جاباما
۵۴۱۶۹
۱۷ نظر
۵۶۴۲
۱۷ نظر
۵۶۴۲
پ

فرق کودک بیش‌فعال با شیطان چیست؟

آیا واقعا فرزند شما چنین مشکلی دارد یا این تنها یک ویژگی رفتاری است که در اصطلاح به آن شیطنت گفته می‌شود. حالا وقت آن است که نگاه دقیق‌تری به این مشکل بیندازید تا از سوءتفاهم درباره فرزندتان پیشگیری کنید.

مجله سیب سبز: تازه وارد مهمانی شده‌اید که کوچولوی‌تان شروع می‌کند از سر و کله میزبان بالا رفتن. یک جا بند نمی‌شود و مدام وسط حرف دیگران می‌پرد. یکی از مهمانان به کنایه‌ به شما می‌گوید باید فرزندتان را نزد روانپزشک ببرید چون احتمالا بیش‌فعال است. اما آیا واقعا فرزند شما چنین مشکلی دارد یا این تنها یک ویژگی رفتاری است که در اصطلاح به آن شیطنت گفته می‌شود. حالا وقت آن است که نگاه دقیق‌تری به این مشکل بیندازید تا از سوءتفاهم درباره فرزندتان پیشگیری کنید.

بیش‌فعالی چیست؟

این اختلال یکی از اختلالات شایع و در عین حال با تشخیص سخت برای پزشکان است. اختلال بیش‌فعالی بیماری پیچیده‌ای است و اغلب تشخیص داده نمی‌شود. درباره کودکی که با چنین اختلالی تشخیص داده می‌شود ۳ علامت را نباید از یاد ببرید که شامل پرتحرکی، کمبود توجه و تمرکز و در نهایت اعمال تکانه‌ای (کارهای ناگهانی و غیرقابل پیش‌بینی) است. زمانی که پزشک بتواند جزئیات لازم را از والدین و مدرسه به دست آورد می‌توان معیارهای لازم را در نظر گرفت. علائم اختلال بیش‌فعالی- کم‌توجهی باید در بیشتر از یک مکان دیده شود مثلا خانه و مدرسه و البته اینکه برای چند ماه این علائم بروز کند. داشتن ۶ علامت یا بیشتر از علائم اختلال کم‌توجهی یا بیش‌فعالی که باید دست‌کم ۶ ماه وجود داشته باشد تا بتوان گفت کودک بیش‌فعال است.
فرق کودک بیش‌فعال با شیطان چیست؟

علائم بیش فعالی
تعدادی از علائم مربوط به بیش‌فعالی و اختلال توجه و تمرکز شامل موارد زیر است:
  • کودک غالبا با دست‌هایش بازی می‌کند و در جایش می‌لولد.
  • کودک معمولا کلاس را ترک می‌کند.
  • غالبا می‌دود یا می‌پرد.
  • اغلب بازی یا فعالیت‌هایش پر سر و صداست.
  • به نظر می‌رسد کودک همیشه در حال حرکت است.
  • زیاد صحبت می‌کند.
  • از توجه به جزئیات ناتوان است.
  • اغلب قادر به پیگیری دستورات یا اتمام کارها نیست.
  • اغلب وسایل خود را گم می‌کند.

ممکن است کودک شما بیش‌فعال باشد

برای کودکی با اختلال بیش‌فعالی- کم‌توجهی انجام برخی رفتارها ممکن است سخت‌تر باشد حال بهتر است این سؤال‌ها را از خودتان بپرسید:

  • آیا زمانی که از کودک‌تان می‌خواهید کاری انجام دهد مشکلی در شنیدن دارد؟
  • آیا او نسبت به دیگر کودکان سریع‌تر هیجان‌زده می‌شود؟
  • آیا خانه شما در زمان غذاخوردن، به خواب رفتن، ‌شستن دندان‌ها و دیگر کارها به میدان جنگ بدل می‌شود؟
  • آیا معلم شما نسبت به رفتار کودک شما در مدرسه نگران است؟
  • او زود تمرکزش را از دست می‌دهد و فراموش‌کار است؟

این بچه‌ها مغزشان متفاوت است

اختلال بیش‌فعالی- کم‌توجهی یک بیماری عصبی-رفتاری است با 2 مولفه: بیش‌فعالی و بی‌توجهی یا نداشتن تمرکز. برخی از این کودکان به صورت واضح فعالیت زیادی دارند و برخی هم توانایی تمرکز ندارند اما بیشتر آنها هر دو مشکل را با هم دارند. این بچه‌ها مغز ماشین فراری را دارند اما با ترمز‌ دوچرخه. ذهن آنها در حال مسابقه است اما نمی‌توانند در زمان لازم سرعت‌شان را کم کنند. اسکن‌های متعدد نشان می‌دهد بخشی از مغز کودک دچار اختلال که به کنترل رفتار کمک می‌کند، موجب تمرکز می‌شود و آنچه نیاز به انجام آن دارد را طبقه‌بندی می‌کند، کمی کوچک‌تر است.
علاوه بر این انتقال‌دهنده‌های عصبی شیمیایی مغز مانند سروتونین، دوپامین و نوراپی‌نفرین که پیام را از یک قسمت مغز به قسمت دیگر می‌فرستند در آنها دچار کمبود است بنابراین برای مثال اگر معلم یک آموزش 5 مرحله‌ای به کودک بدهد، او ممکن است تنها بتواند 2 مرحله اول را انجام دهد و توالی کارهای بعدی را از دست بدهد.
فرق کودک بیش‌فعال با شیطان چیست؟

دلیل بیش‌فعالی معلوم نیست

بیشتر مطالعات نشان می‌دهد اختلال بیش‌فعالی موروثی است. اما در سال‌های اخیر تحقیقات از ارتباط این اختلال با مواد سمی محیطی مانند بیس‌فنول A و فتالات(مهم‌ترین مواد در تولید مواد آرایشی، پلاستیک، پرده حمام) و همین‌طور حشره‌کش‌ها خبر می‌دهد. این علم بسیار جدید است و تحقیقات همچنان باید ادامه پیدا کند. کودکان نسبت به مواد سمی محیط حساس هستند و باید نسبت به مواجهه آنها با این مواد دقت شود. چندین دلیل دیگر برای ابتلای کودک به اختلال بیش‌فعالی می‌توان در نظر گرفت که از جمله‌ می‌توان به ژنتیک، آسیب کوچک مغزی در زمان تولد یا حتی استرس و نگرانی دوران بارداری اشاره کرد.

چطور تشخیص بدهیم

در اختلال بیش‌فعالی- کم‌توجهی معدل سنی می‌تواند از 2 یا 3 سالگی باشد. در 2 سالگی پزشکان به دنبال یافتن علائم هستند و هرچه زودتر این نقص تشخیص داده شود زودتر می‌توان مداخله کرد. اما در اغلب موارد تا زمانی که کودک به سن مدرسه نرسیده که نیاز به توجه و نشستن طولانی مدت داشته باشد، اين اختلال قابل تشخیص نیست. بچه‌های باهوشی که نشانه‌های ضعیفی دارند ممکن است سال‌ها علائم را داشته باشند تا دوره آموزشی مدرسه که باید برنامه منظم،‌ چند منظوره و مدیریت زمان انجام دهند و اینجاست که دچار مشکل می‌شوند.

دختران فرق دارند

پسران سه برابر دختران در معرض این اختلال هستند و به طور معمول دختران 5 سال بعد از پسران تشخیص داده می‌شوند. دختران بی‌نظم و ساکت کمتر به چشم می‌آیند حتی اگر اختلال‌شان به اندازه پسران باشد. بی‌توجهی و نادیده گرفتن موضوعات پیرامون از علائم اختلال در دختران مبتلا به بیش‌فعالی است. در پسران به جای آن انجام و بروز حرکات و رفتارهای متفاوت و غیرمنطقی بدون انگیزه قبلی و برنامه عاری از فکر انتظار می‌رود. در دوران دبستان دخترانی با اختلال بیش‌فعالی، کودکانی کم‌دقت یا بی‌دقت هستند، همچنین در آموختن مهارت‌های آموزشی و حل مسائل ضعیف بوده و به جزئیات و موضوعات محیط پیرامون خود توجه ندارند، کمتر توجه می‌کنند و با تمام کردن کارها مشکل دارند اما آنها معمولا پرخاشگر نیستند. دختران قرار نیست کیف مدرسه‌شان را در زمین بازی جا بگذارند یا دفتر مشق‌شان کثیف باشد.

تشخیص سخت است

هیچ آزمایشی وجود ندارد که با انجام آن بتوان گفت کودک دچار بیش‌فعالی است. اما اغلب پزشکان با تاریخچه خانوادگی، جزئیات پرسش‌هایی که انجام می‌دهند و بررسی رفتار کودکان و میزان اهمیت آن براساس سن و سال او سعی می‌کنند تشخیص صحیح را داشته باشند. با صحبت کردن با کودک، والدین و معلمان و اگر لازم باشد مادربزرگ و پدربزرگ و اقوام پزشکان می‌توانند تعیین کنند علائم با توجه به سن کودک متناسب است یا مشکل جدی وجود دارد. آنها باید عواملی مانند عصبانیت، اختلال یادگیری،‌ افسردگی، طلاق یا بیماری یکی از اعضای خانواده را هم در نظر بگیرند.
فرق کودک بیش‌فعال با شیطان چیست؟
درمان دارویی برای کدام بچه‌ها لازم است؟

دارودرمانی به همراه روان‌درمانی و تغییراتی که در زندگی روزانه کودک ایجاد می‌شود می‌تواند شرایط را بهبود دهد. داروها زمانی که با رفتار درمانی همراه شوند می‌توانند پرخاشگری و بی‌توجهی کودک را به میزان زیادی بهبود دهند. دارودرمانی زمانی پیشنهاد می‌شود که تعداد علائم کودک براساس سنش مشخص شود و تنها زمانی از دارو استفاده می‌شود که کودک واقعا نیاز داشته باشد. در کودکانی که علائم متوسط تا شدید این اختلال را دارند دارودرمانی کمک‌کننده است. در علائم خفیف‌تر معمولا از مشاوره درمانی استفاده می‌شود.
اما دارویی که برای یک کودک کارساز بوده است نمی‌تواند برای دیگری هم همان نتیجه را داشته باشد. به همین دلیل پزشکان نظارت زیادی بر کودک دارند تا بتوانند ترکیب مناسب را پیدا کنند. مشخص نیست چرا اما کودکانی که در یک سن خاص دارويي را تحمل نمی‌کنند ممكن است چند سال بعد به خوبی به همان دارو جواب می‌دهند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • عسل

      پسر من 4/5ساله هست خیلی پرحرف و هیجانی و در عین حال خیلی باهوش به نظر شما پیش فعال؟

    • آیسودا

      سلام داداش من تازه ۷ سالش شده متولد ۸۹ هستش تو خونه یا مثلا جایی که میریم زیادی شلوغی میکنه و حرف میزنه یا یه حرف رو چن بار به ما میگه لباس تازه نمیپوشه به زور میبریمش آرایشگاه ولی خیلی باهوش و زرنگه به نظر شما پیش فعاله؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • درسا

      عزیزم با خوندن تمام این متن بازم من متوجه نشدم چجور تشخیص بدم که بچم بیش فعاله یا شیطون

    • الیاس

      سلام پسر من4ساله خانه کسی میخواهیم برایم میگه من نیام میترسم اگه ببریم گریه میکند یا جایی بره تا جمعیت می بیند میزنه زیر گریه لطفا راهنمایی کنید

    • بدون نام

      سلام.پسر من.سه سالشه و يه جاهايی آرومه و يه جاهايی شلوغ البته جای ارومش وقتی با خانواده نيست ولی جای شلوغش بدون خانواده.تنهايی جايی بره ميگن آرومه

    • نیلو

      سلام من دختری دارم نزدیک ۴سال ی جاهایی زیادی شلوغ چطوری تشخیص بدم بیش فعاله چیکارکنم ؟ایاپزشگ اطفال میتونه کمک کن

    • هستی

      سلام ..من با مردی ازدواج کردم که دختر 5 ساله داره دختر خیلی شلوغی بود شوهرم میگه قبلا دکترا گفتن پیش فعاله ..ولی من زیاد از خصوصیات ی پیش فعال خبر نداشتم ..الان چهار سال از ازدواج میگذره و دختر 9 سالشه در حدی رسیده که داره هم منو و هم باباش دیوونه میکنه .. همه علایم ی بچه پیش فعال و نقص توجه داره ...من کلا از کنار اومدن با اون نا امید شدم انگار از مغزش فرمان نمیبره ظرف پنج دقیقه شاید چند اشتباه انجام بده حتی اگه یک ثانیه قبل بگیم انجام نده میره انجامش میده ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عزیزم، شما هر چه زودتر باید ایشون رو پیش روانپزشک (نه روانشناس) ببرید، اول دارو درمانی رو‌ شروع میکنند بعد درمان های توانبخشی، خواهرزاده ی من در دو سالگی شروع کرد و خیلی زود جواب گرفت، از نزدیک زندگی با این بچه ها رو دیدم که خیلی مشکله

    • بی نام

      بیش فعال درسته پیش فعال اشتباهه

    • بدون نام

      بهترین روش تشخیص مشاوره با کاردرمان هست، وتخصصین کاردرمان با تمرین ها و بازی درمانی هایی که مخصوص بچه ها دارن، هم سریع تشخیص میدن و هم توانبخشی درمان رو‌براشون انجام میدن

    • بدون نام

      یکی از مهمترین علائم که متاسفانه اینجا ذکر نشد، تاخیر در رشد گفتار و زبان هست، بچه ها باید در یک سالگی دو تا سه کلمه رو بیان کنند، ولی بیش فعال ها حتی در سنین بالاتر هم گفتار ندارند، و چون نمیتونن خواسته شون رو بیان کنند، بدتر عصبی میشن و رفتارها شدت پیدا میکنه

    • بدون نام

      با این علائم احتمال صد درصد من بچه که بودم بیش فعال بودم کسی متوجه ام نشد :)

    • مهرداد

      من یه داداش4ساله دارم که خیلیییییییی بیش فعاله
      توخونه ازدستش آرامش نداریم لطفا راهنمایی کنید

    • بدون نام

      سلام پسر ۲ ساله دارم خیلی شلوغ میکنه از کابینت میره بالا کارهای خطر ناک میکنه موقع غذا خوردن سفره رو بهم میزنه هنوز نمیتونه جمله بندی کنه ولی کلمه ها رو میگه میخواستم ببینم نظر شما چیه ایا بیش فعاله یا نه،؟

    • Z

      سلام پسر من ۲سالش است خیلی شیطونی میکنه از دیوار راست بالا میره غذا نمیخوره فقط بازی دویدنی دوست داره همه چی را با گریه میخواد ومو میکشه گاز میگیره اصلا یه ثانیه روی زمین نمیشینه به نظرتون بیش فعاله پیش کی باید ببرمش؟دیگه دارم دیووونه میشم از دستش لطفا راهنماییم کنین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به روانپزشک ببرید فرزندتان را

    • رادین

      پسر من خیلی شیطونه تلوزیون خونمو شکونده مهمونی میرم بچه هاشونو میزنه میرم بازار بدوبدو میکنه میره من باید برم پیداش کنم تو خیابون به مردم با دست میزنه ی جا بند نمیشه به من میگن بچت بیش فعال 3 سالشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج