۵۵۰۱۸۱
۵۰۱۳
۵۰۱۳
پ

بازگشت به عصر کبوترهای نامه‌بر؛ شاید به‌زودی!

کارشناسان امنیتی مدعی هستند حملات مکرر سایبری از بستر پست‌های الکترونیک، نشان‌دهنده ضرورت بازنگری در عملکرد آن‌هاست.

وب سایت سایبربان: کارشناسان امنیتی مدعی هستند حملات مکرر سایبری از بستر پست‌های الکترونیک، نشان‌دهنده ضرورت بازنگری در عملکرد آن‌هاست.

بازگشت به عصر کبوترهای نامه‌بر؛ شاید به‌زودی!
کبوتر نامه‌بر در جنگ جهانی اول

در چند ماه گذشته، حملات سایبری به مقامات سیاسی در جهان و سرقت اطلاعات شخصی و کاری آن‌ها، از مهم‌ترین اخبار حوزه هک بود و تأثیرات سیاسی و اجتماعی فراوانی را نیز با خود به همراه داشت. حمله سایبری به کمیته حزب دموکرات در آمریکا، حمله سایبری به نمایندگان مجلس آلمان و همچنین سرقت اطلاعات شخصی آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور، از مواردی بود که چالش‌های فراوانی پیش روی سامانه‌های امنیتی سرویس‌های پست الکترونیک در سراسر جهان قرار داد. شاه‌بیت کتاب ناامنی در فضای موجود، استفاده هیلاری کلینتون از سرور میل شخصی برای انتقال اسناد دولتی و حمله سایبری به این ایمیل‌ها بود که به اعتقاد مقامات امنیتی، مسیر انتخابات در آمریکا را به کلی تغییر داد.
البته بسیاری از حملاتی که بر بستر ایمیل‌ها در دنیا صورت گرفت، در حقیقت حملاتی با استفاده از آسیب‌پذیری‌های موجود در ایمیل‌ها نبود و تنها با استفاده از ضمایمی انجام شد که کاربران و مخاطبان را وادار به بازگشایی آن‌ها می‌کرد. این موضوع، در آخرین گزارش شرکت امنیت سایبری سیمنتک نیز مورد تأکید قرار گرفت.
نکته قابل‌ذکر دیگر دراین‌بین، متوجه شدن حجم بالایی از این اتهامات به سمت روسیه و دولت این کشور بود. در موارد متعددی، روسیه، رسماً به دست داشتن در حملات علیه سامانه‌های ارسال پست الکترونیک متهم شد که اغلب آن‌ها، با واکنش روس‌ها و صدور تکذیبیه همراه شد. این موضوع مطرح می‌شد که روسیه، اقدام به بهره‌برداری از حملات فیشینگ در سطح گسترده علیه سیاست‌مداران مختلف در جهان کرده که این حملات، نه با استفاده از آسیب‌پذیری موجود در سامانه‌های ایمیل، بلکه با بهره‌گیری از غفلت مخاطبان و بی‌توجهی به ساده‌ترین اصول امنیتی، صورت می‌پذیرد.
از سوی دیگر، انتشار اخبار متعدد در مورد این‌گونه حملات سایبری، نگرانی‌ها در مورد امنیت احزاب سیاسی فعال در انتخابات پیش روی کشورهای اروپایی را بالا برد و سبب شد تا مسئولان امنیتی، بخش زیادی از توان خود را برای تأمین امنیت انتخابات هزینه کنند.
ریوی خاتود (Ravi Khatod)، از کارشناسان امنیتی و مدیرعامل شرکت امنیت سایبری آگاری (Agari)، معتقد است این‌گونه حملات سایبری و سرقت اطلاعات از طریق حملات فیشینگ، زمینه‌ساز فعالیت‌های گسترده مهندسی اجتماعی در جوامع مختلف است و در چند سال آینده، باید منتظر تأثیرات منفی و مهمی در این دنیا باشیم.
در بخشی از صحبت‌های وی در مورد انتخابات فرانسه که منجر به انتخاب امانوئل مکرون شد، آمده است: «هک کمپین انتخاباتی مکرون، سبب شده است تا اقدامات مؤثری در زمینه مسدودسازی ایمیل‌هایی که دامنه فعالیت‌های مخرب دارند، صورت بپذیرد. ما از همه طرف‌های درگیر در احزاب سیاسی درخواست می‌کنیم تا امنیت سرورهای پست الکترونیک خود را در اولویت قرار دهند تا حملات سایبری، سبب از دست رفتن اطلاعات فردی و سازمانی آن‌ها نشود.»

حال با توجه به رویدادهایی که در فضای پستچی‌های جدید عصر ارتباطات صورت گرفته است، اظهارنظرهای مختلفی در مورد بازنگری در سیاست به‌کارگیری این پستچی‌های دیجیتال، به گوش می‌رسد و عده‌ای اعتقاد دارند که یا باید پروتکل‌های امنیتی این سامانه‌ها، تقویت شود یا اینکه بهره‌برداری از این امکانات مجازی، دیگر به صلاح نخواهد بود. البته نمی‌توان در این بین، منکر نقش آموزش کاربران شد و به‌کارگیری برخی اصول ساده امنیتی، شاید بتواند بخش از قابل‌توجهی از این تهدیدات بکاهد و خسارت‌ها را کاهش دهد. شاید هم تا چند سال آینده، شاهد حضور کبوترهای نامه‌بر برای ارسال بسته‌های پستی، مشابه جنگ جهانی اول باشیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج