جاباما
۵۳۸۰۹۵
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

نیویورک تایمز: ایران، بزرگتر از آن است که ترامپ بتواند آن را منزوی کند

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در مطلبی روز سه‌شنبه عربستان سعودی را «سرچشمه» گروه‌های تروریستی مانند داعش و القاعده توصیف کرده و نوشته ایران، بزرگتر از آن است که رئیس‌جمهور آمریکا بتواند آن را منزوی کند.

خبرگزاری تسنیم: «راجر کوهن»، نویسنده آمریکایی و ستون‌نویس روزنامه «نیویورک‌تایمز» در یادداشتی روز سه‌شنبه از سیاست‌های «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران و اظهارات ضد ایرانی وی در عربستان سعودی انتقاد کرده و آنها را «مشکل‌آفرین» توصیف کرده است.

«کوهن» با اشاره به این واقعیت که ۱۵ نفر از ۱۹ هواپیماربای حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ را اتباع عربستان سعودی تشکیل می‌دهند این کشور را «سرچشمه» تروریسم خوانده است.

وی با اشاره به اظهارات ترامپ در عربستان سعودی می‌نویسد: «ترامپ در حالی تروریسم را بدون اشاره به سرمنشأ آن محکوم می‌کرد که خود در کشوری حضور داشت که ۱۵ نفر از ۱۹ هواپیماربای حادثه ۱۱ سپتامبر از آنجا آمده‌اند و سرچشمه ایدئولوژی‌های جزم‌اندیش، غرب‌ستیز، ضد زن و پر قید و بندی است که نقشی محوری در اعتقادات القاعده و داعش دارند.»

این نویسنده آمریکایی می‌افزاید: «حمایت سعودی از عقاید وهابی و مخالفت‌های کینه‌توزانه این کشور با دیدگاه‌های تکثرگرایانه‌ای که الهام‌بخش بهار عربی شد می‌تواند در توضیح تاریخ خاورمیانه مفید باشد. جهان پس از یازده سپتامبر بیش از آنکه داستان ایران در برابر غرب باشد، داستان سلفی‌های وهابی است.»

ستون‌نویس نیویورک‌تایمز خاطرنشان کرده که رئیس‌جمهور آمریکا در اولین سفر خارجی‌اش به منطقه خاورمیانه، خواسته که تمامی این حقایق را به دست فراموشی بسپارد.

وی در ادامه می‌نویسد: «جوامع عربی‌ای که محدود شده‌اند، در برابر مدرنیسم مقاوم هستند، خاندان حاکمشان برای شهروندان خفقان ایجاد می‌کنند، آزادی عمل را از شهروندانشان سلب می‌کنند و زنان را در حاشیه‌ یا پستوهای غیرقابل رویت می‌خواهند جوامعی هستند که باعث ایجاد خشونت‌های برآمده از هورمون تستوسترون در جنبش‌هایی مانند داعش می‌شوند.»

نویسنده آمریکایی استدلال کرده که این نوع سیاست خارجی «عاری از ارزش» که دونالد ترامپ آن را دنبال می‌کند برای ایالات متحده آمریکا مشکل‌‌آفرین خواهد شد.

او می‌نویسد: «اگر در کنار دیکتاتورها بایستیم، نمی‌توانیم آنچه دیکتاتوری‌ها - به ویژه دیکتاتورهای محدودکننده زنان- اغلب تولید می‌کنند را سرزنش کنیم.»

«کوهن» با تأکید بر اختلافات ایدئولوژی داعش با ایران، عدم دعوت از تهران در نشستی که هدف آن تشکیل اجماع کشورهای اسلامی علیه تروریسم داعش است را مورد انتقاد قرار داده است. وی همچنین حملات لفظی ترامپ به ایران به عنوان منشأ «بحران و خرابی در منطقه» را رد کرده است.

«کوهن» با تصریح بر اینکه اظهارات ترامپ، آتش رقابت‌های سرسختانه در خاورمیانه را شعله‌ور خواهد کرد نوشته است: «آمریکا نباید وارد این بازی آتش‌افزوز شود.»

وی نوشته است: «آمریکا بایستی در عوض برای ساخت پل‌هایی میان شیعیان و سنی‌ها تلاش کند. منزوی کردن ایران، به نحوی که ترامپ خواستار آن شد، اقدامی احمقانه است. ایران بزرگتر از آن است که بتوان منزوی‌اش کرد.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج