۵۳۵۷۵
۲۱ نظر
۵۰۰۴
۲۱ نظر
۵۰۰۴
پ

رویای دو مقام سابق آمريکايی و صهيونيستی:

سناريوی حمله به ايران منتشر شد!

دو مقام سابق عالي رتبه از آمريکا و اسرائيل، روز چهارشنبه سناريوي اقدام نظامي عليه تاسياست هسته اي ايران تا پايان سال جاري را به صورت تئوريک منتشر کردند.

روزنامه ابتکار: دو مقام سابق عالي رتبه از آمريکا و اسرائيل، روز چهارشنبه سناريوي اقدام نظامي عليه تاسياست هسته اي ايران تا پايان سال جاري را به صورت تئوريک منتشر کردند.

اين مقام‌هاي سابق مي‌گويند، جامعه بين‌المللي بايد نخست تلاش‌هاي غير نظامي را براي فشار بر ايران دنبال کند اما در صورتي که اين اقدامات به نتيجه نرسيد، بهتر است مداخله نظامي از طريق آمريکا و نه اسرائيل انجام شود.

جيمز کارترايت که تا چندي پيش معاون ستاد مشترک آمريکا بوده و آموس يادلين، رئيس سابق بخش اطلاعات نظامي نيروي دفاعي اسرائيل، در اين گزارش مي‌نويسند: باتوجه به دامنه گزينه‌هاي در دسترس، نيروي نظامي بايد به عنوان آخرين گزينه مطرح باشد. اما همچنان گزينه نظامي به عنوان گزينه اي معتبر به شمار مي‌رود براي استفاده از آن در صورت لزوم؛ آمادگي وجود دارد.

به گفته اين مقامات سابق، اين گزارش قصد دارد گزينه‌هاي مختلف در اقدام نظامي را توضيح دهد.اين گزارش به طور همزمان روز چهارشنبه روي وب سايت‌هاي موسسه مطالعات امنيت ملي در دانشگاه تل آويو و موسسه واشينگتن براي سياست خاور نزديک، قرار گرفت.در اين گزارش سناريويي فرضي مطرح شده است: نخست وزير اسرائيل ناگهان پيامي تلفني از کاخ سفيد دريافت مي‌کند که در آن يافته‌هاي برآوردهاي جاسوسي جديد آمريکا، تشريح مي‌شود: تحريم‌هاي بين‌المللي و مذاکرات با ايران هنوز در متوقف کردن برنامه‌هاي هسته اي ايران موثر نبوده است.

همچنين تهران پيشنهاد‌هاي آمريکا را نپذيرفته و پيشرفته‌هاي هسته اي جمهوري اسلامي ادامه دارد. نخست وزير اسرائيل و رئيس جمهور آمريکا پس از توافق براي نشستي در هفته آينده در واشينگتن براي بررسي موضوع، با مشاوران امنيت ملي خود قرار ملاقات مي‌گذارند. به گزارش هاآرتص، تيم مشاوران رئيس جمهور آمريکا خاطرنشان مي‌کنند که ايالات متحده از جنگ پرهيز دارد، با بدهي‌هاي زيادي مواجه است و به لحاظ سياسي در شرايط حساسي به سر مي‌برد.

از سوي ديگر نيروهاي آمريکايي به تازگي از عراق خارج شده اند و تا اواخر ۲۰۱۴ نيز از افغانستان خارج خواهند شد. شماري از تحليلگران اميدوارند که اين روند به بهبود شرايط اقتصادي آمريکا بيانجامد.با اين حال رئيس جمهور آمريکا، نخست وزير اسرائيل و گروهي از مشاوران آنها بر اينکه ايران هسته اي تهديدي براي امنيت ملي اسرائيل و آمريکا به شمار مي‌رود تاکيد دارند. از سوي ديگر باراک اوباما نيز در سال ۲۰۱۲، بارها بر تعهد خود براي جلوگيري از ورود ايران به باشگاه هسته اي، پافشاري کرده است.

سپس اوباما و نتانياهو خطوط قرمزي را که ايران از سال ۲۰۰۴ تا کنون از آن عبور کرده، بررسي مي‌کنند. مهمترين آنها انجام عمليات غني سازي اورانيوم باوجود قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل است. آنها همچنين به ياد مي‌آورند که پنج دور مذاکرات هسته اي ديپلماتيک در ژنو، استانبول، بغداد، مسکو و قزاقستان شکست خورده است.باتوجه به اين نگراني ها، اوباما و نتانياهو به اين نتيجه مي‌رسند که زمان براي اقدام نظامي عليه تاسيسات هسته اي ايران فرا رسيده است.

اما آنها اين پرسش را مطرح مي‌کنند که کدام يک بايد براي اقدام نظامي آماده شوند؟ اسرائيل يا آمريکا؟کارترايت و يادلين مي‌گويند ارتش آمريکا توانايي‌هاي خارق العاده اي ماننده بمب افکن‌هاي بي - ۲ دارد. از سوي ديگر نيروي هوايي آمريکا به جت‌هاي سوخت رسان، پهپاد‌هاي جاسوسي و بمب‌هاي فوق سنگين مجهز است که مي‌تواند به اهداف هسته اي در ايران خسارت وارد کند. البته ايالات متحده هيچگاه تجربه چنين عملياتي را عليه تاسيسات هسته اي نداشته است.

اما بر خلاف آمريکا، اسرائيل اين تجربه را داشته و در سال ۱۹۸۱، از طريق حمله هوايي نيروگاه اوسيراک عراق را منهدم کرده است. در سال ۲۰۰۷ نيز اسرائيل اقدام مشابهي را در مورد سوريه انجام داد.آنها اضافه مي‌کنند که هرگونه اقدام اسرائيل مستلزم عبور جنگنده‌هاي اسرائيلي از حريم هوايي دست کم يک کشور (اردن، عربستان سعودي، عراق يا سوريه) است. در مقابل حمله آمريکا مي‌تواند مستقيما از طريق پايگاه‌هاي نظامي آمريکا در خليج فارس يا ديگر مناطق اطراف ايران انجام شود.

اين مقامات سابق در ادامه ادعا مي‌کنند که آمريکا بايد يک حمله که بيشتر به عمل جراحي شباهت دارد را عليه تاسيسات هسته اي ايران انجام دهد و از حمله هوايي تمام عيار عليه ايران خودداري کند. به اين ترتيب يک حمله محدود، احتمالا واکنش محدودي را به همراه خواهد داشت و کل منطقه را به آتش نمي‌کشد. از سوي ديگر حمله گسترده تر اسرائيل عليه ايران در مقايسه با حمله آمريکا، انتقاد بيشتري را از سوي جهان عرب به همراه خواهد داشت.

البته نبايد در واکنش اعراب به اين اقدام، مبالغه کرد.در نهايت نويسندگان اين گزارش، دلايل انگشت شماري را به نفع حمله اسرائيل شرح داده اند. البته در مقابل دلايل اسرائيل براي بمباران تاسيسات هسته اي ايران به عنوان کشوري که به طور مستقيم از سوي جمهوري اسلامي تهديد مي‌شود، قوي تر از دلايل آمريکاست. از سوي ديگر دخالت در جنگ ديگري نيز به نفع ايالات متحده نخواهد بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حیوونن ...البته قصد توهین نداشتم

      پاسخ ها

      • من

        دلم لک زده واسه ی دست جنگ و خون ریزی

    • امیر

      ایشالا ریشه رژیم صهیونستی خشک بشه.

    • بدون نام

      فكر كنم اين دو تا به اصطلاح مقام ارشد فيلم هاليوودي زياد نگاه ميكنن.ولي در عمل با چنان باراني از موشك مواجه ميشن كه براي پنهان شدن سوراخ موش ميخرند صد ميليارد دلار

    • بدون نام

      ب ر ب ب
      همون برو بابای خودمونه:)

    • بدون نام

      شماحمله میکنیدوایرانیهاهم میایستندشمارونگاه میکنند!!!!!!!!ا ایران قدرتمنده.حرفهای مسئولانش هم مثل حرفای مسئولای شما بلوف نیست.هرچی گفتندبهش عمل میکنند.بیخودنشینیدبراشون نقشه بکشید.

    • عبدالله

      تا زمانی که مادر های ایرانی ارزوشون داشتن فرزندانی مثل ابوالفضل ها و علی اکبر هاست و لالا یشون هیهات من الذله باشه باید این ارزو رو
      به گور ببرن

      پاسخ ها

      • حسین

        آفرین به این نظر اگر درک کنن نظرت رو 10 هزار تا + میگیری من بهت 10 هزار تا + میدم

    • مجتبی

      بلاخره ایران هم دسترسی خوبی به اسرائیل داره و میتونه اسرائیل را برای همیشه ظرف مدت 72ساعت نابود کنه اسرایل خیلی هم وسعت نداره پست ترین مردم دنیا اسرئیل و وهابیت در عربستان وبهاییت در ایران

    • بدون نام

      مرگ بردولت آمریکا و مرگ براسراییل و مرگ برهمه دشمنان قسم خورده اسلام

    • بدون نام

      خخخخخخخخخخخخخخ

      lol

    • رضا

      شتر در خواب بیند پنبه دانه ......

    • hamed

      با سلام به همه دوستان عزیزانم من یک خبرنگار و آینده پرداز هستم اینها فرافکنی پوچ وتو خالی بیش نیست هوشیار باشید که دشمنان آشکار ونهان ملت ایران اسلامی (منافقین) داخلی وخارجی قصد دارند تا با این فرافکنی ها اذهان عمومی وکشور را تحت تاثیر گذاشته و به فکر خودشان بایک تیر دو نشان بزنند اول آنکه ازطریق این فشار نامزد مورد نظر خودرا به کشور ومردم تحمیل کنند با این توجیه که اگر فلانی بیاید مشارکت مردم حداکثری خواهد بود وعقبه نظام تقویت خواهد شد وفکر طمع دست اندازی دشمن ازبین خواهد رفت ودوم اینکه ازنظر روانی به مردم مسلت شده واز این طریق کشور ونظام را از بعد داخلی و بین المللی تضعیف نمایند عزیزانم محکم بشینید وتوکل به خدا کنید که صاحب این نظام امام رضا ی قریب ماست امام زمان (عج) عزیزماست در خط رهبری باشید وهمه باهم یکپارچه به تبعیت از رهبرمان شرکت در انتخابات را وظیفه شرعی خود بدانید *مدعی خواست که از بیخ کند ریشه ما غافل از آنکه خدا بود در اندیشه ما* یا علی

    • استار

      واي واي منو نخور...ترسيدم!

    • jamshid

      معلومه پول خوبی از مخالفین ایران گرفته اند که نشستند نقاشی کشیدن

    • بدون نام

      ما هم گزينه نظامي مان روي ميز است در اولين ثانيه ها چند فروند موشك به ناوهاي امريكايي زده مي شود از زاويه 154/69 درجه به اسراييل حمله موشكي شده و همه انها به .....خوردن راضي مي شوند

    • احد

      اگر آمریکا یا اسرائیل بخواهند به ایران حمله کنند ، تمام منافعشان را در تمام دنیا مورد حمله قرار میدهیم . الله اکبر

    • حسین هندیجان

      امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند چه رسد به اسراییل که در برابر ما مثل یک پشه میمونه

    • هموطن

      ایران عزیزمان کشوری است که صاحب دارد و پیران و جوانانش هنوز زنده اند و از اسلام و وطنشان در برابر دشمنان با تمام توان و قدرت دفاع خواهند کرد. همه دنیا به تجهیزات پیشرفته نظامی ایران اذعان دارند و به قول مقام معظم رهبری اگر به ایران حمله شود بی پاسخ نخواهد ماند.

    • جان نثار رهبر

      lما مرد جنگیم از آمریکا واسراییل غاصب نمی هراسیم تا آخرین قطره خون از حریم ولایت وکیان کشورمان جانانه دفاع خواهیم کرد

    • من

      به عمل کار بر آید نه به تئور

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج