جاباما
۵۴۷۷۶۲
۱۵ نظر
۵۰۱۳
۱۵ نظر
۵۰۱۳
پ

زن در چه شرایطی می تواند تقاضای طلاق کند؟

طبق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی «مرد هرگاه بخواهد می تواند زن خود را طلاق هد.» اما زن این اختیار را ندارد. با این حال، قانون و شرع اسلام به فکر احقاق حقوق خانم ها هم بوده و شرایطی را تعیین کرده که بتوانند، حتی بدون بخشیدن مهریه هم از همسرشان جدا شوند.

هفته نامه همشهری جوان: طبق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی «مرد هرگاه بخواهد می تواند زن خود را طلاق هد.» اما زن این اختیار را ندارد. با این حال، قانون و شرع اسلام به فکر احقاق حقوق خانم ها هم بوده و شرایطی را تعیین کرده که بتوانند، حتی بدون بخشیدن مهریه هم از همسرشان جدا شوند. طبق قانون، خانم ها هم می توانند درخواست طلاق بدهند ولی مشروط به این که بتوانند اثبات کنند زندگی مشترک مطلوبی ندارند. پس اول این ۱۲ شرط را بخوانید، اگر شرایط بیشتری نیاز داشتید، می توانید در زمان عقد شرایط ویژه ای به عقدنامه اضافه کنید.

۱. خرجی ندادن

«خودداری شوهر از دادن نفقه زن به مدت شش ماه، به هر عنوان حتی با توسل به اجبار» از نظر قانون، زنی که در امور زناشویی و زندگی هوای همسرش را دارد، باید حق و حقوقی دریافت کند و اگر تا شش ماه، نفقه نگیرد، می تواند درخواست طلاق کند و حتی حکم جلب همسرش را هم بگیرد.
زن در چه شرایطی می تواند تقاضای طلاق کند؟

۲. بی شعوری

«سوء رفتار یا سوء معاشرت زوج به حدی که ادامه زندگی را برای زوجه غیرقابل تحمل کند.» کتک زدن، فحش دادن و اتفاق هایی از این دست در زیرمجموعه سوءرفتار مرد قرار می گیرد و زن با اثبات در دادگاه می تواند طلاق بگیرد و بدون بخشش مهریه جانش را نجات بدهد.

۳. از سرطان تا ایدز

«ابتلای زوج به بیماری های خطرناک و درمان نشدنی به نحوی که دوام زندگی زناشویی را برای زوجه به خطر بیندازد.» اگر خدای نکرده مرد بیماری سختی بگیرد که زن به سختی بیفتد، دادگاه این اجازه را به زن می دهد که از همسرش جدا شود.

۴. شل مغزی

«جنون زوج در مواردی که فسخ نکاح شرعا ممکن نباشد.» طبق قانون، زنی که همسری دیوانه دارد می تواند با مراجعه به دادگاه درخواست طلاق بدهد. البته اثبات دیوانگی مرد به همین سادگی ها نیست و خانم باید مدارک مستدل و مستندی برای این ادعا ارائه کند.

۵. ندادن اجازه کار

«بی توجهی به رأی دادگاه در مورد منع اشتغال زوج به شغلی که طبق نظر دادگاه منافی با مصالح خانوادگی و حیثیت زوجه باشد.» طبق شروط ضمن عقد، اگر مرد شغلی داشته باشد که آبروی خانواده را ببرد، زن می تواند ادعا کند می خواهد برای حفظ آبرو از همسرش جدا شود.

۶. آب خنک خوردن

«محکومیت شوهر به حکم قطعی به مجازات پنج سال حبس یا بیشتر یا به جزای نقدی که بر اثر ناتوانی در پرداخت منجر به پنج سال بازداشت شود یا به حبس و جزای نقدی منتهی به پنج سال بازداشت یا بیشتر شود و حکم مجازات در حال اجرا باشد.»

۷. اهل بخیه بودن

«ابتلای زوج به هرگونه اعتیاد مضر که به تشخیص دادگاه به زندگی خانوادگی خلل وارد کند.» مرد معتاد در هیچ شرایطی، جایگاهی ندارد و زن می تواند به سادگی از همسر معتادش جدا شود.

۸. غیبت کوتاه مدت

«زوج زندگی خانوادگی را بدون عذر موجه ترک کند یا شش ماه متوالی بدون عذر موجه از نظر دادگاه غیبت کند.» اگر شوهرتان برای گذاشتن آشغال از خانه بیرون رفت، برای طلاق به دادگاه مراجعه نکنید ولی اگر مرد خانه بی دلیل خانه و زندگی را رها کند یا شش ماه تمام غیبت کند، قانون حق طلاق را به زن می دهد.

۹. جرم و جنایت

«محکومیت قطعی زوج در ارتکاب به جرم و اجرای هرگونه مجازات اعم از حد و تعزیر که آبروی زوجه را به خطر بیندازد.» قانون اهمیت زیادی برای آبروی خانواده قائل شده و هر جا که آبروی زن یا خانواده به خطر بیفتد، حق طلاق را به زن می دهد.

۱۰. اجاق کوری

«باردار نشدن زوجه از زوج بعد از پنج سال به علت عقیم بودن یا عوارض جسمی دیگر» تجربه احساس مادر شدن حق هر خانمی است و اگر مرد به هر دلیلی توانایی تولید مثل نداشته باشد، زن می تواند تقاضای طلاق کند.

۱۱. سفر بی خبر

«مفقودالاثر شدن زوج و مراجعه نکردن به دادگاه شش ماه بعد از مراجعه زوجه به دادگاه» اگر زن برای دادخواست طلاق به دادگاه مراجعه کند و مرد به هر دلیلی تا شش ماه به عنوان خوانده به دادگاه نرود حق طلاق به زن داده می شود.

۱۲. دوتا شدن شلوار

«ازدواج مجدد بدون رضایت زوجه یا اجرا نکردن عدالت بین همسران به تشخیص دادگاه». این مورد یکی از پربسامدترین علل درخواست طلاق از سمت خانم هاست. طبق قانون، فیل مرد نمی تواند بدون اجازه همسرش، یاد هندوستان کند و خانم جدیدی اختیار کند. در صورتی که این اتفاق بیفتد، دادگاه حق طلاق را به خانم می دهد و تمام.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • نازی

      البته اگر زن حق طلاق داشته باشه میتونه راحت از شوهرش جدا بشه

    • بدون نام

      متاسفانه بیشعوری بهیچوجه قابل اثبات نیس که بماند بقیه بند ها را هم اونقد اذیتت میکنن که مهریه را ببخشی حق طلاق داشتن تنها راه نجاته آسبب های بعدی تازه شروع میشه ......

    • بی نام

      همش حرفه دوست من رفته دادگاه قاضی گفته کتک خوردی ولی چون تا سه دنده نشکسته نمی تونی طلاق بگیری

    • lawyer

      با سلام
      لطفا اذهان عمومی رو بدون داشتن اطلاعات کافی مغشوش نکنید
      اکثر این موارد قابل اثبات یا استفاده به عنوان دلیل طلاق نیست و خانم ها لطفا فقط حق طلاق بگیرید.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کاملا کاملا کاملا موافقم ، خدا الهی هیچکی رو درگیر راهروهای دادگاه نکنه اونم بخاطر یه مرد بی خاصیت و بی عرضه

    • فيروزه

      شوهرم دست بزن دارد هيز است فاسد است معتاد است دچار بيمارى زگيل تناسلى ميباشد بينى و دستم را شكسته حق استفاده از دفترچه بيمه درمانى ندارم مرتبا مرا تهديد به مر گ ميشوم اگر به مراجع قانونى شكايت به قاضى ثابت كردم ... كرج زندگى ميكنم با مادرم همسرم در بانك كشاورزى كار ميكند از كارت من بدون اجازه پول رد و بدل ميكند ....

    • کتی

      البته همه این موارد و باید به سختی بتونه ثابت کنه خودم زخم خورده ام بابت طلاق ومتاسفم برای زنان سرزمینم که اینقد قانون در موردشون ضعیفه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تا کسی زخم نخورده باشه نمیفهمه که ما چی میگیم

    • شیرین

      سلام آیا۶ماه غیبت زوج تودوران عقدهم شامل میشه؟عقدم و۶ ماه رفته ومعاشرتی بامن نداره وگفته طلاق بایدبگیریم توروخداکسی هست راهنمایی کنه؟ایابایدحتماسرزندگی باشی یااینک توعقدم ۶ ماه غیبت داشته باشه میشه طلاق گرفت؟شاهدم دارم

      پاسخ ها

      • محسن

        طبق قانون مدنی و شرعیات شروع زندگی از زمان خوانده شدن صیغه نکاح می باشد و زن و مرددر تمامی موارد و وظایف
        زناشویی می توانند پس از جاری شدن صیغه عقد اقدام کنن

    • رضا

      نقش محوری زن در ادامه یا قطع رابطه زناشوئی

      همانطور که قبلاً نیز نشان داده ایم حتی در جبری ترین ازدواج ها هم انتخاب در نزد زن است چه در تن در دادن به رابطه جنسی و چه در ادامه زندگی زناشوئی و چه در طلاق. در اینجا مرد سالارانه ترین قوانین مدنی هم در عمل عاجز می ماند. زن اگر قلباً میل به ادامه زندگی زناشوئی نداشته باشد علیرغم هر قانون و عرفی مرد را به طرز بغایت هنرمندانه ای وادار به طلاق می کند و اگر هم قلباً مایل به ادامه زندگی باشد حتی ده هوو را هم پذیرا می شود و این نکته ای بغایت دقیق است که بشر منطقی امروزه از حس و درک و باورش بکلی غافل شده است و به همین دلیل بازیچه حقوق مدنی گردیده و به دنبال شعارهای بی نتیجه و مضحکی به راه افتاده است : حقوق برابری زن و مرد، حق طلاق، حق سقط جنین،حق اشتغال و امثالهم.

      استاد علی اکبر خانجانی

      کتاب فلسفه وجودی زن ص ۱۹

    • پرنیا

      امان از این روزگار نکبتی......

    • ناشناس

      سلام ،در قرآن اومده که اگر زن نخواست زندگی کنه با ملایمت پس از چند روز طلاق دهید و مهریه رو گرو نگه ندارید تا با فشار آوردن بهش ببخشد. اما الان قوانین دادگاه طوری شد که اگر زن نتونست ظلم رو ثابت کنه باید برای طلاق مهریش رو که زمانی نشون دهنده علاقه شوهرش بهش بوده رو ببخشه بنده مطمئنم اگر با قوانین قرآن دادگاه هامون برن طلاق کم کم نصف میشه اما دادگاه ها و قضات با کلام قرآن نمیرن قرآن حرف هایی ر فرموده که درکش برای آدم ها مشکله قرآن کلام خداست و خدا زن و مرد رو آفرید پس خودش هم از خصوصیات زن و مرد آگاه هست تازه مهریه رو الان به راحتی اعسار میزنن دادگاه هم از اموال مرد اطلاع نداره و آخر هم مرد همون ۴ ماه یک سکه رو نمیده و طلاق هم نمیده زن هم از همه لحاظ ظرف تر و صدمه بیشتری میخوره

    • امید

      سلام
      یه مشکلی داشتم خواهر بنده چند ساله که با۹شوهرش مشکل داره همیشه خدا کتکش میزنه و فحاشی میکنه طوری که زندگی رو برای خواهرم جهنم کرده خواهرم راضی به ادامه این زندگی نیست درخواست طلاق هم داده ولی چون حق طلاق با شوهرش هستش میگن طلاق نمیدن خواهشا یه راهنمایی کنید

    • مهدی

      من زنم همش بهونه میاره و بدون اجازم همه جا میره هر چی بهش میگم گوش نمیده و میگه اختیارم با خودمه و همش تو خونه باهام جر و بحث میکنه و از الکی میگه بهم خرجی نمیدی والانم قهر کرده رفته و مهرشو گذاشته اجرا لطفا راهنماییم کنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج