جاباما
۵۴۸۲۳۱
۹ نظر
۵۰۰۳
۹ نظر
۵۰۰۳
پ

احتمال ظهور یک احمدی نژاد جدید در سال ۱۴۰۰

انتخابات شورای اسلامی شهر تهران در حالی با پیروزی صددرصدی لیست امید به پایان رسید که اصلاح طلبان توانستند با وجود انتقادات فراوان نسبت به لیست نهایی، وحدت خود را حفظ کرده و از نتیجه کار شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان حمایت کنند.

پایگاه خبری انتخاب نوشت: انتخابات شورای اسلامی شهر تهران در حالی با پیروزی صددرصدی لیست امید به پایان رسید که اصلاح طلبان توانستند با وجود انتقادات فراوان نسبت به لیست نهایی، وحدت خود را حفظ کرده و از نتیجه کار شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان حمایت کنند.

لیست نهایی شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان در همان آغاز با انتقادات فراوانی از سوی طیف های مختلف جریان اصلاح طلبی مواجه شد؛ این انتقادات منحصر به یک یا دو مورد و یا گروه خاصی از این جناح نبود بلکه با کمی اغماض می توان گفت درصد بسیار بالایی از آنها رضایتی از لیست نداشتند.

این موضوع حتی در پیام نهایی رییس دولت اصلاحات و نحوه حمایت او از لیست هم مشهود بود به طوری که با تایید تلویحی انتقادها، از اصلاح طلبان خواست برای حفظ وحدت و عدم پراکندگی به همین لیست رای دهند.

آنچه در زمان تبلیغات و در نهایت در روز انتخابات اتفاق افتاد، یک رفتار سیاسی رشدیافته و قابل توجه بود به گونه ای که همه طیف های اصلاح طلب، ضمن حفظ انتقادهای خود یکصدا از لیست حمایت کردند و صددرصد آن را به شورای شهر فرستادند و یک پیروزی معنادار دیگر به دست آوردند؛ چندان كه "انتخاب" نيز با توقف انتقادات تيز و تند خود، حتي حاضر نشد مانند برخي رسانه ها، ليست هاي متفاوت معرفي كند ، بلكه با تبليغ گسترده ليست اصلي اصلاح طلبان، موفق شد ليست مذكور را با بيش از ٣ ميليون بيننده (در سايت و كانال خود)، بيش از ديگر رسانه ها به تبليغ و حمايت از آن بپردازد.

اکنون که انتخابات پایان یافته و همه اصلاح طلبان بلوغ سیاسی خود را به نمایش گذاشتند فرصت مناسبی است تا شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان نیز در اقدامی متقابل، با مهیا کردن فضای بحث و اظهارنظر و پاسخگویی به انتقادات، در اقدامی متقابل پاسخگوی منتقدان و حتی بازتاب دهند اظهارات موافقان لیست باشد.

این امر از جهات مختلفی مبرم و ضروری است. اول اینکه جریان اصلاح طلب و حامی اعتدال و میانه روی به یک ویژگی بارز شناخته می شود و آن دوری از افراط و تفریط و تصمیم های هیجان زده و در یک کلام "عقلانیت" است. از یک زاویه، می توان گفت مشخصه اصلی این جریان و موضوعی که گروه های مختلف اصلاح طلب و اعتدالگرا را به هم پیوند داده، همین عقلانیت است. انتظار حامیان و حتی بدنه اجتماعی پشتیبان جریان اعتدالگرایی نیز همین است.

از این رو، توقع شفاف سازی در خصوص روند انتخاب لیست نهایی، نه تنها غیرمنطقی نیست بلکه باب گفت و گو را باز کرده و می تواند از خطاهای احتمالی در آینده بکاهد. از طرفی شفاف سازی در خصوص این لیست، از ابهامات و شایعات بی اساس پیرامون آن خواهد کاست. بر این اساس این توقع که شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان لیست دو برابری اولیه را به رسانه ها معرفی کرده و علت و نحوه حضور هریک را اعلام کند، کاملا منطقی است.

دومین موضوع، لزوم رعایت سازوکار دموکراسی است. جریان اصلاحات و اعتدال راه دموکراسی را به عنوان سازوکاری که هزینه تصمیمات و اشتباهات را کاهش می دهد، پذیرفته و در چارچوب نظام به آن پایبند هستند. از این رو، رعایت این سازوکارها در تعاملات و تصمیمات درون جناحی نیز امری ضروری و چه بسا پیش نیاز بسط آن در صحنه سیاسی کشور است. یکی از الزامات دموکراسی مسئولیت پذیری و پاسخگو بودن تصمیم گیران است. لازمه دیگر آن نیز رعایت حقوق اقلیت است. به این ترتیب، توقع شنیدن انتقادها و پاسخگویی به آن حتی اگر از سوی طیف های اقلیت جریان اصلاح طلبی و اعتدالگرایی مطرح شده باشد، امری ضروری است.

سومین موضوع هم توجه به تجربه های گذشته و درس گرفتن از آنهاست. کافی است نگاهی به اتفاقات سیاسی سال های ۷۶ تا ۸۴ بیندازیم. در آن مقطع، اصلاح طلبان در سه انتخابات پیاپی، ریاست جمهوری، مجلس و شورای شهر را فتح کردند. اما برخی جریان های رادیکال سایر طیف های حامی میانه روی را به حاشیه راندند و میانه دار جریان شدند. این طیف خود را ملزم به پاسخگویی نمی دانست و تندروی ها و سهم خواهی ها نیز شدت گرفت. نتیجه آن شد که اصلاح طلبان ابتدا شورای شهر دوم، سپس مجلس هفتم و در نهایت ریاست جمهوری نهم را به تندروترین طیف اصولگرایان سپردند و نتیجه آن را در نحوه اداره امور کشور تا سال ۹۲ به چشم دیدند.

اکنون با پذیرش این واقعیت که مردم هیچ گاه به هیچ گروهی چک سفید امضا نداده اند، این خطر وجود دارد که در صورت عدم آسیب شناسی و اصلاح از درون، سال ۱۴۰۰ نیز تجربه تلخ سال ۸۴ تکرار شده و چه بسا با ظهور گروه های تازه کار و تندروی اصولگرا با رویکرد پوپولیستی و یک احمدی نژاد جدید، بار دیگر کشور متحمل هزینه های غیرقابل جبران شود.

به طور خلاصه باید گفت مردم و جریان های اصلاح طلبی بلوغ سیاسی و دموکراتیک خود را در انتخابات اخیر با عدم تفرقه و حمایت از تصمیم شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان نشان دادند، اکنون نوبت این شوراست که با شفاف سازی در خصوص تصمیمات خود و نحوه بستن لیست نهایی، ضمن اقناع افکار عمومی، زمینه را برای تکرار این پیروزی ها در انتخابات بعدی فراهم کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بنظر من که به روحانی رای دادم. چهار سال دیگه از اصولگراها آقای رئیسی رای بیاره واقعا انسان متعادلی هستند.

    • بدون نام

      اصولگراها در ایران کاری نکردنکه دوباراه مردم به انها اطمینان کنند انها دیگر در بین مردم جایگاهی ندارند تمام شد دیگر ان روزها

    • بدون نام

      هر کسی ذره‌ای به فکر خودش، کشورش، مردم باشه حتی یک لحظه هم فکر نمیکنه که امثال احمدی‌نژاد و رییسی رییس‌جمهور بشن

    • محمد سلطان

      سال 1400ملت خود متوجه خواهند شد که به یک اصلاح طلب دیگر رای خواهند داد تا تابو اینکه یه دوره اصلاح طلب ویک دوره اصولگرا شکسته شود ودولت کلا اصلاح طلب خواهد بود تا 1500،

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عزیز من کجا تا حالا این طور بوده یک دوره اصلاح طلب یک دوره اصول گرا ؟ کمی تفکر ا لا احمدی نژاد نه تنها اصولگرا
        نبودبلکه با خرابکاری اش نام اصول گرایی را خراب کرد اصول گرایی و اصلاحاتی مطرح نیست از اول تا حالا یک باند قدرت مافیایی مرتبط با هم سر کار بودن الا این احمدی نژاد که اون هم
        یه کله شق یک دنده بود منظورم از اول تا حالا ۴×۸سال دولتهای
        موسوی هاشمی خاتمی روحانی هس همشون یک باندند

    • بدون نام

      او خواهد آمد

    • بدون نام

      نه که الان داریم تورفاه نسبی زندگی میکنیم باز100رحمت به دوران جنگ مردم توخوردخوراک کم نداشتن این دولت تزویرفقط فکرخودشوفامیلاشو پیمانکارا مرفهین هست لعنت الاه

    • احسان صادقی

      متن،کاملا درست و عقلانی نوشته شده.

    • ناشناس

      بابا بسته دیگه؟ خسته شدیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج