جاباما
۵۳۶۳۳۷
۵۰۴۷
۵۰۴۷
پ

روستای کزج و طبیعت زیبای بهاری اش

کزج یکی از ۱۲ روستای هدف گردشگری اردبیل محسوب می‌شود و نام آن از کلمه «کزه» به معنای چوبدستی آمده است. بافت سنتی، معماری متفاوت و صنایع دستی این روستا در کنار طبیعت زیبای روستا از آنجا فضایی دیدنی ساخته است. کزج در کوهپایه‌های شرق رود قزل اوزن و ۱۵ کیلومتری شمال غرب هشجین قرار گرفته است.

وب‌سایت جام جم آنلاین: ما از اندک زمان آزاد برای سفر به طبیعت شمال غرب ایران (استان‌های گیلان و اردبیل) استفاده کردیم و مسیرهای مختلف منطقه پونل را برای سفر کوتاه دو روزه از تهران انتخاب کردیم. مسیری سرسبز و بهاری با گردی از سپیدی برف که هنوز بر شانه‌های جاده باقی مانده بود. گرچه این مسیر برای سفر دو روزه مسیری طولانی به نظر می‌رسد، اما شگفتی‌های بسیاری در سفر دیدیم که خستگی راه را از یاد می‌برد.

سفر ما به سمت استان اردبیل و شهر خلخال علاوه بر دیدن طبیعت زیبای جاده‌های آن منطقه با یک هدف مهم آغاز شد و آن بازدید از پل معلق پیرتقی نزدیک خلخال بود.

هیجان عبور از پل معلقی که در ارتفاع 60 متری رود قزل اوزن قرار گرفته است، به قدری زیاد بود که برای رسیدن به منطقه لحظه‌شماری می‌کردیم، اما زیبایی‌های مسیر سبز و سپید اجازه نمی‌داد به سرعت از آنجا بگذریم و هر چند دقیقه یک بار برای دیدن طبیعت زیبا توقف می‌کردیم.
روستای کزج و طبیعت زیبای بهاری اش

در ادامه مسیر حرکت از سمت خلخال ما را راهی جاده‌ای کرد که از هشجین به پل معلق پیرتقی می‌رسید.

بعد از گذشتن از شهر گیوی با تابلوی روستایی به نام کزج روبه‌رو شدیم. روی تابلوی این روستا عنوان روستای گردشگری کزج نوشته شده بود و توجه ما را به خود جلب کرد. با این حال مسیر را به سمت هدف اصلی ادامه دادیم و کمتر از نیم ساعت بعد پل معلق پیرتقی را کنار جاده دیدیم. عبور از پل ۷۰ متری پیرتقی با حفظ ایمنی تجربه متفاوت و هیجان‌انگیزی از سفر رقم زد و با این‌که به پایان روز نزدیک می‌شدیم، سرحال و باانرژی به سمت وسایل نقلیه بازگشتیم.

جاده‌ای به سمت طبیعت بهاری

در مسیر برگشت از پل پیرتقی مسیر را به سمت روستای کزج انتخاب کردیم و بلافاصله بعد از ورود به جاده فرعی، از این تصمیم درست مطمئن شدیم. جاده‌ای که به روستای کزج ختم می‌شد از میان تپه‌های سرسبز می‌گذشت و آرامش مسیر را دوچندان می‌کرد.

هنگامی که چهره روستا نمایان شد نیز معماری پلکانی روستا و رنگ‌آمیزی آبی درها و پنجره‌ها جلب توجه می‌کرد. روی پشت بام هیچ یک از خانه‌ها نیز اثری از آسفالت و ایزوگام دیده نمی‌شد و زیبایی روستا را افزون می‌ساخت.

این روستای بکر و زیبا با کوچه‌های باریک سنگفرش‌شده ما را صدا می‌کرد تا ساعتی را در آن قدم بزنیم. زمانی که در ابتدای مسیر از دختر جوان اهل روستا درباره جاذبه‌های دیدنی آنجا پرسیدم، با لبخندی پرغرور گفت همه جای روستا زیباست، باید در آن قدم بزنید.

حضور چشمگیر جمعیت جوان، شکوفه‌های گیلاس، آلبالو، گلابی و پشت‌بام‌های سرسبز که حیاط خانه‌های بالا دست بود، از کزج روستای زنده‌ای ساخته بود.

هنوز چند دقیقه از قدم زدن در روستا نگذشته بود که خانه‌ای با پلاک اقامتگاه بوم‌گردی تحت نظارت میراث فرهنگی توجه ما را به خود جلب کرد. از محلی‌ها درباره آن پرسیدیم و فهمیدیم در روستای کزج ۱۵ اقامتگاه برای پذیرایی از مسافران تدارک دیده‌اند.
روستای کزج و طبیعت زیبای بهاری اش
آنها همچنین کارگاهی را به ما نشان دادند که محل جاجیم بافی و نخ‌ریسی بود و گویا جاجیم‌های در حال بافت برای صادرات بافته می‌شد. بعد از دیدن کارگاه به اقامتگاه سر زدیم و باز هم صنایع دستی استفاده شده در اتاق‌ها ما را شگفت‌زده کرد.

در گرگ و میش غروب به فکر افتاده بودیم که زمان را تنظیم کنیم تا شبی را آنجا بگذرانیم. در نهایت یک شب را مهمان اهالی آذری‌زبان روستای کزج بودیم و شام محلی را کنار کرسی خوردیم. صبح نیز بعد از خوردن سرشیر و عسل محلی به سمت تهران بازگشتیم تا خاطره شیرین مهمان‌نوازی اهالی کزج را برای مسافران بعدی تعریف کنیم.

آدرس کزج

کزج یکی از ۱۲ روستای هدف گردشگری اردبیل محسوب می‌شود و نام آن از کلمه «کزه» به معنای چوبدستی آمده است.

بافت سنتی، معماری متفاوت و صنایع دستی این روستا در کنار طبیعت زیبای روستا از آنجا فضایی دیدنی ساخته است. کزج در کوهپایه‌های شرق رود قزل اوزن و ۱۵ کیلومتری شمال غرب هشجین قرار گرفته است.
روستای کزج و طبیعت زیبای بهاری اش

پل‌های معلق ایران

در چند سال اخیر تجربه عبور از پل معلق به بخش هیجان‌انگیزی از سفرهای طبیعت‌گردی تبدیل شده است.
روستای کزج و طبیعت زیبای بهاری اش

این پل‌های کابلی که معمولا باقیمانده سیستم‌های توسعه وزارت نیرو روی رودخانه‌ها هستند، با استقبال گردشگران داخلی روبه‌رو شده است و حفاظت و رعایت ایمنی این پل‌ها می‌تواند گردشگری مناطق اطراف این پل‌ها را توسعه دهد البته این به شرطی است که پل‌های معلق کشش بازدید افراد بسیاری در روز را داشته باشد و ایمنی گردشگران تضمین شود.

پل معلق پیرتقی، مشکین شهر و لرستان ازجمله پل‌های مشهور کابلی ایران است و پل مشکین شهر اکنون پلی کاملا توریستی محسوب می‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج