جاباما
۵۴۸۷۱۰
۵۰۱۴
۵۰۱۴
پ

نیویورک تایمز نوشت:

سرخوردگی آمریکا در حملات سایبری علیه داعش

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی به تحلیل برخی شکست‌ها و موفقیت‌های پایگاه جنگ سایبری آمریکا در سال‌های اخیر پرداخت.

خبرگزاری ایلنا: به نقل از روزنامه «نیویورک تایمز»، حملات سایبری آمریکا در سال‌های اخیر که با حمله سایبری به سانتریفیوژهای ایران و ایجاد یک ویروس الکترونیکی برای زمین گیر کردن برنامه موشکی کره شمالی به نتایج خوبی دست یافته بود امروز با نتایج متعددی روبه روست.

مقامات آمریکایی می‌گویند از وقتی انبار سلاح‌های سایبری‌شان را به سمت استفاده داعش از اینترنت نشانه گرفته‌اند نتایج ناامیدکننده‌ای به دست آورده‌اند. تاثیرگذاری سلاح‌های سایبری آمریکا با محدودیت‌هایی مواجه شده است. آنها دریافته‌اند در مقابل جریانی که از طریق اینترنت نیروگیری می‌کند و تبلیغاتش را منتشر می‌کند و ارتباط می‌گیرد همه چیز بلافاصله بعد از اینکه عملیات متوقف کردن کامپیوترها و داده‌هایشان توسط آمریکا انجام می‌گیرد به حالت اول برمی‌گردد و خود را بازآفرینی می‌کند.

در این گزارش گفته شده یک سال از روزی که پنتاگون اعلام کرد خط جدیدی برای مبارزه با داعش ایجاد کرده‌اند و به عملیات‌های سایبری اشاره داشته می‌گذرد. عملیات مشخص بود. توانایی داعش برای انتشار پیام‌ها و جذب نیرو و مبارز و ارائه دستورات از فرماندهان را باید از طریق اینترنت مسدود می‌کردند.

نیویورک تایمز ادامه داد: در خلال حملات اخیر در بحرین و ایران که مسئولیت آن را داعش بر عهده گرفته روشن شد که توانایی داعش در جذب نیرو و برقراری ارتباط به همان سرعتی که مسدود شده باز می‌گردد. همین مساله مقامات آمریکا را بر آن داشته که به تکنیک‌های مبارزه سایبری‌شان دوباره فکر کنند و راهکارهای خود را به روز کنند.

به گفته «جاشوا گلتزر» رییس بخش مبارزه با تروریسم در شورای امنیت سازمان ملل، نوعی ناامیدی در خصوص توانایی آمریکایی‌ها در عملیات‌های سایبری علیه داعش به وجود آمده است. این عملیات‌ها در عمل از آنچه مردم فکر می‌کنند سخت‌تر است.

این روزنامه در گزارش خود نوشت: یکی از عملیات‌های موفقیت‌آمیز اخیر آمریکا با همکاری اسرائیل انجام شده است. همکاری که در عملیات سایبری علیه تاسیسات هسته‌ای ایران نیز وجود دارد. به گفته یکی از مقامات در این عملیات یک ماه پیش در سوریه یک هکر اسرائیلی به کامپیوتر داعش دسترسی پیدا کرده است. از این طریق آمریکایی‌ها فهمیدند که گروه‌های تروریستی در حال کار روی ساخت مواد مفجره‌ای هستند که بتوانند آنها را از گیت‌های امنیتی فرودگاه عبور دهند بدون اینکه گیت‌ها متوجه شوند. بمب‌هایی که شبیه به باتری لپتاپ به نظر می‌رسند.

به گفته دو تن از مقامات آمریکایی که با این عملیات‌ها آشنا هستند این اطلاعات به قدری مهم بود که سلاح‌های مورد استفاده داعش را برای آمریکا قابل شناسایی کرد. این اطلاعات در ماه مارس منجر به این شد که از ورود وسایل الکترونیکی بزرگ درون چمدان به داخل پروازهایی که از ده فرودگاه در کشورهای خاورمیانه به مقصد آمریکا و بریتانیا حرکت می‌کردند جلوگیری به عمل آید.

در این گزارش آمده: این یکی از اطلاعات طبقه‌بندی شده‌ای بود که ترامپ متهم به افشای آن و در میان گذاشتن آن با روس‌ها در ماه گذشته شده است.

نیویورک تایمز همچنین ادامه داد: تاکتیک‌های داعش این گروه را به یک دشمن سرسخت در جنگ سایبری تبدیل کرده است. تروریست‌های داعش از کامپیوتر و شبکه‌های اجتماعی نه برای توسعه و راه‌اندازی سیستم سلاح بلکه برای جذب نیرو و تامین مالی و جذب همکاری‌ها در آینده استفاده می‌کنند.

این روزنامه در گزارش خود نوشت: چنین اقداماتی در یک نقطه محدود نمی‌ماند و مانند سانتریفیوژهای ایران نیست. داعشی‌ها می‌گوند از تلگرام به عنوان سامانه پیام رسانشان استفاده می‌کنند. به گفته مقامات آمریکا یکی از پیچیده‌ترین عملیات‌های سایبری آمریکا علیه داعش توقف انتشار ویدئوهای این گروه در اینترنت در ماه نوامبر بوده است.

در این عملیات که به عملیات «سمفونی درخشان» معروف بود آژانس امنیت ملی با کمک پایگاه سایبری آمریکا پسورد تعداد زیادی از اکانت‌های داعش را به دست آورد و از آنها برای مسدود کردن و پاک کردن سایر مبارزان از لیست استفاده کرد. این عملیات به نظر موفقیت‌آمیز می‌رسید چرا که ویدئوهای آنها از اینترنت محو شد.

اما نتیجه عملیات مقطعی بود. مقامات آمریکا بعدها فهمیدند که همه داده‌ها برگشته و به سرورهای دیگری منتقل شده است.

این گزارش مدعی شده عوامل جنگ سایبری از این تجربه تعجبی نکردند چراکه معمولا نتایچ این‌گونه عملیات‌ها دائمی نیست. در حمله سایبری به تاسیسات هسته‌ای نطنز ایران در دوران جرج بوش که تحت عنوان عملیات بازی‌های المپیک انجام گرفت تقریبا ۱۰۰۰ سانتریفیوژ ایران نابود شد و ایران را یک سال عقب انداخت. اما همین عملیات فضا را برای مذاکرات هسته‌ای آماده کرد.

حمله به برنامه موشکی کره شمالی نیز که در زمان اوباما صورت گرفته بود شکست‌های موشکی در پی داشت که ترامپ نیز در سخنرانی‌هایش به آن اشاره داشت. اما شواهد نشان می‌دهد کره شمالی از مدل متفاوتی از موشک اخیرا استفاده کرده و بر بسیاری از مشکلات به وجود آمده در اثر حمله سایبری نیز فائق آمده است.

نیویورک تایمز در گزارش خود به اختلالات احتمالی در عملیات‌های سایبری اشاره کرد و نوشت: اختلالات عمدتا زمانی ظاهر می‌شود که یک مبارز داعش از سیستم‌هایی برای ارتباط استفاده می‌کند که ناامن است و همین مساله آنها را آسیب‌پذیر می‌کند. اما چون داعش بیشتر از سیستم‌های موبایلی استفاده می‌کند بازسازی ارتباطات در صورت مخدوش شدن مسیرها نیز برایشان سادهتر است.

به گفته «گلتزر» استاد حقوق دانشگاه «جرج تاون» کسانی هستند که در این رابطه سخت کار می‌کنند و دستاوردهایی هم داشتند اما این دستاوردها آن طور که انتظار می‌رود، نبوده است. هیچ دستاورد درخشانی در این زمینه مشاهده نشده است.

به گفته بسیاری از مقامات دولت سابق، سرخوردگی دولت اوباما از عدم موفقیت در مبارزه سایبری با داعش یکی از دلایل اخراج میشاییل راجرز رییس سازمان امنیت ملی و فرمانده پایگاه سایبری آمریکا بود.

آنها از اینکه سازمان‌های مرتبط بیش از حد بر روش‌های جاسوسی سنتی تمرکز می‌کردند، سرخورده شده بودند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج