جاباما
۵۴۷۷۷۲
۲ نظر
۵۰۰۷
۲ نظر
۵۰۰۷
پ

فیلم های ایرانی که قسمت دوم آنها ساخته شد

در هفت تجربه ای که سینمای ما در زمینه سری سازی پشت سر گذاشته این قاعده برقرار بوده و همواره دومی ها بیشتر مخاطب داشته اند؛ اما آیا واقعا فیلم های بهتری هم بوده اند؟

هفته نامه همشهری جوان: در هفت تجربه ای که سینمای ما در زمینه سری سازی پشت سر گذاشته این قاعده برقرار بوده و همواره دومی ها بیشتر مخاطب داشته اند؛ اما آیا واقعا فیلم های بهتری هم بوده اند؟ چقدر از توفیق فیلم های قسمت دوم در واقع خرج از کیسه اعتبار نسخه های اول هستند و چقدر از میزان فروش شان را می توان به پای خود فیلم ها نوشت؟

کلاه قرمزی و سروناز / ایرج طهماسب
فیلم های ایرانی که قسمت دوم آنها ساخته شد

* چند سال بعد از نسخه اول ساخته شد؟ ۹ سال

* تغییرات و شباهت ها: مهم ترین وجه تشابه سه گانه «کلاه قرمزی» بر پرده سینما را می توان حضور مشترک دو عروسک کلاه قرمزی و پسرخاله و نیز ایرج طهماسب در جایگاه «آقای مجری» دانست؛ به تعبیری در این سه اثر شاهد داستان های متفاوت و غیر وابسته از کاراکترهایی ثابت بودیم.

* گزارش گیشه: هم «کلاه قرمزی و سروناز» و هم «کلاه قرمزی و بچه ننه» هر چند جزء پرفروش های سال اکران شان بودند اما نتوانستند موفقیت رویایی نسخه اول را در گیشه تکرار کنند.

اخراجی ها / مسعود ده نمکی
فیلم های ایرانی که قسمت دوم آنها ساخته شد

* چند سال بعد از نسخه اول ساخته شد؟ ۲ سال

* تغییرات و شباهت ها: وجه اشتراک سه نسخه سینمایی «اخراجی ها» حضور کاراکترهای اصلی بود و نکته مهم درباره این فیلم پیگیری سرنوشت این کاراکترها در مقاطع مختلف تاریخ معاصر از جنگ و اسارت تا مجادلات سیاسی روز بود. ده نمکی هر چه پیش تر آمد از داستانش کاست و سراغ موضع گیری صریح رفت.

* گزارش گیشه: اجراهای ۲ با فروش خیره کننده ۸.۵ میلیارد در سال ۸۸ یک رکورد به ظاهر دست نیافتنی از خود به جا گذاشت. رکوردی که حتی فیلم های بعدی ده نمکی هم هنوز نتوانسته است به آن دست پیدا کند.

آتش بس / تهمینه میلانی
فیلم های ایرانی که قسمت دوم آنها ساخته شد

* چند سال بعد از نسخه اول ساخته شد؟ ۷ سال

* تغییرات و شباهت ها: مهم ترین تغییر در آتش بس 2 تغییر ترکیب بازیگران اصلی بود. این بار به جای محمدرضا گلزار و مهناز افشار، بهرام رادان و میترا حجار مقابل دوربین میلانی رفتند. کلیت داستان اما شباهت های بسیاری با ماجرای نسخه اولیه فیلم داشت؛ آن هم با حضور یک روانشناس مشترک با بازی آتیلا پسیانی.

* گزارش گیشه: نسخه دوم اگرچه به لحاظ عددی با فروش چهار میلیارد تومانی چیزی حدود چهار برابر نسخه اول فروش کرد اما با احتساب قیمت متوسط بلیت در سینماها، فیلم به اندازه قسمت اول موفق نبود.

رسوایی / مسعود ده نمکی
فیلم های ایرانی که قسمت دوم آنها ساخته شد

* چند سال بعد از نسخه اول ساخته شد؟ ۲ سال

* تغییرات و شباهت ها: رسوایی 2 به راحتی می توانست با هر نام دیگری ساخته شود، چرا که از نظر موقعیت کاراکترها و داستان فیلم حداقل مزیت هایی را نسبت به قسمت اول دارد. تنها وجه اشتراک حضور کاراکتر روحانی با بازی اکبر عبدی در هر دو فیلم است. به خصوص که «رسوایی 2» با تکیه بر جلوه های ویژه بصری فضایی تخیلی و فانتزی داشت.

* گزارش گیشه: برخلاف انتظارها «رسوایی ۲» نتوانست در گیشه توفیقی به دست بیاورد و نزدیک به ۲.۵ میلیارد تومان فروشی را که داشت هم می توان حاصل خاطره مخاطب از قسمت اول آن دانست.

گشت ارشاد / سعید سهیلی
فیلم های ایرانی که قسمت دوم آنها ساخته شد

* چند سال بعد از نسخه اول ساخته شد؟ ۵ سال

* تغییرات و شباهت ها: سه کاراکتر محوری «گشت ارشاد» عینا در نسخه دوم هم حضور دارند و ویژگی های تیپیکال و داستانی خود را حفظ کرده اند اما ماجراهای جنبی و داستان های فرعی فیلم رنگ و بویی کاملا متفاوت از نسخه قبلی دارد.

* گزارش گیشه: «پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران» عنوانی است که گشت ۲ با گیشه ۲۰ میلیارد تومانی از آن خود کرده است.

* جدی ترین انتقادات: «گشت 2» به شدت از فقر داستان رنج می برد.

نهنگ عنبر / سامان مقدم
فیلم های ایرانی که قسمت دوم آنها ساخته شد

* چند سال بعد از نسخه اول ساخته شد؟ 2 سال

* تغییرات و شباهت ها: داستان محوری فیلم همان سرگذشت دو کاراکتر اصلی با بازی مهناز افشار و رضا عطاران است و از این نظر فیلم تغییر قابل توجهی نسبت به نسخه اول نداشته است. حتی بازیگران فرعی آن روایت هم اینجا حضور دارند. شاید مهم ترین تغییر در نسخه جدید هم کمرنگ شدن سهم داستان به نفع موقعیت های طنز باشد.

* گزارش گیشه: هنوز نمی توان درباره مجموع فروش «نهنگ عنبر 2» قضاوتی داشت اما در همان هفته اول اکران بود که رسانه ها خبر دادند فیلم، رکورد فروش نسخه اول را شکسته است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      گشت 1 و2 هر دو خیلی خوب بودن

    • بدون نام

      من هر دو قسمت نهنگ عنبر و گشت ارشاد رو ديدم از نظر محتوا و داستان نهنگ عنبر بهتر و زيبا تر بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج