جاباما
۵۵۰۶۸۷
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

هشدار سناتور آمریکایی: برجام به خطر می افتد

یکی از دو سناتور آمریکایی که به طرح جامع اعمال تحریم‌ها علیه ایران در مجلس سنا رأی مخالف داد در بیانیه‌ای تصریح کرد که این مصوبه می‌تواند توافق هسته‌ای با ایران را به مخاطره بیندازد.

خبرگزاری تسنیم: «برنی سندرز»، یکی از دو سناتوری که روز پنجشنبه در مجلس سنا به طرح تحریم‌های جدید علیه ایران رأی مخالف داد در بیانیه‌ای گفت که این مصوبه می‌تواند اجرای توافق هسته‌ای با ایران را به خطر بیندازد.

مجلس سنای آمریکا روز پنجشنبه با ۹۸ رأی موافق و تنها ۲ رأی مخالف طرح جامعی را که خواستار تحریم ایران به‌بهانه‌های مختلف اعم از برنامه موشکی، حقوق بشر و انتقال تسلیحاتی است به تصویب رساند. این طرح، علاوه بر ایران، تحریم‌هایی هم علیه روسیه وضع می‌کرد. «برنی سندرز» و «راند پال»، دو سناتوری بودند که با این طرح مخالفت کردند.

«سندرز» در بیانیه‌ای بعد از این رأی‌گیری گفت که او کاملاً با تحریم‌های اعمال‌شده علیه روسیه به‌بهانه دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ موافق است، اما تحریم‌های ایران ممکن است تبعاتی خطرناک داشته باشند.

وی نوشت: «این اقدام، به‌ویژه در زمان بالا گرفتن تنش‌ها بین ایران، عربستان سعودی و متحدان این کشور است خطری نیست که ارزش انجام داشته باشد. فکر می‌کنم ایالات متحده بایستی در خاورمیانه نقشی متوازن‌تر بازی کند و راه‌هایی برای مقابله هم با فعالیت‌های ایران و هم حمایت چندین دهه‌ای عربستان سعودی از افراط‌گرایی رادیکال پیدا کند».

سندرز در این بیانیه همچنین نوشته است: «من قبلاً در حمایت از تحریم‌ها علیه ایران رأی داده‌ام و فکر می‌کنم که تحریم‌ها ابزاری مهم برای آوردن ایران به میز مذاکره بودند، اما معتقدم که این تحریم‌های جدید می‌توانند توافق هسته‌ای بسیار مهم امضاشده بین آمریکا و شریکانش با ایران در سال ۲۰۱۵ را به خطر بیندازند».

مصوبه مجلس سنا برای تبدیل شدن به قانون بایستی در مجلس نمایندگان آمریکا هم تصویب شود و پس از آن به امضای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در آید.

نقض مستقیم تعهدات برجامی آمریکا

با آنکه رهبران ارشد مجلس سنا بارها ادعا کرده‌اند که طرح تحریمی سنا نقض توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ به شمار نمی‌رود، مقام‌های دولت سابق آمریکا بارها درباره آثار منفی آن بر اجرای تعهدات آمریکا ذیل این توافق هشدار داده‌اند.

بند ۵ مصوبه سنا خواستار به کار گرفتن تدابیری است که عملاً سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را سازمانی تروریستی قلمداد می‌کند و موجب اخلال در روند عادی‌سازی تجارت و روابط اقتصادی با ایران می‌شود؛ اقدامی که نقض مستقیم تعهدات آمریکا در بند ۲۶ و ۲۹ برجام است.

در بند ۲۶ برجام آمده است: «ایالات متحده، با حسن نیت، نهایت تلاش خود را برای دوام این برجام و پیشگیری از ایجاد تداخل در تحقق متمتع شدن ایران از لغو تحریم‌های مشخص‌شده در پیوست دو به عمل خواهد آورد. دولت ایالات متحده، در چارچوب اختیارات قانونی رئیس جمهور و کنگره، از بازگرداندن یا تحمیل مجدد تحریم‌های مشخص‌شده در پیوست ۲ که اعمال آنها را وفق این برجام متوقف کرده است، خودداری می‌نماید، فارغ از فرآیند حل و فصل اختلافات پیش‌بینی‌شده در این برجام».

بند ۲۹ توافق هسته‌ای هم تصریح دارد: «اتحادیه اروپایی و دولتهای عضو و همچنین ایالات متحده، منطبق با قوانین خود، از هرگونه سیاست با هدف خاص تأثیرگذاری خصمانه و مستقیم بر عادی‌سازی تجارت و روابط اقتصادی با ایران، در تعارض با تعهداتشان مبنی بر عدم اخلال در اجرای موفقیت آمیز این برجام خودداری خواهند کرد».

«ریچارد نفیو»، کارشناس مسائل تحریمی و عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا چندی پیش به روزنامه هافینگتون‌پست گفت: «از آنجا که سپاه در بخش اعظمی از مبادلات مالی ایران دخیل است، تحریم‌های جدید شرکت‌های خارجی را از انجام مبادله با ایران هراسان خواهد کرد که این باعث تضعیف وعده رفع تحریم‌ها است که در توافق هسته‌ای به ایران وعده داده شده است».
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج