جاباما
۵۴۰۲۳۰
۶ نظر
۵۰۱۳
۶ نظر
۵۰۱۳
پ

زیروبم ماجرای چینی بودن گوشی ایرانی «آریا»

شنبه ۶ خرداد به نقل از خبرگزاری تسنیم اعلام کردیم که شرکت ایرانی جی‌ال‌ایکس تولید گوشی هوشمند جدیدی به نام «آریا» را آغاز کرده است. خبری که در فضای مجازی سروصدای زیادی را به پا کرد.

مجله دیجی کالا - محسن چینه‌کش: شنبه ۶ خرداد به نقل از خبرگزاری تسنیم اعلام کردیم که شرکت ایرانی جی‌ال‌ایکس تولید گوشی هوشمند جدیدی به نام «آریا» را آغاز کرده است. خبری که در فضای مجازی سروصدای زیادی را به پا کرد. ماجرا از این قرار است که به نظر می‌رسد گوشی آریا، که همه چیز آن از نام گرفته تا شعار تبلیغاتی بر تولید ملی تاکید می‌کند، توسط یک کمپانی چینی تولید شده باشد. از شواهد پیدا است که نام اصلی این گوشی UMi Plus است و اولین بار توسط یک کمپانی چینی به نام UMIDIGI عرضه شده است. با مقایسه کردن تصاویر گوشی آریا و گوشی UMi Plus هیچ تفاوت ظاهری مهمی به جز تغییر لوگو و حذف نوشته‌های بخش پایینی قاب پشتی دیده نمی‌شود. از نظر سخت‌افزاری هم این دو گوشی تقریبا به طور کامل با هم انطباق دارند.

زیروبم ماجرای چینی بودن گوشی ایرانی «آریا»

با تمام این شواهد هنوز هم می‌توان تصور کرد که GLX دست‌کم مونتاژ گوشی آریا را در داخل ایران انجام می‌دهد. بگذریم که بر طبق گفته‌های مدیر عامل این شرکت، تامین ۴۰ درصد از تجهیزات گوشی آریا بر عهده‌ی خط تولید GLX است. سوال مهم‌تری که در اینجا مطرح می‌شود این است که اساسا چه توجیهی دارد که گوشی موبایل در داخل ایران تولید شود؟ در حالی که حتی کشورهای پیشرفته‌ی اروپایی و امریکا هم به دلیل نداشتن صرفه‌ی اقتصادی، تولید گوشی را به چین واگذار کرده‌اند. گفتنی است در حال حاضر GLX گوشی آریا را با قیمت ۷۹۹ هزار تومان پیش‌فروش می‌کند و قیمت بدون تخفیف آن را یک میلیون و ۵۹۹ هزار تومان اعلام کرده است. در حالی که برادر چینی آریا قیمتی در حدود ۱۷۰ دلار دارد که تقریبا معادل ۶۳۰ هزار تومان است.

اما اگر بپذیریم که گوشی آریا در ایران تولید نمی‌شود با پدیده‌ی به مراتب بدتری روبرو هستیم. پدیده‌ی Rebrand کردن (تغییر دادن نام تجاری) محصولات چینی و فروش آن‌ها در بازار ایران با اسامی دهان‌پرکن چیز جدیدی نیست؛ و در جای خود نگران کننده است. ولی زمانی که از این ترفند به نام تولید ملی استفاده شود، دیگر نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت. اگر به سایت UMIDIGI وارد شوید، اولین چیزی که با آن روبرو می‌شوید یک کپی تروتمیز از گوشی آیفون ۷ است. شرکت‌های چینی معلوم‌الحالی مانند UMIDIGI به خوبی جایگاه خود را می‌شناسند. ولی شرکت GLX نمونه‌ی ایرانی گوشی UMi Plus را در مراسمی با حضور وزیر ارتباطات و فناوری به عنوان رقیبی برای آخرین گوشی اپل معرفی می‌کند.
زیروبم ماجرای چینی بودن گوشی ایرانی «آریا»
در هر حال چیزی که مسلم است، گوشی آریا در بهترین حالت هم نمی‌تواند یک تولید ملی تلقی شود. در حالی که گوشی‌های چینی با قیمت‌های پایین‌تر به صورت آماده به بازار ایران راه پیدا می‌کنند، چه دلیلی دارد که خط تولید یک گوشی چینی را به ایران بیاوریم. تلاش برای این که یک گوشی چینی را به هر شکلی به عنوان تولید ملی معرفی کنیم، بیشتر به تلاش برای جذب حمایت‌های مالی دولتی در مسیری نادرست شباهت دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      من اریا رو سفارش دادم بخاطر اون کارگر هایی که تو اون کارخونه کار میکنن

    • بدون نام

      بعدشم این گوشی همه قطعاتش که چینی نیست

      مثلا دوربینش مال شرکت سونی هست

    • حسین شمس

      از چی ناراحتیین .. بالاخره چند تا کارگر ایرانی مونتاژش میکنن این یعنی کار و ورود تکنولوژی ساخت گوشی...

    • بدون نام

      شما ناشیین یا خودتونو زدین به ناشیگری/داریم خودتون و گول میزنید_کدوم کارگر کدوم خط تولید کدوم مونتاژ -چه کشکشی چه دوغی-از چین میاد اسمشم چینیا میزنن جی ال زهرمار میچپونن به ماها]شمای ک داری ازشون گوشی میخری داری تشویقش میکنی به وارد کردن گوشی چینی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برادر گلم مگه مجبورت کردن نظر بدی؟
        خط تولید یا اسمبل جی ال ایکس ۳۵۰۰ کارگر داره
        بحث سر اینه که ایا واقعا ایرانیه یا فقط اسمبل ایرانه
        انگار شما کلا تو باغ نیستی.لا اقل اینقد حق به جانب نظر نده که ادم بخواد سرشو بکوبه به دیوار.

    • زری

      خیلی بی انصافی با احساس مردم بازی کردن ،وگوشی چینی رو به جای گوشی وطنی قالب مردم ساده دلی که میخوان کشورشون پیشرفت کنه،و...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج