۵۴۸۳۴۲
۱ نظر
۵۰۰۳
۱ نظر
۵۰۰۳
پ

درهای بسته صنعت نفت، ایران را به انزوا می‌برد

مرتضی بهروزی فر کارشناس حوزه انرژی گفت: ما بعد از تسخیر لانه جاسوسی و تصویب قانون داماتو علیه ایران که بسیاری از شرکت های معتبر بین الملل از ایران رفتند سال هاست که سرمایه گذاری مناسبی در صنعت نفت و گاز کشور نداشته ایم، مخصوصا در دوران دولت نهم و دهم و تحریم ها که درهای صنعت نفت روی خارج بسته شد، امروز به شدت به سرمایه، تکنولوژی و مدیریت خارجی شرکت های معتبر دنیا نیاز داریم.

خبرگزاری ایلنا: مرتضی بهروزی فر کارشناس حوزه انرژی گفت: ما بعد از تسخیر لانه جاسوسی و تصویب قانون داماتو علیه ایران که بسیاری از شرکت های معتبر بین الملل از ایران رفتند سال هاست که سرمایه گذاری مناسبی در صنعت نفت و گاز کشور نداشته ایم، مخصوصا در دوران دولت نهم و دهم و تحریم ها که درهای صنعت نفت روی خارج بسته شد، امروز به شدت به سرمایه، تکنولوژی و مدیریت خارجی شرکت های معتبر دنیا نیاز داریم.

وی افزود: اگر امروز نتوانیم امکانات بالقوه را بالفعل کرده و از ذخایرمان استفاده کنیم و برداشت مناسبی داشته باشیم و اگر نتوانیم در بازارهای نفت و گاز جایگاه خودمان را به دست بیاوریم عملا به انزوا می رویم.

بهروزی فر تصریح کرد: مثلا اگر در زمان احمدی نژاد میزان صادرات ما به جای ۲.۵ میلیون بشکه ۵ میلیون بشکه بود و یا اگر درصادرات گاز حرفی برای گفتن داشتیم به راحتی نمی توانستند ما را از بارار حذف کنند.

وی خاطرنشان کرد: ذخایر نفتی ما وارد نیمه دوم عمر خود شده و نیازمند پول و ارز خارجی هستیم که بتوانیم زیرساخت هایمان را اصلاح کنیم و اگر نتوانیم سرمایه خارجی جذب کنیم و یا شرکت های طراز اول را وارد کشورمان کنیم مسلما جدای مسائل امنیتی و سیاسی در تامین بدیهیات مردم نیز دچار مشکل می شویم.

این کارشناس نفتی توضیح داد: در حال حاضر ذخایر نفتی کشور ۵ تا ۱۰ درصد تولید سالانه افت دارند بنا بر این اگر هیچگونه فعالیتی روی مخازن نداشته باشیم آنها را از دست می دهیم یعنی هم ذخایر و هم تولید و جایگاه مان را از دست می دهیم و هم درآمدهایمان کاهش می یابد. ناگزیر چاره ای نداریم جز اینکه سرمایه و تکنولوژی خارجی را بیاوریم.

وی یادآور شد: ما از زمان مصدق به دنبال این بوده ایم که اقتصاد بدون نفت داشته باشیم که این قضیه در کوتاه مدت و میان مدت غیر ممکن است اما تنها کاری که در این برهه می توانیم انجام دهیم این است که از محل درآمدهای نفتی و گاز صندوق توسعه ملی را بزرگ کنیم همان کاری که کشورهای توسعه یافته انجام می دهند و بر مبنای ذخایر ارزی زیرساخت هایشان را توسعه می دهند.

بهروزی فر تاکید کرد: اگر در آمد نفتی مناسبی نداشته باشیم مسلما به نرخ ۸ درصدی نمی رسیم و تا سرمایه گذاری خارجی نشود و زیرساخت ها با توجه به درآمدهای ارزی تکمیل نشود و فضای کسب و کار بر این مبنا درست نشود عملا غیر ممکن است که بتوانیم به رشد ۸ درصد برسیم که تمامی اینها فعلا از مسیر افزایش درآمدهای نفتی میسر است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      زدی تو خال گو گوش شنوا...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج