۵۴۳۶۷۰
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

امام (ره) حکومت را منحصر به یک گروه نمی دانست

عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، برپایی نظام جمهوری اسلامی و مردمسالاری دینی را ازهوشمندی های سیاسی امام خمینی (ره)‌ یاد کرد و گفت:امام خمینی (ره) هیچگاه حکومت را به یک گروه منحصر نمی دانستند.

خبرگزاری ایرنا: عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، برپایی نظام جمهوری اسلامی و مردمسالاری دینی را ازهوشمندی های سیاسی امام خمینی (ره)‌ یاد کرد و گفت:امام خمینی (ره) هیچگاه حکومت را به یک گروه منحصر نمی دانستند.
نوراله قیصری به مناسبت بیست و هشتمین سالروز ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران گفت: هوشمندی حضرت امام خمینی (ره) در برپایی نظام جمهوری اسلامی این بود که از میان الگوهای حکومتی در جهان، الگوی مردمسالاری را انتخاب کرد که در این الگو درجه ای از آزادی هایی مانند آزادی بیان پذیرفته می شود ولی در الگوهای دیگر مانند نظام سلطنتی چنین آزادی هایی وجود ندارد.
وی افزود: امام خمینی (ره) قائل به حق مشارکت مردم در امور کشور بودند تا در سیاست، تصمیم گیری و نظارت داشته باشند و رای مردم همواره در جامعه جاری و ساری باشد.
این کارشناس سیاسی در تشریح ویژگی های مردمسالاری دینی گفت: در مردمسالاری دینی، کارگزاران باید مختصات دینی داشته باشند، به این معنی که ولی فقیه باید دارای تقوا، شجاعت و آگاه به مسائل روز جامعه و جهان باشد و کارگزاران نیز بر اساس رای مردم انتخاب شده باشند.
قیصری تصریح کرد: امام خمینی (ره) به طور ضمنی وجود مخالفان و تنوع آرا و گرایش های سیاسی را پذیرفت و یک دامنه گسترده ای را ایجاد کرد که امروز شاهد ظهور گروه های مختلفی همچون اصلاح طلب و اصولگرا هستیم و ممکن است تنوع های دیگری نیز به وجود آید.
وی حضور ۷۳ درصدی مردم ایران در پای صندوق های رای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را تاییدی بر جنبه مردمسالاری جمهوری اسلامی دانست که با برگزاری هر انتخاباتی، کل ساختار کشور بازسازی می شود، نظام مردمی دوباره به رای گذاشته می شود و مردم با حضور ۴۱ میلیونی خود نشان دادند که به نظام وفادار بوده و ساختار حکومتی آن را همچنان قبول دارند.

این استاد دانشگاه با اشاره به گسترش بنیان های اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) پس از ۴۰ سال در جهان گفت: اندیشه سیاسی امام از نظر فکری دو پایه داشت که یکی مبتنی بر نقش مردم و موضوع مردمسالاری و دیگری، موضوع ولایت فقیه بود که ایشان به عنوان اولین فقیه بر تحقق حکومت اسلامی در عصر غیبت با حضور فقیه جامع الشرایط تاکید داشتند.

وی افزود: اندیشه های امام خمینی (ره) با مدل تحلیل ایده پایه شکل می گیرد که این مدل تابع زمان و مکان است و برای شناخت شخصیت سیاسی امام راحل در گام اول باید متدولوژی (روش شناسی) فهم امام را تدوین کنیم اما یکی از مشکلات این است که هر کسی صحیفه امام را باز کرده و با برداشت خود از سخنان بنیانگذار جمهوری اسلامی استفاده می کند.
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران تاکید کرد: امام خمینی (ره) هیچگاه حکومت را به یک گروه منحصر نکرد، از همین رو معتقدم تبلیغ راه امام نیز باید به صورت نهضتی باشد و منحصر به یک یا چند گروه نباشد.
وی بیان داشت: حضرت امام (ره) هیچگاه در اصول و مصالح اسلام با کسی شوخی نداشتند و حفظ اسلام و حکومت اسلامی را بر هر مصلحتی ترجیح می دادند که نمونه آن را در برخورد با سلمان رشدی و صدور حکم ارتداد وی از سوی امام خمینی (ره) مشاهده کردیم.

مراسم بزرگداشت بیست و هشتمین سالروز رحلت امام خمینی (ره) از ساعت 18 روز یکشنبه (14خردادماه) با سخنرانی و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای در حرم مطهر و صحن های مجاور برگزار می شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • شهرام

      امام خمینی (ره) بزرگ بود و فراتر از زمان فکر میکرد . ایشان سخنان گهر بار زیادی داشتند که امروزه مسئولین ما یا فراموش کرده اند یا استفاده ابزاری میکنند. خدا ایشان را رحمت کند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج