۵۴۸۲۳
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

نماینده جلیلی: خاتمی و هاشمی خودمحور هستند/ نماینده روحانی: آزادی بیان هست اما آزادی بعد از بیان نیست

جزئیات مناظره داغ ۴ نفره در دانشگاه تهران

مناظره دانشجویی با حضور چهار نماینده قالیباف ، جلیلی ، روحانی و عارف در دانشگاه تهران برگزار شد.

خبرگزاری مهر: مناظره دانشجویی با حضور چهار نماینده قالیباف ، جلیلی ، روحانی و عارف در دانشگاه تهران برگزار شد.

مناظره انتخاباتی نمایندگان ۴ کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با حضور حسین قربان زاده نماینده قالیباف، حسن رسولی نماینده عارف، حسین خانبگی نماینده حسن روحانی و حجت الاسلام جعفری نماینده جلیلی در تالار ابن سینا دانشگاه تهران به همت انجمن اسلامی برگزار شد.

در ابتدای مناظره نمایندگان نامزدها به این سئوال که آیا فضای دانشگاه را باز می دانند و در خصوص حوادث کوی دانشگاه در سال ۸۸ پاسخ دادند.

نماینده قالیباف گفت: فضای دانشگاه نسبت به گذشته محدودتر شده و این محدودیت دلایلی دارد که بخشی از آن به شیوه مدیریت و نوع نگاه کسانی که مسئولیت دارند بر می گردد. ما نخبگان دانشگاهی را حاشیه نشین کردیم که نتیجه آن سردی و بی روحی دانشگاهها شده است.

آزادی بیان هست اما آزادی بعد از بیان نیست

خانبگی نماینده روحانی گفت: چند هفته پیش روحانی در دانشکده ادبیات گفت، اینجا دانشگاه است و پادگان نیست، آزادی گرفته شده و کرسی آزاد اندیشی در دانشگاهها نیست. آزادی بیان هست اما آزادی بعد از بیان نیست. این جو امنیتی در بیرون دانشگاهها نیز هست در مراسم روحانی و عارف چندین نفر را بازداشت کردند.

وی ادامه داد: حوادث کوی سال ۸۸ یک حادثه دلخراش بود فردای آن روز شاهد صحنه هایی بودم که عقل آدمی حیران می شد. پتانسیل در قانون اساسی فراوان است اما متاسفانه با بی تدبیری ها اتفاقاتی می افتد و نیروی امنیتی باعث ایجاد جو ناامن می شود.

تعامل نیروهای امنیتی با دانشگاهیان

نماینده جلیلی گفت: به نظر من هویت دانشگاهی پیش از آنکه در قانونهای پیرامون دانشگاه تبلور پیدا کند در گردش کار خود دانشگاه است ما دانشگاه را با انجمن های اسلامی و بسیج مساوی نمی دانیم دغدغه بیشتر ما گردش آموزش است تا محدودیت های موجود. چقدر از آزادی برای بررسی مسائل علمی استفاده می شود آیا ظرفیت دانشگاه این است؟

جعفری در خصوص حوادث کوی دانشگاه ۸۸ گفت: باید تعامل بیشتری بین نیروهای امنیتی و دانشگاهی برقرار شود هر چه این تعامل برقرار شود فضا بهتر می شود.

نماینده عارف گفت: دانشگاه جایی است که فرزندان ما باید آگاهی پیدا کنند و فقط آموزش نیست. رئیس دانشگاه برخلاف رئیس ژاندارمری باید با شور و مشورت انتخاب شود. دولت انتظامی دولتی است که به خود اجازه می دهد به نمایندگی از مردم حاکمیت کند و در آن امنیتی ها حکومت می کنند.

سئوال دوم مناظره در خصوص مباحث سیاست خارجی و رویکرد نامزدها نسبت به انرژی هسته ای بود.

رسولی نماینده عارف در این خصوص گفت: انرژی هسته ای خیلی ارتباطی به دولت ها ندارد و رئوس آن توسط رهبری ابلاغ می شود. برای برون رفت از سیاست های هسته ای قدرت سازی است نه درشت گویی و وعظ خواندن.

جعفری نماینده جلیلی گفت: ما طلبکار غرب هستیم و در مواجه با غرب طلبکارانه برخورد می کنیم. کسانی که واگرا به غرب هستند در جریان اصلاحات خود را نشان داده اند و شتابزده هستند همانطور که صدام به کویت حمله کرد اصلاح طلبان می خواستند با صدام علیه آمریکا همکاری کنند به آنها می گویم چند سال دیگر صبر کنند و شکوفایی ایران را ببینند.

نماینده روحانی در این باره گفت: نماینده جلیلی از سیاست های احمدی نژاد دفاع می کند ملتی که بانک مرکزی و نفت آن تحریم شود یعنی در جنگ است و عزت و استقلال ندارد. هند اعلام کرده است دیگر به ایران روپیه نمی دهد و به جای آن پشم احشام می دهد. در زمینه بهار عربی چه ظرفیتی بیشتر از هاشمی بود که آن را کنار زدند.

وی ادامه داد: جلیلی شش سال کار دیپلماتیک کرده در حالی که روحانی ۱۶ سال در این حوزه بوده است. کارهای کوچک را نباید به آدمهای بزرگ و کارهای بزرگ را نباید به آدمهای کوچک سپرد. حادثه کوی ۸۸ در زمان دبیری جلیلی در شورای امنیت ملی اتفاق افتاد.

نماینده قالیباف خطاب به نماینده روحانی گفت: در سال ۸۸ دبیر شورای امنیت ملی جلیلی بود در زمان کوی دانشگاه سال ۷۸ روحانی چکاره بود؟ قالیباف در حادثه طرشت محکم ایستاد و از ۱۸ تیر ۸۲ اتفاق و آشوبی رخ نداد. انرژی هسته ای را باید فعال کرد وقتی کشوری هشتش در گروه نهش باشد چگونه می تواند برای کشورهای دیگر الگو باشد.

قربانی نماینده قالیباف در خصوص وضعیت مطبوعات گفت: در دوره فعلی محدودیت ها بیشتر شده است. در این دولت ما طعم توقیف را چشیدیم در دوره اصلاحات فضا بازتر بود اما قانون شکنی هایی هم وجود داشت.

نماینده روحانی در این خصوص افزود: با وجود کیهان و ۹ دی ما نیاز به مطبوعات نداریم. کسانی از کوی ۷۸ حرف می زنند که نامه کودتا را به رئیس جمهور نوشته اند. قالیباف یک مشکلی که دارد سویه امنیتی ایشان پشت توسعه اقتصادی شان مغفول مانده است.

نماینده جلیلی در این خصوص گفت: از این صحبت متاثر شدم آن نامه ، نامه کودتا نبود ، نصیحت بود ، کودتا را خاتمی کرد ، خاتمی و فرزندان خلفش در تهران نه تنها جمهوری اسلامی را تضعیف کردند بلکه معنی گفتگوی تمدنها را به ما نشان دادند.

پس از اظهارات نماینده جلیلی، دانشجویان درود بر خاتمی را سر دادند که جعفری خطاب به آنها گفت خیلی جالب است که علیه نظام کف خیابانهای پایتخت با ایادیشان کودتا می کنند و نه تنها با آنها کاری ندارند بلکه در این سالن آنها را تشویق می کنند.

وی در خصوص احزاب اظهار داشت: بدنه اصلی احزاب جوانان پرشور و بی غل و غش و آرمانگرا بودند که احزاب آنها را منزوی کرد یا آنها را تبدیل به ضد نظام کردند و یا تبدیل به رانت خوارها شدند.

رسولی خطاب به جعفری گفت: لخت گفتمان جلیلی را امروز می شنوم اگر بناست این گفتمان حاکم شود به عنوان یک اصلاح طلب طرفدار احمدی نژاد هستم. در فقدان احزاب مداحان کارکرد اصلی را دارند و با سوءاستفاده از احساسات مذهبی مردم کار حزبی انجام می دهند.

در ادامه جعفری نماینده جلیلی گفت: خاتمی، هاشمی و موسوی خودمحور هستند و احمدی نژاد زمانی که نامزد مورد نظرش را رد کردند رفت و نشست سر جایش اما کسانی بودند که کاندیدشان رای نیاورد و به همه اتهام زدند. هاشمی دو - سه سالی است که با رهبری قهر کرده است.

وی ادامه داد: پرداخت یارانه به مردم گداپروری نیست اصلاح طلبان بروند جلوی وزیر فرهنگ و ارشادشان که گدایی وهابیت و انگلیسی ها را می کند بگیرند.

نماینده روحانی گفت: کسانی که در سازمان ملل ۵ بار دم از مذاکره با آمریکا می زنند اقدام علیه امنیت ملی محسوب نمی شود اما ما را در حسینیه جماران دستگیر می کنند به جرم اقدام علیه امنیت ملی. اتهام ما طرفداری از هاشمی، خاتمی و آزادی است. اگر به جای آقای جلیلی یک دسته گل سر میز مذاکرات می رفت چه اتفاقاتی می افتاد.

نماینده نامزدها در خصوص حصر موسوی و کروبی و آزادی شان پس از رای آوری نامزد مورد نظرشان اظهار نظر کردند.

نماینده عارف در این خصوص گفت: یکی از رسالت های عارف برطرف کردن تعارض هاست عارف دارای جایگاهی است و رهبری به او اعتماد دارد و از این فرصت برای رفع همه شکاف ها استفاده می کند.

وی گفت: به عنوان یک اوین رفته از کسانی که گمنام هستند و برای حضور در انتخابات اکنون در زندان هستند یاد می کنم و تمام تلاشمان را برای رفع این شکاف ها انجام می دهیم.

نماینده جلیلی در این خصوص گفت: آزادی این دو ربطی به دولت ندارد و زیر نظر قوه قضائیه است و دولت حق ندارد در این خصوص دخالت کند که رسولی در پاسخ به او گفت: رئیس جمهور رئیس شورای عالی امنیت ملی است و چنانچه دستوراتش مخالف رهبری نباشد لازم الاجراست.

نماینده جلیلی خطاب به نماینده عارف گفت: شورای امنیت ملی شورای خانوادگی نیست. آقای موسوی و کروبی بهتر است در هیچ دادگاهی محاکمه نشوند و حکمشان بر اساس همین مصوبه باقی بماند.

پس از اظهارات نماینده جلیلی دانشجویان اعتراض کردند و یک دانشجو به وی گفت: شما در خیابانها آدمها را زدید و کشتید.

نماینده جلیلی خطاب به دانشجوی معترض گفت فیلم این برنامه ضبظ شده است و من می توانم به دلیل اتهام شما را به دادگاه ببرم.

نماینده روحانی در این خصوص گفت: چند سال پیش در دانشگاه تهران به خاتمی توهین شد ولی کسی را تهدید به زندان و دادگاه نکردند. در زمینه حصر مملکت تجربه ای دارد آن هم زمانی که آیت الله منتظری در حبس بود و با اجماع سازی یک و نیم ساله روحانی این مسئله حل شد. این دو عزیز زمانی می توانند از حصر بیرون آیند که جو امنیتی نباشد.

قربانی در پاسخ به این سئوال گفت: این مصوبه شورای امنیت ملی است و باید در دادگاه صالح و مصلح محاکمه شوند.

وی با اشاره به سخنان نماینده روحانی گفت: اینکه از جو امنیتی و حاکمیت نظامیان صحبت می کنید و می گویید دانشگاه پادگاه است باید بگویم افتخار می کنیم که قالیباف ۸ سال در جنگ ایستادگی کرده است و در زیر کولر جنگ را اداره نکرده است.

در ادامه دانشجویی از نماینده قالیباف در خصوص لباس شخصی ها پرسید که وی گفت: منظورتان از لباس شخصی ها یعنی کسانی که لباس عادی می پوشند است دوره لباس شخصی ها گذشته و این برای زمانی بود که هر کس با هر نیتی می توانست هر کاری انجام دهد.

نماینده روحانی خطاب به نماینده قالیباف گفت: روحانی نیز ۸ سال در جنگ بوده اما بحث این است که فضای کنونی امنیتی است. ستار بهشتی که کشته شد چرا اجازه برگزاری مراسم چهلم آن را ندادند؟ چرا از اجماع مردم می ترسید؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج