۵۵۰۲۳۱
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

رشد سه برابری حمله باج‌افزارها به گوشی‌ها

در گذشته بسیاری از هکرها سعی می‌کردند بدافزارهایی را ویژه کامپیوترهای شخصی طراحی کنند اما گزارش‌های منتشر شده از سوی شرکت‌های امنیتی همچون کسپرسکی نشان می‌دهد رشد حملات باج‌افزاری به سمت گوشی‌های همراه روند تصاعدی داشته و تنها در سه ماهه نخست سال جاری میلادی این حملات رشد سه برابری داشته‌اند.

وب سایت شبکه - حمیدرضا تائبی: در گذشته بسیاری از هکرها سعی می‌کردند بدافزارهایی را ویژه کامپیوترهای شخصی طراحی کنند. این رویکرد همچنان مورد توجه هکرها قرار دارد و باج‌افزار واناکرای نیز نمونه خوبی برای اثبات این موضوع است. اما گزارش‌های منتشر شده از سوی شرکت‌های امنیتی همچون کسپرسکی نشان می‌دهد رشد حملات باج‌افزاری به سمت گوشی‌های همراه روند تصاعدی داشته و تنها در سه ماهه نخست سال جاری میلادی این حملات رشد سه برابری داشته‌اند.
رشد سه برابری حمله باج‌افزارها به گوشی‌ها

هکرها به‌طور سنتی به سیستم‌عامل ویندوز بیش از سایر سیستم‌عامل‌ها علاقه دارند. در نتیجه طیف گسترده‌ای از بدافزارها و باج‌افزارها برای این سیستم‌عامل طراحی می‌شوند. اما این روزها در هر گوشه و کناری یک گوشی همراه در دست کاربران قرار دارد و متاسفانه بسیاری از کاربران به امنیت دستگاه‌های خود کم توجه هستند در نتیجه هکرها تصمیم گرفته‌اند باج‌افزارهای بیشتری را ویژه دستگاه‌های همراه آماده کنند.
گزارشی که کسپرسکی در این ارتباط منتشر کرده است نشان می‌دهد تنها در سه ماهه ابتدای سال جاری میلادی، نرخ آلودگی گوشی‌های همراه به باج‌افزارها رشد سه برابری را تجربه کرده است. کسپرسکی رقم ۲۱۸۶۲۵ هزار مورد آلودگی را برای این بازه زمانی ارائه کرده است، حال آن‌که در سه ماهه منتهی به سال ۲۰۱۶ میلادی این رقم برابر با ۶۱۸۳۲ هزار مورد آلودگی بود.
رشد سه برابری حمله باج‌افزارها به گوشی‌ها

رومان آنچک، تحلیل‌گر ارشد بدافزارهای شرکت کسپرسکی در این ارتباط گفته است: «ظهور گونه‌های جدیدی از باج‌افزارها و تغییراتی که روی آن‌ها انجام شده نشان می‌دهد، دستگاه‌های همراه به آرامی به یکی از اهداف اصلی هکرها و حملات باج‌افزاری تبدیل شده‌اند. مردم باید به این موضوع توجه داشته باشند که هکرها هم می‌توانند هم کامپیوترهای شخصی و هم دستگاه‌های همراه را در معرض تهدید قرار دهند. در نتیجه همراه این احتمال وجود دارد تا باج‌افزاری به دستگاه همراه کاربران وارد شده، داده‌ها را رمزنگاری کرده و دسترسی به داده‌ها را مسدود کند.»

در گزارش کسپرسکی آماده است باج‌افزار Trojan-Ransom.AndroidOS.Fusob.h یکی از پر کاربردترین باج‌افزارهایی است که هکرها برای قربانی ساختن گوشی‌های همراه کاربران از آن استفاده می‌کنند. تقریبا چیزی در حدود ۴۵ درصد از کاربران گوشی‌های همراه از طریق این باج‌افزار مورد تهدید قرار گرفته‌اند. زمانی که این باج‌افزار گوشی همراه کاربری را آلوده می‌سازد، در ابتدا اطلاعات مرتبط با موقعیت‌یاب جهانی، تاریخچه تماس‌ها و سایر اطلاعات مورد نیاز را برای سرور کنترل و فرمان‌دهی خود ارسال می‌کند. سرور بر مبنای اطلاعات و داده‌هایی که دریافت کرده است، فرمان‌ها و دستوراتی را برای قفل کردن دستگاه همراه کاربر ارسال می‌کند.

آزمایشگاه کسپرسکی در همین ارتباط ۴۸۰ میلیون حمله بدافزاری که از طریق منابع آنلاین و از سوی ۱۹۰ کشور به وقوع پیوسته است را شناسایی کرده است. در این پویش نزدیک به ۸۰ میلیون آدرس اینترنتی مخرب و منحصربه‌فرد نیز شناسایی شده است. کسپرسکی در این ارتباط گفته است: «روی ۲۸۸ هزار سامانه کامپیوتری هکرها به دنبال آن بوده‌اند تا پول‌های قربانیان را از طریق دسترسی به حساب‌های بانکی و جزییات مربوط به کارت‌های مالی آن‌ها به سرقت ببرند.»
همچنین بسته امنیتی کسپرسکی که برای محافظت از گوشی‌های همراه کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد، موفق شده است ۱.۲ میلیون بسته مخرب و ۳۲ هزار ماژول تروجان بانکی را شناسایی کند. آزمایشگاه کسپرسکی می‌گوید: «ما تنها نباید به فکر ارائه راه‌حل‌های امنیتی برای کامپیوترهای شخصی باشیم. بلکه باید راه‌حل‌های ویژه‌ای نیز برای گوشی‌های همراه ارائه کنیم. به ویژه در مقطع فعلی که گوشی‌های همراه با تهدیداتی به مراتب پیشرفته‌تر و گسترده‌تر روبرو هستند.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج