۵۴۲۳۲۳
۲ نظر
۵۰۰۷
۲ نظر
۵۰۰۷
پ

مجوز فروش هواپیما به ایران، لغو می شود؟

چهارشنبه هفته گذشته، اظهاراتی از سوی وزیر خزانه‌داری آمریکا مطرح شد که نشان از کارشکنی جدیدی از سوی آمریکا بر سر توافق هسته‌ای داشت.

روزنامه شرق نوشت: چهارشنبه هفته گذشته، اظهاراتی از سوی وزیر خزانه‌داری آمریکا مطرح شد که نشان از کارشکنی جدیدی از سوی آمریکا بر سر توافق هسته‌ای داشت.

طبق اظهارات این مسئول آمریكایی‌، این وزارتخانه در حال بررسی مجوزهای بویینگ و ایرباس برای فروش هواپیما به ایران است تا از این رهگذر، فشار تحریم‌ها بر تهران را افزایش دهد. این اقدام كه صریحا نقض برجام محسوب می‌شود، به گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی كشوری، نگرانی‌هایی را برای ایرباس و بویینگ به همراه داشته است. این در حالی است كه قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل در گفت‌وگو با «شرق»، معتقد است این اظهارات تاكنون واكنشی را از سوی بویینگ و ایرباس به دنبال نداشته و عملكرد این دو غول هواپیماساز نشانه‌ای از عقبگرد و تغییر موضع ندارد.
به گزارش رویترز، استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا در ادامه اظهاراتش خطاب به قانون‌گذاران کنگره آمریکا گفت وی فشار تحریم‌ها بر ایران، سوریه و کره شمالی را افزایش خواهد داد.وزیر خزانه‌داری آمریکا در جلسه شهادت خود در برابر «کمیته راه و روش‌ها»ی مجلس نمایندگان گفت: «آمریکا برای حراست از جان شهروندانش از تمام ابزارهای موجود در حیطه قدرت و اختیارات خود برای وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران، سوریه و کره شمالی استفاده خواهد کرد. من به شما اطمینان می‌دهم که این موضوع [افزایش تحریم‌ها] نقطه تمرکز اصلی من است و درباره آن با رئیس‌جمهور گفت‌وگو می‌کنم».با‌این‌حال، استیون منوچین درخصوص روند بررسی مجوزهای فروش هواپیما به ایران توضیح بیشتری ارائه نداد.
آمریكا نمی‌تواند مجوز فروش هواپیما به ایران را نقض كند
اصغر فخریه‌كاشان، قائم‌مقام وزیر راه‌و‌شهرسازی در امور بین‌الملل در گفت‌وگو با «شرق» به این اقدام وزارت خزانه‌داری آمریكا واكنش نشان می‌دهد و می‌گوید: آمریكا نمی‌تواند مجوز فروش هواپیما به ایران را نقض كند.به گفته فخریه‌كاشان، هرچند این مجوز در زمان آقای اوباما صادر شده، اما از آنجا كه تا ٢٠٢٠ قابل ابطال نیست، دولت ترامپ هم نمی‌تواند آن را نقض كند. این مجوز تا سال ٢٠٢٠ معتبر است؛ بنابراین اگر وزارت خزانه‌داری آمریكا بخواهد این مجوز را باطل كند، به این معناست كه برجام را نقض كرده‌ است؛ زیرا آمریكایی‌ها در برجام به‌صراحت متعهد هستند كه به ایران هواپیما بفروشند.او در پاسخ به اینكه آیا آمریكایی‌ها می‌توانند برای خرید هواپیما، محدودیت ایجاد كنند، می‌گوید:‌ در اینكه آمریكا با نظام جمهوری اسلامی ایران دشمنی دارد، تردیدی نیست.
در اینكه آنها می‌توانند هر كار قانونی و غیرقانونی انجام دهند هم تردیدی نیست و در گذشته هم شاهد بودیم به ‌صورت غیرمنطقی و غیراصولی عمل كردند و در مهد تروریسم، با عربستان به مذاكره نشستند و به ایران حمله كردند، اما اگر براساس برجام بخواهیم نگاه كنیم آنها نمی‌توانند این مجوزها را نقض كنند. به‌هر‌حال آنها اگر بخواهند محدودیت ایجاد كنند به‌صورت غیرمنطقی می‌توانند چنین كنند، اما امیدواریم اروپایی‌ها زیر بار چنین اقداماتی نروند.قائم‌مقام وزیر راه‌و‌شهرسازی در امور بین‌الملل در پاسخ به این پرسش كه می‌توان این اقدام از سوی دولت ترامپ را نوعی شومنی دانست، تصریح می‌كند: این اقدام می‌تواند به ‌نوعی مصرف داخلی هم داشته باشد.
به‌هر‌حال بعد از سفر آقای ترامپ به منطقه (عربستان و اسرائیل) فشارهایی به او وارد شد و چیزهایی از او خواسته‌اند كه ممكن است او مجبور شده باشد چنین تبلیغاتی را انجام دهد.به گفته این مقام مسئول، تاكنون كمپانی‌های ایرباس و بویینگ ابراز نگرانی نكرده‌اند و عملكرد این دو شركت نشانه‌ای از عقبگرد آنها و تغییر موضع ندارد.
بررسی مجدد صدور مجوز، خلاف توافق برجام است
مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز در گفت‌وگو با «شرق» نسبت به این اقدام آمریكایی‌ها واكنش نشان داد. به گفته او، بررسی مجدد صدور مجوز فروش ایرباس و بویینگ به ایران از سوی وزارت خزانه‌داری آمریكا، خلاف تعهد و توافق برجام است. با توجه به اینكه، فروش هواپیما به ایران در توافق‌نامه برجام به ‌صورت صریح و قطعی بیان شده است و آمریكا متعهد شده تا تحریم‌های هوایی ایران را بردارد؛ بنابراین بازنگری مجدد در آن، نباید داشته باشند.به گفته او، مجوز اوفك برای فروش هواپیمای بویینگ، ایرباس و ‌ای‌تی‌آر از طرف اوفك صادر و قطعی شده است.
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در پاسخ به این پرسش كه در صورت چنین اقدامی، ایران چه واكنشی خواهد داشت، می‌افزاید: قاعدتا با مكانیسم‌هایی كه برای نقض قرارداد از سوی هر یك از طرفین در برجام پیش‌بینی شده، اگر آمریكا چنین كند كه نقض توافق هم محسوب می‌شود، قطعا مسئولان دیپلماتیك كشور در وزارت امور خارجه، این مسئله را پیگیری‌ خواهند كرد.او البته در این گفت‌وگو نسبت به موضع مطرح‌شده درباره نگرانی ایرباس و بویینگ در مقابل اظهارات وزارت خزانه‌داری آمریكا تصریح می‌كند: شواهدی كه وجود دارد نشان می‌دهد، گفت‌وگو با دو غول هواپیماسازی جهان كماكان ادامه دارد و دو طرف پیگیر قراردادهای امضاشده فی‌مابین هستند و آثاری از اظهارات آمریكا‌یی‌ها در این دو هواپیماساز دیده نشده است.
اظهارات وزیر خزانه‌داری آمریكا تهدیدی علیه ایران نیست
سخنگوی سازمان هواپیمایی كشوری نیز دیروز در واكنش به اظهارات وزیر خزانه‌داری آمریكا گفت: اظهارات وزیر خزانه‌داری آمریكا پیش از آنكه تهدیدی برای ایران باشد، نگرانی كمپانی‌های ایرباس و بویینگ را فراهم كرده و معادلات بین‌المللی آمریكا و اروپا را تحت‌الشعاع قرار داده است.رضا جعفرزاده گفته: همه اذعان دارند كه مجوز فروش بویینگ و ایرباس پس از توافق‌نامه هسته‌ای از سوی دفتر كنترل سرمایه‌های خارجی ایالات متحده آمریكا كه زیرمجموعه خزانه‌داری این كشور است، صادر شده و قراردادهای فی‌مابین در مذاكرات مفصل صورت گرفته است.وی افزود: هرگونه ایجاد ابهام و شبهه‌پراكنی، نوعی تولید بی‌اعتباری و زیرسؤال‌بردن‌ شأن مذاكره‌كنندگان را در پی خواهد داشت.
به علاوه هر نوع محدودیت در فروش هواپیما به ایران به منزله نقض برجام از طرف آمریكا خواهد بود كه مطمئنا دولت‌های اروپایی نه با آن موافق‌اند و نه به خاطر منافع شركت‌هایشان چنین اجازه‌ای را به آمریكا خواهند داد.جعفرزاده خاطرنشان كرد: از آنجایی كه جذابیت بازار ایران بر فروشندگان و سازندگان هواپیما پوشیده نیست و لاجرم مقامات وزارت راه‌و‌شهرسازی و شركت‌های هواپیمایی برای ورود به رقابت‌ها تصمیمات جدی اتخاذ كرده‌‌اند، بی‌تردید برای نوسازی و پاسخ به مطالبات خود در بخش هوایی به این یكی، دو قرارداد (ایرباس و بویینگ) اكتفا نكرده و با سایر شركت‌های سازنده هواپیما نیز مذاكره خواهند كرد؛ چرا‌كه آمار نیازهای كشور به ناوگان بیش از این تعداد است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آقای استیون منوچهری هیچ نمیتونی بکنی!

    • محمدنژاد

      چه خوش خیالی که میفرمائید: اروپا به امریکا اجازه نمیدهد تا با لغو قرارداد، منافعش را زیرسؤال ببرد!؟ بنده خدا ! امریکا بانکهای اروپائی را جریمه سنگین چند میلیارد دلاری کرد! بعد نه دولتهای بدبخت و زبون اروپائی و نه بانکهایشان یک اعتراض خشک و خالی نکردند که هیچ ، بلکه دستبوس امریکا هم بودند که به همین جریمه اکتفا کردند!؟
      دولت اگر دیپلماسی قوی و اثرگذار داره باید به اروپا بفهماند که با ایستادگی مقابل امریکا نه تنها ضعیف نمیشن بلکه قدرت و اقتدارشون هم در جامعه بین الملل بیشتر میشه چرا که همانقدر اروپا و بانکها و شرکتهایش به امریکا و بازارش محتاج هستند! بیش از آن امریکا به اروپا محتاج است و این تهدید به محرومیت از حضور در امریکا در صورت اتحاد و همراهی اروپائیان با یکدیگر لاف در غربت بیش نیست خاصه که در تعارض با قوانین سازمان تجارت جهانی هم هست!
      عدم همراهی اروپا با ایران و تإثیرپذیری از قوانین داخلی امریکا در حقیقت نشان بر دیپلماسی ضعیف و ناکارآمدی دولت آقای روحانی است!؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج