جاباما
۵۴۳۰۷۰
۵ نظر
۵۰۱۴
۵ نظر
۵۰۱۴
پ

کانادا با ایران در مورد استرداد خاوری، همکاری نمی کند

هنوز مشخص نیست که تصویر منتشر شده به خاوری اختصاص داشته باشد. اما آنچه مبرهن است، این است که او زندگی آزادانه دارد و جای تاسف است که دولت کانادا علیرغم ادعاهایش نسبت به مسائل حقوقی همکاری‌های لازم را به هیچ‌وجه نه با اینترپل داشته و نه با ایران.

آفتاب یزد نوشت: با انتشار تصویر جدید او (خاوری)در کنار خانمی‌در مکانی که به سوپرمارکت می‌نماید، یک بار دیگر این سوال در اذهان شکل گرفته است که وضعیت پرونده خاوری به کجا رسیده و چه اقداماتی برای بازگشت او به کشور و البته استرداد سه هزار میلیاردتومان به خزانه انجام شده است.
علیرضا رحیمی‌عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نماینده فراکسیون امید، به خبرنگار گفت: «هنوز مشخص نیست که تصویر منتشر شده به خاوری اختصاص داشته باشد. اما آنچه مبرهن است، این است که او زندگی آزادانه دارد و جای تاسف است که دولت کانادا علیرغم ادعاهایش نسبت به مسائل حقوقی همکاری‌های لازم را به هیچ‌وجه نه با اینترپل داشته و نه با ایران. در کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم این موضوع به صورت رسمی مطرح نشده است منتها منتظر آن هستیم تا دادستان کل کشور گزارش آخرین وضعیت پیگیری‌های ایران برای استرداد خاوری به کمیسیون امنیت را ارائه دهد. قاعدتا براساس آخرین گزارشی که دادستانی کل در اختیار کمیسیون امنیت می‌گذارد، کمیسیون امنیت ملی می‌تواند وارد بحث شود که احیانا اگر لازم باشد از وزارت خارجه استفاده کند یا آنکه از مسیر اینترپل موضوع را برای استرداد خاوری سرعت ببخشند و در واقع یک دادگاه رسمی نسبت به ادعاهایی که علیه او مطرح است، برگزار شود.»
کانادایی‌ها بهانه گیری نکنند!
به دلیل تیره بودن روابط میان ایران و کانادا در دولت نهم و دهم، دولت کانادا هیچ گاه اقدام موثری در جهت عودت خاوری به ایران نکرد. حال پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی و همینطور تفویض اختیار استفان‌هارپر نخست وزیر سابق کانادا به جاستین ترودئو ، امید آن می‌رود تا دولت کانادا در بازگرداندن خاوری همکای‌های لازم را داشته باشد چراکه گفته می‌شود بازگرداندن متهم یکی از بزرگترین پرونده‌های فساد مالی، رابطه ایران و کانادا را نیز متاثر ساخته است و دولت ایران کانادا را متهم به اهمال کاری و بی توجهی به مطالبه ایران مبنی بر تحویل خاوری به کشور کرده، تا جایی که ابوالفضل حسن بیگی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی، استرداد خاوری را یکی از شروط برقراری رابطه ایران با کانادا دانسته است. در همین راستا، علیرضا رحیمی‌عضو کمیسیون امنیت ملی اظهار داشت: «روابط ایران و کانادا دستخوش بازگرداندن خاوری به ایران نیست. مناسبات ایران و کانادا به دلایل مختلفی پیچیده شده است.
غالبا هم طرف کانادایی بوده که مواضع غیر دوستانه و غیرسازنده‌ای را نسبت به ایران اتخاذ کرده اما امیدواریم که در فضایی که ایران‌هراسی تبدیل به ایران‌گرایی شده است مسئولان کانادایی با طرف ایرانی همکاری‌های سازنده‌ای داشته باشند و پرونده خاوری هم یکی از مواردی است که دولت کانادا باید همکاری‌های لازم را در معاهدات بین‌المللی انجام دهد.»
وی افزود: «اما در این میان لابی آمریکایی‌ها علیه ایرانیان را نباید فراموش کرد. آن‌ها همواره علیه ایران بر روی کانادا تاثیر گذاشته‌اند و این اتفاق هم مضاف شده است بر اینکه همکاری‌های کانادا و ایران دچار چالش شود. اما امید آن می‌رود که به دلیل متفاوت بودن فضای دیپلماسی در دولت جدید آقای روحانی، مسائل به صورت تعامل سازنده پیش رود و مسئولان کانادا هم در قضیه خاوری همکاری بیشتری داشته باشند و از بهانه‌گیری‌های بی‌مبنا بپرهیزند.»
پیگیری‌های نافرجام!
در مجلس دهم که هنوز به صورت رسمی‌اقدامی‌برای پیگیری وضعیت پرونده اختلاس سه هزار میلیاردی انجام نشده است اما در مجلس نهم پس از این اتفاق کمیته‌هایی برای پیگیری این پرونده تشکیل شد که البته هیچ کدام هم به سرانجام نرسید! با این حال مهدی دواتگری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم و از جمله نمایندگان پیگیر پرونده خاوری ، درباره آخرین وضعیت پرونده این متهم مالی در مجلس گذشته، به خبرنگار آفتاب یزد گفت: «پرونده خاوری دارای دو بعد بود. یکی بحث خود او به عنوان مدیرعامل بانک ملی و یکی هم موضوع مدیر عامل بانک .... این دو نفر جزو متهمین اصلی پرونده اختلاس سه هزار میلیاردی بودند. خاوری از کشور خارج شد و به کانادا رفت. آنچه که امروز افکار عمومی باید بداند این است که چرا ما (رسانه‌ها) برای کسی که متواری شده است، تا این حد حساسیت نشان می‌دهیم اما فردی را که داخل کشور آزادانه زندگی می‌کند فراموش کرده‌ایم.»
وی افزود: «دستگاه تقنینی ابزار اجرایی ندارد و نقش نظارتی دارد و نمی‌تواند حکم قاضی نسبت به پرونده‌های قضایی بدهد. در خصوص پرونده خاوری هم پلیس اینترپل باید خاوری را به کشور بازمی‌گرداند.»
این نماینده کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم اضافه کرد:« بعد از آنکه دلایل اتهام خاوری مطرح شد، دستگاه قضایی اقداماتی را برای استرداد او انجام داد. من در آن زمان دریافتم که ایراد کار وجود یک سری خلا‌هایی است که استرداد خاوری را با مشکل مواجه می‌کند. آن هم این است که ما با بعضی از کشورها قرارداد استرداد مجرمین را داریم و معاوضه قضایی. اما علیرغم اینکه تعداد قابل توجهی شهروندان ایرانی در کانادا به سر می‌برند ما هنوز با این کشور معاهده استرداد مجرمین نداریم و این اتفاق یکی از موضوعات بود. »
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      سه هزار میلیارد چن تا صفر داره؟ خدا لعنتش کنه

    • بدون نام

      خاوری رو چه کسی آورد ایران. چه کسی بهش پست داد. اونا ههم باید دستگیر شوند.مگه مبشه به تنهایی خلافی به این بزرگی کرد.یکسری در داخل ببا این آقا شریک بودند.آقای خاوری از .ریگی خطرناک تر هست. مردم دیدند.رو هوا ریگی را چطور دستگیر کردند..

    • بدون نام

      خاوری دیگه هرگز بر نمیگرده

    • بدون نام

      حالا اومدیم همکاری کرد و خاوری برگشت که چی بشه؟؟ شما برای بازگرداندن پول صندوق ذخیره فرهنگیان چکار کردید مشکل ما خاوری ها هستند

    • بدون نام

      برترینا خیلی ترسو هستی که نقطه نظرات خوانندگان رو کامل نمیزاری,مردم خودشون کامل میدونن که خاوری کیه.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج