۵۴۳۶۶۷
۲ نظر
۵۰۰۵
۲ نظر
۵۰۰۵
پ

شورای عالی انقلاب فرهنگی را محدود کرده‌اند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی دولت یازدهم را دلیل کوتاهی موجود در پرداختن به سند ۲۰۳۰ اعلام کرد و گفت:‌ دولت با ایجاد محدودیت‌های نظارتی برای شورای عالی انقلاب فرهنگی موجب ضعف شورا شده است.

خبرگزاری فارس: کبری خزعلی عضو شورای انقلاب فرهنگی با بیان اینکه امضای سند ۲۰۳۰ سیر طبیعی خود را طی نکرده و دارای مشکلات عدیده‌ای است،‌گفت: این سند نیازمند بازنگری و اصلاحات زیادی است.

عضو شورای انقلاب فرهنگی با بیان اینکه همواره اسناد ملی و سیاست‌های کلان علمی فرهنگی و اجتماعی در این شورا تصویب می‌شود، اظهار داشت:‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی به دلیل محدودیت های دولت تا آذرماه از امضای آن خبر نداشت.

خزعلی اضافه کرد: همزمان با رونمایی از سند ۲۰۳۰ در آذر ماه شورای عالی انقلاب فرهنگی متوجه امضای این سند از سوی دولت شدیم.

به گفته وی، سند ۲۰۳۰ یک سند چند لایه است که لایه ۱۷ بندی آن در نیویورک به اجماع رسیده و لایه‌های بعدی آن در چین و کره از سوی رئیس جمهور امضاء شده است همچنین سند آموزشی ۲۰۳۰ تحت عنوان سند ملی آموزش که دارای اشکالات فراوانی است در داخل کشور و تحت نظر یونسکو تهیه شده است.

این عضو شورای انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه طبق اصل ۷۷ ـ ۱۲۵ قانون اساسی این سند سیر قانونی خودش را طی نکرده خاطرنشان کرد: از آنجایی که بیش از ۱۷ بار کلمه تعهد و بیش از ۱۰۰ بار کلمه تنظیم در این سند به کار رفته است، باید مورد بازنگری جدی از سوی مجلس شورای اسلامی قرار می‌گرفت.

وی با تأکید بر اینکه سندهای تعهدآور بین‌المللی براساس قانون باید از مجرای مجلس پیگیری شوند، اظهار داشت:‌پس از اعتراضات صورت گرفته و اعلام نظر کارشناسان آموزش و پرورش در مجلس شورای اسلامی و کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم بر این شد تا گزارشی را در خصوص این سند ارائه کنند.

وی ادامه داد: گزارش های فراکسیون‌های مختلف شورای عالی انقلاب فرهنگی به دست مقام معظم رهبری رسید، تا جلوی خطر اجرای این سند گرفته شود و در نتیجه روز دوم اردیبهشت ماه دستور توقف سند۲۰۳۰به دفتر معاون اول رئیس‌جمهور رسید.

خزعلی گفت: مقام معظم رهبری در روز معلم به مخاطرات این سند اشاره کردند و معضلات آن را به گوش معلمان رساندند، چرا که مطابق شاخص‌های موجود در این سند، معلمان آموزش و پرورش باید تحت آموزش‌های لازم یونسکو قرار می‌گرفتند و در صورت امتناع، دچار منع استخدام می‌شدند.

وی تأکید کرد: سخنان مقام معظم رهبری در روز معلم در واقع فصل‌الخطابی برای توقف سند آموزشی ۲۰۳۰ بود، چرا که ایشان توصیه کردند سند ملی تحول آموزش و پرورش اصل قرار گیرد تا هم زمینه تبادل و تعادل با جهان فراهم شود و هم عزت و حشمت کشورمان حفظ شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص بیانات رهبری و گلایه ایشان از شورای عالی انقلاب فرهنگی در برخورد با سند ۲۰۳۰ گفت: ما همیشه گزارشاتمان را به صورت مرحله به مرحله به مقام معظم رهبری تقدیم می‌کنیم، در واقع عرصه‌ای وجود ندارد که نیاز به سند باشد و ما برای آن سندی تنظیم نکرده باشیم.

خزعلی، دولت یازدهم را دلیل کوتاهی موجود در پرداختن به سند۲۰۳۰ اعلام کرد و گفت:‌ دولت با ایجاد محدودیت‌هایی که برای شورای عالی انقلاب فرهنگی، موجب ضعف شورا شده است.

وی با اشاره به حرکت فرابخشی شورا در موضوعات آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی اظهار داشت:‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی باید نظارت فراقوه‌ای داشته باشد، اما در حال حاضر به حالت تک‌قوه‌ای نزول پیدا کرده است و اختیارات خودش را از دست داده است.

به گفته وی،‌ گلایه‌های مقام معظم رهبری بر بحث نظارت بود و نمی‌توان از کاهش قدرت نظارت این شورا به دلیل دخالت‌های دولت چشم‌پوشی کرد.

وی یادآور شد: در سال گذشته پیش از سفر رئیس‌جمهور به اینچئون کره مکرراً رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی به وزیر آموزش و پرورش اصرار کرد که گزارش سند تحول آموزش و پرورش را ارائه دهند و جواب واضح و روشنی از وی دریافت نکرد.

خزعلی ادامه داد: مسئولان دولتی به ما می‌گفتند کاری به محولات ما نداشته باشید و در این شرایط با تشکیل ۳۰ کارگروه، سند آموزش ۲۰۳۰ را تدوین کردند.

به گفته وی براساس این سند، سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و شاخص‌های نظارت سازمان ملل متحد بر ما تحمیل می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اینکه رفتن مخفیانه سند رو امضا و اجرا کردن واقعا جای سوال داره حتما کاسه ای زیر نیم کاسشونه

    • بدون نام

      خانم خزعلی بجای بیانیه دادن بنشین و با آقای نجفی حرف بزن و دلایل هم را بشنوید در ضمن دولت همه کاره است و با گذاشتن اینهمه شورا و ... دست دولت نی بندین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج