۵۳۶۸۰
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

صحبت‌های تند بنا بعد از چند ماه سکوت

محمد بنا اعتقاد دارد که خطیب نمی تواند فدراسیون کشتی را اداره کند.

ایسنا:

محمد بنا اعتقاد دارد که خطیب نمی تواند فدراسیون کشتی را اداره کند.


سرمربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی ایران در حاشیه فینال لیگ برتر کشتی فرنگی در اصفهان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اوضاع فدراسیون کشتی خراب است. البته خطیب آدم خوبی است ولی این کاره نیست. این دغدغه‌ای که در کشتی به وجود آمده تقصیر وزارت ورزش است و نمی‌دانم اصلا مسئولان وزارت ورزش چه فکر می‌کنند؟ خطیب نمی‌تواند فدراسیون را اداره کند و در واقع رییس فدراسیون رسول خادم است.

وی افزود: کدام کار بدون اجازه رسول خادم انجام می‌شود؟ حتی یک ورقه بدون اجازه او در فدراسیون جابه‌جا نمی‌شود. من این ایراد را از او می‌گیرم چون فدراسیون رییس، نایب رییس و دبیر دارد. اما خادم همه کاره آن است. اگر اعلام کنیم که رسول خادم سرپرست فدراسیون کشتی است، هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت. اگر فردا او به عنوان رییس معرفی شود و در مقابل من قرار گیرد، من کاملا در خدمت او هستم ولی با این شرایط وقتی فدراسیون رییس دیگری دارد درست نیست که خادم همه کاره باشد.

بنا در ادامه بیان کرد: وزارت ورزش خیلی اشتباه کرده و باید خیلی زودتر از این‌ها می‌فهمید که فدراسیون کشتی ایراد دارد. با این شرایط ما رقابت‌های جهانی را از دست می‌دهیم و مطمئن باشید که کشتی آزاد و فرنگی به مشکل خواهند خورد. متاسفانه برنامه‌هایی برای اعزام به رقابت‌های بین‌المللی نوشته می‌شود اما بعد می‌گویند که شورای برون مرزی موافقت نکرده است پس برای چه مردم را سر کار می‌گذارید. تیم‌های نوجوانان و جوانان با چه تدارکاتی می‌خواهند به رقابت‌های جهانی و آسیایی بروند؟ ما مملکت فقیری نداریم که نتوانیم ۵ یا ۱۰ میلیارد برای کشتی پایه هزینه کنیم. البته شاید هم مسئولان زود قضاوت کرده‌اند که ممکن است کشتی از المپیک ۲۰۲۰ حذف شود و از الان جوانان و نوجوانان را رها کرده‌اند. اما انگار نمی‌دانند که اگر المپیک هم نباشد کشتی مثل ووشو و کاراته رقابت‌های جهانی و‌ آسیایی دارد و قرار نیست که کشتی بمیرد.

وی با انتقاد از شورای فنی کشتی آزاد و فرنگی اظهار کرد: من شورای فنی را قبول ندارم چون تصمیم گیرنده نیست و همه این صحبت‌ها در حد حرف و بازی با کلمات است. از الف تا ی کارهای کشتی را صبح به صبح سرپرست، به مدیر تیم‌های ملی گزارش می‌دهد.

صحبت‌های تند بنا بعد از چند ماه سکوت

بنا در پاسخ به این سوال که رییس شدن چه کسی در انتخابات فدراسیون به نفع کشتی خواهد بود گفت: نمی‌دانم چه کسی می‌خواهد رییس شود البته امیر خادم که ثبت نام کرده انسان متفکری است ولی خادم که هیچ، ما اگر ارسگان(رئیس سابق فیلا) را هم بیاوریم وقتی وزارت ورزش و جوانان حمایتی نمی‌کند، کاری از پیش نخواهد رفت. با قرض گرفتن که نمی‌توان کار فدراسیون را پیش برد.

وی افزود: ما همواره به مردم دروغ می‌گوییم. لطفا اینقدر دروغ نگویید و این خودشیفتگی چیست که گریبان همه را گرفته؟ چرا اینقدر خودتان را بزرگ می‌کنید و با کلمات بازی می‌کنید؟ آقایان همیشه می‌گویند همه چیز خوب و عالی است. ما در آمریکا آن‌ها را ۶ بر یک برده‌ایم و چنین و چنان کرده‌ایم و با دیپلماسی خود در نیویورک تحول به وجود آورده‌ایم اما نمی‌دانند که چند ماه دیگر در رقابت‌های جهانی مجارستان باید جواب پس بدهند. با این شرایط در مجارستان سر کشتی‌گیران ایران را لای تشک فرو خواهند کرد.

بنا در پاسخ به این سوال که آیا برای ریاست فدراسیون کشتی کاندیدا خواهد شد تصریح کرد: من نه سواد این کار را دارم و نه این کاره هستم. یک زمانی عاشق این بودم که روی تشک بایستم و برای کشتی کار کنم اما الان عشقم به تنفر تبدیل شده است. قلب من از درد دارد از جا کنده می‌شود و ۸ - ۹ ماه است که نخواسته‌ام درباره کشتی صحبت کنم. در این دو سه روز هم با صحبت‌هایی که با آقای جزینی و محمدزاده کردم به خاطر تلاشی که فولاد ماهان در یک سال گذشته برای کشتی انجام داده است، به اصفهان آمده‌ام.

وی با اشاره به کناره‌گیری‌اش از تیم ملی گفت: چقدر باید فریاد می‌زدم و به خاطر نداری‌ها و تبعیض‌ها گلوی خود را پاره می‌کردم. وقتی دیدم فریادهایم اثری ندارد خودزنی کردم و با رها کردن کشتی گفتم که شاید حرفم را بفهمند اما آخر سر به من گفتند که همه‌اش در حال ناز کردن هستی و لقب "قهر قهرو" را به من دادند. مگر من از کشتی چه می‌خواستم و چه چیزی گرفته‌ام که این گونه با من تا شد؟ من ۱۰ سال برای این کشتی زحمت کشیدم و پس از آن موفقیت بزرگ در المپیک، ۲۰۰ سکه گرفتم که چشم خیلی‌ها به خاطر آن بیرون آمد.

بنا درباره احتمال بازگشتش به کشتی گفت: همه چیز به آینده برمی‌گردد و البته رفتن من هم دیده نمی‌شود. در انتخابات آتی ممکن است عباسی سعی کند با حمایت کردن از خطیب و صحبت کردن با روسای هیات‌ها دوباره او را رییس فدراسیون کند. اما فکر می‌کنید وقتی امیر خادم و خطیب در انتخابات حضور داشته باشند، روسای هیات‌ها که می‌دانند تا یک ماه دیگر عباسی بر سر کار نخواهد بود آیا به خطیب رای خواهند داد؟

آقای خاص کشتی ایران در ادامه با انتقاد از حضور سیاسیون در ورزش و ورزشی‌ها در سیاست گفت: آنقدر سیاسی‌ها در مقاطع مختلف وارد ورزش شده‌اند که ورزشکاران با دیدن این قضیه که در ورزش راه‌شان نمی‌دهند، با خود گفتند که بگذار حالا ما به سیاست وارد شویم. شاید چیزی گیرمان بیاید.

وی افزود: سوریان بزرگ‌ترین اشتباه زندگی خود را کرد که وارد سیاست شد. او واقعا می‌تواند در سطح دنیا یک رکورددار باشد. اما متاسفانه بازیچه عده‌ای سیاست‌باز شده است و کسی هم نیست که به او بگوید که آخر سیاست به چه درد تو می‌خورد؟

وی در پاسخ به این سوال که آیا دلش برای کشتی تنگ شده است یا خیر تاکید کرد: صددرصد دلم تنگ شده و عاشقانه بچه‌هایم را در کشتی دوست دارم و دوری از آن‌ها برایم سخت است. ولی وقتی شرایط را می‌بینم می‌ترسم که حتی به آن‌ها زنگ بزنم و یا حتی جواب تلفن‌شان را بدهم چون دوست ندارم برای کشتی‌گیرانم حاشیه‌ به وجود بیاید. البته اگر ملاک انتخاب کشتی‌گیران انتخابی تیم ملی باشد، کسی نمی‌تواند با آن‌ها کاری کند و از کشتی کنارشان بگذارد.

سرمربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی با اشاره به تاکید کادر فنی جدید بر لزوم رقابت‌های انتخابی گفت: الان من محکوم می‌شوم که در دوره‌ام انتخابی برگزار نمی‌کردم اما در زمان ما از دل رقابت‌های قهرمانی کشور، مرحله اول انتخابی یادگار و خود جام یادگار کشتی‌گیران انتخاب می‌شدند. به نظر من باید یک قهرمان المپیک جایگاه خود را بداند و با بقیه فرق کند و امتیازی نسبت به سایرین داشته باشد.

بنا افزود: می‌گویند قانونمندی کشتی، اما مگر غیر از این است که قانون را خود ما می‌نویسیم. من ۱۰ سال برای کشتی فرنگی قانون نوشتم و شرایط را ریز به ریز در نظر گرفتم و همین قانون بود که تیم ما را قهرمان المپیک کرد پس قانون من خوب بوده که باعث موفقیت شده است. این فقط یک بهانه است که اینقدر درباره انتخابی صحبت می‌شود. ما در زمان خودمان جایگاه کشتی‌گیران را می‌شناختیم.

وی ادامه داد: مثلا برای سال ۲۰۱۰ که طالب نعمت‌پور انتخاب شد، از بین او، حبیب‌الله اخلاقی،‌ داود اخباری و داود عابدین‌زاده نمی‌دانستیم که دقیقا کدام یک را انتخاب کنیم. اما نعمت‌پور را به رقابت‌های جایزه بزرگ باکو فرستادیم و او در آنجا همه را شکست داد و اول شد پس لیاقت داشت که برای تیم ملی انتخاب شود.

بنا با اشاره به لیست تیم ملی کشتی فرنگی جوانان گفت: این تیمی که برای رقابت‌های قهرمانی آسیا انتخاب شده یک تیم بسیار خوب و عالی است اما نگاه کنید که آیا همه آن‌ها نفر اول تیم ملی بوده‌اند؟ اگر قرار بود نفر اول شدن ملاک باشد، پس چرا یوسف قادریان که در ۸۴ کیلوگرم چهارم شده و یا خدری که سوم شده در لیست حضور دارند. البته من نمی‌گویم که این کار غلط است چون مربی باید قدرت مانور داشته باشد و بتواند کشتی‌گیران را به خوبی انتخاب کند.

سرمربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی ایران در پاسخ به این سوال که آیا تغییر قوانین به ضرر کشتی‌گیران ایران شده گفت: این تغییر قوانین برای قشنگ شدن کشتی است که می‌توان کشتی‌گیران را با آن هماهنگ کرد. به من انتقاد می‌شود که فقط به کشتی‌گیران هل دادن را یاد دادم در صورتی که این گونه نیست. ضمن اینکه فکر می‌کنید اگر هل دادن را بردارند کشتی‌گیران سراغ فن تندر خواهند رفت. نباید درباره کشتی منفی صحبت کرد و کارها را سخت کرد چون در کار کشتی‌گیران تاثیر منفی خواهد گذاشت. من همیشه به بچه‌ها گفته‌ام که در هر شرایطی که قرار گرفتید قرار نیست آپولو هوا کنید بلکه خیلی راحت می‌توانید با پشتکار و برنامه‌ریزی با قانون هماهنگ شوید.

وی افزود: به نظرم این قانون خیلی راحت است و اصلا برای کشتی‌گیران ماست. اگر کشتی‌گیران مقداری انرژی و کمی هوشیاری به خرج بدهند می‌توانند نتیجه بگیرند و یا همان هل دادنی که منتقدان می‌گویند باید یک تغییر فرم می‌تواند به امتیاز تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه تخصص من سخت‌ترین فن تکنیکی در دنیا یعنی سالتو و تندر است بیان کرد: یک روز یک کشتی‌گیر به من گفت که تندر را یاد او بدهم. گفتم فرمش را به تو یاد خواهم داد و برای اینکه فرم در تو جا بیفتد خودم ۱۰ بار از تو این فن را خواهم خورد تا بتوانی اجرا کنی اما برای اینکه ملکه ذهنت شود حداقل باید یک میلیون بار این کار را تکرار کنی. تو دوست داری فن را تکرار کنی اما حریفی که قرار است یک میلیون بار از تو این فن را بخورد می‌توانی در ایران پیدا کنی؟

وی افزود: ما در ایران تنبلی فنی داریم. خودمان را هم بکشیم این تنبلی وجود دارد. نباید از بزرگسالان برای تغییرات شروع کنیم. زمان من هر قانونی که عوض می‌شد کشتی‌گیران را به طور کلی عوض نمی‌کردم. بلکه در مسابقه‌ها سعی میکردم کشتی‌گیری را پیدا کنم که بتواند با قانون جدید کار کند.

بنا اضافه کرد: ما نمی‌توانیم تغییر اساسی در کشتی‌گیران به وجود بیاوریم و تنها می‌توانیم کسانی را که با قانون جدید هماهنگ‌تر هستند را جدا کنیم چون اگر قرار است تغییر اساسی بدهیم به یک پروسه ۵ تا ۱۰ ساله نیاز داریم اما آیا این ضمانت وجود دارد که ۱۰ سال دیگر همین قانون باقی بماند؟

بنا با بیان اینکه کشتی گرفتن قانون نسبیت انیشتین یا آپولو هوا کردن نیست اظهار کرد: کشتی خیلی راحت‌تر از این حرف‌هاست به شرط آنکه شما با آن راحت برخورد کنید و پشتکار داشته باشید و کار و کار و کار انجام دهید.

وی افزود: الان مدام گفته می‌شود که قانون عوض شده اما هیچ اردویی برای بچه‌ها نمی‌گذارند. من به این سیستم هم انتقاد دارم. چه معنی دارد که جام یادگار، بعد از آن لیگ و بعد از آن انتخابی برگزار شود. این گونه دیگر چیزی برای کشتی‌گیر باقی نمی‌ماند. اگر می‌گوییم ملاک اصلی انتخابی است، باید شرایط مساوی را هم به وجود بیاوریم. مثلا شیرزاد بهشتی طلا که یک کشتی‌گیر بسیار خوب است در جام یادگار کشتی گرفته و در لیگ هم این هفته کشتی می‌گیرد و چند روز دیگر باید در انتخابی شرکت کند. به نظر شما آیا از او چیزی باقی خواهد ماند که در انتخابی موفق شود؟

سرمربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی ایران در پایان گفت: البته معتقدم اگر به کادر فنی فرصت بدهند کار خود را بلد است و می‌توانند شرایط خوبی به وجود آورند. همیشه دوست داشته‌ام که کشتی فرنگی ایران چه با حضور محمد بنا چه بدون حضور بنا موفق باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج