۵۳۴۴۱
۲ نظر
۵۰۱۶
۲ نظر
۵۰۱۶
پ

سردترین های جهان شما را می لرزاند

منفی ۸۹.۲ درجه سانتیگراد؛ این عددی بود که در تاریخ ۳۰ تیر ماه ۱۳۶۲ (از آنجا که ترتیب فصول در نیمکره شمالی و جنوبی برعکس است.

سردترین های جهان شما را می لرزاند

مجله دانستنیها: منفی 89.2 درجه سانتیگراد؛ این عددی بود که در تاریخ 30 تیر ماه 1362 (از آنجا که ترتیب فصول در نیمکره شمالی و جنوبی برعکس است. این تاریخ متقارن با آخرین روزهای نخستین ماه از فصل زمستان است) دماسنج ایستگاه تحقیقاتی وستوک روسیه واقع در قطب جنوب نشان می داد. این دما سردترین دمایی است که تاکنون روی زمین به ثبت رسیده است.


محیط فوق العاده سرد اطراف وستوک به خاطر موقعیت ایستگاه در فلات قطب جنوب است؛ جایی در فاصله ۱۲۵۵ کیلومتری از نزدیکترین ساحل و ارتفاع ۳۴۸۸ متری بالای سطح دریا. در این مکان هوا رقیق است، باد منجمد کننده است، و تاریکی به مدت ۴ ماه از سال بر منطقه حکمفرماست. ایستگاه وستوک که در تاریخ ۲۵ آذر ۱۳۳۶ برپا شده است، خانه ۱۳ تا ۲۵ دانشمند است که به طور دائمی در آنجا سکونت دارند. این دانشمندان با مطالعه نمونه مغزه های یخی به دنبال نشانه هایی از حیات در دریاچه عظیم وستوک می شوند؛ دریاچه ای که زیر بیش از ۴۰۰۰ متر یخ دفن شده است.

سردترین های جهان شما را می لرزاند

سردترین قطب

وستوک جنوبگان سرمایی زمین محسوب می شود، نقطه ای در نیمکره جنوبی زمین که کمترین دمای سیاره را دارد. قطب شمال سرمایی در منطقه سیبری روسیه قرار دارد.

گرم ترین روز

۲۱ دی ماه ۱۳۸۰، رکورددار گرمترین روز در تاریخ وستوک است. در این روز هوا تقریبا معتدل بود و دمایی معادل منفی ۱۲ درجه سانتیگراد داشت!

سردترین های جهان شما را می لرزاند

عدم نشانه های حیات

به غیر از دانشمندان پروازی هیچ حیاتی در فلان قطب جنوب؛ جایی که ایستگاه وستوک واقع شده است وجود ندارد. حتی نشانه ای از میکروارگانیزم ها در این بیابان یخ یافت نمی شود.

متوسط دما

مرداد (نیمه زمستان) سردترین ماه در منطقه است و متوسط دمای هوا منفی ۶۸درجه سانتیگراد است. آذر (ماه پایانی بهار) با متوسط دمای منفی ۳۳ درجه سانتیگراد نیز گرمترین ماه سال است.

سردترین های جهان شما را می لرزاند

راهنمای قطب گردی

در ایستگاه وستوک تابلوی راهنمای نمادینی وجود دارد که فاصله و جهت برخی نقاط شاخص را در قطب جنوب و دیگر نقاط زمین نشان میدهد. جالبترین آنها جهتی است که روی آن نوشته است: ۱۸۷۴۹ کیلومتر تا قطب شمال

سردترین های جهان شما را می لرزاند

قلب تاریکی

روز دوم اردیبهشت خورشید برای آخرین بار در طی زمستان قطبی در وستوک طلوع می کند. پس از این روز، تا اواسط ماه مرداد دیگر خورشید در منطقه دیده نخواهد شد.


رکوردداران سرما

وستوک به راحتی عنوان سردترین نقطه روی زمین را به خود اختصاص می دهد اما نقاط فوق سرد دیگری نیز هستند که انسان و حیوان با آن سر و کار دارند.

* سردترین نقطه شناخته شده منظومه شمسی دهانه هرمیت، نزدیک قطب شمال ماه است. دمای این نقطه به منفی 248درجه سانتیگراد می رسد.

* سردترین کشور دنیا همچنین عنوان بزرگترین کشور دنیا را یدک می کشد. با سرمایی برابر 5.5درجه سانتیگراد، روسیه کمترین متوسط دما را در بین تمام کشورهای جهان دارد.

*سردترین پایتخت دنیا شهر اولان باتور است. پایتخت مغولستان که بزرگترین شهر این کشور نیز هست، 1.2 میلیون نفر جمعیت دارد.

* سرمادوست ترین جانور دنیا Tradigrade است؛ جانوری میکروسکوپی از پسرعموهای بندپایان که می تواند سرمای منفی 272 درجه سانتیگراد را (تنها 1 درجه بالاتر از صفر مطلق) تاب بیاورد. این موجود با رفتن به خواب زمستانی و خشک کردن تمام بدن خود می تواند در چنین شرایط زنده بماند.
* سردترین منطقه مسکونی دنیا روستای اویمیاکون در سیبری است؛ جایی که ۵۰۰ نفر در منطقه ای زندگی می کنند که سرمای زمستان آن به منفی ۵۰ درجه سانتیگراد می رسد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مریم سراوانی

      ازنزدیک اینغده سرد نیستن باید لباس گرون و چرمینه داشته باشین تا سردینه هوا را حس نکنید حوای سرد باعث سرماخوردگی و سرطان میشود

    • mohammad

      مریم ای کیوت چنده ؟ بگو ما هم بدونیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج