۵۳۳۵۸۱
۱۳ نظر
۵۰۱۱
۱۳ نظر
۵۰۱۱
پ

کدام تئوریسین، انتخابات را درست پیش‌بینی خواهد کرد؟

در دوران پیش از انتخابات در فضای سیاسی هیجان زده و پر از گرد و غبار، بازار تحلیلگران سیاسی سکه است.

روزنامه هفت صبح: در دوران پیش از انتخابات در فضای سیاسی هیجان زده و پر از گرد و غبار، بازار تحلیلگران سیاسی سکه است. مردانی که به توانایی پیش بینی اتفاقات سیاسی کشور و ارزیابی امکان های موجود برای ائتلاف، انصراف و یا تهییج آرای عمومی مشهور هستند. نقطه نظرات این کارشناسان با تیترهای بزرگ در صفحات اول روزنامه ها و سایت های خبری منتقل می شود و بسیاری از کنشگران سیاسی با توجه به نظرهای آنها اتفاقات سیاسی را تحلیل می کنند. اما حالا درحالی که دو روز به انتخابات باقی مانده چقدر از این گمانه زنی ها به نتیجه خواهدرسید؟

تحلیل ها و پیش بینی های این استراتژیست ها در انتخابات سال 1392 چقدر درست بوده است؟ برای دانستن عیار تحلیلگری سیاسی در کشور مروری داریم بر آرا چهار تحلیلگر اصلی فضای سیاسی کشور در سال 1392 از چهار طیف مختلف: صادق زیباکلام که ارادتش به طیف هاشمی رفسنجانی و کارگزاران مشخص است، عباس عبدی تئوریسین صریح اللهجه جبهه اصلاحات، امیر محبیان کارشناس سیاسی جناح راست سنتی و بالاخره عبدالرضا داوری تئوریسین سیاسی نزدیک به احمدی نژاد.

عباس عبدی

عباس عبدی یکی از فعالین سیاسی اصلاح طلب است که آرا و نظرات او معمولا بازتاب گسترده ای در میان رسانه ها دارد. این تئوریسین قدیمی به پیش بینی نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در دور دوم انتخابات ۸۴ و شکست غیرمنتظره هاشمی رفسنجانی از احمدی نژاد شهره است. در سال ۸۸ نیز پیش بینی کرده بود که احمدی نژاد رای خواهدآورد. در سال ۹۲ اما پیش بینی های او درست از آب درنیامده بود.
کدام تئوریسین، انتخابات را درست پیش‌بینی خواهد کرد؟
* در سال 92 چه گفته بود؟ این تئوریسین در 3 روز مانده به انتخابات سال 92 گفته بود: «نمی توانیم بگوییم آن افرادی که به آقای عارف رای می دادند حالا آرا آنها یکجا به سبد آقای روحانی واریز خواهدشد. اصلا کسی هم دنبال این مسئله نبوده که 100 درصد آرا آقای عارف به سبد آقای روحانی اضافه شود؛ بلکه دنبال این بودند که یک جریانی را بیفتد و یک مفهومی شکل بگیرد که آن مفهوم با خود آرا خود را هم خواهدآورد. من معتقدم حداقل بالای 80 درصد آرا آقای عارف به سبد آقای روحانی منتقل خواهدشد.»

* در سال ۹۶ چه می گوید؟ او در روز دوشنبه در گفت و گو با بی بی سی گفت: «به نظر نمی رسد انصراف آقای قالیباف تاثیر خاصی بر انتخابات و روند آن بگذارد. انصراف عارف به نفع روحانی واجد یک معنای دیگری بود در حالی که الان برای این انصراف چنین معنایی متصور نیست. این کار نشان از اراده قوی برای روی کار آمدن آقای رییسی هم تلقی نمی شود. چون اگر چنین اراده ای باشد در عرصه عمومی خود را نشان دهد.
تاثیر انصراف قالیباف نیز بر سبد رای روحانی مثبت است، اگر تاکنون برخی احتمال می دادند که آرا روحانی به ۵۰ درصد نرسد و دور دومی شود اکنون دیگر این احتمال از بین رفته است. زیرا بخشی از آرا قالیباف که حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد آرا اوست، به سبد روحانی می ریزد و ۵ تا ۶ درصد رای روحانی را زیاد می کند. من با قاطعیت می گویم انتخابات یک مرحله ای است و آقای روحانی قطعا رییس جمهور خواهندشد.»

صادق زیباکلام

صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران یکی از افرادی است که معمولا گفت و گوهای فراوانی دارد و در همه آنها نگاه ویژه ای به نزدیکان آیت الله رفسنجانی و حزب کارگزاران دارد. او در سال 1392 به پیش بینی های کاملا اشتباهش و عذرخواهی بعدش شهره شد.
کدام تئوریسین، انتخابات را درست پیش‌بینی خواهد کرد؟
* در سال ۹۲ چه گفته بود؟ این کارشناس سیاسی بیست روز قبل از انتخابات سال ۹۲ گفته بود: «بدنه اصلاح طلبان ذیل جریان اصلاح طلبی آن که ۲۰ میلیون رای در سال ۷۶ به خاتمی داد یا ۱۰ میلیون رای هاشمی در دور دوم انتخابات سال ۸۴ یا ۱۳ میلیون رای سال ۸۸ را در این دوره نخواهد داشت. اساسا در این انتخابات این جریان شرکت نخواهد کرد و اگر شرکت کند به عارف و روحانی رای نخواهد داد چون می دانند رای آنها تلف می شود. اگر افرادی از جریان اصلاح طلبی در انتخابات شرکت کنند به قالیباف رای می دهند.»

* در سال 96 چه می گوید؟ این کارشناس سیاسی در روز یکشنبه و پیش از انصراف قالیباف گفته بود: «اگر از بین رییسی و قالیباف، یکی به نفع دیگری کنار برد، شاید شانس اصولگرایان برای اینکه انتخابات را به دور دوم بکشانند، بیشتر شود اما همه اینها بستگی به یک پارامتر مهم دارد؛ و آن پارامتر مهم این است که اصلاح طلبان بتوانند حداقل 30 درصد آن 15 تا 20 میلیون را که انگیزه ای برای شرکت در انتخابات ندارند، فعال کنند.

اگر این طور شود، رای آقای روحانی می رود بالای ۲۰ میلیون. در این صورت، دیگر فرقی ندارد که رقیب روحانی قالیباف باشد یا رییسی. حتی اگر یکی از این دو نفر به سود آن دیگری کنار برود، که در شرایط فعلی منطقی تر به نظر می رسد قالیباف به سود رییسی کنار برود، اگر آن ۳۰ درصد فعال شوند، باز روحانی در دور اول رییس جمهور خواهد شد.
اما اگر اصلاح طلبان نتوانند آن ۳۰ درصد را بکشانند پای صندوق های رای، احتمال دارد انتخابات به دور دوم کشیده شود. اما با فضایی که پس از مناظره سوم ایجاد شده است، به نظر می رسد بخشی از آن افراد فاقد انگیزه رای دادن، در انتخابات شرکت خواهند کرد و این کار روحانی را برای پیروزی در دور اول انتخابات آسان تر خواهد کرد.»

امیر محبیان

در سال های بعد از انتخابات دوم خرداد، امیر محبیان از سوی اصلاح طلبان به عنوان نظریه پرداز و استراتژیست جناح اصولگرا شناخته می شود. نگاهی به تحلیل ها و پیش بینی های قبل از انتخابات او نشان می دهد اگرچه در پیش بینی آرایش سیاسی اصولگرایان نسبتا موفق عمل کرده اما نتوانسته تحلیلی نزدیک به واقعیت از اصلاح طلبان ارائه دهد. در سال 1392 اصرار بر عدم حمایت اصلاح طلبان از روحانی همواره در تحلیل هایش دیده می شد.
کدام تئوریسین، انتخابات را درست پیش‌بینی خواهد کرد؟

* در سال ۹۲ چه گفته بود؟ این کارشناس سیاسی ۱۰ روز مانده به انتخابات سال ۱۳۹۲ گفته بود: «به نظر می رسد با حذف آقای هاشمی رفسنجانی از گردونه انتخابات ممکن است براساس کدهایی که دیده می شود، آقای هاشمی و اصلاح طلب ها به سمت نامزد خاصی نروند. اگر این کدها درست باشد منتهی به عدم تقویت موقعیت آقای حسن روحانی و دکتر عارف خواهد بود و رای آنها در بین نامزدهای اصولگرا تقسیم خواهدشد. بنابراین بعید به نظر می رسد ائتلاف سه گانه به یک نفر واحد بروند.

* در سال 96 چه می گوید؟ نکته عجیب آن است که در انتخابات امسال او هیچگونه تحلیلی ارائه نداده و ترجیح داده سکوت کند. چرا چنین اتفاقی افتاده؟ امیر محبیان در پاسخ به «هفت صبح» می گوید: «در حال حاضر ترجیح می دهم تحلیل شخصی خودم را اعلام نکنم. انتخابات امسال شرایط خاص و پیچیده ای دارد و به همین دلیل تصمیم گرفتم سکوت کنم. انتخابات امسال حتی از سال 92 نیز پیچیده تر است و همین دلایل باعث شده فعلا تحلیلی ارائه ندهم.»

او در پاسخ به این سوال که پس چرا تئوریسین های اصلاح طلب تمام در حال تحلیل هستند؛ اما شما به عنوان یک تحلیلگر سیاسی سکوت کرده اید: می گوید: «به هر حال کارشناسان اصلاح طلب بیشتر به جنبه های تبلیغی نگاه می کنند تا جنبه های سیاسی اما من ترجیح می دهم سکوت کنم.»

عبدالرضا داوری

عبدالرضا داوری، عضو هایت علمی پژوهشی دانشگاه تهران و نیز عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی است. او از سال 88 به عنوان یکی از سخنرانان اصلی ستاد انتخاباتی محمود احمدی نژاد در سخنرانی ها و جلسات مناظره انتخاباتی ایفای نقش می کرد. داوری هنوز هم یکی از افراد نزدیک به محمود احمدی نژاد محسوب می شود که پس از رد صلاحیت او همچنان پشت سرش ایستاد. بعضی از اظهارنظرها و پیش بینی های او را درباره آرایش افراد در انتخابات 24 خرداد به شکلی شگفت انگیز سندیت پیدا کرد و از نمونه های استثنایی صحت یک تحلیل سیاسی باقی ماند.
کدام تئوریسین، انتخابات را درست پیش‌بینی خواهد کرد؟

* در سال ۹۲ چه گفته بود؟ او ۱۰ روز قبل از انتخابات سال ۹۲ گفته بود: «پروژه هاشمی ۲» طی چند روز آینده با حمایت هاشمی و خاتمی از حسن روحانی و انصراف محمدرضا عارف به نفع او در ازای واگذاری منصب معاون اولی دولت بعدی، وارد فاز جدیدی خواهد شد. البته اعلام رسمی الگوی «روحانی رییس جمهور- عارف معاون اول» و انصراف محمدرضا عارف به نفع حسن روحانی تا زمان بهره گیری عارف از حداکثر ظرفیت های تبلیغاتی صدا و سیما به منظور هم افزایی با روحانی به تعویق می افتد تا عارف بتواند سبد رای خود را به روحانی انتقال دهد.
در همین فاصله حسن روحانی موضع رادیکال تری اتخاذ می کند تا بتواند با تصویرسازی از خود به عنوان نماد جانشینی «هاشمی-خاتمی»، سبد رای هاشمی و خاتمی را به سبد رای خود انتقال دهد. با توجه به حذف هاشمی و مشایی و پیش بینی مشارکت انتخاباتی ۶۰ درصدی، حسن روحانی با یک رای متوسط ۱۴ تا ۱۵ میلیونی که با حمایت تمام قد هاشمی و خاتمی از وی، برایش دور از دسترس نیست به راحتی و بدون مشکل، انتخابات را خواهد برد.»

* در سال 96 چه می گوید؟ عبدالرضا داوری مدت هاست که سکوت کرده و ترجیح می دهد صحبتی نکند. او در گفت و گوی کوتاهی با هفت صبح می گوید: «با توجه به اتفاقاتی که در مورد رد صلاحیت آقای احمدی نژاد رخ داد، بنده ترجیح می دهم صحبتی درباره انتخابات نداشته باشم.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علیرضا عبادی

      اصلا شک نکنید که برنده ی این انتخابات اقای رئیسی است این میگویم آن هم با اختلاف فاحش با اقای روحانی /
      100% رئیسی رئیس جمهور میشی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کاملننننننن موافقم

    • رضا

      درودبر روحانی روحانی صددرصد

    • زینب

      با امید به به خدا همه گوش به فرمان رهبریم

      پاسخ ها

      • علیرضا عبادی

        پیشا پیش ریاست جمهوری را به جناب آقای رئیسی تبریک عرض میکنم امیدوارم ثروتمندان چپاولگر رو سیاه شوند

    • سلی

      روحانی

    • بی نام

      صد در صد روحانی

      پاسخ ها

      • علیرضا عبادی

        من با نام و فامیل خودم آشکارا می نویسم ریاست جمهوری جدید آقای رئیسی است ولاغیر داشته باشید تا روز شنبه

    • بدون نام

      درود بر روحانی

    • بدون نام

      حسن روحانى تبريك

    • بدون نام

      نمیذاریم تلاش ها و برنامه ها هدر بره... به عقب باز نخواااهیم گشت
      #روحاااانی رای ماست

    • امید

      درود بر روحانی

    • بدون نام

      روحانی برنده انتخابات است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج