۵۳۴۰۶۱
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

تهدید واشنگتن به خروج از ناتو

ترامپ از تعهد ناتو برای افزایش مشارکت مالی خود در هزینه‌های نظامی این سازمان رضایت دارد، اما احتمال خروج آمریکا در صورت محقق نشدن این وعده‌ها منتفی نیست.

واحد مرکزی خبر نوشت: ترامپ از تعهد ناتو برای افزایش مشارکت مالی خود در هزینه‌های نظامی این سازمان رضایت دارد، اما احتمال خروج آمریکا در صورت محقق نشدن این وعده‌ها منتفی نیست.

خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، یک مسئول کاخ سفید اعلام کرد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از تعهد اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای افزایش مشارکت مالی خود در هزینه‌های نظامی این سازمان رضایت دارد، اما احتمال خروج آمریکا از این ائتلاف در صورت محقق نشدن این وعده‌ها منتفی نیست.

این مسئول آمریکایی که خواست نامش فاش نشود روز چهارشنبه پیش از نخستین سفر خارجی دونالد ترامپ که قرار است در نهایت به بروکسل و شرکت وی در نشست سران ناتو در تاریخ ۲۵ مه (پنجشنبه آینده) بینجامد، گفت: « در حال حاضر رئیس جمهور از آنچه می بیند راضی است. وی این وعده‌ها را واکنشی مثبت می داند. اما اگر اتفاقی نیفتد یا آنکه روند آن بسیار کند باشد، ما هوشیار خواهیم ماند.»

به گفته خبرنگاران، یک مسئول دیگر کاخ سفید ساعاتی پیشتر از این منبع اعلام کرده بود در صورتی که اعضای ناتو اقدامی نکنند یا سرعت کافی در این اقدام نداشته باشند، دونالد ترامپ دیگر نمی خواهد که آمریکا در این سازمان بماند.

اما همکاران وی به صورت دقیق‌تر اعلام کردند که این اظهارات چشم اندازی دورتر است.

جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا نیز روز چهارشنبه به نوبه خود خواستار مشارکت کشورهای عضو ناتو پیش از درگیر شدن بیشتر آمریکا در مأموریت افغانستان شد.

کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۱۴ متعهد شدند ظرف ۱۰ سال هزینه های نظامی خود را تا دو درصد تولید ناخالص داخلی افزایش دهند. به جز آمریکا، تعداد کمی از این کشورها توانستند به این هدف برسند.

براساس برآوردهای ناتو در سال ۲۰۱۶، پس از آمریکا که هزینه های نظامی آن در این سازمان سه ممیز سی و شش صدم درصد (۳/۳۶ درصد) تولید ناخالص داخلی این کشور است، تنها انگلیس (۲/۱۷ درصد)، لهستان (۲/۰۱ درصد)، استونی (۲/۱۸ درصد) و یونان (۲/۳۶ درصد) به این هدف دست یافته اند. به خصوص دونالد ترامپ در این خصوص به شدت از آلمان انتقاد دارد. هزینه های نظامی آلمان در ناتو در حال حاضر تنها یک و دو دهم درصد (۱/۲ درصد) تولید ناخالص داخلی این کشور است، اما آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان متعهد شده است سرمایه گذاری ها در ارتش این کشور را تسریع کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج