جاباما
۵۵۰۳۸۹
۶ نظر
۵۰۱۹
۶ نظر
۵۰۱۹
پ

ایرانی ها، زبان فارسی را مدیون کدام سرزمین هستند؟

رییس کمیته ملی موزه‌ها (ایکوم) درباره قدمت و سوابق زبان فارسی نکات جالب و مهمی را تشریح کرد.

خبرگزاری تسنیم: سید احمد محیط طباطبایی، از موافقت شورای عالی موزه‌های جهان با تشکیل زیرمجموعه گروه کشورهای موزه‌ای نوروز در اجلاس کشورهای آسیا و اقیانوسیه که آبان ماه در ایران برگزار می‌شود، خبر داد.

وی با بیان اینکه "ما امروز زبان فارسی دری خود را وامدار مردم بلخ هستیم"، گفت: این زبان، زبان گویش پهلوی منطقه بلخ بوده و بعدها حکومت سامانیان باعث شد زبان رسمی و عمومی بسیاری از مردمان و دولت‌ها و حتی دین و مذهب شود.

محیط طباطبایی با اشاره به شعار امسال ایکوم "گفتن ناگفتنی‌ها در فضایی جدید" گفت: اشیای موزه‌ای حقیقت را نشان می‌دهند و به همین دلیل بزرگترین دشمن این اشیا جباران تاریخ هستند. آنها آثار و حقایق تاریخی را از بین می‌برند تا بتوانند توجیهی برای خود بیاورند.

وی در ادامه به تخریب موزه‌ها، اشیا و مجسمه‌های تاریخی توسط داعش و طالبان اشاره کرد و افزود: نه‌فقط بخش کالبدی بلکه میراث ناملموس هم از هجوم این گروه‌ها در امان نیست.

محیط طباطبایی یکی از مهمترین میراث‌های غیرملموس را نوروز عنوان کرد و افزود: این میراث مشترک با حفظ تنوع فرهنگی پیونددهنده همه ماست، تنوع فرهنگی که جزیی از ذات و ویژگی‌های فرهنگ ایران است.

وی نوروز را روایتگر یک حقیقت تاریخی عنوان کرد و گفت: نوروز مانند ریسمانی است که ما را به گذشته و حقیقت خودمان پیوند می‌دهد و ارمغان آن صلح و همزیستی است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ایمان

      متاسفانه مسولین بی سواد و بی اطلاعی در اکثر زمینه ها داریم خیر ما زبان پارسی را مدیون فردوسی هستیم
      بسی رنج بردم درین سال سی عجم زنده کردم بدین پارسی
      ضمنا از حسنین هیکل مصری پرسیدند چرا شما مصریها که از قوم قبطی ( egept لاتین ) هستید به عربی تکلم می کنید ؟در پاسخ گفت چون ما مثل شما فردوسی نداشتیم .آریا این دانشمند عرب فردوسی را از ما ایرانی ها بهتر شناخت.

    • حسن

      در ایران هم در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد، مجسمه مرد اسب سوار،( آریوبرزن )رو که نمادی از ملیت و تاریخ کشورمان بود رو از وسط میدان شهر، گروهی ناشناس ربودند. در تهران و چند شهر دیگر ایران، نمونه اتفاقات مشابه ای رخ داد. اگر به کتابهای درسی تاریخی دوران راهنمایی و دبیرستان دهه 60 و 70 دقت کنید، متوجه خواهید شد که جریانات سیاسی و فکری خاصی به شکل هدفمند، جدیداً و عمداً سعی در به حاشیه راندن سابقه تاریخی و تمدن ایران باستان دارند، و این ادعا رو به وضوح میشه با یه نگاه ساده و کوتاه به کتابهای درسی منتشر شده برای دانش آموزان و دانشجویان، دید. متأسفانه در کشور ما برعکس کشورهای دیگری که صاحب تمدن و سابقه تاریخی هستند و به آن توجه و افتخار میکنند، عده‌ای با این برخوردها و رفتارها دنبال چه هدفی هستند.

    • بدون نام

      افغانستان

    • مهدی

      البته دوره ساسانیان تقریبا ۶ قرن قبل تر از فردوسی بوده و این صحبت محتملتر هست تا فردوسی .‌فکر کنم فردوسی زبان فارسی رو که کمرنگ شده بود و زنده کرد و منظورش از شعر بالا هم‌همین باشه ...
      البته برام سوال شده که اگه این حرف صحت داشته باشه پس قبل از زبان فارسی مردم ایران زمین به چه زبانی صحبت میکردند .

    • محمدی

      مردم افغانستان همین حالاهم بازبان فارسی دری صحبت میکنن وهیچ تغییری توزبونشون ندادن

    • بدون نام

      تاریخ خوب نمیخونید عزیزان.به پادشاهان و اقوامی که بر ایران حکومت کردن؛میفهمید که چه زبانی بوده؛الانم زبان فارسی؛وابسته عربی و ترکی هس

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج