۵۳۵۳۹۵
۶ نظر
۵۰۰۷
۶ نظر
۵۰۰۷
پ

مقایسه آرای روحانی و رقبای اصولگرایش

حجت‎الاسلام روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ با دو نامزد اصولگرای رئیسی و میرسلیم رقابت کرد اما در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ با قالیباف، جلیلی و ولایتی از سوی این طیف هماوردی کرده بود.

خبرآنلاین: روحاني در انتخابات روز گذشته ۲۳۵۴۹۶۱۶ راي کسب کرده بود اما مجموع آراي رئيسي و ميرسليم ۱۶۲۶۴۶۶۴ راي بود. به عبارت ديگر او ۷ ميليون و ۲۸۴ هزار و ۹۵۲ راي بيش از رقبايش کسب کرد که معادل تفاوت ۳۰ درصدي آراي نامزد پيروز در برابر رقباي اصولگرايش است.

اما در انتخابات رياست جمهوري يازدهم که روحاني ۱۸۶۱۶۳۲۹ راي به دست آورده بود، مجموع آراي رقباي اصولگرايش (قاليباف، جليلي و ولايتي) ۱۲۵۱۴۹۹۶ راي بود. اين ارقام گوياي تفاضل راي ۶ميليون و ۹۸ هزار و ۳۳۳ نفري به نفع روحاني است که رشد ۳۲ درصدي نسبت به رقبايش را نشان مي داد.

اما اگر آراي نامزدهاي اصولگرا در اين دو دوره را با هم مقايسه کنيم گوياي آن است که روحاني به عنوان نامزد پيروز در هر دو انتخابات يک بار با ۳۲ درصد اختلاف راي و بار ديگر با ۳۰ درصد اختلاف از اصولگرايان پيشي گرفته است. اين در حالي است که تاکتيک انتخاباتي اصولگرايان در اين دو انتخابات متفاوت بود.

آنها در انتخابات سال ۹۲ متفرق وارد عرصه شدند و با سه نامزد متفاوت به رقابت با روحاني پرداختند اما در سال جاري تنها با دو نامزد به اين رقابت آمدند. به ديگر سخن آنکه اصولگرایان که در سال ۹۲ مدعی بودند به دلیل نداشتن نامزد واحد شکست‌ خورده اند با ۳۲ درصد اختلاف رای از نامزد پیروز عقب بودند. اما در سال ۹۶ روحانی در شرایطی که اصولگرایان نامزد واحد داشتند باز با ۳۰ درصد اختلاف رای نسبت به آنها پیروز شد.

به اين ترتيب مي توان گفت نامزدهاي اصولگرا چه متفرق و چه متحد، باز هم از روحاني شکست خوردند و نتوانستند گوي رقابت را از او بربايند. از اين رو نمي‎توان "اجماع" را کيمياي پيروزي آنها برشمرد و اين ادعا که اصولگرايان با نامزد واحد مي‎توانند پيروز رقابت‎ها باشند، رنگ مي‎بازد.

نمودار زير گوياي تفاوت راي روحاني به عنوان نامزد پيروز در دو انتخابات رياست جمهوري ۹۲ و ۹۶ نسبت به نامزدهاي اصولگرا است. (سيدمحمد غرضي و سيدمصطفي ميرسليم در اين دو انتخابات بنا بر اظهارات خودشان نامزد مستقل محسوب شده و در اين مقايسه نقشي ندارند. البته آراي محدود اين دو نامزد، تفاوت معني داري در مقايسه ذيل ايجاد نمي‎کند.)
مقایسه آرای روحانی و رقبای اصولگرایش
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چرت و پرت

    • معین

      نگاه ضعیف

    • بیژن شکری

      خب اون معدود دوستانی که میفرمودند آخر هفته روحانی رفته و روحانی بای بای و... کجا تشریف دارند؟!؟ این حرفهاتون هم مثل همون حرفها و تخریبهای چهار سال قبل بود که دیدید نتیجه ایی عکس داد.چقدر همینجا پیام گذاشتیم که دوران عوام فریبی و وعده های بی پایه و اساس گذشته دیگه کسی گول نمیخوره ولی خب کو گوش شنوا..

    • رضا

      تحلیل گران بایستی نسبت به تعداد آرا باطله و کسانی که رای ندادن نیز توجه کنند که رقمی در حدود هفده میلیون می شود که حد فاصل آرا آقای روحانی و رییسی قرار می گیرند

    • بدون نام

      اینم یک تحلیل ..رئیس جمهور یک دوره ای نداشتیم و گرنه هیچ چیز خاصی نداشت

    • 1400

      خوب اگر رییس جمهور یک دوره ای نداریم..پس چرا شعار باید بره سر میدادید..و.(آخر هفته..روحانی رفته)..ولی (اول هفته ..ریسی رفته) شد.این تفاوتش است..بیآیید..دست....در دست هم بگذارید..نه چپ ..نه راست..نه افراط..نه تفریط..اعتدال در سیاست در رفتار در اداره کشور درهمدلی..در اتحاد وانسجام.وهمدلی..مملکت را( بدون رانت.. وبدون فساد..منتسب. . به اصول گرا واصلاح طلب.) با اتکال به خداوند به پیش ببریم..

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج