جاباما
۵۳۶۵۲
۴ نظر
۵۰۰۳
۴ نظر
۵۰۰۳
پ

مشروح اولین مناظره زنده ۸ کاندیدای انتخابات

اولین دور از مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری که به موضوعات و مباحث اقتصادی اختصاص داشت با حضور هر ۸ کاندیدای حاضر در صحنه رقابت، با تمام حاشیه های فراوانی که داشت با اعلام مرتضی حیدری مجری برنامه به پایان رسید.

خبرگزاری مهر: اولین دور از مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری که به موضوعات و مباحث اقتصادی اختصاص داشت با حضور هر ۸ کاندیدای حاضر در صحنه رقابت، با تمام حاشیه های فراوانی که داشت با اعلام مرتضی حیدری مجری برنامه به پایان رسید.

بعد از ظهر دیروز (جمعه ۱۰ خرداد) ماه سعید جلیلی، غلامعلی حدادعادل، ، محسن رضایی، حسن روحانی، محمدرضا عارف، سید محمد غرضی، محمدباقر قالیباف و علی اکبر ولایتی ۸ کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری برای شرکت در اولین مناظره زنده تلویزیونی وارد صدا و سیما شدند.

با آغاز مناظره های تلویزیونی کاندیداهای ریاست جمهوری ماراتن انتخابات وارد جذاب ترین و حساس ترین بخش خود خواهد شد تا همه ایرانیان بتوانند با مشاهده زنده گفتگوی رو در روی ۸ کاندیدای انتخابات مقایسه ای بین گزینه های مطرح ریاست جمهوری داشته باشند و در انتها یکی را برای اهداء کلید پاستور برگزینند.

در مناظره های انتخاباتی این دوره از انتخابات تغییرات محسوسی نسبت به گذشته بوجود آمده است، به طوریکه بر خلاف رویه قبلی، هر ۸ کاندیدای حاضر در صحنه رقابت پای میز مناظره خواهند نشست. این در حالی است که در انتخابات ریاست جمهوری دهم کاندیداها به صورت ۲ به ۲ با یکدیگر به مناظره می پرداختند.

قبل از آغاز اولین مناظره انتخاباتی، عزت الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما دقایقی را با نامزدهای انتخابات گفتگو کرد و گویا نکاتی را درباره چگونگی و شرایط مناظره به کاندیداها یادآور شده است.‬‎

‫در این جلسه افرادی نظیر عزت الله ضرغامی، رئیس سازمان صدا و سیما، مجید آخوندی، معاون سیاسی سازمان صدا و سیما علی دارابی، معاون سیمای سازمان صدا و سیما، سید صولت مرتضوی، دبیر ستاد انتخابات و معاون سیاسی وزارت کشور، سید رمضان شجاعی کیاری، عضو شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما و ... حضور داشتند‬.

‫همچنین با توجه به تصاویر پخش شده توسط شبکه های تلویزیونی، برای چگونگی و آغاز از سوی کاندیداها قرعه کشی انجام شده است.‬

سوالات و نحوه برگزاری مناظره تاکنون محرمانه مانده است

‫‫مرتضی حیدری، مجری برنامه در ابتدای مناظره سئوالات مناظره و نحوه برگزاری را محرمانه خواند و گفت: بینی و بین الله سئوالات محرمانه بوده و به جز بنده، رئیس سازمان و ۲ تن از مدیران ارشد این سازمان از محتوای سئوالات با خبر نبوده اند.‬

مجری برنامه گفت: ‫نظر سنجی ها نشان می دهد بیش از نیمی از مردم کشور هنوز نامزد مورد نظر خود را انتخاب نکرده اند و آن را موکول به بعد از مناظره ها کرده اند و آنهایی که انتخاب کرده اند هم گفته اند اگر بعد از مناظره ها فرد صالح تری باشد به وی رای خواهند داد.‬

‫حیدری افزود: بنده موظفم که بر مبنای رعایت اخلاق و حقوق نامزدها را رعایت کنم. نامزدهای مورد نظر حاضر در این جلسه که هر کدام این ادعا را دارند از سایرین بهتر می توانند کشور را اداره کنند.‬

‫هر نامزد ۳ دقیقه زمان دارد که به مدت ۳ دقیقه به سئوالات مطرح شده پاسخ بدهند و هریک از نامزدهای حاضر به مدت ۱.۵ دقیقه زمان دارند که سخنان کاندیدای حاضر در پشت تریبون را نقد کنند و سپس نامزد حاضر در پشت تریبون نیز ۲ دقیقه فرصت دارد به نقدهای سایر کاندیداها پاسخ بگوید.


‫پس از قرعه کشی صورت گرفته در بین نامزدها سید محمد غرضی به عنوان اولین کاندیدا انتخاب شد تا پشت تریبون حاضر شود و به اولین سوال پاسخ دهد.‬‎

‫در این جلسه طلوعی، مدیر شبکه جام جم به عنوان نماینده ناظر بر عملکرد صدا و سیما حضور دارد.‬‎


مشروح اولین مناظره زنده 8 کاندیدای انتخابات
غرضی: دولت ها دست در جیب مردم می کنند

‫پرسش اولی که به قید قرعه از سید محمد غرضی پرسیده شد این بود که «مشکل اشتغال را چگونه و تا چه اندازه و در چه مدتی در دولت خود مهار خواهید کرد؟»‬

غرضی در پاسخ با بیان اینکه دولت هایی که تاکنون سر کار بوده اند قانونی بوده اند ولی اسلامی نبوده اند افزود: چون این دولت ها دست در جیب مردم می کنند و از جیب مردم هزینه می کنند اسلامی نیستند لذا دست چنین دولتی باید قطع شود.

در ادامه هفت نامزد به اظهارات غرضی واکنش نشان دادند که در یکی از موارد قالیباف تاکید کرد: وقتی با رکود و تورم همزمان مواجهیم یعنی نمی توانیم نقدینگی جدید وارد کنیم. باید نقدینگی موجود را به سمت تولید متمرکز کنیم و پول هایی که در سفته بازی و یا کارهای صوری متمرکز است به سمت تولید ببریم.

مشروح اولین مناظره زنده 8 کاندیدای انتخابات

عارف: ریشه مشکلات حاکمیت یک جریان سیاسی است

پرسش دومی که محمدرضا عارف به آن پاسخ داد چنین بود: نگاه و برنامه دولت شما برای نظام تصمیم گیری کشور ، تعامل با سایر قوا و نهاد های نظارتی چیست؟

محمدرضا عارف کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ریشه مشکلات اقتصادی کشور را ناشی از حاکمیت یک جریان سیاسی در طول ۸ سال گذشته در کشور دانست.

هفت نامزد در این رابطه نیز نظرات خود را بیان کردند که حداد عادل در این رابطه اظهار داشت: آقای عارف مسئله را بیش از حد سیاسی کرده است، یعنی گناه مشکلات کشور به دوش اصولگرایان انداخته اند. چون در ۸ سال گذشته کشور توسط آنها اداره شده است.

مشروح اولین مناظره زنده 8 کاندیدای انتخابات

رضایی: مسکن مهر را ادامه می دهم

پرسش سوم را محسن رضایی پاسخ گفت که به این شرح است: برنامه شما برای تامین مسکن و مهار قیمت آن چیست؟

محسن رضایی یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال سوم مطرح شده در مناظره اقتصادی گفت: در صورتی که به عنوان رئیس جمهور برگزیده شوم طرح مسکن مهر را با انجام اصلاحاتی ادامه خواهم داد.

در ادامه حجت الاسلام حسن روحانی به عنوان یکی از هفت نامزد درباره سخنان محسن رضایی در خصوص بحران مسکن گفت: اصل تامین مسکن ارزان جزو برنامه های دولت تدبیر و امید است. متاسفانه قیمت مسکن در سال های اخیر رشد ۸۲ درصدی را به خود دیده است.

مشروح اولین مناظره زنده 8 کاندیدای انتخابات

روحانی: شعارها با عملکرد یکسان نیست

پرسش چهارم که حسن روحانی به آن پاسخ داد این بود: نگاه و برنامه و شاخص دولت شما برای گسترش و اندازه گیری عدالت اقتصادی چه خواهد بود؟


کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: شعارهای سیاسی در کشور با عملکرد اقتصادی همسان نیست در شعار سیاسی شعار مقاومت می دهیم اما در اقتصاد مقاومتی در کار نیست.

در ادامه هفت کاندیدای دیگر به اظهارات روحانی واکنش نشان دادند که از جمله آنها علی اکبر ولایتی درباره عدالت گفت: معنی لغوی عدالت همان بود که فرمودند اما در عمل عدالت عبارت از این است که امکانات موجود در کشور به طور یکسان در اختیار مردم قرار بگیرد. امکانات تحصیلی، شغلی،مسکن، امکانات مالی و یا وامی اگر قرار است داده شود همه به طور یکسان در اختیار مردم قرار گیرد.

مشروح اولین مناظره زنده 8 کاندیدای انتخابات

حداد: اقتصاد مقاومتی ما را مقاوم میکند

پرسش بعدی که حداد عادل پاسخ گفت این بود: برنامه شما برای مواجهه با کاهش درآمدهای نفتی در اولین سال دولتتان چیست؟

حداد عادل کاندیدی انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال پنجم و برنامه اش برای کاهش درآمدهای نفتی گفت: اقتصاد مقاومتی ما را در مقابل مساله اتکای بیش از حد به نفت مقاوم می کند.

پس از سخنان سه دقیقه ای حداد در پاسخ به سوال پنج ۷ کاندیدای دیگر در فرصت یک و نیم دقیقه ای خود به نقد و بررسی اظهارات وی پرداختند. جلیلی با اظهار اینکه یکی از بحثهای بسیار مهم این است که شرایط اقتصاد بدون نفت را فرصت یا تهدید بدانیم گفت: به نظر من این شرایط یک فرصت است که ما می توانیم وابستگی را کمتر کنیم باشد.

محمدباقر قالیباف گفت: در خصوص این سوال که کاهش فروش نفت تهدید است یا فرصت باید بگویم اگر همراه با سوءتدبیر نباشد فرصت است ولی اگر همراه سوءتدبیر باشد تهدید است.

مشروح اولین مناظره زنده 8 کاندیدای انتخابات
قالیباف: برنامه دو ساله دارم

قالیباف در فرصت 3 دقیقه ای خود برای پاسخ به پرسش ششم که از وی پرسیده شد: گام های عملی شما برای تقویت تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی چیست؟، پاسخ داد.

وی گفت: بنده برنامه ای دو ساله برای رونق فضای کسب و کار دارم که ویژگی های آن را همان طور که پیشتر اعلام کرده ام بیان خواهم کرد اما تلاش می کنم در این راه نقدینگی را هدایت کرده، سهم تولید از درآمد هدفمندی یارانه ها را پرداخت کنم و سفته بازی های موجود را جمع خواهم کرد.

حسن روحانی دیگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در این باره خاطرنشان کرد برای تقویت تولید ملی در قدم اول باید نگاه از مصرف محوری به سمت تولید محوری بچرخد.

مشروح اولین مناظره زنده 8 کاندیدای انتخابات

جلیلی: ماشین دولت سرعت لازم را داشته باشد

سئوال هفتم را سعید جلیلی پاسخ داد که چنین بود: گام دوم هدفمندی یارانه ها را چگونه با چه تدابیری اجرا خواهید کرد؟

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: یکی از بحث های اساسی و مهم که به نظر من باید به آن توجه جدی شود و اولویت دولت بعد باشد این است که اگر دولت را به مثابه یک قطار یا ماشین تشبیه کنید، هر سیاستی که برای آن در نظر بگیرید اما این ماشین راه نیفتد و سرعت لازم را نداشته باشد بهترین قوانین و بهترین بحث ها هم در آن دچار مشکل خواهد شد.

محسن رضایی در واکنش به این اظهارات نوسازی دولت را خواستار شد و گفت: اگر دولت یک ماشین است راننده آن باید واقعا عوض شود.

مشروح اولین مناظره زنده 8 کاندیدای انتخابات

ولایتی: راه کنترل تورم پایبندی ما به قواعد اقتصادی است

آخرین سئوال از علی اکبر ولایتی طرح شد: برنامه عملیاتی شما برای مهار گرانی و تورم چیست؟

ولایتی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که برنامه عملیاتی دولت شما برای مهار گرانی و تورم چیست، گفت: همان طور که بنده عرض کردم راه کنترل تورم این است که ما به قواعد اقتصادی پایبند باشیم.

در ادامه هفت نامزد به اظهارات ولایتی پاسخ دادند که در یکی از موارد محمدرضا عارف اینگونه بیان کرد: تورم یک مشکل حل شده در دنیا است. هم اکنون ۱۶۰ کشور دنیا دارای تورم یک رقمی هستند اما متاسفانه تورم در کشور ما دو رقمی است.

پایان بخش اول ماراتن مناظره ۸ کاندیدا

این مناظره که از ساعت ۱۶ آغاز شده بود با اعلام مجری برنامه در ساعت ۱۸:۴۷ دقیقه برای تنفس ده دقیقه ای پایان یافت و مجری اعلام کرد که بخش دوم مناظره راس ساعت ۱۹ آغاز خواهد شد.

سوالات کوتاه چند گزینه ای در بخش دوم مناظره/ اعتراض عارف، رضایی و روحانی

در ابتدای بخش دوم مناظره که راس ساعت ۱۹ طبق وعده قبلی آغاز شد، مرتضی حیدری مجریث کارشناس برنامه در ابتدا توضیح داد که در این بخش ابتدا کاندیداها باید به نوبت به ۸ سوال چند گزینه ای پاسخ بدهند. موضوعی که با اعتراض شدید محمدرضا عارف یکی از کاندیداها مواجه شد.

انتقاد عارف رضایی و روحانی به شیوه برگزاری مناظره ها در اجرای برنامه اختلال ایجاد کرد و دقایقی از وقت مناظره به گفت و شنود عارف، رضایی، روحانی با مجری برنامه سپری شد.

جمع بندی ۹۰ ثانیه ای کاندیداها/ ادامه اعتراضات به نحوه سوال ها از سوی نامزدها

در بخش دوم مناظره هر کدام از کاندیداها در ۹۰ ثانیه به بیان نقطه نظرات خود درباره مسائل مختلف پرداختند.

قالیباف در این بخش گفت: ظرف شش ماه اول همه تلاش ما این است که یک تحول جدی در مدیریت اقتصادی کشور و در تثبیت ثبات ارز به وجود آوریم و نگاه دولت به ارز به عنوان یک درآمد را کنار بگذاریم و برویم به سمت اینکه به مردم کمک کنیم و تورم را کنترل نماییم.

عارف هم گفت: رخ تورم باید کاهش پیدا کند و به عدد یک رقمی برسد. همچنین نرخ بیکاری برای پاسخگویی به جوانان باید کاهش پیدا کند برنامه ریزی ما باید این باشد که نرخ بیکاری باید یک رقمی شود. مسئله مسکن باید ساماندهی شود، مسکن دغدغه خیلی از مردم و جوانان است.

ولایتی نیز گفت: دامنه اصولگرایی وسیع است. هر کسی که نظام، قانون اساسی و ولایت فقیه را قبول دارد اصولگرا است. بی جهت عده ای از متخصصین خانه نشین شده اند باید آنها را به کار دعوت کنیم و در نهایت همان طور که مردم انقلاب و دفاع مقدس را به پیروزی رساندند این اقتصاد را هم که حق مردم است به دست آنها بسپاریم و دولت نظارت کند مردم این مساله را نیز به پیروزی خواهد رساند.

رضایی در این بخش گفت: باید فکر اساسی کنیم و دولت را باید درست کنیم، اقتصاد در ایران صاحب ندارد. این همه سیاست گذاری شده و چشم انداز مطرح شده است چرا کار اساسی صورت نمی گیرد. دولتی که اکنون داریم از نظر ساختار، کارکرد و مدیریت باید تحول اساسی پیدا کند. هزینه تصمیم گیری های غلط در کشور بیش از هزینه های دشمنان و رقبا به ما آسیب می رساند یعنی آن مقدار هزینه که آمریکا و اسرائیل در بعد اقتصادی به ما وارد می کنند کمتر از هزینه تصمیم گیری های غلط ما و عدم تخصیص درست منابع به فعالیت های اقتصادی است.

در ادامه بخش دوم مناظره کاندیدهای ریاست جمهوری که به سوال های بلی-خیر مجری برنامه از کاندیداها اختصاص داشت کاندیداها به ترتیب به سوالات اقتصادی که حاوی جهت‌گیری های اقتصادی و اولویت بندی کاندیداها در سیاست گذاری های اقتصادی بود پاسخ دادند.

حیدری ۸ سوال را از کاندیداها پرسید و از آنان خواست که خیلی مختصر به آن پاسخ دهند. همین موضوع باعث اعتراض رضایی، روحانی و عارف شد زیرا معتقد بودند شیوه برگزاری مناظره درست نیست بنابراین حیدری از ۲۴ سوالی که برای این بخش تنظیم شده بود تنها ۷ مورد را مطرح کرد و از ادامه این بخش صرف نظر کرد.

اظهارات پایانی کاندیداها و تشکر از مردم

در پایان مناظره محمد غرضی در خصوص برنامه هایش گفت: کاندیداها، صدا و سیما و قدرت سیاسی همگی می‌خواهیم تعداد بیشتری از مردم پای صندوق‌های رای بیایند. تصورم بر این است که اگر وسیع‌تر، سازمان‌یافته‌تر و بیشتر مطابق میل مردم عمل کنیم، افراد بیشتری پای صندوق‌های رای می‌آیند و بر همین اساس آمریکایی‌ها عقب‌نشینی می‌کنند. هدف این نیست که بگوییم حرف ما درست است یا حرف صدا و سیما، بلکه باید انقلاب تثبیت، پررونق و پرتحرک باشد.

محمد باقر قالیباف گفت: از همه ملت ایران که چهار ساعت تماشاگر این مناظره بودند تشکر می کنم و امیدوارم توفیق خدمتگزاری به آنها را داشته باشم. امیدوارم خیر بنده این باشد که در خدمت مردم باشم و مردم با حضورشان حماسه سیاسی را خلق کرده و حماسه اقتصادی با من و همکارانم باشد. به مردم اطمینان می دهم برنامه مدون دولت یازدهم آماده است.

علی اکبر ولایتی در این خصوص گفت امیدوارم ما در مسیر چشم انداز ۲۰ ساله به درستی گام برداریم که به سمت احیاء تمدن ایرانی باشد و ایران دوباره منزلت خود با پیدا کند.

سعید جلیلی گفت باید قدر انقلاب اسلامی را بدانیم و با برنامه ریزی بر روی نقاط مثبت به نقطه مطلوب برسیم و از نقاط منفی بکاهیم. در اقتصاد ظرفیت های بسیاری داریم. به برکت انتخابات در سایر عرصه ها نیز پیشرفت چشمگیری داشته باشیم. در عرصه بین المللی و در عرصه اقتصاد می توانیم به شکوفایی برسیم. برنامه تدوین شده ای برای پایگاه اطلاع رسانی ام در خدمت قرار داده ام.

غلامعلی حداد عادل گفت: من هم به ملت ایران مجددا سلام عرض می کنم و تاکید می کنم همانطور که توانستیم ۸ سال جنگ تحمیلی را پشت سر بگذاریم می توانیم تحریم تحمیلی را نیز پشت سر بگذاریم. با اقتصاد مقاومتی و تغییر سبک زندگی به سبک زندگی اسلامی با تلاش هوشمندانه و مجاهدانه مدیران و متخصصان انشاالله یک انتخاب و انتخابات خوب داشته باشیم.

محمدرضا عارف گفت از مردم تشکر می کنم و در این برنامه سعی کردیم نقطه نظراتمان را بیان کنیم و امیدواریم در انتخابات شاهد حضور پرشور و حداکثری مردم باشیم. انتظار ما از مردم این است که با مطالعه برنامه ها و سوابق اجرایی نامزدها به کاندیدای اصلح رای دهند تا کشور را بر روی ریل پیشرفت قرار دهند. شعار من معیشت، منزلت و عقلانیت است که مشروح کامل برنامه هایم را بر روی سایت شخصی ام قرار داده ام.

محسن رضایی گفت: به فضل خدا در سالهای آینده نه تنها تحریم ها را پشت سر می گذاریم و با خیزش بزرگ و نوسازی دولت یک بار دیگر عظمت مردم را به نمایش می گذاریم و امیدم بعد از خدا به جوانان است.

حسن روحانی گفت: از همه بینندگان عزیز که تا این لحظه حوصله کردند و برنامه را تماشا کردند متشکرم، دولت من دولت تدبیر و امید است. من خودم را در مقابل فقر مردم مسئول می دانم، مخصوصا اقشار آسیب پذیر و کسانی که دارای درآمد ثابت هستند.

وی افزود بیمه را برای همه و همگانی تحت پوشش قرار می دهم. مردم برای بیمه حق انتخاب داشته باشند و در یک بیمه رقابتی بیمه مورد نظر خورد را انتخاب کنند. نجات و احیاء ایران و تعامل سازنده با جهان از برنامه های من است.

مناظره در ساعت ۱۹:۵۰ دقیقه با تشکر مجری برنامه به پایان رسید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بحیرا

      سلام.
      مجله جان. سطر دوم با "اجرای" مرتضی حیدری نه با "اعلام".

    • اميرح

      خنديديم هاااا. به قول دوستان مسابقه هفته بود! باعث شد يه فاتحه براي مرحوم نوذري بخونيم
      خدايي اين چه وضعش بود؟! 3دقيقه توي 90 ثانيه نقد كنن!!!!
      سوال تستي هاش كه ديگه نگو....!!

    • بدون نام

      این که اسمش مناظره نیست

    • بدون نام

      وقتی نظرات را می خونم هم خوشحال می شم هم ناراحت
      خوشحال از این جهت که خیلی بصیرت بالا رفته و خیلی از دوستان به برنامه نگاه می کنن
      و ناراحت از این جهت که هنوز بعضی از دوستان نگاه چپ و راست دارند و دیدشون و قضاوتشون حزبی و بک عده هم که گول می خورند
      آقای رضایی بهترین گزینه است آقای عارف و روحانی و طیف اصولگرا حزب گرا هستند و این چیزی هست که تا امروز به ما ضربه زده ... ملت ایران الان وقت نجات خودمان به دست خودمان است فقط با یک نگاه به شرایط کشور و مدارک تحصیلی کاندیداها می شود تشخیص داد که چه کسی اصلح است
      آقای رضایی با دکترای اقتصاد و تحقیقات و برنامه گسترده اش در این زمینه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج