۵۳۵۷۱۴
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

عباس عبدی: حرکت به سوی تفاهم سیاسی آغاز شود

کمی هم به سیاست داخلی پرداخته شود و حرکت به سوی تفاهم آغاز شود تا از وضعیت ناپایدار که در انتخابات نیز خود را نشان داد فاصله بگیریم. اگر همین کارها انجام شود، مردم فوق‌العاده خوشحال خواهند بود.

ایران نوشت: عباس عبدی تحلیلگر سیاسی معتقد است که هر چه فراخوان انتخاباتی روحانی منظم، با برنامه و مطابق با شرایط جامعه بود، فراخوان انتخاباتی رقیب فاقد این ویژگی‌ها بود. گفت‌و‌گوی کوتاه ما با این تحلیلگر سیاسی را می‌خوانید.
ارزیابی اولیه شما از پیروزی آقای روحانی در انتخابات چیست؟
کمپین آقای روحانی از نظم، انضباط، برنامه و هدف روشنی برخوردار بود و ایده‌ها و برنامه‌های این فراخوان نیز با شرایط کلی جامعه ایران مطابقت داشت. اما وضعیت فراخوان طرف مقابل واقعاً جهت عکس بود؛ هم در راهبردها و هم در تاکتیک به کلی مغشوش عمل کردند و هرچه جلوتر می‌آمدند، اشتباهات آنان بیشتر می‌شد. مهم‌تر اینکه راهبرد آنان تخریب دولت و عملکردهای او بود که جواب نمی‌داد.
آنان هیچ ایده ایجابی و سازنده‌ای نداشتند. به نظر من، ترکیب این دو، جامعه ایران را به این نتیجه رساند که این رأی را بدهد.
این رأی چه معنای تازه‌ای به گزاره‌های قبلی درباره پایگاه رأی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان می‌دهد؟
وقتی از پایگاه رأی سخن می‌گوییم، منظور همه آرا نیست. فارغ از اینکه نامزد این دو جریان چه کسی باشد یا حرف‌هایشان چه باشد، یک طرف ۲۵ تا ۳۰ درصد و طرف دیگر نیز ۱۰ تا ۱۵ درصد رأی ثابت دارند.
بنابراین، بیشتر آرای دیگر به این مربوط می‌شود که چه ایده‌هایی مطرح کنند یا چگونه بتوانند خود را عرضه کنند. البته آرای دیگر هم به سادگی به کسی نظر موافق نشان نمی‌دهند، بلکه نگاه کلی آنان با ذهنیت اصلاح‌طلبانه همخوانی بیشتری دارد. بنابراین اگر بشود آن نیروها را جذب کرد، تکرار این اتفاق همچنان ادامه خواهد داشت.
کیفیت حضور مردم را چطور ارزیابی می‌کنید؟
حضور مردم فوق‌العاده بود، بویژه اینکه برخلاف انتخابات گذشته، در این انتخابات برای حضور مردم تبلیغ رسمی هم صورت نمی‌گرفت. مردم بیشتر براساس نیاز و درک خود در انتخابات شرکت کردند تا برحسب انگیزه‌های تبلیغی رسمی. این فوق‌العاده ارزشمند بود. از سوی دیگر در مناطق کمتر توسعه یافته کشور مشارکت به طرز چشمگیری بالارفته بود.
وظیفه دولت دوازدهم در مقابل مطالبات مردم را چه می‌دانید؟
باید کابینه موجود تغییر کند. برخی سیاست‌ها باید روشن تر، شفاف‌تر و جدی‌تر پیگیری شود. مسأله شفافیت اطلاعات جدی‌تر پیگیری شود و اقتصاد و سیاست داخلی درچارچوب قول و قرارها و وعده‌ها دنبال شود. اگر وضعیت اشتغال همچون سال گذشته تکرار شود و ۸۰۰ هزار یا ۹۰۰ هزار شغل ایجاد شود، بسیار خوب است. به سیاست خارجی نیز باید ثبات بیشتری داده شود و از وضعیت ناپایدار بیرون بیاید.
کمی هم به سیاست داخلی پرداخته شود و حرکت به سوی تفاهم آغاز شود تا از وضعیت ناپایدار که در انتخابات نیز خود را نشان داد فاصله بگیریم. اگر همین کارها انجام شود، مردم فوق‌العاده خوشحال خواهند بود. در سطوح دیگر هم بحث فساد و ناکارآمدی اداری فوق‌العاده مهم است که فکر نمی‌کنم سر راه دولت مانعی باشد که بخواهد برای این مسائل چاره اندیشی کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج