتیاق یک کارآفرین تازه کار برای رسیدن به ریسک است.
کارآفرینان موفق مریخی هستند؟

۴. آنها می دانند که تجارت با انصاف هیچ نسبتی ندارد

به عقیده این کارآفرین برتر، یکی از نشانه های اصلی کارآفرینان موفق، نحوه مواجهه آنها با عقب نشینی و شکست است. حتی اگر این افراد یک تجربه بد شکست را تجربه کنند، روحیه آنها همیشه به سمت جلو گام بر می دارد. کورکوران می گوید: «یک ژن در کارآفرینان برتر من گم شده است. این افراد هیچ وقت کسی را بابت هیچ اشتباهی سرزنش نمی کنند. آنها در ۱۵۰ درصد مواقع مسئولیت همه اشتباهات را گردن می گیرند.» باربارا با اشاره به این نکته به کارآفرینان هشدار می دهد که باید به خود بیاموزند که کمتر خود را برای اشتباهات به ویژه اشتباهات دیگران سرزنش کنند و برای خود متاسف شوند.

۵. آنها در هر فرصتی می پرند

خب حالا باید ببینیم مهم ترین نصیحت باربارا برای کارآفرینانی که قصد دارند کار خود را شروع کنند و در مورد آن تردید دارند چیست؟ کورکوران می گوید: «برو و همین الان تصمیمت را اجرایی کن! قبل از آن که ۳ بچه داشته باشی و اجاره خانه و بدهی داشته باشی؛ همین امروز کارت را شروع کن. زندگی به راه خود ادامه می دهد و زمانی که تو در حال ارزیابی کاری هستی، یکی با ایده تو در حال درآمد است. و نصیحت دیگر این که: اگر ایده ای داری که فکر می کنی ایده عالی و کارآمدی است، آن را بر روی کاغذ بنویس. هر چیزی که عالی است باید نوشته شود و به محض آن که آن را نوشتی باید به فکر اجرایش باشی، آن را به لبه میزت بچسبان و شروع کن به نوشتن مراحل اجرایی آن.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج