۵۴۰۲۵۴
۲۰ نظر
۵۰۰۲
۲۰ نظر
۵۰۰۲
پ

وطن امروز: میزان آرای رئیسی، کم نظیر است!

محمد زعیم‌زاده در روزنامه وطن امروز نوشت: رای منسجم ۱۶ میلیونی به رقیب دولت مستقر در یک انتخابات، اتفاقی کم‌نظیر است، تاکنون در تاریخ انتخابات در سال‌های پس از انقلاب سابقه نداشته یک دولت در رقابت مجدد برای ۸ ساله شدن اینقدر به زحمت بیفتد و تا این حد در مقابل خودش پایگاه اجتماعی منسجم و قدرتمند کمی و کیفی ببیند.

محمد زعیم‌زاده در روزنامه وطن امروز نوشت: رای منسجم ۱۶ میلیونی به رقیب دولت مستقر در یک انتخابات، اتفاقی کم‌نظیر است، تاکنون در تاریخ انتخابات در سال‌های پس از انقلاب سابقه نداشته یک دولت در رقابت مجدد برای ۸ ساله شدن اینقدر به زحمت بیفتد و تا این حد در مقابل خودش پایگاه اجتماعی منسجم و قدرتمند کمی و کیفی ببیند، اینکه رای معنادار ۱۶ میلیونی مخالف دولت یازدهم از چه اجزایی تشکیل شده و چه طور صورت‌بندی می‌شود بحث مهمی است که باید در جای خود مفصل به آن پرداخته شود و به شکلی رو به جلو مورد تحلیل، بررسی و مداقه قرار گیرد اما آنگونه که از نظرسنجی‌های قبل و حین انتخابات استخراج می‌شود به شکل مستدل می‌توان گفت بخش عمده‌ای از این رای، حاصل رای منفی به عملکرد ۴ساله دولت روحانی است که با سیاست‌ورزی بهتر رقبا حتی می‌توانست دولت روحانی را به نخستین دولت ۴ ساله تاریخ انقلاب هم تبدیل کند.
تغییر اتوماتیک دولت مستقر از جایگاه اپوزیسیون به پوزیسیون، فراگیری نارضایتی در بخش‌های مختلف اقتصاد، با چالش روبه‌رو شدن ایده بستن با کدخدا برای حل مشکلات و... را شاید بتوان مهم‌ترین عوامل شکل‌گیری امتیاز منفی بالای روحانی برشمرد، عواملی که کمابیش به نظر می‌رسد در دوره ۴ ساله دوم دولت هم برقرار باشد و حل بخش‌هایی از آن دیگر دست دولت هم نیست اما یکی از عواملی که در تشدید نارضایتی‌ها از دولت موثر بود و انتظار می‌رفت مشاوران دولت درصدد رفع آن برآیند، استفاده از ادبیاتی بود که بین منتقدان به «ادبیات هپروتی» شهرت یافت.
در واقع در عمر ۴ ساله دولت یازدهم موارد متعددی مشاهده می‌شد که آنچه از زبان دولتمردان و حتی شخص رئیس‌جمهور گفته می‌شد با واقعیت‌های ملموس جامعه فرسنگ‌ها فاصله داشت و به شکاف بیشتر بین دولت روحانی و جامعه منتج می‌شد، اینکه وسط خیمه سنگین رکود بر اجزای مختلف اقتصاد رئیس‌جمهور اعلام می‌کرد از رکود عبور کردیم، یا دقیقا زمانی که اعلام می‌شد به دلیل رکود رکورد بیکاری در کشور زده شده دولت خبر از رشد ۱۱ درصدی اقتصاد می‌داد، یا وسط تعطیلی کارخانه‌ها و گرفتاری‌های بسیار زیاد مردم در مساله اقتصاد رئیس‌جمهور می‌گفت به دلیل انجام وعده‌ها کلا شرمنده نیست و بدترین پرسش سوال از موفقیت دولت در تحقق اقتصاد مقاومتی است، یا گرد و غبار خوزستان عذاب الهی است یا افزایش افراد جویای کار نشانه امید است و... مصادیقی از ادبیات هپروتی دولت و دولتمردان بود.

ادبیاتی که البته در زمان تبلیغات انتخاباتی هم استمرار داشت، فراموشی وعده‌هایی چون حل مشکلات در ۱۰۰ روز یا ایجاد ۴ میلیون شغل از مسیر گردشگری در حالی که در ذهن مردم ته‌نشین شده بود، یا مساله دیوار کشیدن رقبا وسط خیابان‌ها یا نحوه توجیه تجارت دختر مظلوم وزیر! مواردی از استفاده از ادبیات هپروتی توسط دولت در زمان تبلیغات بود.
ادبیاتی که احساس می‌شد پس از اعلام نتایج انتخابات دیگر کمتر از سوی دولتمردان پیگیری شود اما از همان شنبه پس از انتخابات و در تفسیر رای مردم دوباره به کار گرفته شد.

شروع کار آنجا بود که جناب روحانی در شب اعلام نتایج تلویحا ۱۶ میلیون رای منتقد خود را که شامل سبدهای مختلفی از نارضایتی از دولت و بشدت مستعد گسترش است احتمالا بدون در نظر گرفتن پیامد‌های اجتماعی آن، «رای به خشونت نامید!» اما اوج ماجرای ادبیات هپروتی را می‌توان جایی دانست که جناب روحانی در نخستین کنفرانس خبری پس از انتخابات در حساب و کتابی عجیب اعلام کرد حداقل ۴ میلیون نفر در صفوف رای‌گیری بودند و می‌خواستند به او رای بدهند و عده‌ای اجازه ندادند!
البته آقای روحانی توضیح نداد این ۴ میلیون را از کجا آورده؟ اصلا از کجا معلوم آن افراد می‌خواستند به او رای بدهند؟ و اساسا اگر چنین مشکلی پیش آمده مقصر چه کسی است؟ و مگر جایی جز وزارت کشور دولت یازدهم انتخابات را برگزار کرده است؟ اگر کسی مقصر باشد غیر ایشان و دولتش و ناکارآمدی آن در حد برگزاری حتی یک انتخابات است؟ البته این عدد بعدا توسط معاون پارلمانی دولت به ۳ میلیون تقلیل پیدا کرد و با تخفیف ویژه وزیر کشور و مسؤول برگزاری انتخابات در نهایت به یک میلیون رسید و البته اعلام شد اگر وزارت کشور می‌توانست به شکل غیرقانونی بعد از ساعت ۱۲ به اخذ رای ادامه بدهد همین مقدار هم به نسبت آرایی که ثبت شده بین نامزدها تقسیم می‌شد.
اگر فکر می‌کنید استفاده از ادبیات هپروتی در تفسیر انتخابات توسط دولت اینجا به پایان می‌رسد سخت در اشتباهید، تیر خلاص ادبیات هپروتی توسط رئیس‌جمهور در جمع اعضای ستاد انتخاباتی زده شده و رئیس‌جمهور در ادبیاتی بینوایان‌وار اعلام کرد، نه پولی داشتیم و نه رسانه‌ای حتی اعضای ستاد ما برای خوردن شام هم به ستاد رقیب می‌رفتند!
اینکه دولت مستقر که با انباشتی از اختیارات می‌تواند چند روز قبل از انتخابات به دهیاران وام بدهد یا یارانه عده‌ای را ۳ برابر کند یا انواع و اقسام پول‌پاشی‌های دیگر فعلا محل بحث ما نیست اما آیا می‌توان چشم بر روزنامه‌های زنجیره‌ای حامی دولت بست؟ آیا می‌توان کانال‌های تلگرامی ضد انقلاب را که در این مملکت نه اصل نظام را قبول دارند و نه ارکانش را اما در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم کمر بسته به دولت خدمت می‌کردند را ندید؟ آیا می‌توان ستاد‌های رنگین و اعضای اجاره‌ای آن را تکذیب کرد؟ واقعیت این است که‌ آش اینقدر در این فقره شور است که مجری و کارشناس بی‌بی‌سی فارسی هم این روضه‌خوانی دولت را تمسخر می‌کند.

خوب است مشاوران جناب روحانی به وی یادآوری کنند کار برایش در این ۴ سال به قدری مشکل هست که نیازی نباشد با ادبیات هپروتی بر آنها اضافه کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      250000یارانه هر عاقلی رو بیعقل میکنه

    • محمد

      اينروزا يه حرفهايي از اين اقايون ميشنويم كه ادم واقعأ شاخ در مياره. اون روزماله كيهان اينم از اين بقيه هم كه دست كمي از اينا ندارن. حالا جمع كردن ١٦ ميليون راي اونم با فريب يك عده مستضعف و بي سواد كه از صبح تا شب دنبال يه لقمه روزي هستن كه كاري نداره اگر عمه منهم بره بگه يارانه ميدم كار ميدم ميان بهش راي ميدن لازم هم نيست برنامه داشته باشي چون اون بنده خداها اصلأ نميدونن برنامه چيه !!!

    • بدون نام

      اینا هنوز خوابن!!!
      بابا بیدار شید انتخابات تموم شد!

    • بدون نام

      وجداننا خودت به حرفی که زدی اتقادداری مردحسابی تمام زمین وزمانو بهم ریختید خودتان بهتر میدانید شدید 16 میلیون در مقابل حداقل 40 میلیون چرا دستبردار نیستین

    • بینام

      آخه شما اصول گراها چرا نمیخواهید این شکست او بپذیرید آخه حقارت تا کجا شما با این کارتون دارید حضور مردم رو زیر سوال میبرید واقعا خجالت داره این یعنی بی احترامی به 25 میلیون رای دهنده به آقای روحانی زنده باد اصلاح طلب وزنده باد روحانی

    • بدون نام

      متاسفانه این نوع تحلیلهای مغرضانه بودکه باعث شد حجه الاسلام رییسی شکست بخورد.

    • فرزانه

      میزان توهم شما هم بی نظیره.

    • بدون نام

      هی تو که اسمت محمده اخه تو خودت سواد داری اصلا چیزی میفهمی همه رو بی سواد میخونی

    • بدون نام

      تمام اصولگراها در ایران جمعن 10 تا 12 میلیون رای دارن بقیه افرادی هستن که به عشق یارانه بالا رای دادن .

    • بذر پاش

      بهتره نمره عینکتون عوض کنید و واقعیت جامعه تون رو ببینید. این حداقل کار رسانه ای تونه. آخه تا کی باید تا نوک دماغتون رو ببینید.

    • حامپ

      بی نظیر بود ،تعارف نکن .کمتر از ۵ کاندید دورقبل
      خدایا شکرت

    • بدون نام

      ۱۶ میلیون رای اتوبوسی، نباتی، یارانه دروغین ، شغل های کذایی ، تتلویی، ....... دربرابر ۲۴ میلیون رای آگاهانه و آزادانه .

    • بینام

      درودبر ریسی

    • بدون نام

      اینکه نوشته درود بر ریسی اولا انتخابات تموم شد ی شکست افتصاح دیگر تو پرونده اصول گراها ثبت شد دوما دارب میسوزی فعلا

    • بدون نام

      به اونی که گفت رای آقای رئیسی اتوبوسی و نباتیه بگم، ما که به آقای رئیسی رای دادیم با جون و دل بود با شناخت کافی بود،ما رو وعده آزادی نداد،ما رو از جنگ نترسوند،آقای رئیسی ذریه حضرت زهراست،رو چشم ما جا داره

    • علی رضا محمد زاده

      چرا تیتر رو اینجوری تغییر دادید ،کاملا مشخصه تو متن گفته در بین رقبای یک دولت مستقر رای کم نظیریه .غیر از اینه ؟

    • بدون نام

      سوختی ها

    • امیر

      صرف نظر از محتوای مزخرف این روزنامه واسم سواله چرا رأی 15 میلیون و صد هزاری را 16 میلیون میگویید.انقدر تکرار کردید خودتونم باورتون شده.بعد رأی نزدیک 24 میلیونی دکتر روحانی رو میگید 23 میلیون!!!!!!!!

    • احسان صادقی

      خانمها،آقایون!
      حق بدید بهشون،اینا انتظار همین مقدار رای رو هم نداشتن(که البته انتظار درستیه!)
      اگه این شونزده میلیون و تفکیک کنین،رای خود رییسی بیشتر از رای جلیلی نمیشه.
      البته واقعا این تحلیلا و تفسیرا واسه اینه که خودشون و یه خرده آروم کنن. همش دارن به در و دیوار می زنن که تلخی «نه»مردم یادشون بره ولی باید یاد بگیرن که با این موضوع کنار بیان چون چهار سال دیگه چ هار سال بعد و ....کلا این وضع ادامه داره.
      از خوشبختی ما اینه که این آقایون عدولگرا هیچ تلاشی هم برای تغییر خودشون نمی کنن!

    • بدون نام

      تعارف نکنین باو،کمنظیر چرا!بی نظییییر است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج