جاباما
۵۴۴۲۳۰
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

در طول روز باید چند گرم نمک مصرف کنیم؟

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تغییر الگوی غذایی و کم تحرکی در جامعه، اضافه وزن و چاقی برای ۶۰ درصد مردم را در پی داشته است.

ایرنا: مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تغییر الگوی غذایی و کم تحرکی در جامعه، اضافه وزن و چاقی برای ۶۰ درصد مردم را در پی داشته است.

زهرا عبداللهی در مورد آخرین وضعیت اضافه وزن و چاقی در کشور اظهار کرد: وزارت بهداشت در مطالعات مختلفی به صورت مقطعی در مقاطع سه ساله و پنج ساله بررسی های کشوری انجام می دهد که در همه سطح کشور گروه های سنی مختلف نمونه آماری گرفته می شود.

وی افزود: این مطالعات معمولا با پرسشگری، مصاحبه، اندازه گیری قدو وزن و محاسبه توده بدنی/ BMI و حتی نمونه خون انجام می شود.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: یک نمونه از این مطالعات کشوری مطالعه «عوامل خطر بیماری های غیرواگیر» است. این مطالعه در همه کشورها با استانداردهای یکسان انجام شده و اصطلاحا به مطالعه STEPs/ استپس معروف است.

«در این مطالعه شیوع اضافه وزن و چاقی، شیوع فشار خون بالا و کلسترول بالا بررسی می شود».

60 درصد جمعیت گرفتار اضافه وزن و چاقی هستند

وی با اشاره به اینکه این مطالعه آخرین بار سال ۹۵ انجام شده گفت: این مطالعه یکبار سال ۹۱ و آخرین بار سال ۹۵ انجام شده و معمولا بازه زمانی آن چهار یا پنج سال یکبار برای بررسی روند کلی چاقی در کشور است.

عبداللهی تاکید کرد: اکنون مقایسه نتیجه این دو مطالعه نشان می دهد؛ شیوع چاقی و اضافه وزن در کشور بیشتر شده است و به طور متوسط 60 درصد جمعیت 15 تا 64 ساله چاق هستند. همچنین در گروه های سنی مختلف 45 تا 55 سال و 55 تا 65 سال این رقم به 70 تا 75 درصد می رسد، ضمن اینکه شیوع چاقی و اضافه وزن در همه گروه های سنی خانم ها خیلی بیشتر است.

تغییر الگوی غذایی و کم تحرکی دلیل اضافه وزن و چاقی

وی با اشاره به تغییر الگوی غذایی در جامعه گفت: مصرف زیاد مواد قندی، شکر، چربی، روغن و غذاهای چرب و سرخ شده همچنین فست فودها، نوشیدنی های قندی زیاد و مصرف کم سبزی و میوه یکی از دلایل این امر است.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: مصرف سبزی و میوه عامل پیشگیری از چاقی و بیماری های قلبی و عروقی است که در سبد غذایی مردم کاهش یافته است.

وی یکی از مهم ترین عامل مرگ و میر در کشور را بیماری های غیرواگیر دانست و افزود: بیماری های غیرواگیر؛ یعنی دیابت، بیماری های قلبی و عروقی، سکته های قلبی و مغزی و سرطان ها جزء این موارد هستند که علت اول آنها تغییر الگوی مصرف غذایی و علت دوم کم تحرکی بدنی در جامعه است.

عبداللهی ادامه داد: همین مطالعه نشان می دهد ۹۰ درصد مردم تحرک کافی ندارند و این موضوع در خانم ها بیشتر از آقایان شایع است.

وی با تاکید بر اهمیت توجه به اضافه وزن و چاقی افزود: اضافه وزن و چاقی خطر دیابت، فشار خون و چربی خون بالا، سکته های قلبی و مغزی و سرطان های دستگاه گوارش را بیشتر می کند. اگر 60 تا 70 درصد مردم اضافه وزن و چاقی دارند باید منتظر بود شیوع این بیماری ها بیشتر شود.

تلاش وزارت بهداشت برای کاهش قند و نمک در اقلام خوراکی

این کارشناس امور تغذیه در مورد فعالیت ها در این زمینه نیز گفت: وزارت بهداشت با کمک بخش های دیگر روی استاندارد محصولات غذایی کار می کند تا میزان قند، چربی و نمک محصولات کاهش یابد؛ مثلا استاندارد کاهش قند نوشابه ها مصوب و به صنایع نوشابه سازی مهلت داده شده از اول شهریور جاری قند محصولات خود را 10 درصد کاهش دهند. این مورد برای آبمیوه ها نیز وجود دارد.

وی به کاهش میزان نمک در نان اشاره کرد و افزود: برای کاهش نمک در نان خیلی تلاش کردیم؛ زیرا میزان نمک نان ۲.۳ درصد بود که یعنی مردم روزی ۶ تا ۷ گرم از نان نمک می گرفتند در حالیکه بر اساس توصیه های سازمان بهداشت جهانی باید در طول روز کمتر از ۵ گرم نمک خورده شود.

عبداللهی ادامه داد: با مصوبه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی نمک نان به کمتر از 1 درصد رسید و اکنون بازرسان بهداشت محیط در نانوایی ها آن را کنترل می کنند که قدم بسیار بزرگی بود.

وی همچنین به ضرورت کاهش از یارانه محصولاتی مانند شکر و روغن و یارانه به لبنیات، میوه و سبزی اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت می تواند در این زمینه پیشنهادات را به بخش های مرتبط بدهد. ضمن اینکه باید برای تحرک بدنی مردم فکر شود و در مدارس و مهدهای کودک برای اینکه امکان فعالیت بدنی بیشتر شود چاره اندیشی کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج