جاباما
۵۳۵۱۵۵
۲۴ نظر
۱۲۰۳۹
۲۴ نظر
۱۲۰۳۹
پ

شکنجه های رایج در زندان های ساواک چه بود؟

سابقه شکنجه شاید قسمتی به اندازه تاریخ داشته باشد؛ مصریان باستان به وحشتناک ترین شیوه ها، مخالفان شان را شکنجه می دادند و آنها را می کشتند؛ مثلا آنها را درون نیل می گذاشتند، روی صورت شان شیر و عسل می ریختند تا حشرات آنها را بخورند و همه بدن قربانیان عفونت کند.

ماهنامه همشهری خردنامه پایداری - سیدمحمد سادات اخوی: سابقه شکنجه شاید قسمتی به اندازه تاریخ داشته باشد؛ مصریان باستان به وحشتناک ترین شیوه ها، مخالفان شان را شکنجه می دادند و آنها را می کشتند؛ مثلا آنها را درون نیل می گذاشتند، روی صورت شان شیر و عسل می ریختند تا حشرات آنها را بخورند و همه بدن قربانیان عفونت کند. شیوه های بدتر را می شود در تاریخ قرون وسطی پیدا کرد که به بهانه های مختلف پوست بدن افراد را زنده زنده می کندند.

به مرور زمان و با وضع قوانین حقوق بشری، این نوع شکنجه ها کمرنگ شد اما از بین نرفت و شمایل تازه ای به خود گرفت که در دوره شاهنشاهی توسط ساواک روی انقلابیون اجرا می شد. وقتی پای صحبت های انقلابیون می نشینید، حرف های زیادی درباره شکنجه ها دارند و هر کدام به نوعی آن را تجربه کرده اند. در اینجا به برخی از انواع شکنجه های ساواک اشاره می کنیم تا ببینیم گام های انقلاب در چه مسیر ناهموار و خشنی برداشته شده و امروز به ثمر نشسته است.

شلاق زدن یک شکنجه معمولی بود

کریم حسین زاده یکی از زندانیانی است که دوران شاه به خاطر فعالیت های سیاسی نزدیک به ۱۸ ماه را در زندان گذرانده. او که در این مدت انواع شکنجه ها را تحمل کرده، درباره اقدامات ساواک می گوید: «یکی از معمولی ترین شکنجه های ساواک که در ابتدای ورود به زندان صورت می گرفت، شلاق زدن بود.
شکنجه های رایج در زندان های ساواک چه بود؟
البته من از مشت و لگدهایی که از ابتدای دستگیری خوراک زندانیان می شد صرف نظر کردم. معمولا از ترکه های نازک درختانی مانند بید، انار و گلابی یا ترکه های بافته شده از ساقه های گندم و جو و کتان و لیف خرما و کنف و نخ های بافته به هم از لیف و کتان و ابریشم و چرم و پوست تا سیم های نازک مسی و سربی تا کابل برق چند لایه و تاب داده یا افشان استفاده می شد.»

این طور که آقای حسین زاده می گوید، برای دردناک تر شدن، سر شلاق ها را سرب می بستند که در اثر برخورد با کمر زخم های عمیقی ایجاد کند. او این طور ادامه می دهد: «بعضی وقت ها هم فقط به شلاق زدن اکتفا نمی کردند. برای مثال یک تخت فلزی را به آرامی داغ می کردند و ما را روی آن می خواباندند، بعد شروع می کردند به شلاق زدن. از طرف دیگر برای آزار ما روی زخم ها را هم نمک یا آب لیمو ترش می ریختند که این باعث می شد سر زخم تا مدتی طولانی باز بماند.»

شکنجه های روحی علیه زندانیان زن

یکی از وحشیانه ترین برخوردهای ساواک با زنان زندانی بوده است. ساواک معمولا در برخوردهایش با زنان تلاش می کرده تا ابتدا آنها را شکنجه روحی دهد. صدیقه اعلایی از زندانیان ساواک در این باره می گوید: «شکنجه های روحی ساواک واقعا شرم آور بود. با کلمات بسیار ناشایست با ما صحبت می کردند.
شکنجه های رایج در زندان های ساواک چه بود؟
یک بار که بازجوهای ساواک سراغم آمدند، یکی شان سیگارش را روی سر من خاموش کرد؛ هیچ موقع دردی را که آن روز کشیدم فراموش نمی کنم. از دیگر شکنجه های مرسوم در ساواک، آویزان کردن بود؛ یعنی کف پای ما را شلاق می زدند و دو سه روز همین طور از دست آویزان می کردند تا خون کف پای مان جمع شود. دوباره شلاق می زدند و پای ورم کرده ما پر از خون می شد. بعد از آن هم ما را دور زندان بدو می بردند.»

او اگرچه با اکراه ولی در توضیح بیشتر می گوید: «تهدید به تجاوز هم یکی از رایج ترین مسائل در بازجویی ها بوده است. در کلانتری ها، اغلب پلیس، زندانیان جوان یا بانوان را با رکیک ترین کلمات تهدید می کرد. بدون تردید اگر نبود آرمان های اصیل و آموزه های انقلابی و قرآنی، هیچ کس تاب و تحمل آن شرایط را نداشت.»ن

از آتش تا گیره

یکی از منابع خوبی که درباره شکنجه های ساواک موجود است، خاطرات منصور رفیع زاده رئیس شعبه ساواک در آمریکاست. او درباره آتش زدن زندانی ها به عنوان یکی از معروف ترین شکنجه های این طور می گوید: «در میان روزنامه نگاران دوره ملی شدن صنعت نفت کریم پورشیرازی سردبیر روزنامه شوش به دلیل حملات گسترده و بی باکانه اش به خانواده پهلوی به ویژه شخص شاه و اشرف پهلوی، بیش از همه مورد خشم ملوکانه قرار گرفت. بعد روزنامه ها خبر مرگ تصادفی شیرازی را در یک آتش سوزی در زندان منتشر کردند.
شکنجه های رایج در زندان های ساواک چه بود؟
سال ها بعد هنگامی که برای تعطیلات در تهران بودم یکی از بدنام ترین این افراد در مقابلم سبز شد. او می دانست که من چه کاره هستم و خواهش کرد سفارش او را به تیمسار سفیری بکنم. من بی درنگ او را شناختم. وی در زمان اعتراض های دانشجویی زندانبان من بود. او با افتخار از کارهای خود و شرکت در قتل شیرازی سخن گفت. هنگامی که برای دانستن جزییات پافشاری کردم، وی با گستاخی در مورد شب آتش سوزی در سال 1331 گفت من فردی بودم که در حالی که چند نفر شیرازی را گرفته بودند، نفت بر سر و بدن او ریختم.
چون لباس های خودم نیز نفتی شده بود نمی توانستم او را آتش بزنم چون ممکن بود لباس های خودم هم آتش بگیرد. یکی دیگر از ماموران زندان، کهنه ای را آتش زد و به طرف او پرتاب کرد. ما نیز به سرعت از سلول او دور شدیم.»

در خاطرات زندانیان دوره شاه چیزی که زیاد به چشم می خورد، استفاده از گیره است. در این نوع شکنجه سر متهم را میان دو گیره قرار می دادند و کم کم فشار آن را زیاد می کردند که در برخی گزارش های ساواک آمده که جمجمه بعضی از این زندانیان بر اثر فشار زیاد له می شد. در کنار این گیره کلاه خودهایی هم وجود داشت که روی سر زندانی قرار می دادند و تقریبا به شیوه گیره کار می کرد با این تفاوت که زندانی در آن شرایط احساس خفگی می کرده است و در عین حال فشار را هم تحمل می کرد.»

سلولی پر از خشم

متهمان در حالت کلی در زندان های ساواک حضور داشتند اما برای سخت تر کردن کار و همین طور گرفتن اعتراف از آنها گاهی چند ماه شخص را در سلول انفرادی زندانی می کردند. وقتی هم کسی در زندان انفرادی می رفت شکنجه های مخصوص به آن محیط را رویش اجرا می کردند. حبیب الله صحرایی از زندانیان سیاسی زمان ساواک درباره شکنجه های سلول انفرادی توضیح می دهد: «معمولا اتاق ها یک در یک بود.
شکنجه های رایج در زندان های ساواک چه بود؟
باز دو نوع اتاق وجود داشت که گاهی می شد زندانیان را در آنها جابجا کرد. اتاقی بسیار تاریک و اتاقی کاملا سفید که تمام مدت چراغی با ولتاژ بالا در آن روشن بود تا زندانی نتواند بخوابد. زندانبان ها برای این که شخص را اذیت کنند در فواصل مختلف زندانی را از جا بلند می کردند و از او می خواستند خودش را معرفی کند.
معمولا هم این اتفاق زمانی می افتاد که زندانی خواب بود. با این کار روحیه زندانی را به هم می ریختند. حالا تصور کنید در چنین اتاقی و چنین شرایطی بخواهند شما را شکنجه هم بدهند. مثلا خیلی وقت ها در را برای دستشویی رفتن باز نمی کردند و ما مجبور بودیم همانجا قضای حاجت کنیم یا گاهی از طرف آنها بود. مثلا بازجو به اتاق می آمد و شروع می کرد روی ما یا در اطراف غذای ما ادرار کردن.»

او از دیگر شکنجه های زندان می گوید، از شکنجه کشیدن ناخن هایش: «یک بار که در انفرادی بودم دو سه نفر از شکنجه گرهای ساواک داخل سلول ریختند. من هم در اتاق سفید بودم. ابتدا تا جایی که می شد با شوکر مرا اذیت کردند. بعد یکی از آنها برای این که درباره بقیه دوستانم اعتراف کنم، شروع کرد به کشیدن ناخن های دستم.
ابتدا ناخن های دست راستم را کشید و بعد دست چپ را. یادم هست کف اتاق سفید کاملا قرمز شده بود و من از درد زیاد بی هوش شدم. وقتی به هوش آمدم دیدم که مرا به تختی بسته اند. بعد دوباره شروع کردند به شکنجه دادن. یکی از شکنجه گرها خودکار لای انگشت هایم گذاشت و دیگری انگشتانم را شکست. آن موقع اسم این کار را اشکلک گذاشته بودند.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خیلی ها واسه این مملکت جون دادن شکنجه شدن تا ایران الان به اینجا برسه یعنی امنیت چیزی که تو کشور های همسایه نیس این همه ادم از گذشته تا الان برای ایران جان خودشونو فدا کردن تا حجاب از بین نره امنیت از بین نره ولی الان بعضیا جوری میگن آزادی که باید بهشون اینارو نشون داد آزادی یعنی امنیت

    • بدون نام

      اره واقعا. مثل کهریزک

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هیچ ربطی به حجاب نداره یکی بی حجابه اما جونشو واسه کشورش میده مثل خود من

      • بدون نام

        نه هنوز درک درستی از زندگی ندارید... در کهریزک اتفاق ناگواری افتاد اما به هیچ وجه قابل مقایسه با این نیست....خطا و گناه چند نفر و به همه تعمیم نمیدن... و اگر اینکار و میکنید آدم بی اخلاق و بدی هستید!واقعا بد!
        مساله کهریزک و تمام رسانه هامون پوشش دادن...باهاش برخورد شد... و مجرمین به جزاشون رسیدن! زمان شاه اگه بچه یکی و می گرفتن حتی ممکن بود جسدشم هیچ وقت پیدا نشه...

        پس وقتی چیزی نمیدونید حرف مفت نزنید... خوبه که جز همین هم مثال دیگه ای ندارین...

    • متین

      خدا ازشون نگذره اون از خدا بی خبرا رو.. ایشاله تو اون دنیا بدترین شکنجه ها رو ببینن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کدوم دنیا؟

    • بدون نام

      خداب بدترین دردشکنجه شون کنه.خدایاتموم کسانیک بخاطرسرزمینم ایران جان دادن وشهیدشدن بیامرز.آمین یارب العالمین.

    • بهرام

      خدا لعنت کند رضاخان پالانی و فرزندان نالایق و عیاشش را.

    • حلماء

      سلام. واقعا شوکه شدم وقتی این خاطرات و نحوه شکنجه ها را خوندم. اگر من تو اون دوران بودم قطعا خودکشی میکردم. من بیشتر از دوران دفاع مقدس میدونم تا انقلاب اما

    • بدون نام

      چه فایده داره وقتی الان همه رابطه نامشروع تو مملکت شیعه رایج شده هیچ کس دیگه به فکر دینش نیست . خدا رحمت کنه شهدای انقلاب رو که زیر شکنجه موردن .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        توهم فساد از خودش بیشتره کو کلی رابطه نامشروع این مملکت هشتاد و هفت میلیون جمعیت داره وقتی می گید کلی یعنی بیش از نیمی از جمعیت مشغول رابطه رابطه نامشروع باشن... یه عده قلیلی که اگر سرشماری بشن اینکارا رو میکنن و خودشون و سر زبونا میاندازن...مقصر من و شماییم که در مقابلش باید راه درست و کار درست و نشون بدیم...اما بلد نیستیم کار رسانه ای بکنیم...

        حرام زادگی در ایران طبق آمار خود سازمان ملل زیر یک درصده...

        محرم و ببینید کل کشور سیاه پوش میشه...

        رضاشاه به زورم نتونست دین و امام حسین و از مردم بگیره فکر میکنید اینطور کارها میتونه؟!

        هزار و چهارصد سال تلاش کردن که دین و نابود کنن... نتونستن... فکرمیکنید حالا میتونن؟!؟!

    • سید افضل پورافشار

      خدا کنه هیچ شکنجه ای نباشه چه تو این دنیا چه توی اخرت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو آخرت شکنجه نیست مجازاته... و در عین حال درمان...مجازاتت میکنن تا درمان بشی و کثافاتی بهت چسبیده کنده بشه ازت تا بتونی بری بهشت مثل حمام میمونه!

    • بدون نام

      اولا که بنده تا به چشم نبینم هیچیو باور نمیکنم دوما اینکه کاش این شکنجه هارو به سره اونی میاوردن که صد میلیارد اختلاس کرد و اونی که حق مردم رو میخوره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        باید یه ماشین زمان اختراع کنی بری ببینی...یا بری زندان گوانتانامای آمریکا یا زندان های اسرائیل و...زندان های مخوف معروف دنیا... اینکارا همه جا مشترکه چون موساد استاد همه شون بوده...

        حتی تو فیلماشونم مشابه همین شکنجه هار و میارن... اینا تخیل نویسنده ها است؟! خیر از واقعیات کمک میگیرن...

    • حسین

      وحشتناک بود

    • مهدیه

      حتی تصورشم دردناکه!...قدر این امنیت رو بدونیم.خدایا شکرت.

    • بدون نام

      واقعا وحشتناک بود
      این آدماوجدان نداشتن

    • نیلیا

      وایی چجوری دلشون میومد

    • کامیار

      اون قسمت ادرار روی زندانیا ...هی روزگار ...خداخودش عاقبت مارو بخیر کنه و اون ساواکیا تیکه تیکه شن ب حق علی

    • پارسا محمدی

      واقعا افتضاح بود

    • مریم خانی

      ما ازادیمون، زندگی و ارامش و همه وهمه چیزمون را مدیون این اشخاص انقلابی هستیم

      پاسخ ها

      • .

        دقیقا از کدوم آرامش صحبت می کنید

    • خضری

      خوداگاهی انسان به مرحله ای میرسدکه احساس میکنی خدادرتک تک سلولهاست وبخاطرش مرده شدن وسپس زنده شدن رامیپذیری.خدایعنی شکنجه بده ای بیخدای رذل.من ازمرگ نترسم که پوست اندازی منست.برمیگردم.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج