جاباما
۵۴۸۵۲۹
۱۳ نظر
۵۲۰۷
۱۳ نظر
۵۲۰۷
پ

بهترین سریال های علمی تخیلی از نگاه منتقدین

در سال های اخیر شبکه های تلویزیونی با ساخت سریال های علمی تخیلی مانند «پرونده های محرمانه» ، «گمشدگان» و «چیزهای عجیب» تماشاگران این ژانر تلویزیونی را سرگرم کرده و باعث شده اند که ژانر علمی تخیلی بیش از پیش محبوبیت پیدا کند.

وب سایت روزیاتو

: داستان ها و فیلم های علمی تخیلی مدت زمان زیادی است که در دنیای ما وجود دارند به طوری که اولین سریال های این ژانر را می توان «منطقه ی گرگ و میش» (The Twilight Zone) و نسخه ی سریالی «پیشتازان فضا» (Star Trek) دانست که چندین دهه قبل ساخته و پخش شده اند. از آن زمان تاکنون این سبک از سریال های تلویزیونی هر ساله محبوب تر شده و شبکه های تلویزیونی و شرکت های فیلمسازی نیز سرمایه گذاری های بیشتری را در این حوزه انجام داده اند.

در سال های اخیر شبکه های تلویزیونی با ساخت سریال های علمی تخیلی مانند «پرونده های محرمانه» (The X-Files)، «گمشدگان» (Lost) و «چیزهای عجیب» (Stranger Things) تماشاگران این ژانر تلویزیونی را سرگرم کرده و باعث شده اند که ژانر علمی تخیلی بیش از پیش محبوبیت پیدا کند.

در ادامه ی این مطلب قصد داریم بهترین سریال های تلویزیونی ژانر علمی تخیلی از دیدگاه منتقدان را معرفی کنیم. لازم به ذکر است که در این فهرست فیلم های ابرقهرمانی که بر اساس کتاب های کمیک ساخته شده اند و یا سریال های بسیار قدیمی این ژانر را نیاورده ایم. اگر از طرفداران این ژانر هستید با ادامه ی مطلب همراه باشید.

۱۸- سریال «پیشتازان فضا: نسل آینده»- سال های ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۴


بهترین سریال های علمی تخیلی از نگاه منتقدین

سریال «پیشتازان فضا: نسل آینده» (Star Trek: The Next Generation) داستان ماجراجویی تیمی سوار بر یک کشتی فضایی را روایت می کند که به رهبری شخصی به نام جین لوک پیکارد که برای شناسایی حیات در دیگر نقاط کهکشان ماموریت دارند. بسیاری از جوامع فضایی خصومت ها را کنار گذاشته و بر علیه گروه های شرور دیگر متحد شده اند. آن ها برای نجات بشریت باید یک معمای پیچیده را حل کنند و بعد از موفقیت در ماموریت خود و نجات نسل انسان ماموریت های جدیدی دریافت می کنند. ادامه ی داستان سریال بر روی پیدا کردن زندگی های جدید و روابط اجتماعی و سیاسی جوامع انسانی با دیگر موجودات فضایی متمرکز است. ساخت این سریال در سال ۱۹۹۴ و بعد از روی آنتن رفتن ۷ فصل به پایان رسید.

۱۷- سریال «خانه ی عروسکی»- سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰


بهترین سریال های علمی تخیلی از نگاه منتقدین

سریال «خانه ی عروسکی» (Dollhouse) داستان یک شرکت خیالی را روایت می کند که کارمندان خود را به افراد اجاره می دهد تا برای کارهای خود از آن ها استفاده کنند. یکی از این افراد که به آن ها «عروسک» گفته می شود «اکو» نام دارد که خاطرات گذشته ی او پاک شده و برای هر ماموریت شخصیت ها و خاطرات جدیدی برای وی تعریف می شود. افرادی مانند اکو سال هاست که برای شرکت خود کار کرده و از این راه درآمدهای هنگفتی را نصیب آن کرده اند. اما اکو برخلاف دیگر عروسک ها، علی رغم پاک شدن حافظه اش، مقداری از خاطرات واقعی گذشته خود را به یاد می آورد. این موضوع باعث به وجود آمدن مشکلاتی در شرکت مورد نظر شده که ادامه ی داستان فیلم را شامل می شود. ساخت این سریال بعد از دو فصل کنسل شد.
۱۶- سریال «جهش کوانتومی»- سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۳
بهترین سریال های علمی تخیلی از نگاه منتقدین

سریال «جهش کوانتومی» (Quantum Leap) داستان یک دانشمند نابغه به نام سم بکت را روایت می کند که در نتیجه ی یک آزمایش سفر در زمان ناموفق در گذشته گرفتار شده است و برای بازگشت به دنیای خودش تلاش می کند. وی سعی می کند اتفاقات ناگوار گذشته را با کمک ارتباطش با یک دریاسالار از طریق هولوگرام در زمان حال تغییر دهد. اگر چه وی تغییرات بسیار کوچکی را در دنیای گذشته انجام می دهد اما عواقب آن ها بسیار شدیدتر از آن چیزی است که در ابتدا فکر می کرد. پخش این سریال بعد از ۵ فصل در سال ۱۹۹۳ به پایان رسید.

۱۵- سریال «The OA»- سال ۲۰۱۶ تاکنون


بهترین سریال های علمی تخیلی از نگاه منتقدین

این سریال داستان یک دختر جوان به نام پریری جانسون را روایت می کند که بعد از ۷ سال گم شدن نزد والدین ناتنی خود باز می گردد. بعد از بازگشت وی خود را «The OA» می نامد و علی رغم این که در گذشته نابینا بوده است اکنون به راحتی می بیند اما زخم های زیادی بر پشت خود دارد. جانسون از گفتن ماجرای گم شدن و اتفاقات عجیبی که برایش افتاده است خودداری می کند و خیلی سریع تیمی از دوستان قدیمی و همسایگان جوان خود که همگی دانش آموز دبیرستانی هستند را تشکیل داده و داستان خود را برای آنان تعریف می کند و از آن ها می خواهد که برای نجات افرادی که مانند او گم شده اند به وی کمک کنند. فصل اول این سریال پخش شده و فصل دوم نیز در مراحل تولید به سر می برد.

۱۴- سریال «قهرمانان»- سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰


بهترین سریال های علمی تخیلی از نگاه منتقدین

سریال «قهرمانان» (Heroes) داستان افرادی را روایت می کند که رفته رفته در می یابند استعدادها و توانایی های فوق بشری دارند. این توانایی ها باعث به وجود آمدن واکنش هایی در آنان شده و شخصیت و روابط شخصی و عاطفی آنان را تحت تاثیر قرار می دهد. در ادامه برخی برای بررسی این توانایی ها وارد عرصه می شوند و برخی دیگر نیز برای کنترل این افراد و توانایی های آنان ماموریت پیدا می کنند. هر کدام از این قهرمانان باید برای نجات دنیا از توانایی ها و قابلیت های خارق العاده ی خود استفاده نمایند. پخش این سریال بعد از ۴ فصل به پایان رسید.

۱۳- سریال «۱۰۰»- سال ۲۰۱۴ تاکنون


بهترین سریال های علمی تخیلی از نگاه منتقدین

سریال «۱۰۰» (The 100) داستان انسان هایی را روایت می کند که ۹۷ سال بعد از نابود شدن زمین به دلیل یک انفجار اتمی در یک سفینه ی فضایی بزرگ در مدار زمین زندگی می کنند. به دلیل تمام شدن ذخایر آب و غذا کشمکشی بین این افراد وجود دارد و در نهایت تصمیم گرفته می شود که ۱۰۰ نوجوان خطاکار را به زمین بفرستند تا ببینند که آیا شرایط در روی کره زمین برای حیات دوباره مساعد شده است یا خیر. نوجوانان مذکور هر کدام به دلایلی محکوم شده و برای این ماموریت با هم به زمین منتقل می شوند. آن ها که هیچ اطلاعاتی در مورد زمین ندارند با گروه ها و قبایل وحشی متعددی روبرو می گردند که از انفجار اتمی جان سالم به در برده و برای بقا در روی زمین از هیچ جنایتی فروگذار نمی کنند. ادامه ی داستان سریال به تلاش های این ۱۰۰ نفر برای زنده ماندن و روابط آن ها با گروه های متخاصم می پردازد که هر یک برای بدست گرفتن رهبری در روی زمین و بدست آوردن قدرت و منابع بیشتر تلاش می کنند. تاکنون ۴ فصل از این سریال پخش شده و فصل پنجم نیز در راه خواهد بود.

۱۲- سریال «Firefly»- سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳


بهترین سریال های علمی تخیلی از نگاه منتقدین

داستان سریال «Firefly» در سال ۲۵۱۷ در فضا رخ می دهد. در این زمان امکان سفر با سرعتی فراتر از سرعت نور فراهم شده و افراد بسیاری از زمین برای سکونت در فضا رهسپار شده اند. آن ها در این راه بسیاری از سیاره ها و قمرهای کهکشانی را تغییر داده و برای زندگی کردن شبیه زمین ساخته اند.در این میان موجودات فضایی بر این سیستم سیاره ای جدید حاکم شده و جز در مورد سیاره های دوردست بر دیگر سیاره ها و قمرهای مرکزی این سیستم جدید حکومت می کنند. در سیاره های دوردست ساکنان از آزادی و استقلال بسیار بیشتری برخوردارند اما امکانات زیادی برای زندگی نداشته و به سبک دوران گذشته زندگی می کنند. همچنین برخی از انسان ها زندگی بیابان نشینی را انتخاب کرده و انسان خوار شده اند. ادامه ی سریال داستان گروهی از انسان های آزاد را برای متحد کردن جامعه ی بشری نشان می دهد. این سریال تنها بعد از یک فصل و ۱۱ قسمت پخش شده کنسل شد.

۱۱- سریال «پرونده های محرمانه»- سال ۱۹۹۳ تاکنون


بهترین سریال های علمی تخیلی از نگاه منتقدین

سریال «پرونده های محرمانه» (The X Files) داستان دو مامور ویژه ی اف بی آی را روایت می کند که برای پیگیری پرونده های جنایی حل نشده با هم همکاری می کنند. یکی از این دو به قدرت های فرازمینی اعتقاد داشته و بر این باور است که موجودات فضایی خواهر او را در کودکی ربوده اند به همین دلیل برخی از اوقات ارتباط خود را با واقعیت از دست می دهد اما استعداد فوق العاده ای در حل کردن معماهای جنایی دارد. دیگری یک پزشک است که بسیار منطقی بوده و در مواردی که همکارش ارتباط خود با واقعیت را از دست می دهد به وی کمک می کند اما رفته رفته در می یابد که بسیاری از پرونده ها را نمی توان با روش علمی و منطقی حل کرد بنابر این این دو تیمی موفق را در این زمینه تشکیل می دهند. تا کنون ۱۰ فصل از این سریال پخش شده و قرار است فصل یازدهم آن نیز در سال جاری به روی آنتن برود.

۱۰- سریال «حس هشتم»- سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷


بهترین سریال های علمی تخیلی از نگاه منتقدین
سریال «حس هشتم» (Sense ۸) داستان هشت غریبه را روایت می کند که هر کدام از یک فرهنگ متفاوت بوده و از نقطه ای از جهان آمده اند. یک زن بعد از مرگ وحشتناک خود با این هشت نفر ارتباط برقرار کرده و باعث می شود که این افراد از راه دور با هم ارتباط برقرار کرده و دانش، مهارت و حتی زبان های همدیگر را درک کنند. این هشت نفر همزمان که با مسائل روزمره ی خود دست و پنجه نرم می کنند در تلاشند که راز ارتباط ذهنی شان با هم را کشف کنند. در این میان شخصی که با زن مقتول در ارتباط بوده است سعی می کند به آن ها کمک کند در حالی که یک گروه قصد دارند این هشت نفر را از بین ببرند. این سریال بعد از پخش دو فصل علی رغم استقبال نسبتاً مناسب تماشاگران و منتقدین کنسل شد.

۹- سریال «فرینج»- سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳


بهترین سریال های علمی تخیلی از نگاه منتقدین

سریال «فرینج» (Fringe) داستان یک تیم تحقیقاتی فدرال را روایت می کند که در زمینه ی تحقیق بر روی پرونده های فراطبیعی و غیر متعارف فعالیت دارند. در ادامه این تیم که برخی از اعضای آن از بیماری های روانی رنج می برند در می یابد که ممکن است جهان ها ی موازی نیز وجود داشته باشد. در نهایت در هر یک از پرونده ها، آن ها با استفاده از علوم موسوم به «علوم حاشیه» راز اتفاقات عجیب را کشف می کنند. پخش این سریال در سال ۲۰۱۳ و بعد از پخش ۵ فصل به پایان رسید.

۸- سریال «وست ورلد»- سال ۲۰۱۶ تاکنون


بهترین سریال های علمی تخیلی از نگاه منتقدین

داستان سریال «وست ورلد» (Westworld) در یک دنیای داستانی به نام وست ورلد اتفاق می افتد یک پارک سرگرمی با تم غرب وحشی است که توسط آدم های ماشینی انسان را سرگرم می کنند. این پارک برای مشتریان ثروتمندی طراحی شده است که دوست دارند هر کاری را در این فضای داستانی و تخیلی انجام دهند بدون این که آدم های ماشینی از در انتقام و جبران بربیایند. هر کدام از این آدم های ماشینی شخصیتی داشته و نقشی را بر عهده دارد. در ادامه نقشه ها به شکل تعیین شده پیش نرفته و اشکالاتی در عملکرد آدم های ماشینی پیش می آید که داستان سریال را تشکیل می دهد. فصل اول این سریال در ۱۰ قسمت با استقبال تماشاگران مواجه شده و فصل دوم آن نیز سال آینده پخش خواهد شد.

۷- سریال «یتیم سیاه»- سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷



بهترین سریال های علمی تخیلی از نگاه منتقدین

سریال «یتیم سیاه» (Orphan Black) داستان یک دختر به نام سارا منینگ را روایت می کند که به ناگاه شاهد قتل زنی می شود که همزاد اوست. بعد از مرگ این زن سارا در می یابد که وی مامور پلیس بوده و بت نام دارد. وی سپس در می یابد که وی نوعی کپی بوده و در واقع همزادهای بسیاری مانند او در سراسر آمریکای شمالی و اروپا وجود دارند که محصول یک برنامه ی غیرقانونی تولید همزادها از راه تقسیم سلولی هستند و یک نفر قصد همه ی آن ها و سارا را به قتل برساند. وی همراه با برخی از دوستان و همزادهایش برای پی بردن به حقیقت تلاش می کند. این سریال در پنج فصل تولید شده و فصل پنجم آخرین فصل آن خواهد بود.
۶- سریال «چیزهای عجیب»- سال ۲۰۱۶ تاکنون
بهترین سریال های علمی تخیلی از نگاه منتقدین

داستان سریال «چیزهای عجیب» (Stranger Things) در یک شهر خیالی به نام هاوکینز و در دهه ی ۱۹۸۰ رخ می دهد که در آن پلیس، مادر نگران و دوستان یک پسر نوجوان بعد از ناپدید شدن او سعی می کنند از راز گم شدنش اطلاع پیدا کنند. در ادامه یک دختر عجیب و غریب در ماموریتشان به آن ها کمک می کند که در نتیجه یک سری اتفاقات ماوراء الطبیعه رخ داده و زندگی هر کدام از این افراد تحت تاثیر قرار می گیرد. در ادامه مشخص می شود که در یک آزمایشگاه در شهر آزمایش هایی بر روی انسان ها انجام می شود که در ادامه درگیری هایی را در پی دارد. فصل اول این سریال در هشت اپیزود پخش شده و قرار است فصل دوم آن نیز در ۹ اپیزود در اکتبر امسال پخش گردد.
۵- سریال «انسان ها»- سال ۲۰۱۵ تاکنون
بهترین سریال های علمی تخیلی از نگاه منتقدین

سریال «انسان ها» (Humans) داستان مردی به نام جو هاوکینز را روایت می کند که بعد از دوری احساسی از همسرش و بدون اطلاع او یک ربات به شکل زن را برای انجام کارهای خانه و مراقبت از فرزند خردسالش استخدام می کند. همسر واقعی جو بعد از بازگشت به خانه در می یابد که این ربات جای وی را گرفته است. این موضوع درگیری هایی را بین این زن و شوهرش ایجاد می کند. در ادامه با فلش بک هایی حقایقی در مورد این ربات مشخص می شود که داستان او و دیگر ربات ها باعث پیش رفتن داستان می شود. تاکنون دو فصل از این سریال پخش شده و فصل سوم نیز سال آینده روی آنتن خواهد رفت.

۴- سریال «آینه سیاه»- از سال ۲۰۱۱ تاکنون


بهترین سریال های علمی تخیلی از نگاه منتقدین

سریال «آینه سیاه» (Black Mirror) در مورد ضررهای دنیای دیجیتال و رسانه های اجتماعی است که زندگی انسان را تهدید کرده و هر اپیزود آن داستان مجزایی دارد و تاثیر تکنولوژی های جدید و پیشرفته بر آینده ی بشریت را به تصویر می کشد. تاکنون سه فصل از این سریال پخش شده و قرار است دستکم یک فصل دیگر نیز از این سریال ساخته شود.

۳- سریال «دکتر هو»- سال ۲۰۰۵ تاکنون


بهترین سریال های علمی تخیلی از نگاه منتقدین

سریال «دکتر هو» (Doctor Who) برای اولین بار در سال ۱۹۶۳ توسط تلویزیون بی بی سی پخش شد و تا سال ۲۰۰۵ پخش آن یا سریال های جدا شده از آن تا سال ۲۰۰۵ ادامه داشت و از سال ۲۰۰۵ تاکنون نیز سریالی با همین عنوان در حال پخش است و داستان فردی به نام «دکتر» را روایت می کند که با یک سفینه ی سفر در زمان از یک سیاره فرار کرده و با استفاده از این سفینه ی خود به هر کجا در هر زمانی که بخواهد می رود. وی به ندرت تنهایی سفر می کند و همواره کسان دیگری را نیز با خود همراه می نماید. دکتر ناشناس به زمین علاقه ی بسیاری پیدا می کند و سعی دارد که از زمین و ساکنانش در برابر انسان های شرور و کسانی که قصد دارند تاریخ را تغییر دهند محافظت کند. از سال ۲۰۰۵ تاکنون ۱۰ فصل از این سریال پخش شده و باید منتظر فصل های بعدی نیز باشیم.

۲- سریال «گمشدگان»- سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰


بهترین سریال های علمی تخیلی از نگاه منتقدین

سریال «گمشدگان» (Lost) داستان مسافران یک پرواز را روایت می کند که هواپیمای آن ها در یک جزیره ی استوایی ناشناخته سقوط می کند و یک پزشک در این جزیره ی به ظاهر غیرقابل سکونت رهبری بازماندگان را بر عهده می گیرد. در حالی که آن ها برای نجات یافتن تلاش می کنند تهدیدات بسیاری از قبیل حیوانات و ساکنان خونخوار جزیره بر سر راه آن ها قرار می گیرند. آن ها در ادامه ی تلاش های خود افراد دیگری را نیز که قبل از آن ها در اثر رخدادهای طبیعی در این جزیره گرفتار شده اند پیدا می کنند. در ادامه اختلافاتی بین اعضای گروه پیش می آید و با حل کردن هر مشکل، پیچیدگی های دیگری نمایان می شود. ادامه ی سریال به کشمکش های این افراد برای نجات و مشکلاتی که بر سر راهشان ایجاد می شود اختصاص دارد. سریال «گمشدگان» بعد از پخش ۶ فصل در سال ۲۰۱۰ به پایان رسید.
۱- سریال «Battlestar Galactica»- سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹
بهترین سریال های علمی تخیلی از نگاه منتقدین

سری جدید این سریال که قسمت های اولیه آن در سال ۱۹۷۸ تولید و پخش شده بود بار دیگر در سال ۲۰۰۴ با همین نام با ادامه ی داستان های فصول قبلی ادامه یافت. فصل جدید داستان انسان هایی که از نابودی دوازده جامعه ی کوبول به وسیله ی انفجار اتمی زنده مانده اند را روایت می کند که در چندین کشتی فضایی همراه با یک سفینه ی جنگی غول پیکر به بقا ادامه می دهند در حالی که دشمنان در تعقیب آنان بوده و قصد دارند نسل انسان را به طور کلی محو کنند. بازماندگان سراسر کهکشان را جستجو می کنند که جامعه ی انسانی سیزدهم را پیدا نموده و از نابودی رهایی پیدا کنند. همزمان با این جستجو آن ها باید هر از چندگاهی با نیروهای متخاصم که سیلون نام دارند مقابله نمایند. پخش این بخش از سریال بعد از ۴ فصل به پایان رسید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • هانیه

      the100
      عالیههههههه این سریال

    • بدون نام

      ممنون خوب بود

    • دختر باران

      سریال قهرمانان رو دوست نداشتم..اما سریال صد فوق الهادست..یک‌سریال غافلگیر کننده و جذابببب

    • پروفسور

      ازلیست بالا فرینج ، 100 ، لاست و چند قسمت از وست ورلد رو دیدم
      از اینایی ک دیدم فرینج عالیه ، 100 بعدش قرار میگیره ، بعدش لاست و وست ورلد هم اصلا دوست نداشتم
      سریال بریکینگ بد هم خوبه.دوستان ببینید خالی از لطف نیست

    • رضا

      سریال The 100 ب نظر من بهترین سریال تاریخ جهان.واقعا رو دست نداره لحظه ب لحظه این سریال هیجان داره و اصلا کسل کننده نیست

    • امیر

      The 100 بهترینشه نگا کنید

    • امیر

      فقط 100 رو میپسندم تو این سریال چون حتی عکسشم جذب کنندس ولی بقیه اینا روال نیستن

    • علیرضا

      چراقسمت 4فصل ششم سریال 100زیرنویس نداره؟؟

    • ارش

      سریال وست ورلد توهین به خدا و ادیانه مثلا فصل دوم قسمت اخر میبینیم اون خانم بدکاره سوار بر اسب سفید بطرف سرزمین موعود در حرکته و از کنار مردم که رد میشه همه بجون هم میافتن که توهین ب ح مهدی است یا آرنولد خالق , که پسرش ک مرده را در قالب یک دختری بنام دلوروس میگزارد (دوجنسه ها را روایت میکند) و او یک ناجیست و از زیززمین ینی جهنم میهمان ها را کشته و میخواهد پا به دنیای واقعی گذاشته تا دنیا را کنترل کند.دلوروس همون ابلیسه (هم نر و هم ماده)

    • مهدیا

      سریال the 100خیلی بی نظیر بود پیشنهاد میکنم حتما ببینید

    • احمد

      سریال THE100 واقعا عالی بود الان من منتظر فصل هفتم هستم سریالش خیلی خیلی عالیه محشره

    • مهدی+

      پنی دردفول جاش خالی بود بابدلندز

    • yasna

      سریال اتفاقات های عجیب عالیه پیشنهاد میکنم ببنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج