۵۵۰۰۷۶
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

مثلث «امید» اصلاح طلبان در پایتخت

نمایندگان «امید» مجلس، شورای شهر و استانداری کمیته مشترکی با هدف هماهنگی در مدیریت تهران تشکیل می دهند.

روزنامه ایران: نمایندگان «امید» مجلس، شورای شهر و استانداری کمیته مشترکی با هدف هماهنگی در مدیریت تهران تشکیل می دهند.

بعد از فتح سنگر به سنگر، حالا نوبت پیوند میان نهادهایی است که در سه انتخابات اخیر در اختیار جریان اصلاح‌طلب، حامیان دولت و اصولگرایان میانه رو قرار گرفته است. شامگاه سه‌شنبه محمدرضا عارف که همزمان ریاست بر فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، مجمع نمایندگان تهران و شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان را برعهده دارد، در کمیسیون تلفیق مجلس، بر ضرورت تلفیق میان شورای شهر و مجمع نمایندگان تهران -دو پایگاه اصلی تصمیم‌گیری درباره پایتخت- تأکید کرد.
بنا به گزارشی که ایسنا منتشر کرده است، او از هیأت رئیسه موقت شورای شهر خواست سه نفر از اعضا را معرفی کند تا با سه نفر از نمایندگان تهران، کمیته مشترک تشکیل دهند. عارف همچنین خبر داد بعد از آغاز رسمی فعالیت شورای شهر جدید و معرفی شهردار، دایره این کمیته گسترده تر شده و نمایندگان استانداری و شهرداری را نیز در بر می‌گیرد؛ تصمیمی که به اعتقاد اصلاح‌طلبان کمک خواهد کرد تا پس از سال‌ها بار مدیریت پایتخت، یکپارچه شده و اصطکاک‌ها به حداقل برسد. او در این دیدار همچنین اطمینان داد که به وعده تشکیل شورای ۵۱ نفره «امید» پایبند است.
عارف پیشتر در ایام تبلیغات انتخابات شورای شهر، اعلام کرده بود در صورتی که هر ۲۱ نفر فهرست «امید» در تهران رأی بیاورند، شورایی به نام «امید» تشکیل خواهند داد. شورایی که از ۳۰ نماینده تهران و ۲۱ عضو شورای شهر پایتخت تشکیل خواهدشد؛ ۵۱ نفری که از فهرست «امید» راهی نهادهای تصمیم گیر و تصمیم ساز پایتخت شدند. در جریان انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی در اسفند ۹۴ بود که شورای سیاست‌گذاری توانست برای نخستین بار در ادوار انتخابات پارلمان، در دور اول صددرصد کرسی‌های این حوزه انتخابیه را در تسخیر یک فهرست قرار دهد. فهرستی که از سوی شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تهیه و تدوین شده بود. شورایی که اگرچه پسوند اصلاح‌طلبانه داشت، اما هم در تصمیم گیری‌ها و هم در گزینش نامزدها از حامیان دولت، احزاب اعتدالی و اصولگرایان میانه رو بهره گرفت. بر این اساس بود که فهرست «امید» در انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه تهران تلفیقی از نامزدهای سه گروه یاد شده بود.
در انتخابات شورای شهر تهران که اردیبهشت امسال همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد، شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، اصلاح‌طلبانه‌تر انتخاب کرد؛ چه در این انتخابات داوطلبان اصلاح‌طلب تأیید صلاحیت شده به حدی بود که می‌شد چندین فهرست ۲۱ نفره بست. بسامد بالای داوطلبان که منجر به انتقادها و دلخوری‌هایی هم میان اصلاح‌طلبان شد، مانع از این بود که از نیروهای میانه رو اصولگرا نیز دعوت شود. بعد از اعلام نتیجه این انتخابات بود که روشن شد اصلاح‌طلبان هر ۲۱ کرسی شورای شهر را به دست آورده‌اند. حال محمدرضا عارف هم در رأس شورای سیاست گذاری،هم فراکسیون امید مجلس،هم مجمع نمایندگان تهران و هم به عنوان یکی از تصمیم گیران فهرست ۲۱ نفره شورای شهر، از ضرورت همراهی و هم افزایی ۵۱ نماینده مجلس و شورای شهر تهران سخن گفت.
البته این ایده، ضلع دیگری هم دارد: دولت. ارگانی که در یک دهه گذشته رابطه پرافت و خیزی با شهرداری تهران که منتخب شورای شهر است، داشته است. عارف در سخنان خود علاوه بر وجوب حضور نمایندگان شهرداری در کمیته مشترک، بر ضرورت حضور نمایندگان استانداری در این کارگروه سخن گفت. اگرچه عارف در خلال صحبت‌هایش از هیأت رئیسه موقت شورای شهر پنجم خواست هر چه سریع تر ۳ نفر را برای حضور در کمیته مشترک معرفی کنند، اما بعید به نظر می‌آید پیش از معرفی شهردار و استقرار دولت جدید، این کمیته کار جدی خود را آغاز کند.
در جلسه یاد شده، علاوه بر عارف، نمایندگان مجلس و منتخبان شورای شهر به طرح دیدگاه‌های خود در این رابطه پرداختند. محمود میرلوحی، منتخب شورای شهر پایتخت نیز در اظهاراتی گفت: به شخصه خیلی طرفدار یکدست شدن نیستم بلکه در جاهایی مثل مالزی و امریکا توزیع قدرت انجام می‌شود و سکان اداره کشور به یک جناح سپرده نمی‌شود. البته در کشور ما هم بخش‌های دیگر قدرت دست جناح‌های دیگر است اما در تهران ٥١ نفر از شورای شهر و مجلس از اعضای فهرست امید هستند. میرلوحی یادآور شد: امیدواریم تیمی از طرف مجلس و شورا تعیین شود که به عنوان کارگروهی هر ١٥ روز تشکیل جلسه دهند و استانداردی برای ارتباط با مردم ارائه کنیم.
مجید فراهانی، منتخب شورای شهر پنجم نیز در ادامه اظهار کرد: مثلث مجلس، دولت و شوراها یک بار در زمان مجلس ششم به دست اصلاح‌طلبان بود، البته متأسفانه تجربه خوبی از همکاری بین اضلاع این مثلث در آن دوره نداشتیم و منجر به شکست اصلاح‌طلبان در شورا، مجلس و دولت شد که ناشی از ضعف کارکرد آن بود. فراهانی با بیان اینکه مردم چک سفید امضا به منتخبانشان ندادند، تصریح کرد: امیدواریم این هماهنگی وجود داشته باشد که نماینده شورای شهر تهران در کمیسیون شوراها شرکت و در مورد طرح‌ها و لوایح مرتبط اظهارنظر کند. حسن رسولی، منتخب شورای شهر پنجم نیز با تأکید بر اینکه حضور شهردار تهران در دولت می‌تواند به قهر ١٢ ساله دولت و شهرداری پایان دهد، تصریح کرد: همکاری مجمع ٥١ نفره امید برای حضور مؤثر در شورای عالی استان‌ها باید مدنظر باشد.
ما باید با پرچم سفید با رقبا برخورد کنیم و ثابت شده است که می‌شود هم اصلاح‌طلب و هم کارآمد بود و در عین حال کمتر نگاهمان سیاسی باشد. محمدعلی وکیلی، نماینده تهران نیز در اظهاراتی خاطرنشان کرد: سرنوشت ما به هم گره خورده است. متناظر با کمیسیون‌هایی که شما در شورای شهر دارید ما در مجمع نمایندگان تهران کمیته‌هایی داریم که می‌توانیم با هم کار کنیم. همچنین لایحه جامع مدیریت شهری می‌تواند موضوع یک کمیسیون مشترک باشد و امیدواریم دوستان در شورا به تشکیل این کمیسیون توجه کنند. احمد مسجدجامعی، عضو فعلی شورای شهر و منتخب شورای شهر پنجم ضمن تشکر از مجمع نمایندگان تهران برای برگزاری این نشست یادآور شد: اینکه بتوانیم جمعی ۵۱ نفره به بررسی مشکلات تهران بپردازیم، حائز اهمیت خواهد بود.
در سال نخست شورای چهارم که ریاست شورا بر عهده بنده بود، حدود چهار، پنج جلسه با نمایندگان مجلس قبلی گذاشتیم و این جلسات پس از اتمام سال نخست ادامه داشت که به این دلیل است که اصلاح‌طلبان اهل گفت‌وگو هستند.
سیده فاطمه ذوالقدر، نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به لزوم همکاری فراکسیون زنان مجلس با شورای شهر اظهار کرد: چنین جمعی می‌تواند برای حل بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و معضلات تهران همچون کارتن‌خوابی و اعتیاد همکاری کند. مجمع نمایندگان تهران موفق به انجام بازدیدها و سرکشی‌های متعدد به مناطق مختلف شد که گاهی مورد تعجب مردم می‌شد که مثلاً ۸ نماینده در یک منطقه حاضر شده‌اند.
وی در پایان از منتخبان شورای شهر تهران درخواست کرد، با همکاری، انسجام و اتحاد با یکدیگر کارها را پیش ببرند. محمودی شاه‌نشین رئیس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها در این نشست گفت: یکی از مسائلی که به صورت جدی مورد توجه ما در این دور از انتخابات شوراها قرار گرفت این بود که کسی به دلیل سلایق شخصی رد صلاحیت نشود. تمام تلاش خود را انجام دادیم که قبل از انتخابات رقبا همدیگر را حذف نکنند؛ چرا که ما خودمان ضربه خورده این گونه حذف شدن‌های قبل از انتخابات بودیم. برای ما مهم بود که استقلال هیأت نظارت حفظ شود. نخستین کاری که کردیم این بود که دخالت‌های غیرانتخاباتی را از هیأت نظارت حذف کنیم و اجازه ندادیم کسی برای هیأت نظارت تعیین تکلیف کند. شهربانو امانی، منتخب شورای شهر پنجم نیز با اشاره به پیروزی فهرست امید تهران در انتخابات شورای شهر پنجم اظهار کرد: باید دست به دست هم بدهیم و با هم‌افزایی مشکلات مردم را حل کنیم.
غلامرضا حیدری، نماینده مردم تهران نیز در این نشست ضمن قدردانی از همه دست‌اندرکاران به ویژه رئیس دولت اصلاحات اظهار کرد: ما تجربه ناجوانمردانه شورای شهر اول را شاهد بودیم که امیدواریم این تجربه تکرار نشود. پروانه مافی، نماینده مردم تهران در مجلس نیز در اظهاراتی گفت: خوب است شورای شهر پنجم روی مصوبات خوب چهار دوره قبل تمرکز کند و با توجه به اینکه ٢ سال تا پایان برنامه شهرداری مانده، برای برنامه سوم تلاش‌های خود را بکند.

الیاس حضرتی، نماینده مردم تهران در مجلس نیز در این نشست یادآور شد: ما وارث دوران هشت ساله اصلاحات هستیم که از نظر پاکی و پرکاری بسیار موفق بوده است. امروز آقای نیلی در جلسه غیرعلنی مجلس گزارشی داد که نشان‌دهنده موفقیت آن دوره بود و با وجود آن که سعی کردند یک لکه تاریک در زندگی و سابقه رئیس دولت اصلاحات پیدا کنند، نتوانستند کاری پیش ببرند. حضرتی در پایان خاطرنشان کرد: اگر ما پا در جای پای آن عزیزان نگذاریم، به سرنوشت دیگران دچار می‌شویم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج