۵۳۳۴۱۴
۷۷ نظر
۵۰۰۶
۷۷ نظر
۵۰۰۶
پ

چرا احتمال شکست سنگین رئیسی بسیار بالاست؟

مازیار آقازاده در عصر ایران نوشت: از ابتدای آغاز بحث های مربوط به انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم بر این باور بوده ام که در صورت مشارکت حدود ۶۰ درصد واجدان شرایط رای، حسن روحانی در انتخابات ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ آرایی بیشتر از آرای انتخابات ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ خوهد آورد و این روزها که ساعت به ساعت به روز موعود نزدیک تر می شویم بر این نکته اطمینان بیشتری می یابم.

مازیار آقازاده در عصر ایران نوشت: از ابتدای آغاز بحث های مربوط به انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم بر این باور بوده ام که در صورت مشارکت حدود ۶۰ درصد واجدان شرایط رای، حسن روحانی در انتخابات ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ آرایی بیشتر از آرای انتخابات ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ خوهد آورد و این روزها که ساعت به ساعت به روز موعود نزدیک تر می شویم بر این نکته اطمینان بیشتری می یابم.

مبنای اصلی این پیش بینی در یک نکته کلیدی است و آن اینکه : روحانی رقیبی جدی در میان اردوگاه اصولگرایان ندارد و در داخل اردوگاه اصلاح طلبان نیز اجماع همه طیف ها بر حمایت از او قرار گرفته است.

به واقع دو قطبی شکل گرفته کنونی حول دو نام "حسن روحانی" و "ابراهیم رئیسی" یادآور دو قطبی های همیشگی در انتخابات ۲ دهه گذشته است که بین دو اردوگاه اصلی "اصلاح طلبان " و " اصولگرایان" شکل گرفته است و نتیجه غالب این رقابت ها نیز به جز چند انتخابات معدود - در شرایط رقابت به طور نسبی برابر - به نفع اردوگاه اصلاح طلبان بوده است.

با رصد نتایج انتخابات در دو دهه گذشته - از دوم خرداد ۱۳۷۶ بدین سو - می توانیم الگوهایی را از کف و سقف میزان مشارکت مردمی و نیز آرای دو اردوگاه اصلی اصلاح طلب و اصولگرا استخراج کنیم و در صورت تعمیم این الگوها بر پیش بینی نتایج احتمالی انتخابات ۲۹ اردیبهشت، باید اذعان کنیم که ابراهیم رئیسی دست به قمار بزرگی زده و به احتمال فراوان با یک ناکامی بسیار بزرگ مواجه خواهد شد؛ چون در انتخابات ریاست جمهوری ادوار گذشته - به استثنای سال ۱۳۸۴ که البته در آن انتخابات احمدی نژاد از بلیت اردوگاه اصولگرایان استفاده نکرد و بیشتر از بلیت شخصی خود و رای منفی آن زمان آیت الله هاشمی رفسنجانی در میان افکار عمومی بهره گرفت - سقف آرای اردوگاه اصولگرایان همواره از یک عدد مشخص یک رقمی فراتر نرفته است و این سقف رای تا آخرین انتخابات برگزار شده در کشور - انتخابات مجلس در اسفند ۹۴- تغییر چندانی نکرده است.

برای پیش بینی شکست احتمالی رئیسی از روحانی دلایل و شواهد چندی وجود دارد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- رای منفی نامزدهای منتسب به اردوگاه اصولگرا در انتخابات مختلف دو دهه گذشته در ایران بسیار بالا بوده است و هنگامی که انتخابات به حالت دو قطبی برگزار می شود این رای منفی نمود بیشتری یافته و جمعیت بیشتری از طیف خاکستری جامعه را از بیم پیروزی احتمالی نامزد "اصولگرا" به رای دادن به نامزد اصلاح طلب تحریک می کند.

۲- رئیسی در جریان مناظرات چهره ای ضعیف از خود به نمایش گذاشت و تسلطی بر بحث های مختلف مناظره نداشت و این نمایش ضعیف به طور قریب به یقین در ذهن بسیاری از بینندگان عادی و غیر سیاسی مناظره ها نقش بسته است.

او در جریان مناظره سوم در ماجرای بحث افزایش یارانه ها به طور کامل خلع سلاح شد و هیچ توضیحی برای منبع و شیوه تامین بودجه افزایش یارانه سه دهک پایین جامعه نداشت؛ حتی محمد باقر قالیباف دیگر نامزد اصولگرا نیز در این بحث به یاری او نیامد و ترجیح داد وارد حوزه وعده افزایش یارانه ها نشود؛ از همین رو رئیسی در جریان مناظره آخر نتوانست اطمینانی را که می بایست به طیف مخاطب شعارهای خود درباره عملی بودن افزایش حتمی یارانه دهک های پایین دهد، ارایه کند.

۳- روحانی به عنوان یک رییس جمهور این شانس را به احتمال زیاد خواهد یافت که همانند همه روسای جمهوری پیش از خود، فرصت یابد دوره چهارساله دوم خود را نیز بیازماید. این مساله ای جا افتاده در افکار عمومی است که رییس جمهوری نه ۴ ساله بلکه ۸ ساله است و قضاوت نهایی درباره آنها در پایان ۸ ساله ریاست جمهوری انجام می شود.

از همین رو بسیاری از مردم بر این باورند که روحانی در ۴ ساله نخست ریاست جمهوری در دوره کاشت و داشت سیاست ها و برنامه های خود بوده و باید این فرصت را به او داد که در چهارساله دوم، محصول خود را برداشت کند.

این موضوع به ویژه درباره توافق هسته ای (برجام) مصداق دارد چرا که بیش از دو سال از زمان دولت یازدهم صرف مذاکره و رسیدن به توافق شد و تنها از زمان آغاز اجرایی شدن برجام کمتر از یک سال و نیم می گذرد و این زمان زیادی برای چیدن دستاوردهای برجام محسوب نمی شود.
از نظر بخش قابل توجهی از افکار عمومی، دولت روحانی در دوره 4 ساله دوم خود محصول برجام را به شکل دستاوردهای اقتصادی خواهد چید و باید این زمان و فرصت را به این دولت داد.

4- علاوه بر اینکه رئیسی در جریان بحث های مناظرات ضعیف ظاهر شد عدم سابقه اجرایی او - حتی برای یک روز - و نیز ترکیب افراد فعال در ستاد انتخاباتی او که غالبا از مدیران دولت محمود احمدی نژاد هستند، بر نگرانی های افکار عمومی درباره برنامه ها و سیاست های احتمالی رییس آستان قدس رضوی افزوده است.

بسیاری بر این باورند که انتخاب رئیسی خسارت های اقتصادی گسترده ای به بار خواهد آورد و با از بین بردن دستاوردهای اقتصادی 4 سال گذشته دولت یازدهم،کشور را به عقب خواهد برد. حضور مدیران و چهره های دولت احمدی نژاد در ستاد رئیسی این گمانه را تقویت می کند. هر چند خود رئیسی با رد این شائبه گفته است :انتخاب او نه بازگشت به گذشته بلکه تغییر وضع موجود تفسیر می شود؛ اما این تغییر مورد نظر رئیسی به هر جهت باید از طریق همین افرادی که " دوروبر" او را گرفته اند برنامه ریزی و هدایت شوند و این افراد آزمون خود را در دوره محمود احمدی نژاد به شکل خسارت باری داده اند.

بسیاری از مردم از بازگشت به گذشته می ترسند. این بازگشت هراس انگیز است. بازگشت به دوران تحریم، بازگشت تورم و جهش های قیمتی دوران احمدی نژاد و بازگشت به سیاست های محدود کننده فرهنگی و اجتماعی و در یک جمله : تسری محدودیت های فرهنگی تحمیل شده به شهر بزرگ " مشهد" به کل کشور ایران.

5- انصراف محمد باقر قالیباف از ادامه رقابت ها حتی اگر نفع بیشتری برای ابراهیم رئیسی داشته باشد اما برای اردوگاه حامی حسن روحانی نیز بدون منفعت نخواهد بود.

این انصراف هم از جهت شکل دهی و تقویت دو قطبی بین روحانی و رئیسی و هم از جهت اینکه سبد رای قالیباف الزاما متشکل از آرای یک دست حامی اصولگرایان نیست، نه تنها چالشی برای روحانی محسوب نمی شود بلکه همان اندک احتمال ضعیف رفتن انتخابات به مرحله دوم را نیز از میان می بَرَد و بر احتمال پیروزی حسن روحانی با رایی به مراتب قوی تر از آرای انتخابات 1392 افزوده است.

روحانی امروز این شانس را دارد که در نوک قله دو قطبی شکل گرفته، هم آرای میلیون ها حامی اصلاح طلب خود را به دست آورد و هم میلیون ها رای منفی ای را جذب کند که از صدقه سری حضور رئیسی در عرصه انتخابات به سمت کارزار انتخاباتی او روانه شده است.

به گمان نگارنده به رغم سروصدا و تبلیغات نمایشی گسترده اردوگاه اصولگرایان حول محور رئیسی در این دوره از انتخابات، نتایج انتخابات 29 اردیبهشت یک پیروزی خیره کننده با رایی بالای 20 میلیون برای حسن روحانی و یک شکست دیگر برای اردوگاه متحد شده اصولگرایان خواهد بود تا ثابت شود این جناح سیاسی بیش و پیش از هر چیزی به تغییر گفتمان و اصلاحات ساختاری نیاز دارد و مادام که این اتفاق نیفتاده، اصولگرایان چه به صورت ائتلافی و متحد و چه به صورت متشتت و پراکنده به دلیل بالا بودن میزان هراس افکار عمومی از سیاست هایشان، بازنده رقابت های انتخاباتی برابر با اردوگاه اصلاح طلبان خواهند بود.

اصولگرایان در 2 دهه گذشته در سپهر سیاست ایران به عنوان جناحی که بیشتر دغدغه های حاکمیتی را نمایندگی می کند در افکار عمومی شناخته شده است در حالی که اردوگاه اصلاح طلبان دستکم در دو دهه اخیر توانسته است توازنی را بین دغدغه های مردمی و حاکمیتی و ایجاد زبانی مشترک در این حوزه برقرار سازد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مردم فهیم ایران می فهمند روحانی بهتر است, و دو باره به عقب بر نم گردیم

      پاسخ ها

      • ی

        خوبه شما اصلاح طلب ها قبول دارید که بعد از انقلاب 8 سال موسوی 8 سال هاشمی 8 سال خاتمی و 4 سال هم روحانی مجموعا 28 سال کشور در اختیار شما بوده و حالا می بیند وضع کشور از فقر بیکاری ازدواج چی شده، مغرضانه رفتار نکنید با تفکرات شما کشور رو تا حالا به هیچ جایی نرسوندید از این من بعد هم نخواهید رسوند......

      • بدون نام

        در پاسخ به دوستمان ی
        همین 8 سالی که دست اصولگراها بود این کشور چند سال پیشرفت کرد !!! به گفته آمار یه 50 سالی رفتیم عقب لطفا شما که مغرضانه رفتار نمیکنی بگو در 8 سالی که دست اصولگراها بود دستاورد کشور چی بود. لطفا کمی تفکر کن

      • محسن

        اشتباهی که تو دوره احمدی نژاد انجام دادیم رو تکرار نمیکنیم.ملت ایران میدونن اصل اشتباه در8ساله شدن یک رییس جمهور است مثل احمدی نژاد که تو4سال اول خوب کارکرد و4سال بعد خوب نبود.روحانی هم تو4سال اول چون گیره رای 96 بود،وظایفش رو انجام داد نمیذاریم4 سال بعدی که سال خرابکاری هر دولتی ست تکرار شود.هر دولت فقط4 سال ولاغیر

    • بدون نام

      انشاءالله روحانی پیروز میشه. با روحانی تا 1400

    • ترسو

      بنظرم راي هاي خاكستري و كساني كه معمولا انتخابات رو تحريم ميكنن همه به سبد رايهاي آقاي روحاني ريخته ميشود .
      البته قابل ذكر است كه اين راي ها " نه از حُب علي كه از بغض معاويه است !
      فعلا و تو اين شرايط ( چرا ما هميشه در شرايط حساس هستيم )؟! بنظر ميرسد كه اين عاقلانه و منطقي ترين كارست ....

      پاسخ ها

      • مهران

        ( چرا ما هميشه در شرايط حساس هستيم )؟! :::::خیلی خیلی خیلی حال کردم با این نوشته

    • user

      عمو خوابی یا خودت رو زدی به خواب
      آمار نظرسنجی های دو روزه رو یه نگاهی بنداز
      اوضاع خیلی خرابه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        منظورت اوضاع رئیسی هست دیگه

      • user

        نه بابا اوضاع آقای روحانی

    • بدون نام

      فقط رییسی

    • بدون نام

      این آقا که فامیلیش هم آقازاده است خوب باید این حرف ها رو بزنه .... خواهیم دید

    • بدون نام

      خیلی ازمردم بهظاهر با ریسی هستند اما رای انها روخانی اس

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اتفاقا برعکس فرمودین،اطراف بنده که برعکس گفته شماست

      • محمد

        خواب دیدی خوش باشه

    • 1400

      چیزیکه عیان است چه حاجت به بیان است...مردم از همین حالا ودر مباحثات آزاد وعمومی خارج ازمقیدات ومحدودیات..نظر ودلایلشان برنتیجه بخش بودن سیاست دولت روحانی در عرصه اقتصاد..فرهنگ..آزادی بیان..انتقاد..مداخله سیاسی قاطبه مردم چه را ست وچه چب درسیاست لمس کرده اند..وپیروزی وتوفیق در مذاکرات برجام با مشورت رهبر وصلاحدید مملکت ..وسیاست عزتمندانه در روابط خارجی ...وببار نشستن ثمرات تولیدات داخلی ..ومشارکت سرمایه ای شرکای خاجی...وتقویت بنیه دفاعی کشور با بودجه 3برابری.واجرای طرح بیمه سلامت..ومکانیزه کردن زمینهای زراعی..ووفور محصولات کشاورزی..وچرخش سانتیفیوژها وفروش اورانیوم غنی شده..وو..وو..همه وهمه برای ملت مشهود وملموس است..

    • مهران

      تو خودت در خواب خرگوشی هستی هر جا میرید دم از طرف داری روحانی است البته مردم میخواهند اصولگراها رای نیارند نمی دانم چرا ؟؟

    • بدون نام

      اعتمادبه سقف یعنی این
      باباجان من روحانی باحمایت چندهنرپیشه وبازیگرفقط تونست 12هزارنفرتوتهران جمع کنه
      امارییسی بدون پرداخت هزینه ای رکورد بالاترین تجمع انتخاباتی درطول تاریخ ایران رو رقم زد
      فیلم حماسه مصلی تهران رویکبارببین حساب دستت میاد

      پاسخ ها

      • آوا

        آره راست میگی فقط نمیدونم چرا این حماسه با اتوبوس از شهری به شهر دیگه میرن وآفریده میشن .خخخخخ

      • بدون نام

        بله حماسه اتوبوسی و اجباری رو همه در جریاننش هستن

    • بدون نام

      فقط میخوام بدونم چراباید روحانی رای بیاره بس نیست تواین چهارسال بدبختی کشیدیم شماروبه خداکمی به خودتون بیاین

    • متین

      جناح اصلاح طلب همیشه عادت داشته قبل ازشمارش آراخودشوپیروز انتخابات قلمدادکنه
      اینبارهم شکست میخورن وزیربارنخواهندرفت...
      ظاهراایشون دیروزتهران نبوده که ببینه طرفداران رییسی بدون اتوبوس 300هزارنفره محفلش روگرم کزدن

      پاسخ ها

      • آوا

        چندنفر؟؟؟؟؟ نه بابا شما هامثل اینکه کلا تو کار درست کردن آمارو درصدین .سیصدهزار نفر ؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      با روحانی تا۱۴۰۰ ان شالله

    • مهدی هرمزجانی

      روحانی

    • بدون نام

      دست و پا نزنین از خواب بیدار شین دیگه کار تمومه!

    • محمد

      واقعا صحیح است قطعا این طور میشه ما به کسی که سواد سیاست و علم اقتصادی ندارد وحتی یه روز هم مسولیت اجرایی نداشته رای نمی دهیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آقای روحانی تو سال92 زمانی که میخواست رییس جمهور بشه چه سابقه اجرایی داشت؟؟؟میشه یکیش رو ذکر بفرمایید ما هم بدونیم.

      • ندا

        بدون نام معلومه دانش سیاسیت خیلییییی پاییینه
        :)))
        یعنی واقعا سابقه روحانی رو نمیدونی؟؟؟؟؟؟؟!!!!!

    • بدون نام

      واقعا اگه رئيسي راي بياره ميتونم پرايد مدل ٨٩ امو به قيمت ٣٩ ميليون بفروشم! خوب نيست؟ اونوقت ميرم يه ٢٠٦ مدل ٨٤ ميخرم به قيمت ٥٢ ميليون! خوب نيست؟

    • رضا

      جالب اينه در اين نظرات كسانى كه ميگن روحانى حتى حاضر نيستند اسم خودشون را هم بنويسن بعد ميگن ما آزاديم!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اشتباهی منفی دادم...!؟

    • هادی مقدم

      وعده ی صدروزه:کی گفتم من نگفتم دروغه.وعده ی سیصدروزه:کی گفتم من نگفتم دروغه.تمام تحریمابه محض امضای برجام نه تعلیق بلکه برداشته خواهدشد:کی گفتم من نگفتم دروغه.امضای۲۰۳۰:ماامضانکردیم دروغه...قابل توجه اوناییکه سرشونوکردن توبرف.این آدم دروغگویه.فیلم حرفاش هست وهمشومنکر میشه. ...

      پاسخ ها

      • آوا

        خخخخ .ادبیاتت چقد مثل قالیبافه اون که میگفت این دولت چقد پررویه .حالا میگی دروغگویه .

    • رضا

      روحانی شاید خیلی عالی نباشه ولی از بقیه خیلی اصلح تره بویژه از رئیسی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دوست عزیز اصلح رو معنی میکنی؟؟

      • آوا

        یعنی میخوای بگی با این همه ادعای سیاستمداری وصاحبنظری هنوز معنی اصلح رو نمیدونی ؟؟؟؟

    • ایرانی

      غیر ممکن است رییسی رییس جمهور نشود -والسلام

    • علی

      من فقط توی کف این نتیجه گیری نویسنده هستم!

    • بهنازشیدا

      بسه ازکی دفاع میکنید چیکار کرده براتون نکنه فقط بخاطر قانون ۲۰۳۰هست که همش فساد وبدبختی برای مملکته ...اگه میخاست یه کاری کنه تاحالا کاری میکرد ان شاءالله رییسی رای میاره

      پاسخ ها

      • آوا

        خوب دیگه برجام وهواپیما تموم شد رسیدیم به 2030.
        انشاا... که نه ولی صددرصد رییسی رای نمیاره .

    • بدون نام

      فقط رییسی
      خیلی جالبه که حضور مردم و توی مصلا ندیدید
      خیلی جالبه که حضور مردم توی اصفهان رو ندیدید
      خیلی جالبه که حضور مردم در اهواز و چهارمحال و ندیدید
      خوابتون خیر باشه

      پاسخ ها

      • آوا

        خیلی جالبه که همه اینا رو دیدی خوش به حالت .پس وایسا تا شنبه خوابمون تعبیر بشه .

      • ندا

        والا من که چهارمحالیم جمعیتی ندیدم :)))

    • بابک

      خوب با این همه افراد توانمند که در جامعه وجود دارند چرا باید امثال آقای رییسی و روحانی به فینال برسند که ترس اینرا داشته باشیم که با انتخاب یکی مملکت دوباره به قهقهرا برگردد وباعث سرخوردگی ودلسردی ودر نتیجه عدم مشارکت مردم در انتخابات شوند

      پاسخ ها

      • علی

        فقط رییسی

    • مصطفی

      آقای رییسی حد اقل امام رضا رو برای مردم بزارید!!!!. فقط روحانی و اعتدال به امید پیشرفت ایران و ایرانی.

    • بدون نام

      زیرا مردم فهیمند و می دانند چه کسی دروغ میگوید

      پاسخ ها

      • سحر

        آره مردم ایران خیلی فهمین
        نهنگا هم نوشابه خیلی دوست دارن

    • بدون نام

      شنبه خواهید دید که تیتر را اشتباهی زده اید و روخانی شکست سنگینی از رئیسی خورده است.

      پاسخ ها

      • آوا

        شنبه زیر حرفت نزنیاااااا.

    • بی نام

      فقط روحانی افراط نمیخاهیم روبه جلو ریسی یعنی تورم اختلاس رکو بیشتروتحریم وبدبختی قشر صعیف

    • بدون نام

      حرف مزخرفی بود که تیتر شده بود .آخر هفته روحانی رفته .دولت دروغ و چهار درصدی نمیخوایم

    • بدون نام

      روحانی تنها رییس جمهوره یک دوره ایه حالا میبینید چون تمامه وزراش بهش خیانت کردند

    • بدون نام

      روحانی خیلی خیلی از ریسی بهتره هم سوادش وهم کار اجرایش پس من به روحانی رای میدم

      پاسخ ها

      • سحر

        چندمورد از کارای اجرایی روحانی رو نام ببر ما هم خبردار شیم

      • ندا

        سحر خانم معلومه کلا از همه چیز بی خبری
        :))

    • بدون نام

      بهتره بدانید 30درصد آرا روحانی ،در ستاد آقای رییسی است .

    • بدون نام

      خواب دیدید خیره .رای ما رییسی

    • بدون نام

      رئیسی حرفی برای گفتن ندارد درود بر روحانی صد در صد روحانی تا 1400

    • ابوالفضل

      آوا جان خیلی دار حرص روحانی رو میخوریا,صبح شنبه قیافت دیدنیه ها

    • مینا

      شنبه همه چی معلوم میشه.دروغ و تزویر تمومه کارش

    • منتظر ظهور

      خطاب به دوست بی نام که گفت روحانی سوادش بیشتر از رئیسی!
      هم وطن گرامی آیا از باطل شدن حکم دکترای حسن روحانی به علت سرقت ادبی باخبرید؟!
      لطفا تو سایت های مختلف پیگیرش باش!

    • احسان

      حامیان اقای ریییسی باحضورشون محال بزارن این دوباره اداره مملکت رو دست بگیره

    • ناشناس

      فقط روحانی.
      نمی گم بهترینه ولی حداقل از رییسی بهتره.
      همین روحانی بود که نذاشت شبکه علی اجتماعی فیلتر بشن و کلی خدمات دیگه.
      اینو بدونین رییسی اگه بیاد همه از یک کنار بدبخت می‌شیم.
      نه آزادی نه دستی نه شادی هیچی

    • بدون نام

      با روحانی تا سر کوچه هم نننننههههههه
      روحانی بای بااااااای

    • علی

      به عقب برنمی گردید
      جلو هم که نمی رید...
      برید کنار بزارید ما رد شیم خخخخخخخ

    • ناظر

      برترینها یک سایت بیطرف هستش خودتون از تغداد مثبت و منفی متوجه طرفداران روحانی میشید ولی زمانی احمدی نژاد مساوی بود تقریبا اما حالا دو سه برابرند طرفدارای روحانی . تازه من هرچی منفی دادم برای رئیسی ثبت نشد. دولتها در ایران هشت ساله هستن. حالا باور ندارید صبر کنید تا شنبه.

    • بدون نام

      اوه اوه اصلاح طلبا چطورى دارن ميسوزن پوماد مى خواين تا١٤٠٤بارئسى

    • بدون نام

      آقاى رئيسى هم سيدى هم نورى شنبه رئيس جمهورى

    • بدون نام

      به هیچ وجه به اصلاح طلبی رای نمیدیم که پررویی تمام شعار جمهوری ایرانی سر دادند
      اصلاح طلبا دشمنای ایران و اسلام هستن

    • بانو

      دوستانی که از افتخارات دوران آقای روحانی رو فیلتر نشدن شبکه های اجتماعی می دونن خب عزیزان یه فیلتر شکن ساده نصب کنید. این که این همه واویلا و به به چه چه نداره .. الان مشکل همه مردم ما سایفون فیلتره؟؟؟؟!!!!! خدایا توبه.. آدم خنده اش میگیره بخدا از استدلال های جوانان این مرز و بوم:))

    • بدون نام

      ی مشت شکم سیر.... غلط کردین با هفت جد و آبادتون

    • یک ایرانی

      ابوالفضل 23:35, آوا حرص روحانی رو نمیخوره بلکه واقعیت رو داره میگه, اگه شنبه رییسی تون رییس جمهور شد حرفت قبول ولی اگه روحانی رییس جمهور شد چجوری میتونم قیافتو ببینم؟ چون خیلی باید دیدنی باشه...!

    • مهدی

      در جواب آقای ی
      اولا مرحوم رفسنجانی اصلاح طلب نبودن.لااقل در دوره ریاست جمهوریشون که چیزی بنام اصلاح طلب نبود.دوما همون ۸ سال ریاست اسطوره ریاست جمهوریتون استاد دکتر احمدی نژادتون برا ی عمر این مملکت بس بود.ایشون بهمراه از جنس شما چنان خرابی بار آوردید که ۵۰ سال طول میکشه ویرانه هاش جمع شه

    • بدون نام

      نظر دهنده آوا......شما نمیدونی اگه کسی بخواد تو میتینگ رییسی و سخنرانیش شرکت کنه مجبوره بیاد تهران عزیزم ...از اطداف تهران اومدن برای شنیدن حرفای رییسی جانم ...پلاکا هم برای همینه .تهرانیا که با مترو اومده بودن

    • بدون نام

      نظر هادی مقدم خیلی باحاله آفرین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج