۵۴۲۲۱۵
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

چستین: نگاه اغلب فیلم‌ها به زن آزاردهنده است

جسیکا چستین بازیگر امریکایی نامزد اسکار که امسال به عنوان یکی از اعضای هیات داوران بخش مسابقه در هفتادمین جشنواره فیلم کن حضور داشت، از شیوه به تصویر کشیدن زنان در سینما گلایه کرد.

وب سایت آی ‌سینما: جسیکا چستین بازیگر امریکایی نامزد اسکار که امسال به عنوان یکی از اعضای هیات داوران بخش مسابقه در هفتادمین جشنواره فیلم کن حضور داشت، از شیوه به تصویر کشیدن زنان در سینما گلایه کرد. این بازیگر ۴۰ ساله تماشای چنین تصویری از شخصیت‌های زن را تجربه‌ای «آزاردهنده» خواند و گفت: «این اولین‌بار است که در مدت ۱۰ روز به تماشای ۲۰ فیلم نشسته‌ام. و مهم‌ترین چیزی که از خلال چنین تجربه‌ای دستگیرم شد این بود که با تماشای شخصیت‌های زن به نمایش درآمده در فیلم‌ها متوجه شدم دنیا چگونه به زن‌ها نگاه می‌کند.»
چستین: نگاه اغلب فیلم‌ها به زن آزاردهنده است

به گزارش «گاردین»، چستین در ادامه صحبت‌های خود که در نشست اختتامیه جشنواره کن مطرح شد، یادآور شد: «صادقانه بگویم تماشای این موضوع برایم بسیار آزاردهنده بود - هر چند، موارد استثنایی هم وجود داشت.» بازیگر فیلم‌های «مریخی» و «بین ستاره‌ای» همچنین اضافه کرد: «امیدوارم وقتی روایتی را از منظری زنانه به تصویر می‌کشیم، شخصیت‌شان به زنانی که من در زندگی روزمره‌ام می‌بینیم شباهت بیش‌تری داشته باشد. زنانی که من با آنها سر و کار دارم، افرادی تاثیرگذار و صاحب‌نظر هستند و شخصیت‌شان در واکنش نشان دادن به مردان دور و برشان خلاصه نمی‌شود.»

سال‌هاست که جشنواره کن به دلیل رویکردش در قبال فیلمسازان زن با انتقادهای فراوانی روبه‌رو بوده است. در مدت ۷۰ سالی که از آغاز برگزاری این رویداد سینمایی می‌گذرد، تنها یک کارگردان زن - جین کمپیون با فیلم «پیانو» (۱۹۹۳) - موفق به دریافت جایزه نخل طلای کن شده است؛ آماری که خود کمپیون در یکی از گفت‌وگوهای اخیرش آن را «احمقانه» توصیف کرده است.

این در حالی است که در هفتادمین سالگرد جشنواره کن، دو فیلمساز زن شامل لین رمزی برای نگارش فیلمنامه «تو هیچ‌وقت واقعا اینجا نبودی» و سوفیا کاپولا برای کارگردانی نسخه جدید «فریب‌خورده» تقدیر شدند. تا امروز، کاپولا دومین فیلمساز زنی است که موفق به دریافت جایزه بهترین کارگردان جشنواره کن شده است. در گذشته، یولیا سولنتسوا در سال ۱۹۶۱ موفق به دریافت این جایزه شده بود.

این اولین‌بار نیست که چستین درباره نابرابری جنسیتی در صنعت سینما اظهار نظر می‌کند. پارسال، او در گفت‌وگوی خود با «گاردین» در رابطه با کمبود منتقدان زن در حوزه سینما انتقادهایی را مطرح کرده بود. بازیگر ۴۰ ساله هالیوود گفته بود: «منتقدان کسانی هستند که به مخاطب می‌گویند کدام قصه‌ها ارزشمند و مهم هستند. وقتی ۹۰ درصد منتقدان فیلم را مردان تشکیل می‌دهند و احتمالا قادر نیستند بی‌طرفانه و بدون تعصبات جنسیتی فیلم‌ها را نقد کنند، پس ضرورت دارد درک کنیم به منتقدان زن بیش‌تری نیاز داریم.»

علاوه بر چستین، ویل اسمیت یکی دیگر از اعضای هیات داوران نیز نسبت به غیاب رنگین‌پوستان در فیلم‌های بخش رقابتی کن انتقاد کرده بود: «به کسی بر نمی‌خورد اگر سال دیگر، به سیاهپوستان هم کمی بیش‌تر توجه شود.»

هفتادمین جشنواره فیلم کن یکشنبه گذشته (۲۸ مه) با اهدای جایزه نخل طلای دوره هفتادم به فیلم «مربع» ساخته روبن اوستلوند فیلمساز سوئدی به کار خود پایان داد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      جمله قشنگی بود:
      «زنانی که من با آنها سر و کار دارم، افرادی تاثیرگذار و صاحب‌نظر هستند و شخصیت‌شان در واکنش نشان دادن به مردان دور و برشان خلاصه نمی‌شود.»

      وقتی کارگردان ما با دو تا بازیگر خانم آرایش کرده میخواد فروش داشته باشه و خود بازیگر خانم هم به این موضوع اعتراف می‌کنه که در اون فیلم برای گیشه بازی کردم، من بیننده باید یک فکری برای معرفی مجدد هویت و شخصیت اجتماعی و اخلاقی خودم به کارگردان داشته باشم.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج