۵۴۰۲۸۸
۵ نظر
۵۰۰۵
۵ نظر
۵۰۰۵
پ

بی وفایی و چرخش ولایتی در روزهای پس از هاشمی

فردای روزی که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درگذشت، یکی از سوالاتی که در کنار همه سوالات برای بسیاری ایجاد شد، سرنوشت دانشگاه آزاد اسلامی و هیئت امنای آن بعد از وی بود.

روزنامه آفتاب یزد: فردای روزی که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درگذشت، یکی از سوالاتی که در کنار همه سوالات برای بسیاری ایجاد شد، سرنوشت دانشگاه آزاد اسلامی و هیئت امنای آن بعد از وی بود.
در میانه همه گمانه‌زنی‌ها و نام‌های مختلفی که درباره جانشین او در دانشگاه آزاد مطرح می‌شد، دست آخر، علی اکبر ولایتی رئیس هیئت امنا شد.
نام کسی که هر چند همه می‌دانستند هیچ قرابتی به جریان اصلاح‌طلبی ندارد، کاملا اصولگراست و ممکن است به واسطه همین موضوع برخی دیدگاه‌های نسبتاً تندتر را در قبال دانشگاه آزاد اسلامی در پیش بگیرد، اما عده‌ای هم به خاطر نزدیکی سابقش با هاشمی رفسنجانی او را گزینه‌ای نه چندان متفاوت با سیاست‌های قبلی این دانشگاه توصیف می‌کردند.
هرچه باشد ولایتی کسی بود که روزی روزگاری وزارت امور خارجه دولت آیت‌الله را در زمان ریاست جمهوری‌اش (به مدت ۸ سال )برعهده داشته، کسی که بعد از ریاست جمهوری حسن رو حانی و ترک پست ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک، به حکم همان آیت‌الله مرحوم، رئیس مرکز تحقیقات شد، کسی که خیلی‌ها می‌گفتند در سال ۹۲، بنا به توصیه هاشمی، تا آخر انتخابات ریاست جمهوری ماند و به نفع سایر اصولگرایان کنار نکشید و از سویی، او بود که در مناظرات از خجالت سعید جلیلی درباره مذاکرات هسته‌ای درآمد. برای همین هم همه می‌گفتند که وی با بقیه متفاوت است، اما نبود ...
رفتارهای ولایتی در دانشگاه آزاد با سالهایی که همراه با هاشمی بود و همیشه آیت الله پشت او و حامی‌اش، اصلا هماهنگ نیست، او در این روزها به طور متفاوت علم این دانشگاه را در دست گرفته و در راس همه آن، تغییرات عمده‌ای است که در دانشگاه به وجود آورده، تغییراتی که از عزل حمید میرزاده ریاست این دانشگاه و روی کار آمدن علی محمد نوریان کلید خورد.
*تغییرات بنیادی
عزل میرزاده آنقدر ناگهانی بود که رسانه‌ها را نیز غافلگیر کرد. علی‌اکبر ولایتی رئیس هیئت موسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد، درخصوص این عزل گفت: "به درخواست چهار نفر از اعضای هیئت امنای دانشگاه، جلسه فوق‌العاده‌ای تشکیل و بحث مفصلی انجام شد. "وی افزود: "با اکثریت آرا مقرر شد تا دکتر میرزاده یک هفته برای استعفا فرصت داشته باشد و در غیر این‌ صورت برکنار شود." این در حالی است که حمید میرزاده در پایان این جلسه خطاب به اعضای هیئت ‌امنای دانشگاه آزاد اعلام کردکه دیگر به دانشگاه آزاد نخواهد رفت و استعفا نیز نخواهد داد که با توجه به این اقدام میرزاده، وی خود به خود از ریاست دانشگاه آزاد عزل و علی‌محمد نوریان سرپرست موقت دانشگاه آزاد شد.
میرزاده در روز مراسم تودیعش نیز حاضر نشد تا اعتراضش به این تغییر را اینگونه به ولایتی نشان دهد، هرچند ولایتی در همان مراسم تودیع و معارفه، آب پاکی را روی دست همه ریخت و گفت: "برخی تصور می‌کنند تحولات این دانشگاه موقتی است، اما تمام تغییرات بنیادی است."

راست می‌گفت(!) تغییرات، بنیادی هم بود؛ چون هنوز مهر انتصاب نوریان خشک نشده،

به یکباره تغییراتی عمده در دانشگاه صورت گرفت، حجت‌الاسلام علی عسکری، معاون پارلمانی و دکتر ابراهیم واشقانی، معاون پژوهش و فناوری از سمت‌شان در دانشگاه آزاد برکنار شدند.
نوریان حتی رئیس حراست دانشگاه آزاد یعنی هومن ستاری را نیز تغییر داد و سیدعلیخانی را جای او نشاند، مرتضی احسانی هم که بعد از ریاست حمید میرزاده معاون مالی و اداری این دانشگاه شده بود با تصمیم سرپرست موقت دانشگاه آزاد جای خود را به علی اصغر تروهید داد.
حجت الاسلام ابراهیم کلانتری- رئیس نهاد رهبری در دانشگاه تهران جایگزین طه‌ها‌شمی در معاونت دانشجویی، علیرضا منادی سفیدان نماینده سابق مجلس جایگزین حجت الاسلام علی عسکری، همچنین علیرضا رهایی رئیس سابق دانشگاه امیرکبیر به عنوان مشاور امور دانش‌بنیان رئیس دانشگاه آزاد انتخاب شد . تغییرات از راس تا به پایین ادامه داشت .
*شهرستان ها
تغییرات در دانشگاه آزاد در واحدهای شهرستان‌ها نیز با شدت و حدت زیادی در جریان است. تغییراتی که نمی توان آن را نادیده گرفت و بنا به شواهد، برخی مدیران عالی و میانی که در این شهرستان‌ها تغییر کرده‌اند خط مشی بعضا تندی هم دارند؛ کسانی که حتی با تجسس در امور اساتید و شبکه‌های مجازی آنها برای شان خط و نشان هم می کشند و آنها را تهدید به اخراج می‌کنند؛ تغییراتی که نشان می‌دهد دانشگاه آزاد از وضعیت سابق خود به درآمده است ...
اما در میان همه این تغییرات، خبری که دیروز عین بمب صدا کرد برکناری یاسر هاشمی رفسنجانی از ریاست دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد بود و حالا با گذشت کمتر از یک‌ماه از برکناری حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد توسط ولایتی، یاسر هاشمی فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی که ریاست دفتر هیئت امنای دانشگاه را برعهده داشت هم از مسئولیت خود برکنار شده است. خبری که نه به طور مستقیم بلکه با پیغام و پسغام به یاسر داده‌اند.
یاسر هاشمی شاید دیروز چوب انتقاداتش از تغییرات در دانشگاه آزاد اسلامی را خورد. او پیش‌تر این تغییرات را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری اتفاقی ناخوشایند دانسته و از این موضوع ابراز نارضایتی کرده بود.
با عزل یاسر هاشمی رفسنجانی اکنون این سوال بیش از هر زمان دیگری مطرح است که از چه روی، عزل همه مدیران آیت الله هاشمی در زمان حیات وی در دستور کار سران فعلی دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته است تا حدی که آنها از فرزند او هم نمی‌گذرند. مسئله‌ای که نخستین سوالی را که مطرح می‌کند این است، آیا یک هاشمی زدایی در دستور کار مسئولین دانشگاه آزاد قرار گرفته است؟!
*مردم خودشان قضاوت کنند
برای پاسخ به این سوال چه کسی بهتر از شخص یاسر هاشمی رفسنجانی، فرزند عزل شده آیت‌الله از دانشگاه؟ وی درباره برکناری‌اش از دانشگاه آزاد اسلامی، می‌گوید:" با توجه به وظیفه، علاقه و انگیزه خود، تمایل بسیاری داشتم تا همچنان در دانشگاه آزاد بمانم و در آنجا خدمت کنم ، واقعا فکر می‌کردم که می‌توانم این کار را علیرغم همه این اتفاقات نیز انجام دهم."
وی گفت:"البته این حق قانونی آقای دکتر ولایتی است و تشخیص آن که من باشم یا نباشم با ایشان است، او اکنون تشخیص داده که من نباشم و من نیز به تصمیم ایشان احترام می‌گذارم، حین اینکه خبر برکناری‌ام را تایید می‌کنم اما خوشحالم که حداقل در این یک مورد (برکناری) در دانشگاه قانونی عمل شد.»
وی درباره اینکه بسیاری دلیل برکناری شما را انتقاد به عزل‌ و نصب‌هایی که در دانشگاه صورت گرفته است، می‌دانند، پاسخ داد: «انتقاد من نسبت به تغییر جناب دکتر میرزاده بود و چون آن تغییر را منطبق بر مشی آیت‌الله‌ها‌شمی رفسنجانی و سیره مدیریتی ایشان نمی‌دیدیم، نسبت به آن واکنش نشان دادم ، هر چند نمی‌ خواهم بگویم که تغییر شخص من به خاطرآن انتقاد بود، اما دلیل آن انتقاد من به خاطر تغییر مدیریت کسی بود که تغییر او خلاف شیوه مدیریتی آقای هاشمی است.»

وی درباره اینکه باقی انتصابات در دانشگاه آزاد را چگونه می‌بینید، پاسخ داد: «باقی انتصابات تشخیص قانونی مدیران فعلی است. ان‌شاءالله که مصالح و منافع دانشگاه حفظ شود.»

یاسر هاشمی در پاسخ به این سوال ما که آیا تنها انتقاد شما به تغییر میرزاده بوده و حتی به تغییر خودتان انتقاد ندارید؟ گفت: «خیر این طور نیست که من تنها نسبت به تغییر آقای میرزاده انتقاد داشته باشم؛ ولی فعلا در این شرایط نمی‌خواهم خیلی راجع به این موضوع صحبت کنم.»

یاسر هاشمی گفت: «امیدوار بودم که برای دانشگاه آزاد می‌توانستم کار کنم چرا که دانشگاه آزاد را میراث آقای هاشمی برای مردم می‌دیدم و نه برای شخصی دیگر.»

وی درباره اینکه به واژه «هاشمی زدایی» که در دانشگاه آزاد صورت گرفته است چه قدر اعتقاد دارد، گفت: «درباره صحت این «هاشمی زدایی» در دانشگاه آزاد بهتر است خود مردم شرایط را نگاه و قضاوت کنند.»
وزارت علوم بیاید
احمد شیرزاد استاد دانشگاه و نماینده سابق مجلس اما، درباره انتصابات و عزل‌های دانشگاه آزاد و درباره آنچه که هاشمی‌زدایی در این دانشگاه و تغییر فضای دانشگاه به سمت خاص است، به آفتاب یزد می گوید : «خبرهای خوبی از دانشگاه آزاد نمی‌شنوم مثلا شنیده‌ام در دانشگاه آزاد شبنامه‌هایی علیه مسئولان قبلی دانشگاه آزاد پخش و به خصوص سم‌پاشی‌های شدیدی علیه یاسر هاشمی صورت گرفته است هر چند قضاوت راجع به صحت و سقم این موضوع خیلی دشوار است و اگر کسی هم پرونده‌ای از شخصی دارد باید از طریق مراکز اداری و قضایی به آن رسیدگی شود، کار با شبنامه و فشارهای سیاسی و جوسازی پیش نمی‌رود، قضاوت راجع به آنچه که در دانشگاه آزاد درحال اتفاق است کار خیلی آسانی نیست اما من واقعا نگران سرنوشت این دانشگاه هستم. وقتی می‌بینم چنین سرمایه عظیمی در این دانشگاه متراکم شده است و با پول مردم چنین دانشگاه عظیمی خلق ، اما اینگونه اسیر سیاسی کاری شده، ناراحت هستم.»
وی افزود: « متاسفانه از روزی که نطفه این دانشگاه بسته شد نگاه به آن یک نگاه سیاسی بود، اما واقعیت این است که این دانشگاه آن قدر عظیم است که نمی‌شود آن را میراث یک جناح تلقی کرد، بلکه بهترین برخورد با آن برخورد علمی و غیرسیاسی است. اتفاقی که متاسفانه درحال حاضر نمی‌افتد! اکنون هم که عده‌ای به دنبال هاشمی زدایی یا هاشمی ستیزی در این دانشگاه هستند، بیانگر همین نگاه جناحی- سیاسی است. باید بدون آنکه بیندیشیم افراد اسم و فامیل‌شان چیست و به چه‌کسی نزدیک هستند، عملکرد آنها را بررسی کرد. اتفاقی که ظاهرا در این روزها در این دانشگاه صورت نمی‌گیرد. ای کاش به دنبال سیاستگذاری‌های درست برای این دانشگاه باشیم .»
شیرزاد ادامه داد: « در حال حاضر فکر می‌کنم با این وضع بلبشویی که در دانشگاه آزاد حکمفرماست، آن هم با این شدت انتصابات و کارهای عجیب که در این روزها در دانشگاه صورت می‌گیرد، به ویژه پخش شبنامه‌هایی که علیه افراد مختلف از جمله یاسر هاشمی انجام شده است، جا دارد تا وزارت علوم نگاهی به وضعیت این دانشگاه بکند. "
این استاد دانشگاه افزود: " به عبارتی انتقاد من به آقای فرهادی به عنوان وزیر علوم است. او باید در شرایطی که اتفاقات سیاسی و بلبشوی اینچنینی بلای جان دانشگاه آزاد شده، وزارت علوم را وارد به این قضیه کند و نظارت جدی بر آن داشته باشد، به‌نظرم دولت باید نسبت به این اتفاقات واکنش نشان دهد و نگذارد سرمایه‌ای به نام دانشگاه آزاد در دام سیاسی کاری و حاشیه بیفتد و اصل علمی بودن این مکان به زیرسوال برود. "

با همه این احوال به نظر می‌آید که ظاهرا عده‌ای عزم‌شان را جزم کرده‌اند تا سیاست‌های خویش را این بار در قالب محیطی که باید خود را وقف پژوهش و علم کند، پیاده‌سازی کنند و حرف‌های خودشان و دشمنی با خاندان هاشمی را از پایگاه دانشگاه آزاد به کرسی بنشانند. هرچند که شخص یاسر هاشمی اعتراضی به عزلش نداشته باشد و اساتیدی چون احمد شیرزاد از وزارت علوم در اینباره طلب یاری کنند، اما مطمئنا تازه این اول تغییرات بنیادینی است که در دانشگاه آزاد افتاده است ... همان تغییرات بنیادینی که ولایتی در مراسم عزل میرزاده قولش را داده بود و تغییر یاسر هاشمی از جنس همان تغییرات بنیادافکن است. (و البته برخی از کارها را نمی‌توان به پای دکتر ولایتی نوشت).

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ولایتی با خودشم نمیدونه چند چنده
      تو این مملکت هیچکس سرجاش نیست فقط اقایون بین خودشون سهم پخش میکنن

    • حامد

      در بزنگاه قایم بودند پیداشون شد.

    • بدون نام

      تغییر در هر مدیریت جدید چیز عادی است.

    • حامد

      سلام
      وقتی یڪ ریس جمهورعوض میشود
      یایڪ وزیر،یایڪ مدیر
      برای اینڪه برنامه های خودراپیش ببرد
      ڪسانی راڪه به نظرخودش قبول داردمیاورد وقبلی هارابرڪنارمیڪند،یادرجای دیڱربه ڪارمیبرد
      دانشڱاه آزادهم همینطور
      این ارث پدری ڪسی نیست ڪه پدروقتی فوت ڪردبه پسربرسد
      مڱه پادشاهی است
      لطفاسیاست بازی راازعلم ودانش جداڪنید
      ودرست بیاندیشیم
      تاڪی بایدنڱاهمان راسیاسی ڪنیم ونیمه خالی لیوان راببینیم

    • بدون نام

      لایک داری حامد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج