جاباما
۵۵۰۰۸۱
۷ نظر
۵۰۰۱
۷ نظر
۵۰۰۱
پ

رکوردشکنی تاریخی در ورود سرمایه‌ خارجی به ایران

جدیدترین گزارش کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) درباره اوضاع سرمایه گذاری جهانی نشان می دهد ایران با جذب سه میلیارد و ۳۷۱ میلیون دلار سرمایه در سال ۲۰۱۶ میلادی، رشد ۶۴ درصدی را در این بخش ثبت کرد.

خبرگزاری ایرنا: جدیدترین گزارش کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) درباره اوضاع سرمایه گذاری جهانی نشان می دهد ایران با جذب سه میلیارد و ۳۷۱ میلیون دلار سرمایه در سال ۲۰۱۶ میلادی، رشد ۶۴ درصدی را در این بخش ثبت کرد.
رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی ایران تاکید کرد جذب سه میلیارد و ۳۷۲ میلیون دلار سرمایه خارجی در سال ۲۰۱۶، اقبال جهانی را به ایران پس از برجام نشان می دهد؛ به شکلی که امروز شاهد تنوع بیشتری در سبد کشورهای سرمایه گذاریم.
در سال ۲۰۱۶، ایران سه میلیارد و ۳۷۱ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است. بیشترین میزان جذب سرمایه‌گذاری در ایران در ۶ سال گذشته به سال ۲۰۱۲ میلادی باز می‌گردد که ایران توانست ۴ میلیارد و ۶۶۲ میلیون دلار جذب کند. اما پس از این سال، جذب سرمایه‌گذاری در شیب کاهش افتاد. در سال ۲۰۱۳، سه‌میلیارد و ۵۰میلیون دلار و در سال ۲۰۱۴، دومیلیارد و ۱۰۵ میلیون دلار سرمایه جذب شد.
در سال ۲۰۱۵ نیز همزمان با اوج تحریم‌های جهانی، میزان سرمایه‌گذاری با ۲ میلیارد و ۵۰میلیون دلار به پایین‌ترین حد خود در ۶ سال گذشته رسید.در سال ۲۰۱۶، ایران توانست بخشی از آسیب تحریم‌ها را جبران کند و به وضعیت پیش از تحریم‌ها یعنی سال‌های ۹۰ و ۹۱ برگردد. با این حساب، تنها طی یک سال از گذشت توافق هسته‌ای، جذب سرمایه‌گذاری ایران ۶۴ درصد رشد کرد.
همچنین بر اساس اطلاعات سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی ایران سال گذشته کشور بیش از ۱۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار مصوبه سرمایه‌گذاری با صدور ضمانتنامه داشته است که در تاریخ سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی ایران بی‌سابقه است.
محمد خزاعی، رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی ایران دراین‌باره گفت «این امر نشان می‌دهد فضای کشور به گونه‌ای بود که سرمایه‌گذاران خارجی و ایرانیان مقیم خارج احساس اعتماد کردند تا منابع مالی خود را برای سرمایه‌گذاری به ایران بیاورند. میزان سرمایه‌گذاری ایران در مقایسه با سال قبل از آن رشد ۵۵ درصدی را ثبت کرد زیرا سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در سال ۹۴ به میزان ۶.۷میلیارد دلار بوده است.»
از توافق‌ با جیبوتی تا روسیه
بر اساس گزارش آنکتاد، در سال گذشته میلادی ۳۷ موافقتنامه بین‌المللی سرمایه‌گذاری در جهان امضا شده که ترکیه با امضای ۷موافقتنامه در صدر قرار دارد و ایران با امضای سه موافقتنامه در جایگاه سوم جای گرفته است.
خزاعی درباره روند امضای موافقتنامه‌ها چنین توضیح می‌دهد: «از سال ۷۴ تا پیش از آغاز دولت یازدهم با ۶۲ کشور موافقتنامه سرمایه‌گذاری امضا شده بود. به گفته وی، در دولت‌های نهم و دهم طی هشت سال با هشت کشور اریتره، بروندی، جیبوتی، غنا، کنیا، کومور، گامبیا و گینه بیسائو موافقتنامه سرمایه‌گذاری به امضا رسید.»
او ادامه می‌دهد: «در دولت یازدهم و پس از امضای برجام در سال‌های ۹۴ و ۹۵ موافقتنامه سرمایه‌گذاری با هفت کشور ژاپن، روسیه، سنگاپور، اسلواکی، لوکزامبورگ، عراق و تانزانیا به امضا رسید و با سه کشور جمهوری چک، لیتوانی و کرواسی نهایی و آماده امضا شده است.»
معاون وزیر اقتصاد درباره کارکرد این موافقتنامه‌ها چنین توضیح می‌دهد: «با امضای موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری خارجی، دو کشور متعهد می‌شوند از سرمایه‌گذاری اتباع یکدیگر در کشور خود در مقابل ریسک‌های غیرسیاسی حمایت کنند که نقش مؤثری در ترغیب بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری در یک کشور دارد.»

او با یادآوری اینکه طبق قانون اساسی موافقتنامه‌ها باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد، می‌گوید: «در سال‌های ۹۴ و ۹۵ مذاکرات برای امضای موافقتنامه با کشورهایی به سرانجام رسید که سال‌ها بی‌نتیجه مانده بود. در مورد ژاپن باید گفت که بیش از ۱۵ سال مذاکرات مربوط به موافقتنامه سرمایه‌گذاری متوقف شده بود یا با روسیه ۱۹ سال این مذاکرات بی‌نتیجه مانده بود که در نهایت دولت یازدهم توانست این مذاکرات را نهایی کند.»

خزاعی امضای این موافقتنامه‌ها با کشورهای اثرگذار در حوزه سرمایه‌گذاری را دلیل دیگری بر ایجاد اعتماد بین‌المللی به فضای امن جمهوری اسلامی و سیاست‌های اقتصادی دولت یازدهم ارزیابی کرد.
موفق‌ترین استان‌ها در جذب سرمایه‌گذاری خارجی
رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی ایران از استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اصفهان، تهران، قزوین، کرمان و خراسان رضوی در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی به عنوان استان‌های موفق در جذب سرمایه‌گذاری خارجی نام برد.
خزاعی همچنین درباره عوامل داخلی مؤثر بر رشد جذب سرمایه‌گذاری خارجی گفت: «در دو سال گذشته با همکاری بانک مرکزی مشکل دو نرخی بودن ارز برای سرمایه‌گذاران خارجی را حل کردیم و دیگر این نگرانی که سرمایه گذار ارز را با چه نرخی وارد کشور می‌کند و با چه نرخی سود می‌برد، حل شد.»
معاون وزیر اقتصاد همکاری با وزارت کشور برای تقویت و تجهیز مراکز خدمات سرمایه‌گذاری در استان‌ها را راهکار دیگر در این زمینه بیان کرد و گفت: «سازمان توانست اطلاعات پنج هزار مورد از طرح‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان‌ها را گردآوری و بیش از 800 مورد آن را پالایش کند که این 800مورد در تارنمای سازمان ثبت شده است.»

به گفته خزاعی در طول سال 95 تعداد 45 کارگاه آموزشی آشنایی با روش‌های تأمین مالی خارجی برگزار شده که در این کارگاه‌ها 600 نفر مورد آموزش قرار گرفتند و مدت زمان آموزش بیش از هزار نفر ساعت بوده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ما که هرچی می‌بینیم همون رکود هست و اوضاع اقتصادی و بیکاری هیچ فرقی نکرده هرچی کارخانه‌دار و فروشنده عمده محصولات صنعتی هست داره می‌ناله

    • محمد سلطان

      الان رییسی وعلم الهدی این متن را خوانده اند دیگه هن؟ تعامل با کشورهای دیگر به اقتصاد کمک میکند حتی در زمان پیامبر در 4ماه از سال از همه کشورها به مکه میامدند وبنا به هر دینی که داشتند به عبادت میپرداختند وهدف از اینکار رونق اقتصادی مکه بود وکسی به کسی کار نداشت! دین جای خود اقتصاد جای خود!

    • Mزهرا

      هرچی باشه زمان احمدی نژاد اقتدار داشتیم و با اقتدار با اریتره، بروندی، جیبوتی، غنا، کنیا، کومور، گامبیا و گینه بیسائو قرارداد می بستیم.
      ولی روحانی و ظریف با امضا قرار داد با ژاپن، روسیه، سنگاپور، اسلواکی، لوکزامبورگ، عراق و تانزانیا ، جمهوری چک، لیتوانی و کرواسی عزتمونو از بین بردن. فقط بلدن لبخند بزنن و نمیدونن ما ملت حامی مستضعف هستیم پس چه معنی داره با این کشورها تعامل کنیم.
      مرد فقط احمدی نژاد بود که پولا مونو میاد به کشورهای بدبخت نکه بخاد از کشورهای دیگه سرمایه جذب کنه. روحانی و ظریف برن چند جلسه خدمت محمود تلمذ کنن تا بیشتر از این مملکتو به گند نکشیدید مگه نمی بینید بعضیا هنوز خروج از رکودو احساس نمی کنن.

    • بدون نام

      همش سه میلیارد...شماها چون زود قانع میشید رشد نمیکنید...المان سالی سیصد میلیارد سرمایه جذب میکنه..اصلا شما تو ذهنتون چی میگزره با این خبراتون..ملت هشتادمیلیونی این همه معدن سه میلیارد دولار..الحق شما پیشرفتتون خیلی کند هسته

    • ناجی

      همان طور که خودتان فرمودید در سال 2012میلادی4میلیارد و662میلیون دلار جذب سرمایه اکنون با گذشت 6 سال هنوز ....دارید چه می کنید

    • alidaltoun

      یکی ازدروغهای شاخدار20روزه دنبال وام هستم میگن پول نیست درررررررررررررررروووووووووووووووووغ نگیدکسی باورنمیکنی فقط عقب مونده استثنایی باورمیکنه

    • بدون نام

      طبق گفته روحانی و قولی که داده بود می بایست سالی 30 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب می کرد که فقط سه میلیارد دلار جذب کرده .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج