۵۴۲۱۲۴
۲ نظر
۵۰۰۹
۲ نظر
۵۰۰۹
پ

آمادگی برای اعلان جهاد برای شیخ قاسم

یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: اعتراضات در بحرین ادامه دارد و برای شیخ عیسی احمد قاسم علما آمادگی کامل برای اعلان جهاد دارند و جوانان بیش از حد فشار می‌آورند.

خبرگزاری مهر: سید هادی سید افقهی کارشناس مسائل جهان اسلام در خصوص اظهارات دونالد ترامپ پیش از حضور در کاخ سفید به عنوان رئیس‌جمهور در برنامه جهان آرا گفت: ترامپ مواضعش را نسبت به ایران، جبهه مقاومت، کشورهای منطقه و درگیری‌ها و بحران‌های شدید منطقه و تروریسم اعلام کرده بود. گرچه رنگی از عوام‌فریبی در اظهاراتش موج می‌زد که از اهل نظر مخفی نماند. مثلاً در باره سوریه گفته بود اولویتم نبرد با تروریسم است، ولی بعد مشخص شد منظورش از تروریسم ایران است که در کنفرانس ریاض هم ملک سلمان با ادبیات زشت و دور از شأن و هم ترامپ با ادبیات منحطش این مورد را تصریح کردند. در آن کنفرانس ایران و جبهه مقاومت به عنوان عامل اصلی تروریسم و عربستان مرکز مبارزه با تروریسم مطرح شد که پارادوکس و از عجایب روزگار است.

وی تحلیل کرد که سفر محمد بن سلمان به واشنگتن همراه با طرح مسائلی بود که استارتش با حضور ترامپ در ریاض زده شد.

کارشناس مسائل خاورمیانه خاطرنشان ساخت: روز پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران سه کنفرانس انجام شد، یکی کنفرانس عربی، دیگری کنفرانس رهبران برخی از کشورهای اجاره‌ای و به اصطلاح اسلامی و سومی کنفرانس عمومی که همه اینها جمع شده بودند و ترامپ و ملک سلمان ریاست آن را به عهده داشتند.

وی در باره اتفاقات مهم کنفرانس ریاض به حمله شدید عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر به قطر اشاره کرد که السیسی در آنجا اظهار داشت نباید تروریسم را طبقه‌بندی و زشت و زیبا کنیم، بلکه باید یکپارچه بدان بنگریم و کشورهایی را که از آن حمایت لجستیکی، مطبوعاتی، رسانه‌ای، تسلیحاتی و امنیتی می‌کنند در نظر بگیریم. هدفش از این صحبت‌ها قطر بود، منتهی عده‌ای گمان کردند روی سخنش با عربستان بود و در واقع کنفرانس را به هم ریخت، اما دو روز بعد معلوم شد اصل قضیه چه بود و آن بحران بین عربستان و قطر رخ داد.

تحلیلگر مسائل عرب به بیان یکی از وقایع حاشیه‌نگار کنفرانس پرداخت و به دیدار ترامپ و ملک حمد بن عیسی آل خلیفه اشاره کرد که این دیدار چک سفیدی از ترامپ به پادشاه بحرین و تعیین سقفی برای ملک حمد بود که وی غائله بحرین، بحران در این کشور و قضیه شیخ عیسی احمد قاسم را جمع کند.

کارشناس مسائل غرب آسیا تبیین کرد: هدف این کنفرانس جبهه مقاومت (عمق استراتژیک و راهبردی انقلاب اسلامی) و خود انقلاب اسلامی و هر کسی است که به نحوی میل، انعطاف یا سمپاتی به این جبهه نشان بدهد. اختلاف قطر و عربستان هیچ ربطی به این موضوع ندارد و اختلافشان تاریخی، ایدئولوژیک، جغرافیایی و مرزی و اقتصادی است.

وی در ادامه یادآور شد: قطعاً در این کنفرانس سناریوی بحرین مطرح و طراحی شده است و اصلاً آمده بودند قضیه بحرین را جمع کنند، اما با توجه به داده‌ها و تحلیل‌ها با در معرض خطر قرار گرفتن نماد و سمبل انقلاب، هویت این انقلاب دچار خدشه و آسیب می‌شود و راهبرد انقلاب تحت تأثیر قرار می‌گیرد و از این‌رو آنها در توطئه‌شان نه فقط موفق نمی‌شوند، بلکه مردم بحرین مصرّتر، پایدارتر و مصمم‌تر از گذشته خواهند شد.

کارشناس مسائل منطقه خبر از نامعلوم بودن سرنوشت شیخ عیسی احمد قاسم داد و تصریح کرد: مشخص نیست وی در حصر است یا در حبس و اصلاً کجاست و چه بلایی سرش آمده است. در واقع نفس‌ها در سینه حبس شده است و علمایی همچون علامه الغریفی و دیگر علما چه داخل بحرین و چه بیرون از آن تأکید به خویشتن‌داری می‌کنند تا هدف نهایی در این مرحله آشکار شود.

وی گفت: اعتراضات در بحرین ادامه دارد و با هر اتفاقی برای شیخ عیسی احمد قاسم علما آمادگی کامل برای اعلان جهاد دارند و جوانان بیش از حد فشار می‌آورند و کفن‌پوش هستند. تاکنون پنج شهید در دفاع از حریم بیت رهبر معنوی انقلابیون بحرین تقدیم انقلاب ۱۴ فوریه بحرین شده است. همه منتظرند ببینند اینها تا کجا می‌خواهند پیش بروند و عکس‌العمل مردم، علمای بحرین، افکار عمومی جهان، محافل حقوقی و بین‌المللی و حوزه‌های علمیه در این باره چیست و چه تصمیمی اتخاذ خواهند کرد.

سید افقهی در مقدمه بیان مطالبات انقلابیون بحرین به این نکته اشاره کرد که اکثریت مردم بحرین شیعه هستند و در حال حاضر از سوی مدعیان دموکراسی گویی شیعه بودن جرم محسوب می‌شود. دموکراسی حکومت اکثریت بر اقلیت با حفظ حقوق اقلیت است، در حالی که در این کشور این‌گونه چنین نیست. مردم بحرین پیشتر و بیشتر از اینها قیام کردند، زندانی و تبعید شدند، شهید دادند. در فرآیند بیداری اسلامی انقلابیون این کشور مطالباتشان را به صورت کاملاً منطقی، مدنی و حقوقی مطرح ساختند. آنها مثل بقیه انقلابیون در دیگر کشورهای بیداری اسلامی خواهان واژگونی رژیم نبودند و دست به خشونت نزدند.

وی در ادامه افزود: مردم بحرین دو مطالبه عمده دارند که اگر حکومت برای تحقق آنها پای میز مذاکره با انقلابیون بنشیند و اقلاً سقف این مطالبات تعریف شود مسائل دیگر به تبع آن حل خواهد شد. مطالبه اولشان تبدیل پادشاهی مطلقه به مشروطه است و پادشاه باید از یک‌سری اختیاراتش تنزل کند و آنها را به قوای سه‌گانه مجریه، مقننه و قضائیه بدهد.

کارشناس مسائل جهان اسلام در خصوص مطالبه دوم مردم بحرین به شعار اصلی دموکراسی یعنی «هر نفر حق یک رأی دارد» اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به اینکه ۷۳ درصد مردم بحرین شیعه هستند، چنانچه هر شیعه یک رأی داشته باشد و آنها پای صندوق‌ها بیایند طبیعتاً اکثریت پارلمان در اختیار شیعیان قرار خواهد گرفت و دولتی که از دل این پارلمان برخواهد خاست عمدتاً از اهل تشیع است و در نتیجه بحرین به سمت ایران می‌رود و در آغوش ولایت فقیه می‌افتد. آل‌خلیفه حتی به تحقق حداقلی این دو مطالبه اصلی مردم هم تمایلی ندارند.

وی اضافه کرد: سئوال اینجاست که چرا با این اکثریت مظلوم مثل شهروندان درجه دو برخورد می‌شود؟ آنها را در وزاتخانه‌های کلیدی مثل وزارت خارجه و پست‌های کلیدی، امنیتی، ارتش و مدارج عالی راه نمی‌دهند. متأسفانه اجازه رشد بیشتر شیعه‌ها را برای خودشان خطر می‌دانند.

تحلیلگر مسائل سیاسی غرب آسیا خاطرنشان ساخت: چندین بار ولیعهد بحرین با شیخ علی سلمان برای مذاکره نشستند، ولی در واقع آمرانه از رهبر جبهه‌الوفاق می‌خواستند فقط امضا کند و مذاکره‌ای در کار نبود. قطعاً مردم بحرین بعد از این همه خون، سلب تابعیت، زندانی، تبعیدی و شهید زیر بار نمی‌روند و باید این قیام به ثمر برسد.

الهام شاکری با اشاره به سلب تابعیت به عنوان یک مسئله عمومی آن را حربه‌ای در دست حکومت برای خفه ساختن صدای معترضان دانست و افزود: بازداشت‌ها و احکام سلب تابعیت در بحرین صرفاً برای فعالین سیاسی و معارضین صادر نشده است.

وی گفت: همسر بنده به عنوان یک شخصیت فرهنگی و استاد دانشگاه و عضوی از آکادمی‌های بحرین که جایگاهی در بین شیعیان بحرین دارد مورد هدف قرار گرفت. سلب تابعیت‌ها در بحرین به دو طریق انجام می‌شود. عده‌ای توسط دادگاه‌های بحرین و تعدادی هم با حکم پادشاهی مشمول می‌شوند.

وی افزود: همسرم بعد از بازداشت سلب تابعیت شد. او را مستقیماً به فرودگاه انتقال دادند و به بیروت فرستادند. بنده و دو فرزندم یک سال هست با همسرم ساکن بیروت هستیم.

فعال سیاسی بحرینی ضمن اشاره به سیزده روحانی سلب تابعیت شده بحرینی تصریح کرد دو نفر از این روحانیون تبعید شده‌اند.

وی خبر از تبعیض نژادی بر ضد اکثریت تشیع بحرین داد و تأکید کرد: این قضیه جای مانور بسیاری در سطح بین‌المللی دارد. در سال‌های اخیر و به‌خصوص سال گذشته با توجه به آنچه که در مورد شیخ عیسی قاسم رخ داد سعی می‌کنیم این مسئله را که در بحرین اکثریتی در محدودیت تام به سر می‌برند در سطح جهانی بیشتر منعکس کنیم. این افراد در معرض انواع ظلم و آزار و اذیت هستند و چون سلطه حاکمه جزو اقلیت و مورد حمایت مستقیم امریکا، انگلیس و عربستان است از هیچ آزار و اذیتی در خصوص این اکثریت فروگذار نمی‌کند.

شاکری به هجوم الدراز و بیت شیخ عیسی قاسم دو روز پس از دیدار پنج دقیقه‌ای پادشاه بحرین با ترامپ و یک روز بعد از ملاقات رئیس قوه‌الدفاع بحرین با مسئول پایگاه نظامی امریکا اشاره کرد و گفت: همه اینها نشانگر این است که این حمله و قتل عام با چراغ سبز امریکا، انگلیس و سعودی انجام شده است و قطعاً پادشاه بحرین به تنهایی عرضه و جرئت ارتکاب چنین حماقتی را نداشت.

وی خبر از ۳۰۰ جوان بازداشت شده در هجمه به الدراز داد و تصریح کرد: هیچ اطلاعی از سرنوشت بازداشت‌شدگان در دست نیست. در این حملات شانزده زن مورد اصابت قرار گرفتند که وضعیت یک نفر از آنها به‌شدت وخیم گزارش شده است. اخبار رسمی پنج شهید را اعلام کرده، اما با توجه به اینکه سرنوشت مجروحین الدراز تاکنون مبهم است احتمال می‌دهیم آمار شهدا بالا برود.

همسر سلب تابعیت شده بحرینی در پاسخ به این سئوال که «چرا حمله به الدراز یک قتل عام واقعی است» به شرح ماوقع پرداخت و گفت: شب قبل از واقعه ارتش کامل، مجهز و مسلح منطقه الدراز را محاصره کرد و هیچ‌کدام از متحصنین اطراف منزل شیخ عیسی قاسم نه امکان دریافت کمکی را داشتند و نه امکان خروج از این منطقه را.

وی در ادامه افزود: در ساعت آغازین عملیات که هشت و نیم صبح بود ارتباط اینترنتی با منطقه هم قطع شد و در سکوت کامل خبری آل‌خلیفه به این قتل عام میدانی پرداخت و تمامی فداییان شیخ عیسی قاسم با دست خالی و بدون هرگونه سلاح حتی سلاح سرد ترور شدند. متحصنینی را که در حیاط و داخل منزل وی برای دفاع حلقه محاصره را تنگ کرده بودند در محضر شیخ عیسی قاسم تا حد مرگ مورد ضرب و شتم قرار دادند. هدف از این کار تضعیف روحیه مبارزین و شخص شیخ عیسی قاسم بود که هیهات اینها جواب نخواهد داد.

الهام شاکری ضمن تأکید به تبعیض طائفی بر ضد اکثریت شیعیان بحرین از جانب دستگاه حاکمه عنوان کرد: طبق گزارش‌های دریافتی شکنجه بازداشتی‌های واقعه الدراز تاکنون همچنان ادامه دارد و در خلال شکنجه جمله اهانت‌آمیزی بارها از سوی شکنجه‌گران خطاب به آنها مطرح می‌شود که مگر طالب شهادت نبودید؟ ما شما را به شهادت می‌رسانیم.

مجری و کارشناس برنامه یادآور شد: علی‌رغم وجود رسانه‌های متکثر در اختیار مردم سیطره نظامی رژیم آل‌خلیفه مانع از انتقال و انتشار واقعیت‌های فجایع بحرین به بیرون از مرزهای این کشور می‌شود.

سید افقهی در پاسخ به این پرسش که «آیا سیاست‌های جمعیتی آل‌خلیفه با حمایت سعودی‌ها در جهت تغییر بافت جمعیتی این کشور برای کاهش شیعیان موفق بوده است» اظهار کرد: تا الان که موفق نبوده است و موفق هم نخواهد بود. دلایل متعددی دارد. هویت مردم بحرین تراکمی، ملی، مذهبی، مبارزاتی، فرهنگی و خلیجی است. با توجه به اینکه اکثریتشان شیعه هستند فضای فرهنگی، معنوی، مناسبات و روابط اجتماعی، عُرف و فولکلوری بر این سرزمین حاکم است و مردم چه سنی و چه شیعه در کنار یکدیگر مسالمت‌آمیز به سر می‌برند و هیچ درگیری‌ای بین شیعه و سنی در این سرزمین گزارش نشده است.

تحلیلگر مسائل خاورمیانه از قول سخنگوی سابق اخوان‌المسلمین کمال هلباوی در خصوص آتش‌افروزی جنگ بین شیعه و سنی از سوی غرب گفت: اینها عجب آدم‌های احمقی هستند و نمی‌بینند ایران پر از سنی است و نماینده در پارلمان دارند و اگر می‌خواهند سنی‌ها را شیعه کنند اول باید سراغ سنی‌های داخل کشور خودشان بروند. در حالی که سنی‌های ایران از حقوق شهروندی همچون شیعیان این کشور برخوردارند.

وی جنگ شیعه و سنی را یک توطئه دانست و به سخنرانی سال گذشته شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی در صحن سازمان ملل اشاره کرد که آنچه در منطقه می‌گذرد اصلاً ریشه مذهبی ندارد و جنگ بین سنی و شیعه نیست و کاملاً سیاسی است. امیر قطر در چند روز گذشته در درگیری با عربستان سعودی هم همان صحبت‌ها را تکرار کرد.

کارشناس مسائل منطقه به ادامه بحث تغییر بافت جمعیتی بحرین پرداخت و خاطرنشان ساخت: اینها به مقابله با غلبه عددی شیعه در بحرین پرداخته‌اند و در راستای این هدف از کشورهای دیگر مثل بنگلادش و پاکستان مهاجرینی از طوایف مختلف غیر شیعی نظیر سنی، مسیحی، هندو و گبر به عنوان عنصر مهاجم و مزدور می‌آورند. عده‌ای از این مهاجرین با وجودی که غیر عرب هستند گذرنامه و شناسنامه بحرینی و عربی دریافت کرده‌اند و به این ترتیب شهروند درجه یک بحرینی می‌شوند.

وی با بیان اینکه سئوال اینجاست چگونه زندگی مسالمت‌آمیز بین مهاجرینی که به آنها گفته شده است شیعیان دشمنتان هستند با اکثریت مردم بحرین ممکن خواهد شد، تصریح کرد: این مهاجرین هنوز نتوانسته‌اند با مردم بحرین ارتباط برقرار کنند و با فرهنگ، آداب و رسوم و مقدسات این کشور انس بگیرند.

تحلیلگر مسائل جهان اسلام گفت: در کنار این سیاست جمعیتی شهروندهای اصیل بحرینی همچون شیخ عیسی احمد قاسم، سایر سلب تابعیت شده‌ها، تبعید شده‌ها و شهدا که جد اندر جد بحرینی بوده‌اند به انحای مختلف از این کشور رانده می‌شوند.

وی با تأیید اینکه آل‌خلیفه بحرینی نیستند خاطرنشان کرد: آنها از زیر شاخه‌های قبایل مهاجرنشین عربستان بوده‌ که از ۳۰۰ سال پیش در بحرین ساکن شده‌اند. در حالی که تاریخچه این کشور به بیش از هزار سال بازمی‌گردد.

این کارشناس مسائل جهان اسلام با بیان اینکه بحرین تاریخ‌چه بیش از هزارساله دارد و ساکنان آن همین مردمان عادی آن هستند این سئوال را مطرح کرد که بنگلادشی و پاکستانی و اعرابی که به‌عنوان عنصر مهاجم وارد خاک بحرین شدند چگونه می‌خواهند زندگی مسالمت‌آمیز با مردمی داشته باشند که اکثریت مردم، آنها را دشمن خود می‌دانند.

وی ادامه داد: هنوز این افراد نتوانستند با فرهنگ عمومی مردم بحرین انس بگیرند و خود را با آداب و رسوم و مقدسات مردم منطبق کنند.

سیدافقهی با بیان این مطلب که هم از لحاظ تحلیلی و هم از لحاظ وقایع و داده‌های میدانی ثابت شده است که این افراد نمی‌توانند در بحرین دوام بیاورند و روزی از آنجا فرار می‌کنند یادآور شد: در ایام جنگ تحمیلی عراقی‌های زیادی با ما در حال جنگیدن بودند که این کار باعث شده بود چرخه اقتصادی کشور عراق لطمه ببیند و به‌خاطر همین ۲.۵ میلیون نفر از مصر آوردند که پشت جبهه را داشته باشند.

وی توضیح داد: به محض اینکه جنگ تحمیلی تمام شد و بسیاری از سربازان عراقی برگشتند اصطکاک شروع شد. ارتشی‌های رسمی به پادگان‌های خودشان برگشتند، ولی جیش الشعبی که باید به سر کار خود می‌رفت با مصری‌های مواجه شدند که کارشان را از آنها گرفته بودند. درگیری‌ها و کشتار شروع شد. مصری‌ها هر آنچه داشتند برداشتند و به کشور خود فرار کردند. هم یک بحران در داخل عراق ایجاد شد و هم یک بحران در مصر به‌خاطر بازگشت ناگهانی بیش از دو میلیون مصری به داخل این کشور به‌وجود آمد.

سید افقهی در پاسخ به این سئوال که آیا شیعیان بحرین آیت‌الله عیسی احمد قاسم را به‌عنوان رهبر و زعیم شیعیان بحرین قبول دارند یا این ساخته رسانه‌هاست گفت: رسانه‌ها ایشان را به عنوان یک شخص فتنه‌گر و متهم به پولشویی معرفی می‌کنند، اما توضیح این نکته ضروری است شخصیت‌های قوی و عقلانی و خردورز و کسانی که مخلص مردم خودشان هستند و پافشاری برای مقابله با ظلم می‌کنند به مرور زمان شکل گرفته است.

وی در ادامه با بیان اینکه علامه شیخ عیسی احمد قاسم جزو تدوین‌گران قانون اساسی بحرین بوده است اضافه کرد: ایشان هم حقوق‌دادن است، هم مبارز، هم فقیه و هم مردم‌دار که اینها طی مرور زمان اتفاق افتاده است. اینها در طول تاریخ خودساخته شدند. مثل شخصیت حضرت امام که یک شخصیت برگزیده بود و مردم او را انتخاب نکردند، بلکه با ایشان اعلام بیعت کردند، چون تشخیض دادند او آن شخصیت فقیه جامع‌الشرایطی است که لیاقت رهبری انقلاب را دارد. همین فرایند را علامه شیخ عیسی قاسم در حال طی کردن است. ایشان یک رهبر خلق‌الساعه مثل ابوبکر بغدادی نیست که یک‌دفعه ظهور کند و بگوید من خلیفه مسلمین هستم.

این کارشناس مسائل دنیای اسلام ضمن اشاره به مبارزات شیخ عیسی قاسم در مواجهه با نیروهای فاشیست بحرین که متعرض بانوان شده بودند تصریح کرد: در این قضیه شیخ عیسی قاسم هم خودش کفن‌پوش شده بود و هم در نمازجمعه در مسجد امام صادق(ع) ندا داد که همه آماده جهاد هستیم و جان‌های خود فدای عرض و ناموس می‌کنیم. فتوای مشروط دادند که اگر متعرض نوامیس ما شدند بی‌محابا حمله کنید و هرکس در این راه کشته شود شهید است.

وی ادامه داد: با این وجود در همان بیت خود که حصر شده بود باز هم دعوت به «سلمیه سلمیه» می‌کرد، با اینکه خیلی از خانواده‌های بحرینی داغدار هستند، ولی باز هم این مبارزات را مدیریت می‌کند تا از روند مسالمت‌آمیز خود خارج نشود.

در ادامه این برنامه الهام شاکری از بانوان فعال سیاسی بحرین با ابراز تأسف از اینکه بحرانی که مورد اشاره کارشناس برنامه قرار گرفته بود در حال رخ دادن است گفت: از سال ۲۰۱۱ تا کنون تغییر و توازن ۲۰ درصدی را در مردم بحرین داشتیم که از جمعیت حدود ۸۰ درصدی تشیع به حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد رسیده است و حدود ۱۲۰ هزار نفر اجنبی در بحرین توانستند شناسنامه و تابعیت بحرینی اخذ کنند که اکثر اینها در نیروهای نظامی بحرین مستقر شدند. این نکته خیلی مهم است که ما باید آن را در خصوص انقلاب در بحرین و مقایسه آن با سایر انقلاب‌ها مورد توجه قرار دهیم.

وی ادامه داد: در بحرین با پدیده‌ای بنام استخدام نظامیان روبه‌رو هستیم، یعنی جیش و ارتش و نظامیان بحرین که کاملاً به استخدام حکومت درآمدند. این نکته بسیار مهمی است که در سرکوب تمامی تظاهرات از اینها استفاده می‌شود.

این فعال حوزه سیاسی با بیان این نکته که آبا و اجداد شیخ عیسی قاسم سالیان طولانی قبل از آل خلیفه در بحرین ساکن بودند تصریح کرد: حضور آل خلیفه در بحرین خیلی بعدها اتفاق افتاده و این افراد جدیدالورود اقدام به سلب تابعیت فرزندان این مرز و بوم کردند.

وی در باره اهمیت شکستن سکوت بین‌المللی و محدودیت رسانه‌ای در حوزه اخبار بحرین و با بیان این مطلب که در توسط نیروهای آل خلیفه این بیان می‌شود که اتاق فکرهایی در دنیا وجود دارد که علیه آنها مشغول به فعالیت هستند توضیح داد: این قتل‌عام‌ها و جنایاتی که توسط آل خلیفه می‌بینیم و مسائلی که راجع به جرم‌های مخفی آل خلیفه مطرح است اگر در سطح بین‌الملل مطرح شود اصلاً نیازی به ایجاد اتاق فکر باقی نمی‌گذارد.

شاکری گله‌ای هم از رسانه‌ها و تحلیل‌گران داشت که انقلابیون بحرین را سازشکار معرفی می‌کنند و گفت: سازشکار نامیدن انقلابیون بحرین را در خوش‌بینانه‌ترین حالت حمل بر بی‌اطلاعی این افراد می‌کنم.

این فعال حوزه سیاسی بحرین در خصوص نقش بانوان در اعتراضات مردم بحرین خاطرنشان کرد: در همه ۳۸۸ روزی که جوانان بر دور منزل عیسی قاسم تحصن کرده بودند و شب و روز از آنجا تکان نخورده بودند، حمایت مادران و همسران این فداییان را می‌طلبید. در تشییع این شهدای جوان شاهد بودیم که مادر شهیدان «حمدان» -دو شهید فدایی شیخ عیسی قاسم- گفت هیچ شرمنده نیستم و سرم بالاست و حاضرم فرزند دیگر و خودم را فدای شیخ عیسی کنم.

وی ادامه داد: حضور بانوان فعال حقوقی بحرینی نکته دیگری است که فعالیت بسیاری دارند و دائماً مورد هدف آل خلیفه قرار گرفتند.

شاکری در این خصوص گفت: روز جمعه خانمی از فعالین و مبارزین بحرینی به سیستم امنیتی بحرین احضار شد و هشت ساعت در پشت درب‌های بسته بدون حضور هیچ وکیل و بدون هیچ ارتباطی مورد بازجویی قرار گرفت که وقتی ایشان از اتاق بازجویی خارج شد به‌خاطر شکنجه‌های جنسی که در این هشت ساعت متحمل شده بود و مستقیماً به بخش آی‌سی‌یو منتقل شد.

در بخش پایانی این برنامه سید افقهی در باره تحلیل نهایی از تحولات میدانی بحرین با اشاره به نقش رژیم صهیونیستی در بحران بحرین و سرکوب مردم گفت: رژیم صهیونیستی در حمایت‌های امنیتی و نظامی و اطلاعاتی از رژیم آل خلیفه نقش عمده‌ای دارد که حتی وجود شکنجه‌گران صهیونیستی در زندان‌های بحرین آن رسوایی بین‌المللی را به بار آورد.

وی ادامه داد: صحنه خیلی تأسف‌آوری را چند وقت پیش در دربار آل خلیفه مشاهده شد و آن حضور هیئتی از اسرائیل بود که یکی از اعیاد خود را در دربار آل خلیفه با مضامین توهین به بیت‌المقدس با پایکوبی برگزار کردند. این کارشناس مسائل جهان اسلام با بیان اینکه یک مثلث شوم توسط عربستان، رژیم صهیونیستی و آمریکا در ماجرای بحرین دست دارند گفت: ممکن است این سرکوب‌ها مدتی دیگر ادامه پیدا کند، ولی امیدواریم با پیروزی‌های دیگر مناطق بر کفر جهانی و خنثی کردن نقشه‌های آمریکا و ابطال سحر داعش، مجدداً مردم بحرین از پیروزی‌های که الان در عراق و سوریه و یمن و لینان محقق می‌شود روحیه بگیرند. اینها آل سعود را مرعوب می‌کند و می‌بینیم که چگونه سینه‌خیز به سمت آمریکا حرکت می‌کنند و چگونه درهای خزانه‌های خود را به روی آنها باز می‌کنند که فقط این تاج و تخت‌شان محفوظ بماند.

سیدافقهی در پایان ابراز امیدواری کرد مردم بحرین به مبارزه خودشان ادامه دهند و حکومت آل خلیفه سر عقل بیاید و با مردم خود به دور از فشارهای بین‌المللی از سر صلح و مذاکره گفت‌وگو کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خوب بحرین هم داره آماده میشه بشه یمن دوم

    • بدون نام

      ایقد شیعه و سنی نکنید...که تمام اختلافات رو همبنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج