۵۴۹۵۱۲
۲ نظر
۵۰۰۳
۲ نظر
۵۰۰۳
پ

كليد طلايي شهر در دستان كيست؟

شورای شهر پنجم در طول چهارسال آینده مسیر پرفرازونشیبی را پیش روی خود دارد. پایتخت ایران به‌رغم داشتن ساختمان‌های بسیار و زیبایی‌های ظاهری فاقد هرگونه توسعه‌یافتگی ‌پایدار شهری است.

روزنامه آرمان- احسان اسقایی: شورای شهر پنجم در طول چهارسال آینده مسیر پرفرازونشیبی را پیش روی خود دارد. پایتخت ایران به‌رغم داشتن ساختمان‌های بسیار و زیبایی‌های ظاهری فاقد هرگونه توسعه‌یافتگی ‌پایدار شهری است.
این در حالی است که بودجه عمرانی تهران سه‌برابر بودجه عمرانی کل کشور است. در نتیجه اگر درآمد‌های شهری تهران صرف پروژه‌های نمایشی نشود، می‌توان به سوی شهری با معیارهای توسعه‌یافتگی پایدار حرکت کرد. به نظر می‌رسد اصلاح ساختار مدیریتی تهران از اولویت‌های شورای پنجم خواهد بود. البته منتخبان شورای پنجم باید در اولین قدم شهردار تهران را انتخاب‌کنند.
انتخاب شهردار از بیرون یا درون شورا
بعد از پیروزی قاطع اصلاح‌طلبان و رأی بالای مردم به محسن هاشمی، به دلیل سابقه روشنی که او در مدیریت مترو تهران دارد، نامش به‌عنوان یکی از گزینه‌های شهرداری تهران مطرح شده، اما شهردار شدن وی به قیمت ورود چمران به شورای شهر پنجم تمام می‌شود. برخی از ورود چمران به شورای پنجم استقبال کرده‌اند تا او به عنوان رئیس شورایی که با عملکرد شهردار کنونی تهران گره خورده، پاسخگوی ۱۲ سال عملکرد اصولگرایان در شورا و شهرداری تهران باشد. در سوی دیگر برخی نیز استعفای محسن هاشمی را مطلوب نمی‌دانند و اعتقاد دارند مردم تهران رأی بالایی به محسن هاشمی دادند تا فرزند آیت‌ا... هاشمی به پشتوانه آنها رئیس شورای شهر تهران شده و بر امور شهری از طرف مردم نظارت داشته باشد.
شهردار غیرسیاسی و متخصص

محمد کیانوش‌راد در مورد ویژگی‌های شهردار تهران به خبرنگار «آرمان» گفت: مهم‌ترین خصوصیت شهردار تهران این است که با مدیریت‌های گوناگون شهرهای توسعه‌یافته در جهان آشنا باشد. همچنین شهردار تهران باید دارای توانایی اجرایی بوده و قدرت استفاده از فنون بینارشته‌ای را داشته باشد. این نماینده مجلس ششم افزود: بدیهی است که هر شخصی از قدرت کارشناسی در یک رشته خاص برخوردار است، اما تجربه اجرایی شهردار تهران باید به اندازه‌ای باشد که بتواند از رشته‌هایی که امروزه در کالبدشناسی شهری و حفظ حیات شهر مورد توجه قرار می‌گیرد، مانند روانشناسی، جامعه‌شناسی و معماری و میراث فرهنگی، استفاده کرده و یا توان استفاده از کارشناسان در این رشته‌ها را داشته باشد.
کیانوش‌راد ادامه داد: شهردار تهران چهره‌ای سیاسی نیست، اما باید از قابلیت‌های شخصیتی برخوردار باشد، طوری که در مقابل انحرافات و بده‌بستان‌های رایج در مسائل شهرداری انعطاف‌ناپذیر باشد و چنان پاکدستی او برای مردم ثابت شده باشد که همگان مطمئن شوند او می‌تواند در برابر انواع فشارهایی که به‌صورت رسمی و غیررسمی وگاه با توجیهات نهادی و غیرنهادی به او وارد می‌شود، ایستادگی و مقاومت خواهد کرد. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهارکرد: در این صورت است که می‌توان امیدوار بود خارج از زدوبند‌های رایجی که متاسفانه شاهد آن بودیم، شهر اداره شود. شهردار تهران باید نسبت به آینده شهر و فعل و انفعالات توسعه شهری، مساله آلودگی هوا و محیط‌زیست که امروزه به‌عنوان برخی از عوارض شهری با آنها روبه‌رو هستیم، برنامه مشخصی داشته باشد.
نیاز به مدیریت اجرایی
مهدی آیتی از مدیران اجرایی کرباسچی در مورد خصوصیات شهردار تهران به خبرنگار «آرمان»گفت: شهردار تهران نمی‌تواند از اعضای شورای شهر باشد، هر چند به لحاظ قانونی مشکلی برای کاندیداتوری اعضای شورای شهر برای تصدی پست شهرداری وجود ندارد، اما شاید لازم باشد که قانون شوراها اصلاح شود و شرطی در این مورد به قانون افزوده شود. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: زمانی که مردم پای صندوق رأی می‌آیند و دولت نیز هزینه‌هایی از بیت‌المال برای برگزاری انتخابات می‌پردازد، نماینده منتخب نباید به رأی مردم پشت کند و کاندیدای شهرداری شود. وی افزود: از جمله ویژگی‌های شهردار تهران این است که او باید دارای سوابق فنی، اجرایی، سیاسی و شناخت کافی و تخصص لازم باشد، زیرا مدیریت شهر تهران بسیار پیچیده است.
وی در مورد خصوصات اخلاقی شهردار تهران تصریح کرد: شهردار باید مردم‌شناس و مردمدار باشد و بر مباحث شهری، جامعه‌شناسی و روانشناسی نیز مسلط باشد. شهردار تهران باید در مورد مشکلات شهری از جمله مشکل ترافیک و مسائل محیط‌زیستی اطلاعات دقیق داشته باشد. آیتی افزود: نباید در انتخاب شهردار تهران به بعد سیاسی شهردار نگاه کرد. نگاه سیاسی به انتخاب شهردار نوعی جفا در حق شهروندان است، زیرا برخی نمایندگان، سفرا و وزیران همواره برای اداره شهرها از سوی شوراهای شهرهای بزرگ مطرح می‌شوند، در حالی که مسائل اجرایی شهر تهران از اولویت بیشتری برخوردار است و شهردار تهران بیش از یک عنصر سیاسی، باید یک مدیر اجرایی تراز اول باشد.
رابطه با مقامات

سیدمحمود میرلوحی، عضو منتخب شورای شهر پنجم در مورد ویژگی‌های شهردار تهران به خبرنگار «آرمان» ‌گفت: منتخبان شورای شهر تهران در حال حاضر در حال تبیین ویژگی‌های لازم جهت انتخاب شهردار تهران هستند. این فعال سیاسی افزود: شهر تهران بزرگ‌ترین کلانشهر ایران و پایتخت کشور با حدود 9‌میلیون جمعیت است. شهری با این وسعت و جمعیت فراوان و با وجود عدم داشتن درآمد پایدار که با مشکل قانونی برای واگذاری پروژه‌ها روبه‌روست، باید شهرداری درخور داشته باشد. از این رو، شهردار آینده تهران باید برای رفع مشکلات حوزه شهری با دولت و مقامات عالی نظام مناسبات خوبی داشته باشد تا از این طریق بتواند شهر تهران را در مسیر توسعه پایدار قرار دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آیا نمیتوان در بین سیاسیون اصلاح طلب فردی متخصص پیدا کرد چون تا اصلاح طلبان مجلس یا شوارای شهر را در اختیار میگیرند بلافاصله همه میگویند شهردار یا وزیر فلان قسمت باید غیر سیاسی باشد در حالی که اصول گرایان رای تا پایین ترین سطح از افراد سیاسی استفاده میکنن آیا از شهردار فعلی سیاسی تر داریم

    • بدون نام

      یعنی من که پونزده ساله تهرانم قشنگ متوجه میشم این تهران تهران پونزده سال پیش نیست و داغونه خدا به داد اون تهرانی های قدیمی برسه که با این شهر نوستالژی هم دارن.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج