۵۴۸۲۸۶
۵۰۱۹
۵۰۱۹
پ

کایمرا؛ وقتی اخلاق و علم مقابل هم می‌ایستند

بر اساس اخبار منتشر شده اخیر، کشور ایالات متحده آمریکا قوانین سفت و سخت پیشین خود را بر دست‌کاری های ژنتیکی مرتبط با انسان لغو کرده است و همین موضوع باعث شده تا پروژه ای پر سر و صدا به نام کایمرا دوباره بر سر زبان‌ها بیفتد.

وب سایت کلیک: بر اساس اخبار منتشر شده اخیر، کشور ایالات متحده آمریکا قوانین سفت و سخت پیشین خود را بر دست‌کاری های ژنتیکی مرتبط با انسان لغو کرده است و همین موضوع باعث شده تا پروژه ای پر سر و صدا به نام کایمرا دوباره بر سر زبان‌ها بیفتد.
کایمرا؛ وقتی اخلاق و علم مقابل هم می‌ایستند

تعداد زیادی از شرکت های مختلف تحقیقاتی و پزشکی آمریکا با تغییر قانون اخیر فعالیت خود را در پروژه کایمرا از سر گرفته‌اند. در این پروژه قرار است اعضای بدن انسان در حیواناتی خاص مانند خوک رشد و نمو داده شود تا بتوان با استفاده از عضو تازه به دست آمده، جان انسان‌ها را نجات داد.

کایمرا یا آمیژه در داستان های افسانه‌ای و تاریخی به موجوداتی گفته می شد که از تلفیق دو حیوان یا یک حیوان و انسان به دست آمده بودند. نام گذاری این پروژه خاص پزشکی هم به دلیل ارتباط تاریخی آن با این افسانه‌ها چندان نا مرتبط به نظر نمی رسد.

در گذشته بسیار نزدیک، دو دسته از مخالفان پروژه کایمرا تا متوقف کردن این پروژه پیش رفتند اما به نظر می‌رسد سرانجام این دانشمندان بودند که پیروز این جنگ قانونی شده‌اند. علاقه‌مندان به حقوق حیوانات و همچنین سیاست مداران پیرو اخلاق را می توان دو دسته اصلی مخالف پروژه کایمرا دانست که البته تا حدود زیادی این جنگ قانونی را حداقل در کشور آمریکا باخته‌اند.

نگرانی اصلی در زمینه پروژه کایمرا به تغییراتی است که ممکن است در ذهن حیوان به وجود بیاید و در نتیجه حیوانی باهوش‌تر و نزدیک به انسان ساخته شود. با بررسی‌های دقیق تر تا حدود زیادی این نگرانی بر طرف شده است زیرا در پروژه کایمرا تنها یک عضو خاص در بدن حیوان مورد نظر پرورش داده خواهد شد.

کایمرا؛ وقتی اخلاق و علم مقابل هم می‌ایستند

تا امروز بیش از بیست ترکیب خوک-انسان و گوسفند-انسان در این آزمایشگاه‌ها تولید شده است که البته این گروه های تحقیقاتی هیچ اطلاعات علمی خاصی را منتشر نکرده‌اند. شاید دلیل اصلی این موضوع رقابتی باشد که بین این گروه های مختلف در جریان است. رقابتی که سرانجام منجر به بازاری مالی بر سر اولین تولیدکننده اعضای بدن انسان به صورت کایمرا خواهد بود.

دانشمندان فعال پروژه کایمرا بر این باورند که این پروژه نه تنها می تواند ناجی جان هزاران نفری باشد که در لیست انتظار دریافت عضو هستند، بلکه می تواند تعریف دقیق‌تری از ذهن و بدن انسان و نحوه عملکرد اعضای بدن به پزشکان بدهد.

سه حیوان موش، خوک و گوسفند را می توان آغاز گر پروژه کایمرا دانست. پروژه ای که با همه مخالفت‌ها و دردسرها به نظر می رسد سر انجام در آمریکا انجام خواهد شد و بدون شک کشور های دیگر نیز ادامه دهنده این راه خواهند بود.

رویای حیات ابدی و یا حتی کمی طولانی تر، رویایی است که انسان‌ها قرن‌هاست با آن زندگی می کنند و این پروژه حداقل روی کاغذ می تواند طول عمر انسان را تا حدود زیادی افزایش دهد.

البته باید به این موضوع اشاره کرد که تلفیق سلولی در آمیژه ها سال‌هاست که انجام می شود اما تغییرات اخیر منجر به قرار دادن و نمو عضوی کامل از انسان در بدن حیوان مورد نظر خواهد بود. تغییرات سلولی بدن حیوان در حدود ۳ تا ۵ درصد پیش‌بینی شده است که می تواند تا حدود زیادی خیال مخالفان این پروژه را راحت کند.

با این حال ترس از حیوانی هوشمند که بتواند بسیاری از مسائل را درک کند و حتی دارای حقوق انسانی باشد تا حدود زیادی علاقه‌مندان و مخالفان پروژه کایمرا را نگران خواهد کرد. ترسی که البته تنها با پیشرفت این پروژه برطرف خواهد شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج