۵۳۸۷۸۱
۲ نظر
۵۰۰۲
۲ نظر
۵۰۰۲
پ

تحلیل یک آمریکایی درباره نفوذ ایران در منطقه

یک کارشناس ارشد شورای روابط خارجی آمریکا در یادداشتی با بیان اینکه دونالد ترامپ در خاورمیانه به دنبال سیاست خارجی آیزن‌هاور است، نوشت: ایران در سال‌های اخیر توانست نفوذ خود را در منطقه گسترش دهد.

خبرگزاری ایسنا: یک کارشناس ارشد شورای روابط خارجی آمریکا در یادداشتی با بیان اینکه دونالد ترامپ در خاورمیانه به دنبال سیاست خارجی آیزن‌هاور است، نوشت: ایران در سال‌های اخیر توانست نفوذ خود را در منطقه گسترش دهد.

ری تکیه، کارشناس ارشد اندیشکده آمریکایی شورای روابط خارجی در یادداشت خود که در پایگاه خبری واشنگتن اگزمینر منتشر شده است، نوشت: دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا با سفر موفقیت آمیز خود به خاورمیانه نه تنها سیاست خارجی آمریکا بلکه به طور بالقوه توازن قدرت در منطقه را تغییر داد. در طول هشت سال گذشته، یک سری از کشورها منطقه را به هم ریخته‌اند و ایران سلطه خود را از خلیج فارس به دریای مدیترانه گسترش داده است. در این میان باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا کنار ایستاد و تنها به ارائه سخنرانی برای کشورهای عربی درخصوص تقسیم خاورمیانه با ایران اکتفا کرد اما ترامپ در مدتی کوتاه تاکید کرد که جمهوری اسلامی اولین عامل ناامنی در منطقه بوده و اکنون، آمریکا در کنار شرکایش می‌ایستد.

ری تکیه در ادامه نوشت: خاورمیانه مکانی است که علیه خود چند پاره شده است. این منطقه در حال حاضر دهه ۱۹۵۰(میلادی) را چه از لحاظ چند قطبی شدن و چه به لحاظ سراسیمگی آمریکا به خاطر می‌آورد، زمانی که جمال عبدالناصر، رییس جمهور وقت مصر به دنبال بیرون راندن غربی‌ها از منطقه و همزمان ضربه به متحدان سلطنتی محافظه‌کارشان بود. عبدالناصر فردی با توانایی متقاعد کردن آیزن‌هاور رییس جمهور وقت آمریکا در زمینه آمادگی برای همکاری با واشنگتن و حتی صلح با اسرائیل بود. وی اولین رهبری نبود که به آمریکایی‌ها دروغ می‌گفت اما در تاریخچه خاورمیانه مدرن، به عنوان یکی از موفق‌ترین‌ها شناخته می‌شود. آیزن‌هاور در جریان حمله متحدان نزدیک واشنگتن(انگلیس، فرانسه و اسرائیل) به مصر در کنار عبدالناصر ایستاد که در نهایت منجر به پایان دادن به سلطه انگلیس در منطقه، خشم فرانسه و انزوای بیشتر اسرائیل شد.

وی با اشاره به اینکه آیزن‌هاور رئیس جمهوری نادر بود که توانست تئوری‌های دیپلماسی را بازنگری کند، افزود: رویکرد در حال تحول ترامپ نیز یادآور دکترین آیزن‌هاور هم از لحاظ عقاید و هم عمل به وعده‌های داده شده است. منطقه خاورمیانه اکنون همچون دهه ۱۹۵۰ چند پاره شده است و حسن روحانی رئیس جمهور ایران موفق شد همزمان با ریشخند زدن به رییس جمهور آمریکا و حصول توافق(هسته‌ای) خزانه خود را پر کند.

این کارشناس آمریکایی در ادامه با مقصر دانستن اوباما مدعی شد که توافق با ایران تنها منجر به دامن زدن به تجاوزات منطقه‌ای ایران شده است اما ترامپ در جریان سفرش به خاورمیانه گفت که ممکن است نبردی علیه ستیزه جویی سنی و همزمان تهدید ایران صورت گیرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      شما حالتان خو ب نیست . بیراه میروید

    • کرکس سیاه

      بابا پیر شدیم جنگی ندیدیم زرت وپرت آل سقول که هیچ حاجی تلامپتونم غلطی نمی کنه جرأت داشته باشه ماهم کمک میکنیم جنگ شروع بشه با آمریکا و اسرائیل هیچ اول با این آل سعود کلی کار داریم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج