جاباما
۵۳۷۸۱۰
۶۴۴۲
۶۴۴۲
پ

ستاد مبارزه با چرندیات (۷۲)

در این سری مطالب سعی داریم به بررسی دروغ ها و شایعات مشهوری که در هر از چند گاهی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه می افتند بپردازیم و با مستندات آن ها را برای شما تحلیل کنیم تا شاید قدم کوچکی در مسیر آگاه سازی مخاطبان عزیز باشد.

برترین ها: «ستاد مبارزه با چرندیات» عنوانِ یک جریان بود که با صفحه ای در فیسبوک شروع به کار کرد و بسیار قوی و حساب شده به جنگ دروغ های اینترنتی و شایعاتی که به عنوان واقعیت به خورد مردم داده می‌شد، رفت.

در این سری مطالب سعی داریم به کمک داده های این صفحه و سایت های مرتبط، به بررسی دروغ ها و شایعات مشهوری که در هر از چند گاهی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه می افتند بپردازیم و با مستندات آن ها را برای شما تحلیل کنیم تا شاید قدم کوچکی در مسیر آگاه سازی مخاطبان عزیز باشد و باعث شود مِن بعد هر چیزی را که در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی دیدیم، سریع باور نکنیم. جدا از این گونه موارد، سعی در معرفی تکنیک های مبارزه با شایعات و مغالطه ها را در این سری مطالب داریم. با ما همراه باشید.

******
سوژه اول؛ ناگاپوشپام گیاهی که هر ۳۶ سال یکبار گل می دهد!
این تصویر متعلق به گیاه ناگاپوشپام نیست و متن تصویر ساختگی و شایعه می باشد.
ستاد مبارزه با چرندیات (72)

متن شایعه

« این یک نوع گلی ست بنام ناگاپوشپام که هر ۳۶ سال یکبار گل میدهد و فقط در کوه های هیمالیا یافت میشود که امروز به گل نشسته …شگفتا »
پاسخ شایعه

این تصویر متعلق به گیاه ناگاپوشپام نیست و متن تصویر ساختگی و شایعه می باشد. این تصویر مربوط به جانوری از راسته ی قلم دریایی به نام "پناتولاسی" است.

قلم دریایی از خانواده مرجان‌هاست و به خاطر شباهت ظاهری به قلم‌های پر قدیمی، چنین نامی گرفته است. این جانور این توانایی را دارد که هنگام خطر خود را به زیر صخره کشیده و پنهان شود.
در ادامه می توانید کلیپ کوتاهی از یک نوع پناتولاسی را در زیر دریا مشاهده کنید.


ناگاپوشپام کلمه ای است به زبان سانسکریت برای درخت"Mesua ferrea" ، که رشد بسیار آهسته ای دارد و بومیِ مناطق گرمسیری و مرطوب مانند شرق هیمالیا، تایلند، برمه، هند، اندونزی، نپال و … می باشد. این درخت در جنگل های سرسبزو خصوصا کنار رودخانه ها رشد می کند و تا ۳۰ متر ارتفاع دارد.
ستاد مبارزه با چرندیات (72)
ناگاپوشپام
ناگاپوشپام به علت همیشه سبز بودن و ظاهر برازنده اش درختی زینتی است که چوبی بسیار سخت و گل های سفید معطر با پرچم زرد و نارنجی دارد. میوه ی آن هم تخم مرغی شکل می باشد.

سوژه دوم؛ مرگ احساسیِ شیر بعد از شکار آهوی باردار
مرگ یک شیر در اثر شدت غصه و اندوهِ ناشی از شکار یک آهوی باردار، یک شایعه قدیمی است و واقعیت ندارد!

متن شایعه

« لطفا تا اخر بخونیدو تصاویر را با دقت نگاه کنید.احساسی ترین تصاویر و متن دنیا که اشک خیلی ها رو در آورد.مربوط به شیری است که آهویی را شکار میکند و این شیر پس از شکار اهو …هنگام خوردن ان متوجه میشود که شکارش باردار است.در همان لحظه از خوردن ان دست بر میدارد و سراسیمه سعی میکند که جنین را به شکم مادر برگرداند. اما پس از ناامید شدن و اطمینان از مرگ توله اهو ان را ارام با دهانش برمیدارد و در کنار جسد مادرش قرار میدهد. خود نیز کنار اهو مینشیند و نظاره گر انها میشود.گری وندروالت عکاس حیات وحش به مدت ۳ساعت نظاره گر این صحنه بوده است. پس از مدتی شیر تکان نمیخورد تا اینکه عکاس دل به دریا می زند و به سمت شیر میرود اما با نزدیک شدن متوجه میشود که شیر بر اثر فشار روحی سکته کرد. »

ستاد مبارزه با چرندیات (72)
پاسخ شایعه

مرگ یک شیر در اثر شدت غصه و اندوهِ ناشی از شکار یک آهوی باردار، یک شایعه قدیمی است و واقعیت ندارد! این تصاویر توسط یک عکاس طبیعت در سال ۲۰۰۸ گرفته شده اند، که بر اساس آنها داستان پردازی های تخیلیِ بسیاری انجام گرفته و منتشر گردیده است. که روایت مندرج در متن این شایعه، از پر بازدیدترینِ این داستان های جعلی بوده است.

این شیر در محوطه‌ی حفاظت شده ای زندگی می‌کرده که به علت شکافی که روی گوش خود داشت، کاملاً برای محیط بانان و علاقمندان شیرها در منطقه شناخته شده بود. در سال ۲۰۰۹ یعنی یک سال بعد از تاریخ عکس برداری از شکار آهو، محیط بانان تصاویری جدید از این شیر که را به همراه توله‌ هایش منتشر کردند. او امروزه کاملاً سرحال است و همچنان شکار می‌کند.

محیط بانان معتقدند که عملکرد شیر گرچه عجیب بوده اما قطعا ناشی از عذاب وجدان نبوده است . برای او شکار همواره خوراک است و نر، ماده، پیر، جوان، حامله، مادر و غیره نمی‌شناسد! احتمالاً این شیر تصمیم گرفته کمی بخوابد و بعد شکارش را ببلعد.

با یک جستجوی ساده در سایت یوتیوب، نتایج بسیاری از صحنه های شکار و خوردن حیوانات باردار توسط شیرها به دست می آید که نمایانگر احساسی عمل نکردن این حیوانات وحشی در امور شکار و تغذیه است. بعنوان نمونه کلیپ زیر یکی از آنها می باشد.

* هشدار این کلیپ حاوی صحنه های دلخراش است.



لازم به ذکر است که یک سال بعد از انتشار عکس های اولیه، پس از اینکه داستان مرگ احساسیِ این شیر نقض شد، همچنان مردم این داستان تخیلی را به علت احساسی بودن رها نکرده و بازگو کردن این روایت جعلی، با گذشت چندین سال هنوز ادامه دارد!

سوژه سوم؛ مسلمان شدن تیم تحقیقاتی ژاپنی، طی تحقیق روی انجیر و زیتون

هیچ منبع معتبری از وجود چنین تحقیقی و مسلمان شدن تیم تحقیقاتی آن گزارشی نداده است.

متن شایعه

" انتشاردهید به افتخار قرآن

خداوند در سوره "تین"(انجیر) به این میوه قسم خورده است و دانشمندان دین‌پژوه می‌گویند، احتمالاً علت آن است که انجیر، یکی از میوه‌های همه چیز تمام است و کلکسیونی از املاح و ویتامین‌ها دارد؛ لذا مورد توجه خاص قرآن قرار گرفته است. اما این سوگند، ویژگی ظریف دیگری هم در بر دارد که موجب مسلمان شدن یک تیم تحقیقاتی ژاپنی شده است. قصه از این‌جا شروع شد که یک گروه پژوهشی ژاپنی، در بین مواد خوراکی به دنبال منبع پروتئین خاصی بودند که به میزان کم، درمغز انسان و حیوانات تولید می‌شود.این پروتئین، کاهش دهنده کلسترول خون ومسئول تقویت قلب و شجاعت انسان است و بازتولیدش بعد از ۶۰ سالگی تعطیل می‌شود. ژاپنی‌ها فهمیدند این ماده فقط در انجیر و زیتون موجود است و برای تأمین آن، باید انجیر و زیتون را به نسبت یک به هفت مصرف کرد. یعنی ۷ زیتون و ۱ انجیر !بعد از ارائه این نتیجه یکی از قرآن پژوهان مصری نامه‌ای به این تیم تحقیقاتی می‌نویسد و اعلام می‌کند که در قرآن، خداوند به انجیر و زیتون در کنار هم قسم خورده. نام انجیر فقط یک بار و نام زیتون نیز هفت بار .در قرآن آمده است. اللــــــــه اکبر.
"
ستاد مبارزه با چرندیات (72)

پاسخ شایعه

نام زیتون ۶ بار صراحتا و یک بار غیر مستقیم و کلمه انجیر هم یک بار در قرآن آمده که خواص بسیاری نیز دارند ، اما سایر ادعاهای شایعه در منابع معتبر موجود نیست.

این شایعه در سال ۲۰۰۹ از قول یک استاد دانشگاه الازهر مطرح شد ، اما هیچ منبع معتبری گزارش تحقیقات و مسلمان شدن این تیم را نداد و بازنشر آن در رسانه های داخلی هم فاقد استناد و منبع بود.

نسخه های انگلیسی شایعه مدعی وجود Metallothionein یا MT، در انجیر و زیتون شده اند که در منابع علمی چنین مطلبی نیافتیم و طرح سنین مختلف برای توقف تولید آن در بدن، در نسخه های متفاوت شایعه بیانگر غیر علمی بودن آن است.

سوژه چهارم؛ گوشت سگ در فلافل های لشکرآباد اهواز!

فروش گوشت سگ در اهواز صحت ندارد و تصاویر شایعه متعلق به هند است.

متن شایعه

" اینها در لشکر آباد گوش سگ ب مردم میفروشن همون جای ک خیابون فلافل فروشها هست . گوشتهای سگ رو پخت ویا بقول معروف(حمیسه)میکنن. وب مردم میفروشند. ای مردم عزیز ای کسانی ک خانوادتان رو میبرید لشکرآباد ک ندانستنه ازین حرام زادهای بی شرف وبی غیرت خوارک تناول میکنند. ویا همون فلافل ک معلوم نیست باچ دستای کثیف وآلوده وظرفهای نشسته وپر از میکروب وکثافت هستند. در حذر باشید وبخش کنید .ک دیگر ازین جای کثیف وآلوده چیزی نخورید واز اینطور جاها دوری کنید .الحمدولله شکر ک بچه های اطلاعات زودوبی وقفه ودر اصرع وقت این حرام زادهای کثیف را دستگیر کرده است وب قوه قضائیه تحویل داده .ومن الله التوفیق "
ستاد مبارزه با چرندیات (72)

پاسخ شایعه

شایعه استفاده از گوشت سگ در اغذیه فروشی های لشکرآباد اهواز صحت ندارد و تصاویر منتشر شده هم متعلق به ایران نیست. کارشناسان اداره دامپزشکی اهواز ضمن پیگیری موضوع در منطقه، با هیچ مورد مشابهی مواجه نشدند .

آغاز انتشار تصاویر شایعه توسط کاربران هندی شبکه های اجتماعی بوده که مورد را نیز به کشور هند منتسب کرده اند و سپس چند سایت خبری این کشور هم آنها را منتشر کرده اند.
ستاد مبارزه با چرندیات (72)


اگرچه استفاده از گوشت سگ در این مورد یک شایعه است، اما عدم رعایت اصول بهداشتی در برخی واحدهای عرضه مواد غذایی منتفی نیست که با خرید از فروشگاه های معتبر و تحت نظارت دستگاه های نظارتی، این مشکل به حداقل می رسد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج