۵۴۵۹۱۲
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

پاسخگویی مسئولان در مورد حادثه دیروز، مردم را آرام می کند

احسان هوشمند در روزنامه شرق نوشت: عمليات تروريستي و کور داعش در تهران در سطوح ملي و بين‌المللي بازتاب بسياري داشت و در بسياري از خبرگزاري‌ها و رسانه‌هاي بين‌المللي منتشر شد. هرچند تاکنون اطلاعات بسيار کمي درباره تروريست‌ها و حاميان و ابعاد اين حملات کور منتشر شده است.

احسان هوشمند در روزنامه شرق نوشت: عمليات تروريستي و کور داعش در تهران در سطوح ملي و بين‌المللي بازتاب بسياري داشت و در بسياري از خبرگزاري‌ها و رسانه‌هاي بين‌المللي منتشر شد. هرچند تاکنون اطلاعات بسيار کمي درباره تروريست‌ها و حاميان و ابعاد اين حملات کور منتشر شده است.
دشمني داعش و ساير جريان‌هاي تکفيري با ايران پديده تازه‌اي نيست. پيش از اين بارها داعش از عزم خود براي ورود به ايران و ايجاد ناامني سخن گفته بود، اما تا روز گذشته تمام تلاش‌هاي اين جريان با ناکامي روبه‌رو شده بود. هم‌زماني عمليات داعش با موج رسانه‌اي و ديپلماتيکي که برخي حاميان مالي و فکري داعش، يعني عربستان عليه ايران ايجاد کرده بيش از پيش بر اهميت پرداختن و تحليل اين موضوع مي‌افزايد. افکار عمومي نيز تشنه اطلاع‌رساني دقيق مسئولان امر دراين‌باره است.

١- نخستين پرسشي که در محافل عمومي برجسته شده، درباره تروريست‌هاست. ابهاماتي از جمله اينکه اين تروريست‌ها اهل کدام کشور يا منطقه هستند؟ اگر خارجي هستند، از کدام مبادي وارد کشور شده‌اند؟ مبادي رسمي؟ يا به شکل مخفي؟ و اگر داخلي هستند، آيا پيش از اين داراي سابقه بوده‌اند؟ آيا براي اين اقدام آموزش ديده‌اند؟ کجا؟ از سوی چه کساني؟ و چه تاريخي؟ آيا اين افراد از مبدأ به شکل مسلحانه و همراه با اسلحه و مهمات وارد کشور شده و سپس عازم تهران شده‌اند؟ يا اينکه اسلحه و مهمات به شکل جداگانه در اختيار آنان گذاشته شده است؟ و اگر چنين است حاميان آنان چه کساني هستند؟ آيا در مبادي ورودي کشور دقت کافي صورت گرفته بود؟ در داخل پل‌هاي ارتباطي آنان چه كساني هستند؟ و اگر به شکل رسمي وارد کشور شده‌اند از کدام کشور و با چه هويتي؟ به سخن ديگر يکي از مهم‌ترين نيازهاي افکار عمومي در اين رويدادها اطلاع‌رساني دقيق و فوري درباره ابعاد مختلف رويداد و کيستي تروريست‌هاست.
٢- وقوع اين حادثه تروريستي نشان داد که تمام دستگاه‌هاي حاکميتي و دولتي و عمومي بايد در هنگام بروز چنين اتفاقاتي هماهنگ و با مديريت واحد به فعاليت بپردازند. دستگاه‌هاي امنيتي، انتظامي، نظامي، رسانه‌اي، درماني و خدماتي بايد در قالب يک مجموعه و با مديريت هوشمند در مقابل چنين رويدادهاي احتمالي‌ای به واکنش سريع بپردازند. مديريت افکار عمومي و آموزش شهروندان در اين رويدادهاي احتمالي ضرورتي انکارناپذير است.
٣- رويداد تروريستي روز گذشته ابهام ديگري هم داشت. اين رويداد چه ارتباطي با مسائل منطقه‌اي اخير دارد؟ تهديدهاي چندباره مقامات سعودي و اينکه بايد اين ناامني‌ها را به داخل ايران کشاند نشان از چه دارد؟ آيا ميان اين مواضع و رويداد روز گذشته ارتباطي وجود دارد؟ اين موضوع و نيز توجه به ريشه‌هاي ظهور داعش و منابع مالي و لجستيک داعش و حاميان مالي اين گروه تروريستي در منطقه بايد در دستور کار نهادهاي ذي‌ربط به‌ويژه وزارت امور خارجه قرار گيرد. دستگاه ديپلماسي کشور بيش از هر زمان ديگري بايد در سطح منطقه‌اي و بين‌المللي و در سازمان‌هاي بين‌المللي در‌اين‌باره تلاش کند و تمرکز روي منابع و حاميان مالي داعش بيش از هر زمان ديگري مي‌تواند به روشن‌شدن ابعاد فعاليت‌هاي اين گروه و حاميان آن در سطح منطقه‌اي و جهاني ياري رساند.
٤- رويداد تهران نشان داد که همه کشورهاي جهان در معرض تهديدات افراطي‌گري و جريان‌هاي تکفيري و داعش‌اند. بنابراین دستگاه سياست خارجي بايد بيش از پيش در جهت گسترش هماهنگي‌هاي بين‌المللي دراين‌باره بکوشد. رئيس دولت و وزير خارجه در گفت‌وگو‌ها و پيام‌هاي خود بايد بيش از پيش لزوم هماهنگي‌هاي بين‌المللي در مقابله با ريشه‌ها و زمينه‌هاي تروريسم را پیگيري کنند.
٥- افراطي‌گري مذهبي و ديني و حتي قومي و نژادي به يکي از تهديدات بزرگ بين‌المللي مبدل شده است. حوادث اخير زنگ خطري است براي کساني که بي‌مبالاتي پيشه کرده و منافع جناحي کوتاه‌مدت خود را بر منافع ملي مرجح کرده و مباحث پيچيده و هراس‌انگيز مذهبي و قومي را دست‌مايه قدرت‌طلبي کرده‌اند. به‌هوش باشيم و زمينه‌ها را براي گسترش افراطي‌گري فراخ نکنيم. تعميق همبستگي ملي و يکدلي ملي نياز امروز و فرداي ايران ماست. حادثه تروريستي روز گذشته تهران موجب شهادت جمعي از هم‌وطنان و زخمي‌شدن شماري ديگر شد.
چنين جراحتي روح و روان همه ايرانيان در گوشه‌وکنار کشور را آزرد، اما هم‌زمان با اين رنج و نگراني، اين حادثه به همه يادآوري کرد که ايران ما در معرض تهديد‌هاي بزرگي در داخل و خارج است و همه ايرانيان فارغ از وابستگي جناحي، سياسي، طبقاتي و مذهبي بايد اين تهديدات را جدي بگيرند و براي دورکردن ارتعاشات ناامن‌کننده از فضاي کشور هرکس به فراخور توان و فرصت‌ها و امکانات دراختيار بايد گامي شايسته و درخور بردارد. ايران ما بيش از هر زمان ديگري يکدل و يک‌زبان بايد خود را براي مقابله با بدخواهان آماده کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج