۵۴۱۷۸۴
۲ نظر
۵۰۱۷
۲ نظر
۵۰۱۷
پ

اشتغال، بی منت صاحبکار

در بازار کار دو عبارت معروف وجود دارد؛ اول این که «اگر در کاری خیلی خوب هستید، هیچ وقت آن را مجانی انجام ندهید.» و دوم این که «وقتی شما به دنبال پول نروید، پول هیچ وقت به دنبال شما نمی آید.» نادیده گرفتن این دو جمله یکی از دلایل اصلی بیکاری بعضی از جوان های امروزی است.

روزنامه هفت صبح - علی هادی زاده: در بازار کار دو عبارت معروف وجود دارد؛ اول این که «اگر در کاری خیلی خوب هستید، هیچ وقت آن را مجانی انجام ندهید.» و دوم این که «وقتی شما به دنبال پول نروید، پول هیچ وقت به دنبال شما نمی آید.» نادیده گرفتن این دو جمله یکی از دلایل اصلی بیکاری بعضی از جوان های امروزی است.
بسیاری از این جوانان مهارت های خوبی دارند ولی هیچ وقت به فکر پول در آوردن از آن نمی افتند و بسیاری به خاطر دانشگاه و ساعت کاری فکر می کنند کاری برای آنها پیدا نمی شود ولی در حقیقت اگر خوب در بازار کار جستجو کنید نه تنها شغلی متناسب با مهارت تان پیدا می کنید بلکه می توانید ساعت کاری را نیز در دست خود گرفته و زیر بار سیستم کارمندی نروید.
بسیاری از این کارها به عنوان کار فریلنسر یا همان آزادی کاری شناخته می شوند؛ کارهایی که معمولا به صورت پروژه ای بوده و با توجه به مدت زمانی که برای آن می گذارید می توانند درآمد خوبی نصیبت تان کنند. در این مطلب به سراغ ۱۰ نمونه از این کارها رفته ایم که مدرک دانشگاهی نمی خواهند و تنها نیاز به پشتکار شما دارند.

۱. مترجمی

تقریبا همه دانشجویان و فارغ التحصیلان جوان امروزی از سطح زبان نسبتا مناسبی برخوردارند. اگر رشته تان با زبان انگلیسی خیلی سروکار دارد یا اصلا مترجمی می خوانید که هیچ، باید به سراغ ترجمه متون بروید، تا همه لغات فرار انگلیسی را در ذهن خود نگه دارید و هم در این میان پولی به جیب بزنید ولی اگر به عنوان شغل آزادکاری به دنبال آن هستید باید از یک پایه زبانی برخوردار باشید. بهتر است سطح زبان تان متوسط رو به بالا باشد (حدودا بیش از ۱۵۰۰ کلمه بلد باشید) وگرنه این کار انرژی و زمان زیادی از شما خواهد گرفت و در شروع اذیت می شوید.
اشتغال، بی منت صاحبکار

در شهرهای بزرگ شرکت های بسیاری وجود دارند که به علت بالا بودن حجم کاری و کمبود فضا و منابع برای استخدام تمام وقت، متون زبان اصلی خود را به صورت برون سپاری شده ترجمه می کنند. به این صورت که اگر شما با این سازمان ها و افراد ارتباط داشته باشید و آنها از کار شما راضی باشند، می توانید روی پولش حساب کنید. با توجه به سختی متن و البته مرام شرکت، پول دریافتی شما می تواند از ۳۰ تا ۶۰ تومان برای هر کلمه را شامل شود. البته در ادامه ممکن است پول بیشتری هم به جیب بزنید.

۲. تولید محتوا و نویسنده

بسیاری از افراد با شغل تولید محتوا آشنا نیستند زیر اسم این کار ترجمه یک لغت انگلیسی است و اگر بخواهیم به زبان خودمان بگوییم همان نویسنده می شود. بسیاری از شرکت ها برای فروش بیشتر به این نیاز دارند که وب سایت خود را به روز نگاه دارند و محتواهای مرتبط با وب سایت خود تولید کنند. مجلات و روزنامه ها نیز از نویسندگان با ذوق استقبال می کنند. با رسانه خود ارتباط بگیرید و توانایی های خود را شرح دهید.
البته این نکته را در نظر داشته باشید که تولید محتوا در لحظه اول کار آسانی نیست اما این کار چند مزیت به دنبال دارد؛ اطلاعات خودتان به روز می شود، از این طریق با شیوه کسب و کار نیز آشنا می شوید و بهتر این که شاید در این حین، کار تخصصی تری هم به شما پیشنهاد شود. درآمدش هم می تواند خوب باشد.
در ضمن کار تولید محتوا فقط نویسندگی نیست. ممکن است به کسی برای تولید محتوای ویدئویی یا گرافیکی نیاز داشته باشند. میزان دستمزد هر کدام از این کارها متفاوت است و متغیرهای زیادی دارد. در مجموع شما برای نویسندگی حدودا کلمه ای ۴۰ تومان را در نظر بگیرید. برای مجلات و روزنامه هم بیشتر به صورت صفحه ای یا ستونی با توجه به نرخ خود رسانه محاسبه می شود.

۳. طراح، گرافیست

بیشتر شرکت های فعال در بازار ایران در طول سال به انواع و اقسام پروژه های گرافیکی نیاز پیدا می کنند. از چاپ یک کارت ویزیت ساده گرفته تا بروشور و پوستر و تقویم و غیره ولی خب برای این تعداد پروژه هیچ وقت به سراغ استخدام گرافیست نمی روند و به دنبال فردی مثل شما می گردند که در یک مدت زمان مشخص کار آنها را راه بیندازد و پولش را بگیرد.
اشتغال، بی منت صاحبکار
اگر در گرافیک و به خصوص کار کردن با نرم افزارهایی مثل فتوشاپ و کورل تخصص دارید، با این کار هم رزومه و تجربه خوبی به دست می آورید و هم کاسبی می کنید. قیمت این پروژه ها با توجه به حجم و نوع کار متفاوت است. برای مشاهده ریزقیمت کارها می توانید تعرفه صنف طراحان را در اینترنت جستجو کرده تا قیمت هر نوع پروژه گرافیکی دست تان بیاید.

4. برنامه نویس

شرکت های جدید دیگر برای معرفی خود خیلی به کاتالوگ و کارت ویزیت متکی نیستند و در همان ابتدای کار به جای این شگردهای معرفی، به سراغ طراحی وب سایت و نرم افزار می روند. به خاطر همین در چند سال اخیر تقریبا هیچ شرکتی را پیدا نمی کنید که نیازی به برنامه نویس نداشته باشد. اگر بستر کاری اینترنت باشد که دیگر نون شما در روغن است زیرا این شرکت ها برای هر قسمت از طراحی و برنامه نویسی سایت، فرد جداگانه ای را به کار می گیرند و در اصل یک تیم کامل برنامه نویسی، طراحی و پشتیبانی از سایت دارند.

برای طراحی وب سایت حرفه ای باید با کدنویسی های مربوط به طراحی استاتیک که شامل HTML و CSS و Java Script می شود، آشنایی کاملی داشته باشید و از طرف دیگر باید با زبان های برنامه نویسی تحت وب مانند PHP، ASP یا پایتون هم به صورت تخصصی آشنایی داشته باشید. معمولا این گونه است که برنامه نویسان هیچ گونه محدودیتی در کارشان ندارند ضمن این که می توانند به صورت ثابت برای یک شرکت یا سازمان کار کنند.
در کنار آن به صورت مستقل هم پروژه های دیگری را انجام دهند و از وقت شان در هر حالتی برای به دست آوردن پول بیشتر استفاده کنند. میزان دستمزد این کارها بسته به نوع کار ساعتی و پروژه ای محسوب می شود ولی معمولا در ابتدای کار برای برنامه نویسی یک سایت معمولی ممکن است عددی بین یک میلیون و ۵۰۰ تا دو میلیون تومان دست شما را بگیرد.

۵. بازاریاب

همه شما با شغل بازاریابی آشنا هستید. احتمالا در چند سال اخیر با رشد قارچی شرکت های بازاریابی شبکه ای به شما پیشنهادات کاری میلیونی هم شده است ولی خب احتمالا می دانید یا به زودی متوجه خواهید شد که شغل بازاریابی آنچنان که بعضی افراد توصیف می کنند راحت نیست ولی اگر به تکنیک های آن مسلط شوید و علاقه و پشتکار خوبی داشته باشید، می توانید به عنوان یک شغل پاره وقت خوب به آن فکر کنید.

معمولا درآمد شغل بازاریابی با توجه به نوع محصولی که می فروشید، فرق می کند. بعضی شرکت ها تا حدود سه درصد از کل مبلغ معامله را به بازاریاب می دهند. بازاریاب های ساختمانی نیز ممکن است متری یا با توجه به وزن میزان حق السهم شان مشخص شود.

6. محقق

اشتباه فکر نکنید! منظورمان شغل محققی برای پژوهشگاه ها نیست. منظورمان همان کاری است که محققان (!) میدان انقلاب تهران انجام می دهند؛ یعنی انجام پروژه دانشجویی. نه تنها در کشور ما بلکه در تمام دنیا هم دانشجویانی وجود دارند که به هر دلیلی میلی به رشته مورد نظر خود ندارند.
اشتغال، بی منت صاحبکار
از طرفی این افراد شرایط ترک تحصیل از رشته مورد نظر را هم ندارند و به دنبال آن هستند که به هر روشی زودتر از درس خلاص شوند. اگر مثلا به روانشناسی علاقه دارید یا از بازاریابی سر در می آورید می توانید به جای کسی که به آن رشته علاقه ندارد پروژه دانشجویی بنویسید. پول این پروژه ها متفاوت است ولی می توانید از مدل چند صفحه ای با قیمت ۵۰ هزار تومان تا چندین صفحه ای با قیمت میلیونی روی آن حساب کنید.

۷. عکاس

از عکس هنری گرفته تا عکاس صنعتی به خوبی می توانند در بازار کاری تهران گلیم خود را از آب بیرون بکشند. اگر دوربین خوبی دارید و می خواهید در عکاسی حرفی برای گفتن پیدا کنید می توانید با تبلیغ کارهای خود در اینستاگرام یا شبکه های مجازی دیگر از دیگران سفارش کار بگیرید. بسیاری از صنایع نیز برای نشان دادن محصولات خود در سایت یا کاتالوگ نیاز به یک عکس حرفه ای دارند.
همچنین بعضی شرکت ها برای مراسم ها و سمینارهای سالانه خود عکاس استخدام می کنند. معمولا سیستم پرداخت پول این گونه است که چه تعداد فریم عکس از شما بخرند. قیمت فریم عکس هم ممکن است از ۱۰ هزار تومان تا حدود ۵۰ هزار تومان متغیر باشد. البته ممکن است با توجه به کارتان پول بیشتری هم دریافت کنید.

۸. تدریس

متداول ترین درس مورد تدریس در ایران، زبان است. آموزشگاه ها نیز معمولا همیشه در حال استخدام افراد با استعداد هستند. اگر به سراغ آموزشگاه ها برای تدریس بروید، معمولا بعد از تست گرفتن یک ساعت کاری مشخص می کنند و شما مشغول می شوید. پرداختی آنها هم ممکن است از ساعتی ۱۰ هزار تومان شروع شود و حتی به ساعتی ۴۰ هزار تومان هم برسد. از طرفی بازار تدریس خصوصی نیز بسیار پررونق است.
مبلغ تدریس خصوصی برای دانشجویان دوره ابتدایی و متوسطه برای هر جلسه تدریس ۱.۵ ساعته عددی بین ۶۰ تا ۱۲۰ هزار تومان است. این مبلغ می تواند برای تدریس خصوصی دوره ای (چندین جلسه) عدد قابل توجهی باشد. برای پیدا کردن دانش آموز می توانید از اطرافیان شروع کرده و بعد به سراغ اینترنت بروید. حتی سایت هایی مخصوص معرفی استادان به دانش آموزان هم وجود دارند که کار شما را راحت تر می کنند.

۹. پشتیبان کانون

بسیاری از موسسات آموزشی که هدف شان دانش آموزان پشت کنکوری است، برای برگزاری دوره های خود و البته دنبال کردن روند پیشرفت دانش آموزان «پشتیبان» استخدام می کنند. وظیفه این افراد از تصحیح برگه های امتحانی تا مشاوره به دانش آموزان متغیر است. معروف ترین موسسه ای که به صورت جدی این امر را دنبال می کند، کانون فرهنگی آموزش است و به وسیله آزمون افراد را به عنوان پشتیبان به کار می گیرد. حقوق این کار به خاطر حجم کم کاری زیاد نیست و ممکن است چیزی حدود ۴۰۰ هزار تومان در ماه باشد ولی اگر در مکان های دیگری هم آزادکاری می کنید، کمک خرج خوبی است.

10. تور لیدر

ممکن است فکر کنید این کار شغل محسوب می شود ولی در حقیقت به تازگی به لیست شغل های وزارت کار اضافه شده و برای تور لیدرها بیمه رد می شود. این کار نیاز به یک کفش فولادی و علاقه بسیار دارد زیرا علاوه بر مسیرهای طولانی و بعضا خسته کننده، سر و کله زدن با یک جمعیت زیاد که ممکن است در لحظه بخواهند طبق میل شان از جایی به جایی رفته یا کاری بکنند، کار هر کسی نیست.
اشتغال، بی منت صاحبکار
برای این کار می توانید با گرفتن مدارک مورد نیاز که در اصل یکسری دوره است، به آژانس های گردشگری رفته و به دنبال کار بگردید. بعضی افراد هم در سایت های خارجی با توریست ها ارتباط گرفته و به عنوان تور لیدر آنها را به ایران دعوت می کنند. درآمد این کار با توجه به مدت سفر و البته سطح زبان مورد نیاز برای ارتباط با گردشگران (کاروان ایرانی یا توریست های خارجی و خاص)، متفاوت است ولی معمولا دستمزد روزانه آنها از ۱۵۰ هزار تومان شروع شده و بیشتر می شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ممنون خوب بود.
      به غیر از مورد 5 و 10
      بقیه اش خوب بود به نظرم.

    • بدون نام

      چون خودم مترجمم یه اصلاحیه ای به متن نویسنده می زنم با اجازه تون: برای مترجم شدن سطح زبانی متوسط به بالا کافی نیست باید مترجم باشید و ترجیحا مترجمی خونده باشید و قلم نوشتن و نویسندگی داشته باشید. یعنی تسلط به زبان فارسی و انگلیسی همزمان
      سطح زبانی متوسط به بالا واسه درک زبان انگلیسی، خوندن کتاب ها و حتی صحبت کردن کافیه ولی واسه ترجمه متون نه..

      با این تعاریف اگه مترجمید بفرمایید بازار کار منتظرشماست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج