۵۳۹۵۴۰
۲ نظر
۵۰۰۴
۲ نظر
۵۰۰۴
پ

آرای خاكستری، روحانی را متمايز كرد

مراد کاویانی‌راد - دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه خوارزمی در روزنامه شرق نوشت: جنوب غرب آسیا برخاسته از زمینه‌ها و ساختارهای داخلی و مداخلات خارجی، از منظر امنیتی به کمربند شکننده جهان معروف است. سخن از انتخابات و دموکراسی در بسیاری از این کشورها ماهیتی تجملی و لوکس و مطرح‌کردن آن نیز پیامدهای امنیتی جدی‌ای برای افراد و جریان‏های سیاسی فعال دارد.

مراد کاویانی‌راد - دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه خوارزمی در روزنامه شرق نوشت: جنوب غرب آسیا برخاسته از زمینه‌ها و ساختارهای داخلی و مداخلات خارجی، از منظر امنیتی به کمربند شکننده جهان معروف است. سخن از انتخابات و دموکراسی در بسیاری از این کشورها ماهیتی تجملی و لوکس و مطرح‌کردن آن نیز پیامدهای امنیتی جدی‌ای برای افراد و جریان‏های سیاسی فعال دارد.
اين منطقه تنها منطقه‌ای است که در شماری از کشورهای آن، ریاست‌جمهوری موروثی برقرار است. انتخاباتی هم اگر هست، همواره تأیید‌کننده نظر موافق هسته و کانون قدرت به شمار می‌رود. بیشتر این کشورها درگیر شاخص‏های وخیم فساد هستند. در کنار عوامل یادشده، ظهور اندیشه‌های افراط‏گرایانه زمینه فروپاشی ساختارهای ناکارآمد و لرزان موجود منطقه را به‌ویژه در دو کشور عراق و سوریه، فراهم کرده؛ به‌ گونه‏ای که بازتاب‌های آن کشورهای پیرامونی را نیز متأثر کرده‏ است. دست‌کم در چند سال گذشته، تقریبا همه همسایگان جمهوری اسلامی ایران درگیر جنگ‏های داخلی و بی‌ثباتی سیاسی و ناامنی بوده‏اند.
پیامدهای این بی‏ثباتی در قالب صدور بحران، گاه کشور ما را نیز در معرض تهدیدهای یادشده قرار داده است. بااین‌حال، در این مدت، ایران با وجود چالش‌های جدی در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی باثبات‏ترین کشور منطقه بوده است. بی‌گمان، چنین امنیتی علاوه بر کارآمدی نهادهای امنیتی و نظامی، متأثر از مردمی‌بودن نظام ج.ا.ایران به‌عنوان بنیادی‏ترین رکن امنیت و ثبات کشور بوده است.
مشارکت ٧٠درصدی پای صندوق‏های رأی، جدای از گرایش سیاسی و خاستگاه آرای رأی‏دهندگان، نشان داد اساسا اندیشه‌های براندازانه و افراط‏گرایانه میان مردم ایران و حتی ایرانیان خارج از کشور جایی ندارد. «انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری کشورمان به کشورهای منطقه اعلام کرد راه تأمین امنیت این منطقه، بر تقویت دموکراسی و احترام به آرای مردم استوار است». وجه مشترک بیشینه آرا، جدا از اینکه به نامزد اصلاح‌طلب یا اصولگرا رأی داده باشند، رویکرد انتقادی به مباحث معیشتی، اشتغال و فساد پردامنه‌ای است که به نوعی در گفتار و برنامه همه نامزدها وجود داشت.
بر پایه گزارش سازمان شفافیت بین‌المللی در زمینه فساد مالی کشورها در سال ۲۰۱۶، در میان ١٦٩ کشور، ایران در رتبه ۱۳۱ قرار داشت. شاخص‌های این سازمان گویای آن است که میان فساد مالی با نابرابری و اختلاف طبقاتی رابطه‌ای مستقیم وجود دارد؛ به این معنا که فساد مالی تقسیم نامساوی قدرت و تقسیم نابرابر ارزش‌ها در جامعه را در پی دارد و در نهایت به رشد پوپولیسم می‌انجامد. در جریان ٢٠روزه هماوردها و پویش‌های دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری، مانند چند دوره گذشته، برخی نامزدها محور شعارهای انتخاباتی خود را بر پرداخت پول بیشتر به مردم در قالب یارانه قرار دادند.

...وعده‌هایی که بسیاری از مسئولان و ناظران با اشاره به محدودیت منابع و حوزه اختیارات دولت، بر اجرائی‌نبودن آن تأکید داشتند. ناهمخوانی چنین شعارهایی با سیاست‌های کلان اقتصادی کشور هم انتقادهای بسیاری را برانگیخت؛ به‌گونه‏ای که رئیس مجلس اعلام کرد وعده سه‌برابرکردن یارانه نقدی در چارچوب برنامه ششم توسعه و در اختیار دولت نیست. بارها از این نامزدها خواسته شد منابع ملی پرداخت چنین پول‏هایی را اعلام کنند. شگفتی آنجا بود که نه‌تنها پاسخی منطقی و قانع‌کننده از آنها دریافت نشد، بلکه پافشاری بر عملیاتی‌بودن چنین شعارهایی، فزونی گرفت. با‌این‌حال، بیشینه رأی‏دهندگان با وجود خاستگاه‌های رأی متفاوت، حسن روحانی را بر دیگر هماوردان انتخاباتی‏اش ترجیح دادند. ویژگی‌هایی مانند جسارت در گفتار، رویکرد تعامل‏گرایانه در سیاست خارجی، صبغه عمل‌گرایی، پیروزی بر رقبا در جریان مناظرات، حمایت جدی و بنیادی جریان اصلاح‌طلب، حمایت بیشینه نخبگان و گروه‌های مرجع دانشگاهی در قالب تأکید روحانی بر آزادی‏های اجتماعی، پشتیبانی بیشینه اهل‌ سنت، توان جذب آرای خاموش و خاکستری حسن روحانی را از دیگر نامزدها متمایز کرد.

در یک کلام، امید به اصلاح امور از درون و فاصله‌گرفتن از رویکردهای ایدئولوژیک متعارض با منافع ملی در گفتار برخی از نامزدها و شماری از احزاب حامی آنها و توجه به منافع و مصالح ملی، وجه تمایز نگرش سیاسی بیشینه رأی‌دهندگان این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری بود. مطالبه‌ای که در سخنرانی رئیس‌جمهور منتخب در ٣٠ اردیبهشت بازتاب روشنی یافت: «امروز دنیا به خوبی می‌داند ملت ایران مسیر تعامل با جهان را برگزیده است. ملت ایران می‌خواهد با صلح و دوستی زندگی کند؛ درعین‌حال حاضر نیست تحقیر را بپذیرد». از این رو، تفسیرهای موسع از قانون اساسی و به دور از منافع جریان‏های سیاسی و نگاه‌های تنگ‏نظرانه و رویکردهای تعامل‌گرایانه با جهان، زمینه‌های ثبات، امنیت و توسعه کشور را بهتر تأمین خواهد کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      امتخابات تمام‌شدوهرلحظه‌ان حکم طلا دارد.غربی ها دارند چپ وراست ایران راتحریم میکنند وبعضی اقایون درخواب خرگوشی سر‌میکنندوهنوزازانتخابات صحبت میکنندولش کنیداین اراجیف روبرید‌به مردم‌خدمت کنید ووعدهای داده شده رو محقق کنیدانگارتوی این چهارسال بعدی هم بایستی کنگره نقدانتخاباتی بزارندوهرادم‌بیکاری بیادنظربده.حالاوقت عمل واجراست .این دولت هم کاری نکندهمون شرایط جناح مخالف وبدتربراش پیش خواهد.

    • بدون نام

      اصلا اینده ما با این دولت خاکستری که نه تاریک تاریک

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج