جاباما
۵۴۶۶۷۲
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

واشنگتن پست:‌ ترامپ، ایران را به رسمیت بشناسد

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی با اشاره به سفر اخیر رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان نوشت: اگر دولت ترامپ حقیقتا خواهان ثبات در خاورمیانه است ،‌منحصرا با اتکاء به عربستان ممکن نخواهد بود بلکه باید نقش و نفوذ ایران را به رسمیت بشناسد.

خبرگزاری ایسنا: روزنامه واشنگتن پست در گزارشی با اشاره به سفر اخیر رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان نوشت: اگر دولت ترامپ حقیقتا خواهان ثبات در خاورمیانه است ،‌منحصرا با اتکاء به عربستان ممکن نخواهد بود بلکه باید نقش و نفوذ ایران را به رسمیت بشناسد.

روزنامه واشنگتن پست در گزارش خود به قلم فرید زکریا با عنوان «ترامپ نمی دانست خاورمیانه می‌تواند تا این حد پیچیده باشد » نوشت: رئیس‌جمهور دونالد ترامپ در حالی از اولین سفر خارجی خود بازگشت که خاطر جمع بود توانسته است متحدان عرب تاریخی آمریکا را متحد کرده و ضربه محکم به تروریسم زده و آب‌های متلاطم خاورمیانه را آرام کرده است. از آن زمان ما شاهد یک سری حملات تروریستی در خاورمیانه و اروپا و یک تنش واقعی در جهان عرب بوده ایم. چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟

فرضیه استراتژی ترامپ این بود که از عربستان سعودی با باور اینکه بتواند با تروریسم مقابله و منطقه را با ثبات کند ، حمایت کند اما واقعیت این است که ترامپ به سعودی ها چراغ سبزنشان داد تا به سیاست خارجی خصمانه و فرقه گرایانه خود ادامه دهد.

اولین المان این سیاست طرد رقیب قدیمی اش ، یعنی قطر و قطع روابط با این کشور وسپس تحت فشار قرار دادن متحدانش با قطع روابطشان با دوحه بود. سعودی ها همواره قطر را یک همسایه دردسرساز دانسته‌اند و از اینکه این کشور تلاش می‌کند در منطقه و جهان نقش بازی کند و به علاوه از اینکه میزبان یک پایگاه نظامی بزرگ آمریکا است به خشم می آیند. قطری ها همچنین توانسته اند شبکه تلویزیونی بزرگ الجزیره را راه اندازی کنند و میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ باشند.

اما این شکاف میان دو کشور می‌تواند بی ثباتی بیشتر در منطقه را در پی داشته باشد. اکنون قطر به ایران و ترکیه نزدیک تر خواهد شد و اتحاد عمیق تری با گروه های ضد سعودی در جهان اسلام ایجاد خواهد کرد. مناقشات میان گروه های مختلف شبه نظامی از جمله در سوریه ، عراق، یمن و شمال آفریقا افزایش خواهد یافت. حادثه تروریستی روز چهارشنبه در تهران که داعش مسئولیت آنرا به عهده گرفت نیز در ایران به عنوان بخشی از کمپین تحت رهبری سعودی علیه تهران تلقی می‌شود، می توان انتظار داشت که گروه های مورد حمایت ایران به نوعی به این حادثه پاسخ دهند.

و آمریکا در میانه تمام این اتفاقات است؛ روابط نزدیک خود را با عربستان و امارات متحد، عربی حفظ می‌کند در حالیکه عملیات نظامی منطقه ای آمریکا را از پایگاه خود در قطر هدایت می‌کند. ترامپ توئیت های ضد قطری منتشر کرده است اما نیروهای آمریکایی باید با این حقیقت زندگی کند که قطر میزبانشان است و یک متحد نظامی نزدیک در جنگ علیه داعش به شمار می آید.

این روزنامه آمریکایی در ادامه با اشاره به اینکه بهترین سیاست آمریکا در خاورمیانه این است که روابط خود را با تمام بازیگران منطقه ای حفظ کند، نوشت:‌ اما دو حادثه بزرگ این چشم انداز ژئوپولتیک در خاورمیانه را از بین برد. اولین اتفاق، تحقق انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ بود که در پی آن قدرتی در منطقه ظهور پیدا کرد که واکنش هایی را از سوی برخی کشورها از جمله عربستان سعودی برانگیخت . رویداد بزرگ دیگر حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ بود که توازن قدرت را بر هم زد. پس از سقوط صدام حسین که جنگی هشت ساله را علیه ایران به راه انداخت ، نفوذ ایران در عراق گسترش یافت و این کشور اکنون بالاترین دولت خارجی دارای نفوذ در بغداد به شمار می آید. اتحاد ایران با سوریه نیز روی بقای بشار اسد متمرکز شده و روابط ایران با گروه های شیعی در منطقه تقویت پیدا کرده است.

اگر دولت ترامپ حقیقتا خواهان ثبات در خاورمیانه است باید به برقراری توازن قدرت در منطقه کمک کند. این اتفاق منحصرا با اتکاء به عربستان روی نخواهد داد. ایران یک بازیگر اصلی در منطقه و دارای نفوذ واقعی است و نقش این کشور باید به رسمیت شناخته شود. واشنگتن هر چه بیشتر برای این کار تعلل کند. بی ثباتی در خاورمیانه میانه بیشتر خواهد شد، در حالیکه هدف باید خاورمیانه ای با حضور تمام بازیگران و سهم مشابه آن‌ها باشد،‌ترامپ به تازگی دریافته است که قانون بیمه سلامت ( دوران اوباما ) بسیار پیچیده است ، پس به خاورمیانه نیز خوش آمدی.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هر کشوری جای آمریکا بود ایران رو به رسمیت نمیشناخت چون ما با ایدئولوژی آمریکا مشکل داریم و اونها هم اینو میدونن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج