۵۴۲۱۰۳
۳ نظر
۵۰۰۰
۳ نظر
۵۰۰۰
پ

بی مهری مجلس دهمی ها به زنان و اهل سنت

هیات رئیسه مجلس دهم برای دومین سال انتخاب شد اما در میان ۱۲ کرسی هیچ سهمی به زنان و نمایندگان اهل سنت نرسید.

خبرآنلاین: هیات رئیسه مجلس دهم برای دومین سال انتخاب شد اما در میان ۱۲ کرسی هیچ سهمی به زنان و نمایندگان اهل سنت نرسید.

۱۷ کرسی مجلس دهم در دست زنان است، این رکوردی بود که در طول تاریخ پیروزی انقلاب اسلامی به نام مجلس دهم ثبت شد. هرچند جامعه در حال گذار ایران در انتخابات اسفند ۹۴ به این نتیجه دست یافت که زمان آن رسیده است تا اداره کشور مردانه نباشد اما گویا این پیام از سوی مجلس دهم شنیده نشد و برای دومین بار هیئت رئیسه ای کاملا مردانه انتخاب شد.

با آغاز به کار مجلس دهم و آماده شدن بهارستانی ها برای برگزاری اولین انتخابات هیات رئیسه زنان مجلس نیز تصمیم گرفتند وارد گود انتخابات شوند، در همین راستا سهیلا جلودارزاده برای کرسی دبیران کاندیدا شد و از سوی دیگر نام پروانه مافی در میان ناظران به چشم خورد؛ جلودارزاده که پیش از این حضور در هیات رئیسه مجلس ششم را در کارنامه اش داشت در مجلس دهم تنها توانست ۱۱۷ رای را به خود اختصاص دهد و از آنجایی که کاندیداهای دیگر ارا بالاتری داشتند دبیران یکپارچه از مردان انتخاب شدند.

این رویه در اولین انتخابات هیات رئیسه نیز تکرار شد، با این تفاوت که این بار آرا سهیلا جلودارزاده به ۱۰۷ رای کاهش پیدا کرد و از حضور در هیات رئیسه جا ماند. از سوی دیگر پروانه مافی که در میان ناظران کاندیدا شده بود در هیات رئیسه موقت ۱۰۵ رای و در هیات رئیسه اول ۱۰۰ رای به نامش ثبت شد، او نیز نتوانست اکثریت آرا را به دست بیاورد و کرسی ناظران نیز از دست زنان خارج شد.

ظاهر ماجرا نشان می داد که فضا انتخاب هیات رئیسه امسال با گذشته تفاوت دارد و جو موجود به نفع حضور یک زن در هیات رئیسه تغییر کرده است اما تصورات اشتباه بود، گویا اغلب مجلس دهمی ها همچنان بر مدار تفکرات سنتی و مردسالارانه خود اصرار داشتند چراکه علیرغم رایزنی های فراکسیون زنان با علی لاریجانی و دیگر نمایندگان و همچنین حمایت فراکسیون امید از حضور زنان در هیئت رئیسه، این اتفاق رخ نداد و «فریده اولادقباد» تنها کاندیدا زن با ۱۴۱ رای نتوانست اکثریت را به دست بیاورد و نامش در میان دبیران قرار نگرفت.

بی مهری به اهل سنت

دومین انتخابات هیات رئیسه مجلس اما یک تفاوت اساسی دیگر هم در مورد حضور نمایندگان اهل سنت با سال گذشته داشت و آن بی مهری این مجلس نسبت به حضور نمایندگان اهل سنت در هیات رئیسه بود.

در هیات رئیسه موقت عبدالکریم حسین زاده با 137 رای در میان دبیران قرار می گیرد و قسیم عثمانی از دیگر نمایندگان اهل سنت با 168 رای برای کرسی ناظران راهی هیات رئیسه می شود. هرچند در انتخابات سال اول هیات رئیسه دائم در نهایت حسین زاده از صدرنشینی مجلس باز می ماند اما با رای نمایندگان قسیم عثمانی عضو هیات رئیسه باقی می ماند.

این انتخابات نشان داد علیرغم ادعاهایی که از سوی نمایندگان مطرح می شد گویا بهارستانی ها چندان اقبالی به حضور همکاران اهل سنت خود در هیات رئیسه نداشتند. بی مهری که در انتخابات هیات رئیسه امسال هم تکرار شد و حتی همان یک کرسی رسیده به اهل سنت از آنها پس گرفته شد.

گلایه رئیس فراکسیون زنان

آنقدر عصبانی بود که نمی خواست صحبت کند کم کم لب به سخن باز کرد و از بدعهدی گفت که در این انتخابات هیات رئیسه شکل گرفت. پروانه سلحشوری رئیس فراکسیون زنان با تاکید بر اینکه فراکسیون امید اخلاقی عمل کرد به خبرآنلاین گفت: ما در انتخاب رئیس و نواب رئیس با فراکسیون های مستقلین ولایی و نمایندگان ولایی توافق داشتیم و رای خوب هم آوردند ولی فراکسیون های دیگر در دبیران و ناظران به عهدشان وفا نکردند و بی اخلاقی کردند.

او گفت: فراکسیون مستقلین در لیست نواب رئیس مجلس به سمت ما آمد و در ۹ نفر بقیه (دبیران و ناظران) با نمایندگان ولایی قرارداد بست و همان ائتلاف ۶ بر ۶ خود را اجرا کردند.

سلحشوری ادامه داد: ما آن قدر متعهد بودیم که لیست جدا ندادیم ولی آنها شب گذشته که نام امیرآبادی و محمد آشوری را کنار گذاشته بودند دوباره در صحن منتشر کردند.

این نماینده مردم تهران ضمن انتقادات صریح نسبت به فراکسیون مستقلین و رفتار دو پهلو آنها فراکسیون امید را نیز خطاب قرار داد و گفت: فراکسیون امید باید درس بگیرد، بعدا کار تشکیلاتی با آنان مفهومی نخواهد داشت.

سلحشوری تصریح کرد: فراکسیون امید مجلس باید جلسه برگزار کند و نام افرادی که به نام امید می آیند و امید را زیر پا می گذارند را منتشر کند تا مردم شهرهایشان آنان را بیشتر بشناسند و اعتماد نکنند.

رئیس فراکسیون زنان با بیان اینکه این افراد در ماه مبارک رمضان اخلاق را زیر پا گذاشتند گفت: آنها که ادعای مسلمانی دارند نباید سیاست ماکیاولیستی نشان می دادند.

پروانه سلحشوری با طرح این پرسش که رسول خضری نماینده پیرانشهر و محمد قسیم عثمانی و نماینده بوکان چرا بایددر انتخابات هیات رئیسه بیفتند؟ گفت: این نشان می دهد که سیاست مجلس دهم این بود که اقلیت های مذهبی و زنان را حذف کند ولی افتخار لیست امید این بود که هم زنان و هم اقلیت ها در لیست باشند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      انقد بدم میاد از این تحلیلا .انقد مرد انقد زن ..هرکی لایقه باید ب مقام برسه حالا میخاد همه زن یا مرد یا ۹۰ درصد زن باشن . اینا بالا بردن ارزش زن نیس ترحمه. لیاقت مهمه

    • بدون نام

      اگه اینطور بگید اهل سنت تو انتخابات شرکت نکنند بهتره

    • بدون نام

      بیشترین رای روما اهلسنت به روحانی دادیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج