جاباما
۵۳۶۰۶۹
۵۱۷۱
۵۱۷۱
پ

لندکروزر و XC۹۰؛ زیباروی غربی در برابر جان سخت شرقی

چند دهه است که تویوتا لندکروزر به عنوان یکی از سلاطین کلاس SUV های فول سایز شناخته شده و فروش بسیار بالایی را در بازار جهانی تجربه می کند. در بازار کشور ما نیز تقریبا اوضاع به همین منوال بوده و لندکروزر حتی در سال های اخیر و با وجود قیمت بسیار بالای خود به آمار فروش قابل توجهی دست یافته است.

هفته نامه خودرو امروز: چند دهه است که تویوتا لندکروزر به عنوان یکی از سلاطین کلاس SUV های فول سایز شناخته شده و فروش بسیار بالایی را در بازار جهانی تجربه می کند. در بازار کشور ما نیز تقریبا اوضاع به همین منوال بوده و لندکروزر حتی در سال های اخیر و با وجود قیمت بسیار بالای خود به آمار فروش قابل توجهی دست یافته است. روزهای خوب لندکروزر ادامه داشت تا این که چند سال پیش سدی بزرگی به نام قانون منع واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی سی سر راه آن قرار گرفته و خداحافظی اجباری از بازار ایران را به این سامورایی قوی هیکل تحمیل کرد.

حدود ۲ سال پس از این ماجرا، عملا هیچ SUV فول سایزی به کشور وارد نشد تا این که پای یک قد بلند خوش تیپ از سرزمین اسکاندیناوی به نام XC۹۰ به ایران باز شد و به خوبی، این بازار تشنه را سیراب کرد به گونه ای که بسیاری بر این باورند که XC۹۰ در بازار ایران، عملا به جانشین لندکروزر تبدیل شده است. البته XC۹۰ بیشتر در کلاس شاسی بلندهایی همچون لکسس X۵۷۰ قرار دارد اما به دلیل نزدیکی قیمت آن به لندکروزر، با آن مقایسه می شود. به همین بهانه و در نوشتار پیش رو به بررسی و مقایسه این دو خودرو با یکدیگر پرداخته تا متوجه شویم که آیا XC۹۰ توانسته است به خوبی جای لندکروزر را پر کند یا خیر؟

طراحی

تویوتا لندکروزر در همه نسل های خود چهره ای بیابانگرد و نسبتا خشن داشته که نسل مورد بررسی ما یعنی نسل هشتم نیز از این قاعده مستثنی نیست. در طراحی ظاهری لندکروزر تقریبا تمامی المان ها سعی در القای حس قدرت و ابهت به بیننده دارند که از این دست المان ها می توان به مواردی همچون خطوط برجسته روی درب، موتور، ابعاد بزرگ جلوپنجره و چراغ ها اشاره کرد. در واقع طراحی لندکروزر با حداقل خطوط صورت پذیرفته که همین موضوع علاوه بر القای حس خشونت، استایل ماندگارتری را برای آن ایجاد کرده است. ضمن آن که هماهنگی طراحی خودرو با نوع کاربری آن باعث شده تا تویوتا ترجیح دهد در طراحی مدل ۲۰۱۶ نیز دست به استایل کلی خودرو نزده و به ارائه یک فیس لیفت اساسی بسنده کند اما در داخل کابین لندکروزر با وجود مواردی همچون کنسول میانی پهن و بزرگ و مقادیر زیاد چرم و چوب، تا حد زیادی از حس بیابانگردی کاسته شده و حس یک SUV بزرگ و لوکس را به سرنشینان القا می کند. البته اگر از کرومی نبودن دستگیره داخلی درها در نمونه ۶ سیلندر چشم پوشی کنیم.


لندکروزر و XC90؛ زیباروی غربی در برابر جان سخت شرقی
لندکروزر و XC90؛ زیباروی غربی در برابر جان سخت شرقی

این اتاق از لندکروزر در سال ۲۰۱۲ یک فیس لیفت مختصر شد که بسیاری از مالکان نمونه های قبل از ۲۰۱۲ نیز این فیس لیفت را به روی خود اعمال کرده اند. در مقابل ولوو XC۹۰ را داریم که نسل فعلی آن در سال ۲۰۱۵ معرفی و با فاصله اندکی وارد بازار ما شد. XC۹۰ نیز همانند لندکروزر طراحی نسبتا ساده ای داشته با این تفاوت که به وضوح لوکس تر و به روزتر از رقیب به نظر می رسد.

اصلی ترین المان ها در طراحی نمای جلو XC۹۰ را می توان جلوپنجره بزرگ و دی لایت های چکشی شکل دانست که در لوکس جلوه دادن این نما تاثیر زیادی دارند. نمای کناری ساده بوده و تنها آینه های جانبی قرار گرفته روی درب و قوس دور گلگیرها اندکی جالب توجه می کند. در نمای عقبی نیز چراغ های باریک امتداد یافته تا بالای خودرو و خروجی های دوگانه اگزوز، تاثیر زیادی روی ابهت ظاهری خودرو داشته اند. همان سبک طراحی بیرونی XC۹۰ در درون کابین آن نیز مشاهده می شود؛ یعنی کابین به دور از هرگونه شلوغی اما کاملا مدرن طراحی شده است که در این بین مانیتور بزرگ قرار گرفته در بخش میانی داشبورد (که بسیاری از آپشن های خودرو توسط آن کنترل می شود) و طرح مدرن صفحه نشان دهنده ها از موارد جلب توجه کننده در کابین XC۹۰ هستند. ضمن آن که از کیفیت فوق العاده اجزای کابین نیز نمی توان به سادگی گذشت.

مشخصات و توانمندی های فنی

تویوتا لندکروزر نسل هشتم با دو پیشرانه ۶ و ۸ سیلندر در بازار ایران موجود است که نمونه ۸ سیلندر به تعداد بسیار محدود وارد شده و اکثر لندکروزرهای موجود در بازار داخلی از یک پیشرانه ۶ سیلندر ۴ لیتری با حداکثر قدرت ۲۴۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۳۷۶ نیوتن متر بهره مند هستند که این پیشرانه با اتصال به یک گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک، ضمن مصرف ۱۳ لیتر سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صد ۹ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت را برای این سامورایی بیابانگرد به ارمغان می آورد.


لندکروزر و XC90؛ زیباروی غربی در برابر جان سخت شرقی
لندکروزر و XC90؛ زیباروی غربی در برابر جان سخت شرقی

البته در عمل، این پیشرانه ۶ سیلندر برای جثه بزرگ لندکروزر کافی نبوده و شتابگیری آن چندان راضی کننده نیست. در مقابل، ولوو XC۹۰ از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری بهره می گیرد که این پیشرانه به لطف بهره گیری همزمان از سامانه های توربوشارژر و سوپرشارژر قادر به تولید حداکثر قدرت ۳۲۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۴۰۰ نیوتن متر بوده و با اتصال به یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک، ضمن مصرف ۸.۱ لیتر سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صد ۶.۵ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت را به این قدبلند سوئدی می بخشد.

در واقع اگرچه پیشرانه XC۹۰ نصف پیشرانه لندکروزر حجم دارد اما سامانه های پرخوران کار خود را به خوبی انجام داده و XC۹۰ برتری خود را چه در شتابگیری و چه در مصرف سوخت، به رقیب دیکته می کند. البته لندکروزر، همچنان دو برگ برنده دارد؛ نخست تنفس طبیعی بودن پیشرانه که نگهداری و تعمیرات ساده تری را به دنبال دارد و دوم پیشرانه پرحجم تر که در بازار سنتی ایران بیشتر مورد پسند مشتریان است.

تجهیزات رفاهی و ایمنی

تویوتا لندکروزر gxr ۲۰۱۳ به امکاناتی همچون کیلس استارتر، کروزر کنترل، سانروف، کولر مجزا برای ردیف جلو و عقب، چراغ های جلو زنون مجهز به چراغ شور، کول باکس، روکش چرمی صندلی ها، گرمکن صندلی های جلو، تنظیم برقی صندلی های جلو، مانیتور سقفی برای سرنشینان عقب، سنسور نور، دی لایت، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، سنسور پارک جلو و عقب، رادیوپخش CD مجهز به چنجر ۶ خشابه و بلوتوث، سیستم ترمز ABS+EBD به همراه BA (ترمز اضطراری)، ایربگ های جلو، جانبی، پرده ای و ... مجهز است که اگرچه مجموعه ای کاربردی و قابل قبول است اما با توجه به قیمت بیش از نیم میلیارد تومانی خودرو، توقع بسیار بیشتری از آن می رود.


لندکروزر و XC90؛ زیباروی غربی در برابر جان سخت شرقی
لندکروزر و XC90؛ زیباروی غربی در برابر جان سخت شرقی

در مقابل، ولوو XC۹۰ کوهی از تجهیزات رفاهی و ایمنی را به همراه دارد. XC۹۰ با ۲ رده تجهیزاتی مومنتوم (Momentum)، آر - دیزاین (R-Design) و اینسکریپشن (Inscription) در بازار ایران موجود است که حتی نمونه پایه یعنی مومنتوم نیز لیست بلندبالایی از تجهیزات را به همراه دارد که این لیست در تیپ اینسکریپشن به اوج خود رسیده و کلمه لوکس را به خوبی برای شما معنا می کند به گونه ای که پرداختن به تمام آپشن های XC۹۰ و نحوه کارکرد آنها، خود نیازمند یک مطلب جداگانه است.

با این حال اگر بخواهیم تنها به بخشی از مهم ترین آپشن های آن اشاره ای داشته باشیم، می توانیم از این موارد یاد کنیم. کیلس استارتر، سقف پانوراما، کروزر کنترل، روکش چرم طبیعی، صندلی ها، مانیتور ۱۲.۳ اینچی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک ۴ گانه مجهز به تصفیه کننده هوا و سنسور رطوبت سنج، هدآپ دیسپلی، سیستم تنظیم حالات رانندگی، اتوپارک، سیستم تشخیص گاردریل های کنار جاده و تنظیم فرمان خودکار، سیستم هشدار دهنده خواب آلودگی راننده، سیستم هشدار و ترمز اتوماتیک (City Safety)، سیستم هشدار دهنده نقاط کور، سیستم هشدار موانع با قابلیت تنظیم اتوماتیک فاصله، ایربگ های جلو، جانبی و پرده ای و ...

سخن پایانی

در پایان اگر بخواهیم نگاهی اجمالی به هر یک از دو خودروی مورد بحث داشته باشیم، می توانیم بگوییم تویوتا لندکروزر یک شاسی بلند با فضای بسیار جادار برای سرنشینان، صندلی های راحت، تجهیزات قابل قبول و قابلیت آفرود فوق العاده است اما در مقابل، مصرف سوخت نسبتا بالا و شتابگیری نسبتا کندی دارد. ضمن آن که عدم واردات آن در سال های اخیر موجب شده تا قیمت نمونه های دست دوم آن بیش از حد بالا برود.

ولوو XC۹۰ نیز تقریبا تمامی معیارهای یک شاسی بلند لوکس فول سایز را در خود دارد و گزینه ای ایده آل محسوب می شود اما از لحاظ خدمات پس از فروش و هزینه های نگهداری، اوضاع چندان مساعدی نداشته و توانایی های آفرود آن نیز در حد رقیب ژاپنی نخواهد بود. البته با این قیمت، استفاده از کروزر نیز به عنوان خودرو آفرود چندان معقولانه نیست و می توان با صرف هزینه ای به مراتب کمتر یک شاسی بلند آفرود مناسب خریداری کرد. لازم به ذکر است که تویوتا لندکروزر ۶ سیلندر GXR در سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ در بازار موجود بوده و بسته به سال ساخت، میزان سلامت و کارکرد با رقمی بین ۳۰۰ تا ۶۵۰ میلیون تومان در بازار معامله می شود. ولوو XC۹۰ صفر کیلومتر نیز بسته به رده تجهیزاتی، بین ۵۲۰ تا ۶۸۰ میلیون تومان در بازار قیمت دارد.

لندکروزر و XC90؛ زیباروی غربی در برابر جان سخت شرقی
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج