جاباما
۵۴۴۴۵
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

بازگشت کارگردانان کهنه کار سینمای جهان

هر چند در سه سال اخیر، جایزه اسکار بهترین فیلم به آثاری رسیده که کارگردانانشان کمتر از ۵۰ سال سن داشته اند («سخنرانی پادشاه»، «آرتیست» و «آرگو») اما این به هیچ وجه به معنی کنار رفتن کارگردانان قدیمی از جریان اصلی سینما نیست.

بازگشت کارگردانان کهنه کار سینمای جهان

روزنامه هفت صبح: هر چند در سه سال اخیر، جایزه اسکار بهترین فیلم به آثاری رسیده که کارگردانانشان کمتر از 50 سال سن داشته اند («سخنرانی پادشاه»، «آرتیست» و «آرگو») اما این به هیچ وجه به معنی کنار رفتن کارگردانان قدیمی از جریان اصلی سینما نیست. کسانی که چهار - پنج دهه قبل، نقش عمده ای در شکل گیری سینمای بزرگ و دوست داشتنی دهه 70 داشتند.

البته سرنوشت همه کارگردانان قدیمی یکسان نبود. فرانسیس فورد کاپولا بعد از دوری چند ساله از سینما، دیگر نتوانست به سطح اول سینما بازگردد و فیلم های اخیرش با واکنش های ضد و نقیضی روبرو شدند و فعلا هم پروژه جدیدی در دست ساخت ندارد. همچنین از آخرین فیلم مهم و تاثیرگذار برایان دی پالما سال های سال می گذرد. هر چند این روزها او یکی دو پروژه کنجکاوی برانگیز دارد که شاید بتوانند تا حدی یاد روزهای اوج او را زنده کنند اما کهنه کارانی چون کلینت ایستوود، مارتین اسکورسیزی، استیون اسپیلبرگ و وودی آلن به شکل های مختلف جایگاه خود را حفظ کرده و به فعالیت خود ادامه می دهند.

ایستوود، اسکورسیزی و آلن که حتی در دهه اخیر توانستند جایزه اسکار را هم به دست بیاورند و اسپیلبرگ هم با «مونیخ» و «لینکلن» دو بار تا پای دریافت جوایز اسکار پیش رفت تا مشخص شود این قدیمی های دوست داشتنی، به این سادگی ها حاضر نیستند میدان را خالی کنند. جرج لوکاس هم که از آخرین اثرش در مقام کارگردان، 7 سال می گذرد، هنوز مشغول فعالیت به عنوان یکی از غول های تجاری سینمای آمریکا است.

هر چند در مقام تهیه کننده و فیلمنامه نویس، حتی کارگردان خارج از جریانی مثل ترنس مالیک (که همیشه به کم کاری شهره بود) هم این روزها پرکارتر از همیشه شده و بعد از ساختن دو فیلم «درخت زندگی» و «به سوی شگفتی» در دو سال اخیر، سه پروژه را هم در مرحله پس از تولید دارد. در میان کارگردانان مهم اروپایی هم می توان به بزرگانی چون رومن پولانسکی و ژان لوک گدار اشاره کردکه در حال تهیه فیلم های جدیدشان هستند.

در ماه های اخیر، در میان پروژه های مهمی که در سینمای جهان در حال ساخت هستندیا فیلم هایی که گفته می شود تولیدشان به زودی شروع خواهد شد، نام چند تن از این کارگردانان اسم و رسم دار به چشم می خورد. باید چند ماه دیگر صبر کنیم تا ببینیم آیا هنوز دود از کنده بلند می شود یا خیر.

بازگشت کارگردانان کهنه کار سینمای جهان

به زودی با آثاری از...

رومن پولانسکی

مشکلات حقوقی سال های اخیر، باعث نشده اند که پولانسکی در عرصه سینما کم کار شود. آخرین فیلم بلند پولانسکی، «کشتار»، در سال ۲۰۱۱ به نمایش درآمد و با استقبال چندانی از سوی منتقدان روبرو نشد. پولانسکی این روزها فیلم «ونوس در پوست خز» را آماده نمایش دارد. فیلمی با بازی امانوئل سینیه، همسر پولانکس که امسال در بخش مسابقه جشنواره کن حضور دارد. این فیلم داستان یک بازیگر زن را روایت می کند که سعی می کند کارگردانی را متقاعد کند که از او در فیلم جدیدش بازی بگیرد.

پولانسکی همچنین تصمیم دارد فیلمی با عنوان «دی» برای سال آیندنه بسازد. این فیلم که رابرت هریس («نویسنده پشت پرده») فیلفمنامه آن را نگاشته است، قرار است بخشی از زندگی آلفرد دریفوس را روایت کند. افسر مشهور فرانسوی که در سال ۱۸۹۴ به جاسوسی برای آلمان متهم شد و مدتی را در تبعید سپری کرد تا اینکه پس از پنج سال، اسنادی مبنی بر بی گناهی او کشف شد. اسنادی که باعث بحث های فراوانی در مورد نحوه محکومیت او شدند. آیا ممکن است این پروژه (به طور غیرمستقیم هم که شده) به ماجرای خود پولانسکی ربط داشته باشد؟ باید یک سال دیگر منتظر بمانیم.


بازگشت کارگردانان کهنه کار سینمای جهان

مارتین اسکورسیزی

گوش شیطان کر، بنجامین باتن سینما، کماکان با اراده مثال زدنی و انرژی منحصر به فردش در حال فعالیت است. درحالی که آخرین فیلم اسکورسیزی، «هوگو» پنج جایزه اسکار دریافت کرد، فیلم جدید او، «گرگ وال استریت» با بازی لئوناردو دی کاپریو در نقش اصلی، در مرحله پس از تولید قرا ردارد. این فیلم داستان جردن بلفورت، دلال وال استریت را روایت می کند که به علت همکاری نکردن با نهادهای دولتی به ۲۰ سال زندان محکوم شد. همچنین مستندی درباره بیل کلینتون هم به کارگردانی اسکورسیزی در حال فیلمبرداری است.

اسکورسیزی همچنین قرار است به زودی یکی دیگر از پروژه های محبوبش را جلوی دوربین ببرد: «سکوت». فیلمی که داستان دو کشیش را روایت می کند که در قرن هفدهم برای ترویج مسیحیت به ژاپن سفر می کنند. زمانی گفته می شد که دانیل دی لوئیس، بنسیودل تورو و گائل گارسیا برنائل گزینه های بازی در نقش های کلیدی این فیلم هستند. در میان پروژه های آینده اسکورسیزی هم نام چند فیلم کنجکاوی برانگیز به چشم می خورد. از جمله «ظهور تئودور روزولت» که شاید ششمین همکاری اسکورسیزی و دی کاپریو باشد و همچنین فیلم گنگستری «مرد ایرلندی» که انتشار خبر همبازی شدن رابرت دنیرو، آل پاچینو و جو پشی در این فیلم، کنجکاوی ها را در مورد آن بیشتر کرده است.


بازگشت کارگردانان کهنه کار سینمای جهان

برایان دی پالما

بعد از پنج سال، بالاخره برایان دی پالما سال گذشته فیلم جدیدش را ساخت؛ تریلری هیچکاکی به نام «PASSION» با بازی ریچل مک آدامز و نومی راپاس که در بخش مسابقه جشنواره و نیز هم به نمایش درآمد. اما خبر مسرت بخش این است که دی پالما قرار است درامی ورزشی با نام موقت «دره شاد» را با بازی یار و دوست قدیمی اش، آل پاچینو بسازد.

پاچینو که در سال های اخیر چندین بار نقش شخصیت های واقعی را ایفا کرده است، در «دره شاد» قرار است یک بار دیگر این کار را نجام دهد. این بار او نقش جو پاترنو را بازی می کند. مربی فوتبال آمریکایی کالج پنسیلوانیا که عده ای او را حتی بزرگترین مربی تاریخ فوتبال آمریکایی تلقی می کنند. کسی که در طول ۶ دهه مربیگری اش بیش از ۴۰۰ پیروزی به دست آورد و ژانویه سال گذشته بر اثر سرطان ریه درگذشت اما شهرت او تحت الشعاع یک شایعه ناخوشایند قرار گرفت.

این که او از بازیکنان و نوجوانان زیر دستش سوء استفاده اخلاقی می کرد. انهامی که هرگز به طور رسمی تایید نشد، اما ضربه بزرگی به حیثیت او زد. دو همکاری قبلی دی پالما و پاچینو جزو نقاط اوج کارنامه هر دو نفر به شمار می روند. آیا این اتفاق برای سومین بار رخ خواهد داد؟


بازگشت کارگردانان کهنه کار سینمای جهان

وودی آلن

پیر ۷۸ ساله سینما، همچنان با قدرت دارد به روند «هر سال، یک فیلم» خود ادامه می د هد و خوشبختانه به نظر می رسد خیال بازنشسته شدن را هم ندارد. پس از اسکاری که آلن دو سال قبل به خاطر «نیمه شب در پاریس» دریافت کرد، سال گذشته «تقدیم به رم با عشق» را روی پرده داشت. فیلمی که با واکنش های ضد و نقیضی روبرو شد. آلن امسال فیلم «یاسمن آبی» را آماده نمایش دارد. درامی با حضور کیت بلانشت، آلک بالدوین، پیتر اسکارسگادرد و سالی هاوکینز که داستان بحرانی را روایت می کند که در زندگی یک زن خانه دار نیویورکی که عاشق مد و لباس است به وجود می آید.

نکته مهم این است که بعد از چند سال، وودی آلن دوباره برای ساخت فیلم به آمریکا برگشته است. هر چند به نظر می رسد حال و هوای «یاسمن آبی» بیشتر در ادامه فیلم های اخیر و اروپایی آلن باشد تا آخرین آثاری که در آمریکا ساخت. آلن همچنین برای سال آینده فیلمی کمدی را در برنامه دارد که هنوز نامی برای آن انتخاب نشده است. قرار است اما استون یکی از نقش های اصلی این فیلم را بازی کند.


بازگشت کارگردانان کهنه کار سینمای جهان

استیون اسپیلبرگ

ذهن اسپیلبرگ در ۶۷ سالگی هنوز پر از ایده های رنگارنگ است. مرد همه فن حریف سینما، سال گذشته درام تاریخی «لینکلن» را روی پرده داشت که فیلم بسیار موفقی بود. اسپیلبرگ این روزها در مقام تهیه کننده فیلم های زیادی را در دست تولید دارد اما جدی ترین پروژه ای که ظاهرا قصد ساختنش را دارد، فیلم علمی تخیلی «روبوکالیپس» است. فیلمی که طبق گفته خود اسپیلبرگ درباره نبردی جهانی میان انسان و ماشین است و به عواقب گسترش روزافزون تکنولوژی و بررسی زمانه ای می پردازد که تکنولوژی های خلق شده توسط انسان، از خود او باهوش تر شوند. او همچنین قرار است فیلمی با عنوان «تک تیرانداز» براساس زندگی کریس کایل، عضو سابق نیروی دریایی آمریکا و یکی از مخوف ترین تک تیراندازهای ارتش این کشور در عراق بسازد. گفته می شود بردلی کوپر نقش اصلی این فیلم را ایفا می کند.

همچنین شایعاتی مبنی بر ساخته شدن قسمت پنجم مجموعه محبوب «ایندیانا جونز» توسط اسپیلبرگ بر سر زبان ها است که هنوز قطعیت پیدا نکرده است. اسپیلبرگ همچنین قرار بود فیلم علمی تخیلی «در میان ستارگان» را با فیلمنامه ای از جاناتان نولان کارگردانی کند که از این امر منصرف شد و کریستوفر نولان با ایجاد تغییراتی در فیلمنامه برادرش، قصد ساختن این فیلم را دارد. اسپیلبرگ همچنین امسال ریاست هیات داوران جشنواره کن را برعهده خواهد داشت.


بازگشت کارگردانان کهنه کار سینمای جهان

دو غول کهنه کار دیگر: کلینت ایستوود و جرج لوکاس

همین اواخر، کلینت ایستوود ۸۳ ساله اعلام کرد قصد دارد برای دو دهه آینده به فعالیت در سینما ادامه دهد. گفته ای که نشان از عزم راسخ ایستوود دارد. ایستوود که سال گذشته عهدش را شکست و دوباره جلوی دوربین ظاهر شد، فعلا هیچ پروژه ای را به طور قطعی در دست اجرا ندارد اما گفته می شود قرار است فیلمی با نام «JERSEY BOYS» براساس یک نمایشنامه موزیکال مشهور برادوی بسازد. قرار است جان لوگان («گلادیاتور»، «اسکای فال») کار اقتباس سینمایی آن را انجام دهد. همچنین گفته می شود ایستوود قصد دارد نسخه جدیدی از فیلم کلاسیک «ستاره ای متولد می شود» را بسازد.

جرج لوکاس دیگر کارگردان قدیمی و کهنه کاری است که این روزها هیچ پروژه سینمایی را به عنوان کارگردان در دست ندارد اما در زمینه های دیگر حسابی فعال است. لوکاس (که در کارنامه ۴۰ ساله اش در مقام کارگردان تنها نام ۶ فیلم بلند سینمایی به چشم می خورد) در تکاپوی ساخت فیلم های جدیدی بر مجموعه مشهور «جنگ ستارگان» است. هرچند ظاهرا قرار نیست او کارگردانی این فیلم ها را برعهده داشته باشد اما قرار است قسمت های هفتم تا نهم این مجموعه براساس طرح هایی از او ساخته شوند. گفته می شود بازیگران سه فیلم قدیمی «جنگ ستارگان» (هریسون فورد، مارک همیل و کری فیشر) قرار است در قسمت هفتم جنگ ستارگان گرد هم آیند. لوکاس همچنین قرار است یکی از تهیه کنندگان فیلم جدید «ایندیانا جونز» هم باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج